بازدید 4362
۱

جزئیات واردات ماسک با ارز نیمایی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: واردات ماسک و لباس یک بار مصرف با تائید وزارت بهداشت و تخصیص ارز نیمایی امکان پذیر است.
کد خبر: ۹۶۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲ 09 March 2020

محمد قبله در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سؤال که واردات ماسک به چه صورت انجام می‌شود، گفت: تائید یا رد ثبت سفارش ماسک بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و این وزارتخانه بر اساس موارد مورد نظر از جمله کیفیت ماسک وارداتی، در مورد تائید و رد درخواست واردات آن اقدام می‌کند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کالاهای وارداتی حتما باید دارای کیفیت مورد تائید وزارت بهداشت باشد، گفت: در شرایط فعلی که برای واردات این کالاها ارز نیمایی تخصیص می‌یابد، قطعا باید کالای وارداتی از کیفیت لازم برخوردار باشد.

وی افزود: با توجه به ضرورت واردات ماسک و اقلامی مانند لباس یک بار مصرف (گان)، بانک مرکزی هم آمادگی دارد، بلافاصله پس از تائید ثبت سفارش ارز آن را تامین و ارز نیمایی در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد.

قبله اظهار داشت:‌ هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت لباس یک بار مصرف و ماسک n95 که مورد نیاز کادر درمانی است، را از وارد کننده خریداری می‌کند و سپس از طریق وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو در اختیار کادر درمانی و مراکز توزیع قرار می‌گیرد.

وی گفت: ماسک سه لایه هم در صورت واردات در شبکه‌های توزیعی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند، عرضه خواهد شد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: وزارت صنعت برای تامین این اقلام در کنار وزارت بهداشت است تا کالای  تولیدی و وارداتی در یک شبکه منظم توزیع شود.

قبله در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش قیمت جهانی ماسک، چه قیمتی برای ماسک وارداتی در نظر گرفته شده است، گفت: همان طور که اشاره شد، هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت ماسک n95  و لباس یک بار مصرف را از واردکنندگان خریداری می‌کند، لذا این اقلام مصرف کننده مستقیم ندارد که نگرانی بابت قیمت عرضه آن در کشور وجود داشته باشد.

وی گفت: ضمن اینکه در هنگام ثبت سفارش قیمت آن هم در نظر گرفته می‌شود و سپس ثبت سفارش اقلام وارداتی مانند ماسک یا لباس پزشکی مورد تائید قرار می‌گیرد و یا رد می‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت افزود:‌اما در مورد ماسک‌های سه لایه که مصرف عمومی‌تری دارد، در حال حاضر دغدغه ما تامین نیاز مردم است. هر چند قیمت آن بیش از قیمت مصوب فعلی باشد. 

قبله در ادامه اظهار داشت: قیمت‌های اعلام شده برای ماسک سه لایه و n95 مربوطه به قیمت ماسک تولید داخلی است و برای ماسک وارداتی قیمتی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از زمان آزاد شدن واردات ماسک تاکنون محموله‌ای از این کالا به کشور وارد شده گفت:‌ با توجه به اینکه حدود دو هفته از اعلام آزاد شدن واردات ماسک گذشته است، وارد کنندگان فعلا در حال شناسایی کشورهای عرضه کننده این کالا و همچنین اقداماتی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز هستند. ضمن اینکه ممکن است نمونه‌هایی از کالاهای مورد نظر وارداتی خود را به وزارت بهداشت اعلام کرده باشند. بنابراین در حال حاضر اقداماتی برای واردات ماسک و لباس پزشکی در حال انجام است، اما فعلا محموله‌ای از گمرک ترخیص و به کشور وارد نشده است.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا باید ثبت سفارش شود یا خیر،‌گفت: با توجه به لزوم تخصیص ارز به واردات ماسک و اقلام بهداشتی ثبت سفارش این کالاها الزامی است، اما موضوع مطرح شده در مورد عدم ثبت سفارش مربوط به تجهیزات پزشکی وارداتی توسط هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت است.

قبله گفت:‌ بخش تولید وزارت صمت مکلف شده واحدهای تولیدی را سرخط کند تا با سه شیفت کاری نیاز به اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضد عفونی کننده را تامین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
در شرايط فعلي بايد اينگونه خريدها را تسهيل و موانع آنان را كاهش داد تا نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد . مدت زمان هجوم اين ويروس محدود و پيك اپيدمي ان نزديك است ، طوري نشه كه منابع موجود اقلام بهداشتي تموم بشه و دچار بحران كمبود لوازم و تجهيزاتي مانند گان و ماسك بشيم و كادر درماني دچار مشكل بشن . چند سال قبل كه نبايد ميلياردها دلار ارز 4200 توماني رو بي حساب و كتاب به بازرگانان مي داديد ، داديد حالا كه لازم است ارز موجود صرف موارد و اقلام حياتي بشه ، مانع تراشي نكنيد و تعجيل كنيد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل