بازدید 8456
۱

در سال 98 در مجموع چقدر یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شد؟

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور طی توئیتی اعلام کرد که در ۴ ماه پایانی سال بطور متوسط ماهانه۲۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت معیشتی پرداخت شده است. این آمار نشان می دهد که دولت در 4 ماه پایانی سال بیش از 10 هزار میلیارد تومان بابت یارانه معیشتی پرداخت کرده است.
کد خبر: ۹۶۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 19 March 2020

در سال 98 در مجموع چقدر یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شد؟

در سال 98 در مجموع چقدر یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شد؟در سال 1398 اقتصاد ایران، سال پر فراز و نشیبی را سپری کرد. سالی که با تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد و در ادامه معافیت هشت کشور از تحریم های نفتی ایران توسط آمریکا لغو شد و عملاً صادرات و درآمدهای نفتی با مشکلات جدی مواجه گشت.

به گزارش تابناک اقتصادی، کاهش درآمدهای نفتی بودجه کشور را با چالش های جدی مواجه ساخت و در برهه ای از زمان اعلام شد که کسری بودجه کشور به 150هزار میلیارد تومان خواهد رسید. بر همین اساس تصمیماتی برای فرار از این کسری بودجه سنگین اتخاذ شد. قرار شد دولت نیمی از این کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی را از طریق کاهش هزینه ها و نیمی دیگر را از طریق افزایش منابع از چهار روشی که در مورخه 5 مرداد ماه 1398 به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید، تامین کند.

این چهار روش عبارت بودند از: واگذاری و مولد سازی دارایی های دولت توسط وزارت اقتصادی به میزان 10 هزار میلیارد تومان، 50 درصد موجودی حساب ذخیره ارزی به میزان 4 هزار و 500 میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 98 به میزان 38 هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی به میزان 45 هزار میلیارد تومان.

در سمت هزینه ها دولت اما نمی توانست از بخشی از هزینه های خود بکاهد چرا که این هزینه ها مستقیما یا با زندگی مردم سر و کار داشت یا با وضعیت اقتصادی در ارتباط بود. از جمله هزینه های مذکور می توان به یارانه های نقدی و هزینه های عمرانی اشاره کرد.

از آبان ماه سال جاری نیز که قیمت بنزین افزایش یافت، هزینه جدیدی به هزینه های دولت با عنوان یارانه های معیشتی اضافه شد. هر چند دولت محل تامین این یارانه ها را افزایش قیمت بنزین عنوان کرد اما باز هم به بار تعهدات هزینه ای دولت افزوده شده بود.

حالا پرسش این است که دولت در سال 98 چقدر یارانه معیشتی پرداخت کرده است؟ همچنین در سال 98 دولت چقدر بابت هزینه های عمرانی پرداخت کرده است؟ یارانه های نقدی چقدر هزینه بر روی دست دولت گذاشته است؟

پاسخ همه این پرسش ها را مهدی قمصریان سخنگو و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور داده است. وی طی توئیتی با این موضوع "نگاهی به بودجه 98" نوشت:

"امسال بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان بعنوان یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومان‌ پرداخت شده است. بودجه عمرانی که امسال پرداخت شده حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در ۴ ماه پایانی سال بطور متوسط ماهانه ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت معیشتی پرداخت شد".

با توجه به این توئیت می توان گفت که در سال 1398 دولت در مجموع نزدیک به 54 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و معیشتی توزیع کرده است. رقمی که تقریباً نزدیک به رقم اعلامی پرداختی برای بودجه های عمرانی کشور می باشد و جای بسی تامل دارد. این ارقام یارانه نقدی و معیشتی می توانست در راستای رونق اقتصادی کشور از مجرای بودجه عمرانی هزینه شود و منافع آن بیشتر به مردم برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دولت این یارانه ها را از جیب خودش به ملت نمیدهد هر ماه هم به بهانهایی چند نفری را حذف میکند از زمان دولت احمدی نژاد این گران کردن سوخت شامل بنزین و گازوییل و... میبایست به همه ملت داده شود و بعد یک دفعه بنزین 1000تومانی لیتری 3000تومان بکشبه شد که انهم هر ماه باید پولی بابت بنزین 3000تومانی به هر شخص ایرانی پرداخت شود حال به چند نفری میدهند و 70در صد هم نمیدهند بگذاریم چون در کشورهایی که قانون با کمال و تمام اجرا میشود یکی از ان کشورها ایران است و قیمت اجناس هم هر چند روزی اضافه میشود .بشود اینهم بگذرد خدایا تواهد باش .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان