بازدید 8352

کاهش ذخایر خونی در قم به مرز هشدار نزدیک شد

مدیرکل انتقال خون قم گفت:میزان اهدای خون درقم ازابتدای اسفندماه امسال تاکنون نسبت به مشابه پارسال کاهش داشته است.
کد خبر: ۹۶۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 12 March 2020

به گزارش  تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران ،مرتضی نوریان، مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه با شیوع کرونا شاهد کاهش اهدای خون در قم و کشور هستیم، اظهار کرد: میزان اهدای خون از ابتدای اسفندماه ۵۰ درصد و میزان مصرف نیز در این مدت ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

او ادامه داد: در مجموع ذخایر خون قم نسبت به ۲۲ روز ابتدایی اسفندماه ۹۷، با کاهش ۲۰ درصدی مواجه است که ادامه این روند نگران کننده‌است.

مدیرکل انتقال خون قم، دلیل کاهش ۳۰ درصدی مصرف خون در قم را جابه جایی زمان انجام جراحی‌های غیر اورژانس بیشتر بیمارستان‌ها استان به زمان دیگر دانست و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تخصیص بخش زیادی از ظرفیت بیمارستانی قم به این بیماران، انجام عمل‌های غیرضروری به زمان دیگری موکول این موجب کاهش مصرف خون در این استان در این مدت شده‌است.

نوریان اظهار کرد: نه تنها قم بلکه شبکه خون رسانی کشور نیز با شیوع کرونا، با کاهش مواجه شده‌است که با توجه به نیاز مستمر بیماران مختلف از جمله بیمارانی دیالیزی و تالاسمی و مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی، از مردم نوع دوست استان که از سلامت برخوردار هستند، درخواست داریم تا این بیماران را در این ایام تنها نگذارند.

او ادامه داد: توصیه و درخواست ما به اهدا کنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند وعلایم بیماری را ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان تاکید کرد: این مرکز به صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن اینکه پیش از ورود اهدا کنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

او گفت: ادامه روند کاهشی اهدای خون درقم موجب می‌شود تا ذخایر خونی استان در هفته‌های آینده در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

نوریان با تاکید بر اینکه درحال حاضر شرایط ذخایر خون استان نزدیک به هشدار است، گفت: عبور از شرایط خاص کنونی نیازمند همدلی و یاری رسانی به یکدیگر می‌باشدتا در این شرایط بیماران نیازمند به دریافت مستمر خون دچار مشکل نشوند.

مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه کسانی که از سلامت ظاهری برخوردار هستند، مشکلی برای اهدای خون ندارند، افزود: شبکه خون رسانی کشور به دلیل کاهش اهدای خون نیاز به اهدای خون دارد.

او با تاکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال سن که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون دارند.

نوریان در ادامه با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای فعالیت در ایام تعطیلات نوروزی گفت: مرکز انتقال خون روح الله قم در ایام تعطیلات نوروز به غیر از روز‌های جمعه و۱۳ فروردین در بقیه روز‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ پذیرای اهدا کنندگان است.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن شرایط شیوع کرونا در کشور و استان در روز‌های آینده و ایام تعطیلات نوروزی، درخواست ما ادامه داشتن استمرار اهدای خون در این ایام است.

نوریان افزود: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و، چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدا خون به صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها