بازدید 20331
دکتر مصطفی محقق داماد مجتهد و حقوقدان مطرح کرد:

۱۶ تذکر حقوقی و فقهی برای شرایط کرونایی؛ «از انتقال ویروس تا مسافرت و صله رحم»

فقه اسلامی‌ حاوی قواعدی است که بر اساس آن قواعد کلی، فقها حکم مصادیق و فروعات را استخراج می‌کنند. در میان این قواعد، کلیه قواعدی که بیانگر احکام ضمانات است، نه تنها برگرفته از منابع نقلی است، بسیاری از آن‌ها مستندبه احکام مسلّمه عقلیه است.
کد خبر: ۹۶۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 14 March 2020
۱۶ تذکر حقوقی و فقهی برای شرایط کرونایی؛ «از انتقال ویروس تا مسافرت و صله رحم»فقه اسلامی‌ حاوی قواعدی است که بر اساس آن قواعد کلی، فقها حکم مصادیق و فروعات را استخراج می‌کنند. در میان این قواعد، کلیه قواعدی که بیانگر احکام ضمانات است، نه تنها برگرفته از منابع نقلی است، بسیاری از آن‌ها مستندبه احکام مسلّمه عقلیه است.
 

به گزارش «تابناک»؛ دکتر مصطفی محقق داماد مجتهد، حقوقدان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در مطلبی با نام «فقه بیماری‌های واگیر» به بررسی جنبه های حقوقی و فقهی شیوع ویروس کرونا پرداخته و درباره بحث ضمان و جبران خسارات حاصله از شیوع این ویروس می نویسد: مبحث ضمانات قهریه فقه اسلامی‌، انصافا عقلایی و بسیار پیشرفته و عمیق است. این احکام در مجموع حاوی یک پیام کلی انسانی و عبارت است از حرمت نهادن به حیات آدمی، ‌اعم از خود و دیگران و نیز احترام به کرامت و آسایش دیگران. «دیگری شناسی» در این قواعد بسیار جالب است، جان دیگری، آسایش دیگری، آبروی دیگری، حیثیت و شرف دیگری و بالاخره مال دیگری همه محترم و هر کس باید نهایت احتیاط در رعایت آن‌ها را بنماید و در فرض اضرار و ورود خسارت مادی و معنوی موجب ضمان و مسئولیت مدنی می‌شود و شخصی که عامل زیان شده مکلف به جبران و جلب رضایت خسارت دیده است.

اینجانب نه در مقام صدور فتوا بلکه در مقام کسی که عمر خود را در فراگیری این مباحث صرف کرده با استناد به همان قواعد در زیر احکامی ‌را می‌آورم که شاید خوانندگان ارجمند را در این ایام قبول افتد و در نظر آید.‌

۱- دفع ضرر از خود عقلا و شرعا واجب است؛ خواه ضرر یقینی و خواه به نحو عقلایی احتمالی باشد.

۲- اضرار به غیر مطلقا حرام است و موجب ضمان و مسئولیت مدنی است.

۳- چنانچه شخصی بداند یا شخصا یا از طریق اخطار کارشناسان مربوط احتمال عقلایی بدهد که حضور یا شرکت در جلسه‌ای یا ملاقات با فرد یا افرادی موجب اضرار به آن‌ها می‌شود، شرعا واجب است که مطلقا اجتناب کند و در صورت تخلف چنانچه ثابت شود که تماس او موجب اضرار شده و بیماری وی سرایت به دیگران کرده، در فرض اقدام عمدی موجب مسئولیت کیفری و ضامن کلیه خسارات وارده به زیان دیده خواهد بود و در صورت غیر عمد ضامن کلیه خسارات وارده و اگر موجب فوت شده ضمان دیه برعهده اوست و اگر خودش نیز فوت کند، ضمانت شرعی به عهده او باقی است و متعلق به ترکه او می‌شود و وارثان متوفی باید از محل ترکه وی خسارات را ادا نمایند تا ذمه متوفی بری گردد.

۴-با توجه به اینکه حسب نظر متخصصین ویروس کرونا مدت‌ها در بدن مخفی قرار دارد، چنانچه ثابت شود که فردی در زمان خفا بیماری موجب انتقال به دیگری شده، هر چند به علت جهل بی گناه است، ولی ضمان و مسئولیت خسارات وارده را بر ذمه دارد و بایستی از عهده خسارات وارده برآید.

۵- در این ایام مراقبت از والدین سالخورده، وظیفه‌ای سنگین‌تر از سایر اوقات است. سالخوردگان حسب نظر کارشناسان پزشکی با خطر جدی‌تر مواجهند. پیشگیری و مراقبت آنان در درجه نخستین به عهده فرزندان است. آنان با رعایت تمامی ‌ملاحظات بهداشتی و گرفتن دستورات لازم از متخصصین واجب است که نهایت مراقبت را از آنان به عمل آورند. آنان ممکن است به علت کهولت سن احتیاطات را جدی نگیرند، بر فرزندان واجب شرعی است که با گفتگو‌های مهربانانه و رعایت کمال ادب و احترام، آنان را به رعایت دستورات بهداشتی وادار سازند و در شرایط خاص ناتوانی آنان، دستورالعمل‌های لازم را از مشاورین پزشکی برای برخورد با آنان اتخاذ نمایند. این متن قرآن مجید است که فرموده است:

وَ قَضىَ‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَنًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لهَّمَا أُفٍ‏ وَ لَا تَنهْرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا (۲۳اسراء)‌

‌وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلّ‏ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبّ‏ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانىِ صَغِیرًا (۲۴)‌

و پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر رفتار نیکو کنید؛ اگر هر یک از آن دو یا هر دو، نزد تو به پیرى رسند به آنان اف مگو و بر آن‌ها بانگ مزن و با ایشان سخن به نکویى بگوى!

و از سر مهر براى آنان به خاکسارى افتادگى کن و بگو پروردگارا! بر آنان بخشایش آور چنان که آن‌ها مرا در کودکى پروردند.

۶-درخصوص کودکان نیز چنین وظیفه‌ای برای مراقبین وجود دارد. مراقبین و سرپرستان باید کودکان را از کارهایی که ممکن است موجب انتقال بیماری به دیگران بشود، محافظت کنند که در صورت کوتاهی و ورود خسارت به دیگران ضمان و مسئولیت به عهده اولیای آنان است.

۷-انجام مسافرت چنانچه با احتمال عقلایی تحمل بیماری یا نقل و شیوع بیماری مواجه باشد، حرام است و احکام سفر حرام بر آن مترتب می‌گردد. البته در فرض اضطرار قطعی اگر هم جایز است، ولی ضمان و مسئولیت خسارات اضرار به دیگران در جای خود باقی است.

۸- انجام اعمال مستحبی نظیر حضور در مجامع چنانچه به نظر کارشناسان بهداشتی با احتمال عقلائی سرایت بیماری مواجه باشد، نه تنها از استحباب برخوردار نیست، بلکه با حرمت جدی و اکید روبرو خواهد بود؛ بنابراین، به رغم استحباب موکد و فضیلت نماز جماعت و عبادت در مشاهد مشرفه هر گاه حسب نظر کارشناسان بهداشت احتمال عقلائی باشد که حضور دراین اماکن مقدس سبب ضرر به خود یااضرار به دیگران می‌شود نه تنها مستحب نیست بلکه دربرخی فروض عبادت مورد نهی شارع قرار می‌گیرد و بنابر نظر بسیاری از فقیهان بزرگ باطل و اعاده یا قضای آن واجب می‌شود.

۹- دیدار ارحام، دوستان و آشنایان البته در شرایط عادی امری مستحب موکد و با فضیلت است، ولی به یقین در شرائط فعلی که احتمال انتقال بیماری جدی و عقلایی است، نه تنها رجحان ندارد، بلکه حرام و خلاف شرع است و در صورت ثبوت انتقال موجب ضمان خواهد بود.

۱۰- «احتکار» یعنی انبار کردن مطلق مواد مورد نیاز مردم به قصد سودجویی بیشتر، همیشه عملی زشت و حرام است، ولی در شرایطی مانند وضعیت حاضر کشورمان احتکار وسایل مورد نیاز کادر پرشکی و بیماران گناهی بزرگتر است و چنانچه به علت عدم عرضه یکی از کالا‌های مورد نیاز، خساراتی متوجه شخص یا اشخاص گردد، ضمانت شرعی بر عهده شخص محتکر است.

۱۱-گران فروشی کالا‌ها و سودجویی غیر منصفانه در مواد مورد نیاز مردم همیشه عملی زشت و کریه و غیر انسانی است و خداوند هرگز به این گونه سوداگری‌ها برکت عطا نخواهد فرمود، ولی در مورد مواد مورد لزوم کادر پزشکی و بیماران در شرایط کنونی که گرانی باعث عدم توان تهیه برای نیازمندان گردد، زشت‌تر و کریه‌تر و غیر انسانی‌تر است و وجدان ملی را جریحه دار می‌سازد و چنانچه موجب گردد که به علت عدم توانایی نیازمندان، خسارتی بر آنان وارد آید موجب ضمان است.

۱۲- در این ایام افرادی که مسئولیت‌های پزشکی به عهده آنان است یا برای تمشیت امور متصدی کار‌های اداری هستند، انجام وظیفه امری واجب و کوتاهی عمدی حرام و در فرض ورود خسارت به شهروندان موجب ضمان است. البته حمایت از خدمتکاران به بیماران کرونایی به ویژه در اختیار قرار دادن ابزار و خدماتی که به حفظ سلامت و جان آنان مربوط می‌شود هم به خودی خود و هم از باب مقدمه واجب، لازم است.

۱۳- در این ایام که عده‌ای به علت مشکلات شغلی بدهکار می‌شوند و در ادای بدهی دچار دشواری و به اصطلاح فقهی «مُعسِر» هستند، مهلت دادن واجب شرعی است و مطالبه و پافشاری طلبکاران مادام که بدهکاران در شریط ناتوانی هستند، حرام و گناه کبیره است. قرآن مجید فرموده است:‌

وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَیْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقرهر۲۸۰)‌

و اگر (بدهکار) تنگدست بود پس (بر شماست) مهلت دادن او تا وقت توانایى و صدقه دادن شما (گذشت از اصل بدهى) براى شما بهتر است اگر بدانید.

۱۴- زندانیان که محکوم به تحمل زندان در مقابل جرایم ارتکابی خود هستند و در حال تحمل به سر می‌برند، چنانچه با احتمال عقلایی ابتلا به بیماری‌های خطرناک مواجه شوند، متصدیان امور باید برای مراقبت و حفظ جان و سلامت آنان نهایت سعی خود را به کار گیرند. متهم و محکوم از نظر حقوق اسلامی‌ از کرامت و حقوق انسانی برخوردار است و هرگز نباید به بیش از کیفر خود، معاقب گردد.

۱۵-شفا از ناحیه خداوند است، ولی شفای الهی از طریق دارو‌های پزشکان و عمل به دستورات آنان صورت می‌گیرد. تخلف از دستورات پزشکان معتبر در امور پزشکی همچون تخلف از دستور مراجع معتبر تقلید در امور دینی است.

۱۶- و بالاخره به درگاه خداوند بی نیاز دست نیاز برداریم و دعای مأثور و منقول به سند معتبر از امام صادق (ع) را سه بار صبح و شام بخوانیم:‌ اللّهم اجعلنی فی دِرعِک الحَصینة الّتی تَجعل فی‌ها مَن تُرید. (خداوندا! مرا در پوششی که از هربلا و آفتی حفظ می‌کند و هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی، قرار ده» (کافی رج۲ص۵۳۴)

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۳۹
الهي آمين....
پاسخ ها
حسن
| Afghanistan |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
خواهشمندم از ایشان سوال نمایید حکم مسئولی که با قرنطیه و انجام امور اولیه جهت انتشار این بیماری مسری تصمیم اشتباه گرفته است و باعث ضررو زیان به جان و مال مردم شده است چه می باشد. این ضامن است یا خیر
وقتی کرونا در ایران وارد شد، پیشنهاد دادن قم قرنطینه شه که همین فقها مانع شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کاش یاد بگیریم جمع نبندیم.
کاش
جواد
| Afghanistan |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
حکم کسانی که در امور پزشکی دخالت و اجازه ندادند اقدامات پیش گیرانه انجام شود همچون برگزار نشدن نماز جمعه و یا بستن موقت اماکن زیارتی چه می باشد. اون فردی که جرم را لیس می زند می گویذ بزرگان دینی البته برخی گفتند که این حرم شفا می دهد چرا باید ان محل را ببندیم . منتظر جواب اقای محقق داماد که فردی فرهیخته و عالم هستند هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
البته همه را نباید یه جور قضاوت کرد. فقهای زیادی هستند که در درک شرایط زمان و سازگاری احکام دین با مسائل روز خیل منطقی عمل می کنند و برای نظرات تخصصی و کارشناسی جایگاه ویژه ای قائلند. و عده ای هم هستند که احکام دینی را ندانسته و بعضاً شاید عمدی و با هدف رو درروی علوم جدید قرار می دهند و از نظرات دگماتیستی خود ذره ای کوتاه نمی آیند. وجود گروه اول لازم است که با گروه دوم ستیز کنند و آلایش را از دین پاک کنند.
علم الهدى را دريابيد
علم الهدى را دريابيد
با توجه به موارد بالا کسانی که قم را ایزوله نکردند چه حکمی دارند
مردم احتیاج به فقه در مورد کرونا ندارند احتیاج به لوازم بهداشتی و بیمارستان های مجهز دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مغلطۀ بامزه‌ای بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دقیقا صحیح است
بابا شمام ملت گرفتید!خب هرکس عقل سلیم داره نمیره بازدید! حالا چ حرام چ حلال
بهتره مسائل با هم قاطی نشه.

مثلا فقه با پزشکی
شیمی با ادبیات
فیزیک با ماهیگیری
جناب محقق داماد حکم شرعی و حقوقی آنها که با بی اعتنایی و لجبازی نه قم را قرنطینه کردند و نه جلوی پروازهای ماهان گرفتند چه می شود اینها دانسته کشور را در گیر کردند و موجب مرگ صد ها نفر شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ظاهرا فقه فقط برای مردم عادی حکم و باید و نباید دارد
متن بسیارعالی است وحکم قل ودل رادارد.
عالی
مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کسی که ویروس را دارد،و نمی داند و آنرا انتقال دهد مجازات اسلامی دارد!
!
تابناک تو که این متن را چاپ کردی خودت فهمیدی چی میگه که گذاشتی بقیه هم بخونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
معلوم میش عادت بخواندن آب بابا داری که متوجه نشدی
آقا بیخیال وقتی ما خودمون عقل داریم و علوم جدید هم میتونه راه درست رو نشون بده واقعا نیاز داریم که یکی بهمون بگه که واجبه از خودتون محافظت کنید؟ یعنی خودمون اینو نمی فهمیم؟؟
حالا یادتون افتاده؟ اون آقایی که با تعطیلی نماز جمعه مخالف بود را محاکمه کنید لطفا!
بنده به هر روستایی رفتم یک طلبه در قم داشته که الوده بوده و وقتی به روستای خودش برگشته همه را الوده کرده و از انجا هم به شهرها سرایت کرده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
پس خودت هم مبتلا شدی

اگرنه که یعنی دروغ می گویی
هنوز ببین توی چی موندیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تطبیق جهان جدید با فقه اسلامی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
برعکس گفتی
تطبیق فقه با شرایط وجهان جدید و این یعنی همان فقه پویا
دیگه این بدیهیات رو خودمون هم میدونیم!!!!!
از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد گفت ترش است!
علم و تحقیق هستند که باید به عنوان منابع درنظر گرفته شوند،
شخصا به هیچ عنوان نگاه نی کن فقه چی میگه اینجا
باب الکرونا! دست ایشان درد نکنه البته ولی یسری بحثهای بسیار بدیهی مطرح کرده اند که همه میدانند کلا چه اینکه وقتی عقل و پزشک میگه حرم و مسجد و بازار تعطیل بشه کسایی با علم دین بیایند مقابله کنند اشتباه است چه اینکه بزور باب فقه الکرونا را بخواهی در دین باز کنی هم اشتباهه!
اگر یاد بگیریم هر یک کجا باشیم همه چی حله!
اینها که فقط توضیح واضحات بود !
چند درصد مردم منتظر بودند ببینند فقه در این موارد چی می گه ؟؟
بس است این حرف ها ملت را به چه روزی انداختید.
خخخخخخخخخخخخخ!!!! تعداد 7 پیغام غیر قابل انتشار در مقابل 16 پیام انتشار یافته ، یک نکته بسیار معنی دار داخلش نهفته است!
چرا مراجع تقلید ازاول برای قرنطینه قم و... حرفی نزدند. الان دیگر وقتی است که مراجع جلو بیرون رفتن مردم رابگیرند.
کاش این آقایون علما میرفتن بیمارستان مسیح دانشوری جهت احوال پرسی بیماران و کادر پزشکی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چو ن حضور در جایی که احتمال ضرر مالی یا جانی داشته باشد حرام است نمیروند
بسیار عالی و منطبق با شرع و عقل و علم بود
ایکاش این نوع بیانات در مورد حق الناس, وظیفه عمدا زمین ماده مسولان, بی اهیتی به اقتصاد و نابودی کرامت انسانی مردم و سایر مسایل که اولویت مسولان بعنوان حق الناس بعهده مسولان است و سالهاست با بی کفایتی عمدی و عدم واگذاری مسولیت به صاحبان خرد رها شده نیز بیان بفرمایند تا حداقل حجت شرعی و عقلی و علمی بر مسولان تمام شده باشد انشاالله برای روز حساب جای دبه ای نباشد.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم