بازدید 14219
۳

کنسرت‌ آنلاین، مسئولیت اجتماعی خوانندگان در دوران عبور از کرونا

بنیامین بهادری چراغ اول را روشن کرد و پس از لغو کنسترش، یک کنسرت آنلاین برگزار کرد و در ادامه حجت اشرف زاده و سالار عقیلی نیز کنسرت آنلاین برپا کردند. گروهی از خوانندگان پاپ نیز وعده‌اش را داده‌اند اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. این در حالی است که انتظار می‌رود، شاهد شکل گیری یک جریان قوی باشیم که اساساً به مدلی جهانی تبدیل شود و همه چیز به تک مضراب‌ها خلاصه نشود.
کد خبر: ۹۶۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱ 11 March 2020

کنسرت‌ آنلاین، مسئولیت اجتماعی خوانندگان در دوران عبور از کروناطولانی شدن دوران شیوع ویروس کرونا، اهمیت مشارکت گسترده و فراگیر اهالی فرهنگ و هنر برای افزایش امید و روحیه عموم مردم که در این دوره زمانی دسترسی به تفریحات عمومی ندارند و در این میان، خوانندگان و موزیسن‌ها که اکنون امکان برگزاری کنسرت‌ ندارد، در این مقطع می‌توانند به صورت فراگیری کنسرت‌های آنلاین برگزار کنند و زمینه را برای ارتقای روحیه عمومی فراهم کنند.

به گزارش «تابناک»؛ با تداوم شیوع کرونا در سطح کشور، مراسم تجمع فرهنگی نظیر سینما، تئاتر و کنسرت‌های موسیقی به عنوان مراکز پرتراکم تا زمان کنترل دامنه شیوع این ویروس تعطیل شدند. البته «تابناک» مطلع شد برخی گروه‌های فعال در این صنوف هنری فشارهای شدیدی را در دستور کار قرار داده‌اند که یا این مراکز بازگشایی شود و یا مابه‌ازای روزهای تعطیل، به این مجموعه خسارت پرداخت شود؛ رویکردی که تنها در صورت قابل پذیرش است که به همه واحدهای صنفی در همه مشاغل خسارت پرداخت شود و خون اهالی فرهنگ پررنگ‌تر از سایر اقشار تلقی نشود.

کنسرت‌ آنلاین، مسئولیت اجتماعی خوانندگان در دوران عبور از کرونا

با وجود آنکه اهالی فرهنگ در این دوره با ضررهای قابل توجهی مواجه شدند اما در کنار مردم ایستادند و به سهم خود کوشش‌هایی را انجام دادند که البته نسبت به وسعت ماجرا قابل توجه نیست. برخی طنزنویس‌ها تلاش کردند با ساختن آیتم‌هایی اندکی فضا را بهتر کنند اما شاید موسیقی کارکرد موثری در این مقطع داشته باشد. بر همین اساس گروهی از هنرمندان با برگزاری کنسرت‌های آنلاین، کوشیدند امکان حضور در چنین فضاهایی و تجربه دسته جمعی را به این شکل جبران کنند و به هوادارانشان امید و آرامش دهند؛ اقدامی که در نوع خود ابتکار قابل توجهی محسوب می‌شود.

بنیامین بهادری چراغ اول را روشن کرد و پس از لغو کنسترش، یک کنسرت آنلاین برگزار کرد و در ادامه حجت اشرف زاده و سالار عقیلی نیز کنسرت آنلاین برپا کردند. گروهی از خوانندگان پاپ نیز وعده‌اش را داده‌اند اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. این در حالی است که انتظار می‌رود، شاهد شکل گیری یک جریان قوی باشیم که اساساً به مدلی جهانی تبدیل شود و همه چیز به تک مضراب‌ها خلاصه نشود. این فرصت هم اکنون نیز فراهم است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هنرمندان را تشویق کند در این قالب و قالب‌های دیگر که از سوی چهره‌های خلاق ارائه می‌شود، امکان ارائه ظرفیت‌های هنری و فرهنگی امیدبخش فراهم شود.

جای تردید نیست که خوانندگانی که دست به چنین اقدامی می‌زنند، شاید منفعت مالی به لحظه‌ای نبرند اما قطعاً بر سرمایه اجتماعی‌شان افزوده‌اند و در بلندمدت حتی دستاورد مالی نیز برای آنها خواهد داشت. بنابراین حتی اگر بحث مردم‌داری و هموطن‌دوستی نیز در میان نباشد و صرفاً از منظر تبلیعات به چنین اقدامی نگریست، برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند برای عاملانش یک دستاورد و اعتبار ویژه باشد و مردم قطعاً آنهایی که این روزها به هر شکلی که توانستند کنارشان بودند را فراموش نمی‌کنند. در عین حال می‌توان حتی تئاترهای آنلاین و دیگر رویدادهای آنلاین هنری را نیز برپا کرد و در واقع این کنسرت‌های آنلاین را پایه چنین عرضه‌ای قرار داد.

این امکان اجراهای هنری آنلاین، بستر مناسبی برای ارائه هشدارهای روزانه درباره کرونا و آموزش و فرهنگ‌سازی برای افزایش مراقبت عمومی و قطع زنجیره شیوع است و در واقع می‌تواند حتی کارکردی فراتر از امیدآفرینی برای مردمی باشد که بنابر توصیه‌های پزشکی و درمانی، روش صحیح را در پیش گرفته‌اند و به جز در موارد ضروری برای خرید عمده، از خانه خارج نشده‌اند. باید صبر کرد و دید این امکان هم از سوی متولیان فرهنگ و هم از سوی اهالی هنر به ویژه اهالی موسیقی مورد بهره برداری حداکثری قرار می‌گیرد یا همه چیز به همین تک مضراب‌ها خلاصه خواهد شد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
در این شرایط گذاشتن کنسرت خیلی واجب است؟!! خدا شفا دهد
خیلی جریان ها وافرادسعی داشتند کنسرت رو حرام بدونند ووزارت ارشاد رو مجبور کنند کنسلش کنه .که مخالفت با هنر وشادی ودموکراسی و..تلقی شد
الان کرونا این ویروس دو ونیم میکرونی موفق شد.اینو باید اعدامش کنند خیلی تندرو ورادیکال ومتعصبه
کنسرت انلاین با دانلود کردن یک کنسرت فرقی دارد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل