بازدید 15609
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

شش مولفه‌ای که می‌تواند مانع از «جهش تولید» در سال ۹۹ شود/ دولت و بانک‌ها در عمل هوای تولیدکننده را داشته باشند

رهبر انقلاب در صحبت‌های نوروزی خود با مردم سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامید و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: "جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید". پرسش این است که از دیدگاه فعالان اقتصادی احتمالاً چه مولفه‌ها و یا موانعی موجب خواهند شد تا تولید در سال ۱۳۹۹ جهش چشمگیری نداشته باشد؟
کد خبر: ۹۶۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ 20 March 2020

تابناک اقتصادیسال 1398 با همه فراز و نشیب های اقتصادی خود سرانجام به پایان رسید. سالی که رهبر انقلاب در صحبت های نوروزی خود آن را "رونق تولید" نامگذاری کرده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، از ساعت 7 و 19 دقیقه و 37 ثانیه امروز سال جدید برای ایران و ایرانی آغاز شد. رهبر انقلاب در صحبت های نوروزی خود با اشاره به گزارش های موثق از بازگشت به کار برخی از کارخانه‌های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکتهای دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولید به ارزیابی میزان پیشرفت شعار سال ۹۸ یعنی رونق تولید پرداختند و فرمودند: این گزارش ها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحبنظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاه های مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

ایشان گفتند: تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.

شش مولفه‌ای که می‌تواند مانع از «جهش تولید» در سال ۹۹ شود/ دولت و بانک‌ها در عمل هوای تولیدکننده را داشته باشندحضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جمع‌بندی سخنانشان در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

حالا پرسش این است که چگونه مسئولین می توانند میزان تولید را ارتقا دهند و به اصطلاح جهشی در تولید ایجاد کنند؟

لازمه چرخیدن چرخ تولید و ایجاد جهش در آن، این است که موانع و مشکلات از سر راه کسب و کارها برداشته شود و امنیت سرمایه گذاری در راستای رشد و حفظ سرمایه گذاری تامین گردد. برای انجام چنین کاری نیاز است تا موانع موجود بر سر راه کسب و کارها و همچنین مواردی که تهدیدکننده امنیت سرمایه گذاری هستند به خوبی شناسایی و اولویت بندی شوند و سپس برای آن ها راهکارهای مناسب اتخاذ گردد. 

خوشبختانه از مدت ها قبل اتاق بازرگانی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارش های پایش محیط کسب و کار نموده است که در آن ها موانع موجود بر سر راه کسب و کارها با کمک فعالان اقتصادی به صورت فصلی شناسایی می گردد. همچنین مرکز پژوهش های مجلس نیز طی سلسله گزارش هایی که به صورت فصلی منتشر می شود به بررسی مهمترین عوامل مختل کننده امنیت سرمایه گذاری می پردازد.

مهمترین موانع موجود بر سر راه کسب و کارها چیست؟

قبل از پاسخ به این پرسش باید گفت که گزارش پایش محیط کسب و کار نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق ‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور می باشد و این فعالان اقتصادی پیرامون 28 مولفه نظرات خود را به شکل عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می دهند و نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می دهد.

آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه که مربوط به پاییز 1398 می باشد نشان می دهد که به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار» و «دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها» به عنوان نامناسب ‌ترین مؤلفه ‌های محیط کسب ‌و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ‌ها مطرح بوده اند. سه مولفه ای که در تابستان و بهار سال 1398 نیز تکرار شده اند.

رهبر انقلاب

بنابراین برای آن که جهشی در تولید ایجاد شود نیاز است تا این موانع از سر راه کسب و کارها برداشته شوند. البته متاسفانه از اسفند ماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در ایران، مانع جدید و جدی دیگری بر سر راه کسب و کارها ظاهر شده است که مبارزه با آن باید در اولویت قرار داشته باشد چرا که بسیاری از کسب و کارها و بنگاه های تولیدی خرد در حال آسیب دیدن از آن می باشند. 

مهمترین عوامل تهدیدکننده امنیت سرمایه گذاری چیست؟

افزایش تولید نیازمند آن است که سرمایه گذاری افزایش یابد. افزایش سرمایه گذاری نیز در صورتی رخ خواهد داد که امنیت سرمایه گذاری برقرار و پایدار باشد. برای برقراری و پایداری سرمایه گذاری باید عوامل تهدیدکننده امنیت سرمایه گذاری شناسایی و برطرف گردند.

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی با عنوان پایش امنیت سرمایه گذاری به بررسی و اولویت بندی عوامل تهدیدکننده امنیت سرمایه گذاری از دیدگاه فعالان اقتصادی می پردازد.

هفتمین گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری که مربوط به تابستان سال جاری می باشد به تازگی توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است.

در این گزارش که نتایج آن از طریق پرسشنامه هایی که توسط فعالان اقتصادی سراسر کشور پر می شود، به دست می آید، 21 مولفه که ممکن بوده امنیت سرمایه گذاری را تهدید کند گردآوری شده و این 21 مولفه در معرض پرسش از فعالان اقتصادی قرار گرفته است. فعالان اقتصادی به هر مولفه، عددی بین صفر به عنوان بهترین ارزیابی و ده به عنوان بدترین ارزیابی ممکن را اختصاص داده اند.

بر اساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت کننده در پیمایش امنیت سرمایه گذاری، در تابستان 1398 به مانند بهار 1398 سه مولفه «عمل مسئولان ملی به وعده های داده شده»، «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی» و «عمل مسئولان استانی و محلی به وعده های اقتصادی داده شده» به عنوان نامناسب ترین مولفه های امنیت سرمایه گذاری ارزیابی شده اند. به عبارت بهتر این سه مولفه در مقایسه سایر مولفه ها بیشتر امنیت سرمایه گذاری را تهدید کرده اند.

شش مولفه‌ای که می‌تواند مانع از «جهش تولید» در سال ۹۹ شود/ دولت و بانک‌ها در عمل هوای تولیدکننده را داشته باشند

بنابراین می توان گفت که در مجموع شش مولفه عمده بر سر راه جهش تولید قرار دارد که سه مولفه مانع رونق کسب و کارها شده است و سه مولفه نیز امنیت سرمایه گذاری را تهدید می کند.

سیدمحمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگرتوسعه در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با انتقاد از عدم حمایت مناسب و اثرگذار شبکه بانکی از تولیدکنندگان اظهار داشت: گزارش‌های رسمی منتشره خود بانک مرکزی، بیانگر آن است که بیش از ۵۰ درصد منابع بانکی در فعالیت‌های نامولد سرمایه گذاری شده است، حال آنکه بسیاری از مسئولین درخصوص حمایت از تولید بیان کرده اند که باید بانک‌ها هوای تولید را داشته باشد. تولید صنعتی واقعی این کشور مظلوم واقع شده است و نه دولت ها، نه بانک ها، نه نظام پولی و نه نظام مالی هیچ یک و هیچ گاه به صورت اصولی، منطقی و پایدار به کمک آن نیامده اند. حتی مجلس هم که قانون حمایت از تولید را بنا نهاد هیچ گاه نپرسید که چرا مواد و بند‌هایی از این قانون اجرا نمی‌شود؟ 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
بانکها را باید تعطیل کنیم
پاسخ ها
ناسناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
در واقع بانکها را باید تبدیل کنیدنه تعطیل.در اقتصاد های سالم وپویا سیاست های پولی از طریق بانکها وسیاستهای مالی از طریق مالیاتها ونظارت صحیح بر اجرای بودجه کشورکمک میکند که شرایط اقتصادی با ثبات باشد در این شرایط است که سرمایه ه از بخش دلالی وخدماتی به بخش تولید هدایت میشود...کاری که الان بانکها انجام میدهند دقیقا در جهت مخالف این سیاست است
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
وخیلی ادارات وموسسات وارگانهای الکی
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
معامله های پایاپای بازاری دوران بوق بهتر جواب می دهد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
بهمین خیال باشید
مطمئن باشید با توجه بیشتر به تولید داخلی و افزایش کیفیت اون، کشور ما آینده ای درخشان در پیش خواهد داشت
این روزها که بازار تولیدکنندگان الکل و مواد ضدعفونی کننده داغ است .توقع این تولید کنندگان نیز بالا رفته بقول معروف نازشان خریدار داره ،چند شب پیش یکی از تولید کنندگان الکل که قبلاً به میزان تولید وعملکردش وقوف کامل دارم ووامهای گذشته قبلی خود را پس از سالها واستمهال چندین باره پرداخت نمی نماید همچنین بدهیهای حقوق دولتی را پرداخت نمی کند،،چون در مبادی غیر تولید هزینه نموده ، تقاضای وام بیست میلیاردتومانی را درخواست داشت ،تا توسعه خط تولید دهد .خطی که درگذشته نیمی از سال تعطیل بوده وبلطف ویروس کرنا سه شیفتی کار می کند ..این هم نوع دیگر سواستفاده از ویروس .
اقتصاد علم است و تمامی مولفه های ان مثل چرخ دنده های یک ساعت هم به هم مربوطند و هم تنها در صورت کار کردن باهم می توانند کارکرد درست ساعت را تضمین کنند و ابدا نمی توان این مولفه ها را بصورت منفرد و جزیره ای مدیریت کرد.اگر دنبال اصلاح اقتصاد باشیم باید همه عوامل اقتصادی از جمله رشد نقدینگی،سود بانکی،سود سپرده،ترکیب بودجه،رشد دستمزدها،پرداختی به صندوق های بازنشستگی و یا رانه و....که کاملا به هم مربوطند بصورت متصل به هم در قالب یک پازل باز تعریف شوند و نتیجه حاصله با تضمین حا‌کمیت به مرحله اجرا دراید و احدی نتواند مصوبه ای خلاف آن را دنبال کند که در ساختار ما اجرای این نوع از سیاست گذاری بسیار بعید است و نیاز به تغییر ساختار و قوانین پایه را دارد
پولها جای دیگره تو این کشور و منابع اران بانکها صرف وام ازدواج میشه / باید دست از بانکها بردارین وبزارین بمفهوم واقعی بانک باشن / سالهاست که بانکها کار کمیته امداد رو انجام میدن تو این کشور
به غیر از آموزش و درمان، به نظرم باید بازدهی اقتصادی هر ردیف بودجه برای تخصیص بودجه در نظر گرفته میشد وگرنه آش همان آش و کاسه همان کاسه و البته این دفعه آشی هم نداریم...
سیل میاد بانک وام میده زلزله میشه بانک وام میده واسه ازدواج بانک وام میده واسه اشتعالزایی بانک وام میده واسه کرونا بانک وام " و تلفات" میده وهمه شون هم وام چهار درصد که سی درصد هم تو پس گرفتن دچار مشکل میشه / کدوم خدمت رسانی تو کشور به قیمت چهل سال قبله به غیر از بانکها ؟؟؟ کدوم دفعه یک ریال از پول نفت رو به بانکها دادن ؟؟؟ همه از جیب مردم وانوقت توقع سود بیست درصد پایان سال از بانکها !!!!
برای جهش در تولید تنها راه گسترش خصوصی سازی و عرضه سهام دولت در شرکتها و صنایع به بخش خصوصی است .
برای جلوگیری از رانت و انباشت ثروت نزد افراد خاص این سهام باید از طریق بورس عرضه اولیه شود با فروش اعتباری به سهامداران با وثیقه گرفتن سهام عرضه شده هم دولت سبک میشود توزیع ثروت میشود رانت ایجاد نمیشود اموال عمومی از بین نمیرود خصوصی سازی از شیوه های غلط گذشته دور میشود ترکیب هیئت مدیره ها تغییر میکند و بسیاری نتایج مثبت دیگر
میذاشتی جوهر اسم امسال خشک بشه بعد موانع رو می شمردی. وگرنه موانع تولید که توی ایران قابل شمارش نیس. بیخیال‌
اولا تولید چی؟
ثانیا چرا جهش؟
ثالثا مگر تولید کننده ای باقی مونده؟
رابعا با چه زیر ساخت و مکانیزمی
....
با سلام
بانکها فقط در این احوال فقط به کارمندان خود وام می دهند آن هم به عنوان وام ضروری
حال آنکه همین مردم هستند که پول درون بانکها می گذارند
تجربه نشون داده ما در تولید ملی حرفی برای گفتن نداریم و نمی توانیم داشته باشیم،
به نظر حقیر ، با توجه به ذخایر و پتانسیل های خوبی که داریم ، مثل کشورهای مالزی،تایوان ، تایلند، سنگاپور و .... امتیازها و لایسنس های تکنولوژی های روز دنیا رو بگیریم و چند سالی فقط مونتاژ کار باشیم ، و بازار کار داخلی رو رونق بدیم و در عرصه بین المللی عرضه کنیم ، به مرور تولید داخلی رو یاد میگیریم ،،،
فقط از نامیدی دم بزنید وقتی که فولاد گروم نذاشتن پونزده سال تولید بشه تا صنعت ماشین و خیلی از صنایع دیگه نیاز دارن تا بدن خودرو را وارد کنند
بانکها اگر ۳ درصد سودسپرده گذاری را فورا افزایش دهند هفتاد درصد از مشکلات تورم رکود واعطا تسهیلات حل خواهد شد چرایکنفر نیست که به این مطلب مهم توجه کند
طرف خوزستان نرید که به هیچ عنوان راه نمیدنتون همه رو برمیگردونن اصلا یه ماشین هم اجازه ندادن بره توی استان از اول اندیمشک و اول ایذه و اول هندیجان و اول بهبهان تمام راهها بستست.هیچ ماشین مسافری رو راه نمیدن بیخود تلاش نکنین برای ورود به خوزستان.
بشینین توی خونه هاتون تا شر این بیماری از سر ملت کم بشه
یه تعدادی بی مسولیت و خودخواه راه افتادن به مسافرت و چرخیدن توی کشور واقعا انسانهای بی ارزشین اصلا فکر نمیکنیم پرستار ها وکادر بیمارستان چه فشاری روشونه
شماها همکار کرونا خستین و میخایین بیماری رو محکمتر کنیم توی کشور.
لطفا مامورین نظامی و سپاه هرچه بیشتر فشار بیارن به این افراد بی مسولیت حتی با جریمه های سنگین تا این بی مسولیتها به خونه هاشون برگردن و یجا بشینن
تجربه ثابت کرده یه تعدادی هنجار شکنن و باید با قوه قهریه باهاشون برخورد خشن و سخت کرد.همه مردم راضی هستن به برخورد شدید با این افراد
کرونا تحریم و نابودی ایرانیان...
در این شرایط که در جهان بحران کرونا موجب تشدید بحران اقتصادی شده است و خیلی از مراکز تولیدی به ورشکستگی سوق داده می شوند ،خودکفایی و تولید در کشور با ضمینه های قبلی کاری است بسیار مشکل،با همه اینها بعنوان سال نو امیدوارم که ما موفق و سرفراز شویم.
از دلايل موفقيت كشورهاي ديگر در بخش توليد حمايت از صنايع پايين دستي كه مواد اوليه خام را گرفته و ارزش افزوده و اشتغال ايجاد ميكنند ميباشد . در ايران وزارت صنايع فقط از شركتهاي توليد مواد اوليه خام حمايت ميكند مانند شركتهاي فولادي ، مس سرچشمه و پتروشيميها . وام بانكي با بهره پايين فقط براي شركتهاي خصولتي ميباشد . مواد اوليه خام با قيمت بسيار ارزان صادر ميشود و مابالتفاوت آن را با گران فروختن به شركتهاي كوچك داخلي جبران ميكنند . تنها راه توسعه صنعتي حمايت از صنايع پايين دستي ميباشد . يكي از دلايل پيشرفت صنعتي در تركيه ، آلمان و ايتاليا حمايت از صنايع پايين دستي بوده به عنوان مثال ورق فولاد مباركه به تركيه و ايتاليا صادر و تبديل به اجاغ گاز و لوازم خانگي شده و صادر ميگردد و ديگر اينكه نمايندگان مجلس در اين كشورها همگي صاحبان كارخانجات ميباشند و قوانيني كه تصويب ميشود به نفع صنعت ميباشد
بعنوان یک کشاورز دست اندر کار تولید پیشنهاد دارم اولا دلال بین تولید کننده و مصرف کننده با تأسیس شرکتهای بزرگ خصوصی جمع آوری و بازاریابی و فروش حذف گردد
یک کیلو سیب مرغوب سمیرم که از کشاورز هزار تا دو هزار تومان خریداری نسیه شده بین هشت تا ده هزار تومان دست مصرف کننده می‌رسد
در ثانی سامانه ای توسط وزارت کشاورزی راه اندازی شود که نیاز کشور به هر محصول و میزان سطح زیر کشت و مقدار تولید هرکس ثبت شود که کشاورز با چشم باز محصولی را بکارد و یک سال همه پیاز مکارند و سیب زمینی فراموش شود و برعکس
بیمه و مالیات رو یادتون نره.
زورشون به کله گنده ها نمی رسه از شرکتهای کوچک بیش از مقدار واقعی مالیات میگیرن.
من یک شرکت کوچک دارم. بدلیل مشکلات مالی کمی دیرتر رفتم مالیات مصوب رو بدم هم سود گرفتند و هم دیرکرد.
تازه شرکتم ضرر کرده بود کلی مالیات بریدند
به سربازی گفتند چرا نجنگیدی؟ گفت به هزار و یک دلیل. اول اینکه فشنگ نداشتم! گفتند نمیخواهد بقیه اش را بگویی ....
علاوه بر موارد فوق
بسته بودن سیستم بانکی.
بسته بودن مرزها به دلیل تحریم.
را اضافه کنید.
از همه مهمتر مردم باید بتوان خرید کنند با وضع موجود کالایی هم که تولید شود مشتری ندارد.
دولت با کاهش ارزش پول ملی ( افزایش قیمت دلار) کسری بودجه خود را تامین میکند و تمام معادلات بازار و تولید کننده را بهم میریزد.
بورس می تواند محل مناسبی برای جذب سرمایه های شناور در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید در کشور باشد. ضمن اینکه دست دلالان حوزه طلا و مسکن و دلار را قطع خواهد نمود.
در عمل موانع صدور مجوزهاحذف و زمان آن کاهش یابد.
بانکها با بهره های بالا کمر تولید کنندگان را شکسته اند . در تمام دنیا حتی صنایع صاحب نام تولیدشان با همراهی بانک ها صورت میگیرد . اما در کشور ما بانکها به تولید کنندگان وام با بهره بالا میدهند . آخر کدام کار تولیدی میتواند چنان سودی داشته باشد که فقط ۲۷٪ بهره به بانک بدهد؟
هیچ فکر کردیه اید چرا کشور ما پر از انواع بانک های مختلف است ؟ سود دارد ، سود زیاد
نا زمانی که مشکلات تولید کننده گان بر طرف نشود اقتصاد ما هر روز بدتر از روز قبل می شود تامین مواد اولیه بازار فروش رفع قوانین دست وپا گیر تسهیلات ارزان
زیرساختهای اقتصاد بیمار ایران حتی برای حفظ تولید لاک پشتی فعلی کفایت نمی کند، چه رسد به جهش در جبهه تولید
اصلا با قوانین مالی و مالیات و اعتبارات بانگی با سود بالا این امر امکان پذیر نیست
باید ابتدا ابزار و بستر رشد اقتصادی فراهم گردد و سپس به فکر رونق تولید بیفتیم
من دوساله میخوام کارم رو گسترش بدم, برای هرجا که اقدام میکنم یک مجوز خاص میخوان, من کارم به سود همه هست و قانونیه, اگر یک سایت مشخص کنن و هر مجوز و مدرکی خواستن همونجا آپلود کنیم و بررسی بشه اگر اکی بود یه تاییدیه بدن که همه جا اون رو قبول داشته باشن و در نهایت دوروزه همه این بررسی ها انجام بشه, که اصلا کار سختی هم نیست, اونوقت میتونیم به رونق فکر کنیم. اینقدر چاله گذاشتن و مانع که با دست و پای باز هم نمیشه ازش عبور کرد چه برسه با دست و پای بسته ما. درثانی, هرجایی که مدرک و مجوز میخوان مبلغی هم پول برای تایید میخوان. کلا زور هست همه چی...وتا وقتی سیستم و روال اینه پسرفت خواهیم کرد, این قانونه.
اگر همان طور که برای تهیه ی نان و گندم یک چرخه ی اقتصادی کامل در دستان دولت هست برای سایر کالاها چنین چیزی داشتیم چیز خوبی بود. از اول خرید تضمینی از کارخانه کنترل کیفیت انبار حمل و نقل و توزیع به دست مصرف کننده نهایی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
در جواب این هموطن باید عرض کنم در دنیای امروزی و در کشورهای مترقی هیچگونه امور اقتصادی در دست دولتها نیست و دولتها تنها سیاستگذار و ریل گذار حرکتهای روبه جلو هستند و دولت با حمایت همه جانبه و پشتیبانی از مردم در داخل و خارج اهداف کلان را پیش می برد و در ازاء از مردم مالیات و همان چرخه هدایت و حمایت را در دست دارد.سیستم را هم طوری طراحی کرده اند که امکان فرار مالیاتی را به حداقل رسانده.
ولش کنید.. هرچه شعار گنده تر باشد به مضاق ما ایرانی بیشتر خوشمان می آید به شعار کوش تا کامروا شوی از قدیم گفته اند کار برای مرد است
درود بر تولید ملی
ببخشید ما چی تولید داشتیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر