بازدید 16159
با وجود دستور وزیر راه؛

درخواست کنسلی بلیت هواپیما با کسر هزینه ۳۰ درصد در حال انجام است

در حالی که گفته شد مسافرانی که تا پیش از پنجم اسفند ماه سال جاری برای هر تاریخی بلیت گرفته‌اند، می‌توانند بلیت خود را کنسل کنند و هیچ جریمه‌ای مشمول آن‌ها نمی‌شود، برخی مسافران همچنان از پرداخت جریمه بابت لغو بلیت سفر خود خبر می‌دهند. یکی از مخاطبان تابناک اقتصادی گفت: بابت لغو بلیت پرواز کیش برای چهار نفر، یک میلیون و هشتاد هزار تومان جریمه پرداخته است.
کد خبر: ۹۶۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ 01 March 2020

عدم رعایت دستور وزیر راه و شهرسازی، مسافران همچنان جریمه کنسلی پرداخت می کنند!

عدم رعایت دستور وزیر راه و شهرسازی، مسافران همچنان جریمه کنسلی پرداخت می کنند!از ۲۹ بهمن ماه سال جاری، ایران و شهر قم میزبان یک مهمان ناخوانده خارجی به نام ویروس کرونا شد. با شیوع این ویروس در ایران، بسیاری از کشور‌ها از پذیرش ایرانی‌ها سر باز زدند و به همین منظور سفر‌های خارجی لغو شد. همچنین شیوع ویروس کرونا در سایر استان‌ها باعث شد تا بسیاری از سفر‌های داخلی نیز لغو شود. تنها نگرانی از لغو سفر‌ها این بود که جریمه‌ای باید بابت این لغو بلیت‌ها پرداخت شود؛ بنابراین، مسئولین به فکر چاره جویی برای رفع این مشکل برآمدند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای در همین رابطه در پنجم اسفندماه سال جاری درباره وضعیت سفر‌های هوایی و ریلی گفت: اعلام کرده‌ایم که در حوزه سفر‌های هوایی و ریلی هزینه کنسلی از مردم دریافت نشود و مردم اگر بلیتی تهیه کرده و می‌خواهند آن را کنسل کنند، راحت باشند. وی افزود: البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر هم مردم نخواهند، بلیت سفرهایشان را کنسل کنند، می‌توانند بلیت‌هایشان را به اُپن تبدیل کنند که هر موقع خواستند به سفر بروند.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در ششم اسفندماه ۱۳۹۸ در این باره گفت: با توجه به شرایط بوجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعدادی از کشور‌ها و تعلیق موقت برخی پرواز‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و نمایندگی‌های کل فروش شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه صادره این سازمان مسافرانی که تاکنون در مسیر‌های داخلی و خارجی نسبت به ابتیاع بلیت سفر اقدام کرده اند و درخواست کنسلی آن را به دلایل شرایط کنونی (انتشار ویروس کرونا) دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه، عملیات استرداد بلیت آنان در مسیر رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

همچنین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز طی مصاحبه‌ای در هفتم اسفندماه ۱۳۹۸ اعلام کرد: مسافرانی که تا پیش از پنجم اسفند برای هر تاریخی بلیت گرفته‌اند، می‌توانند بلیت خود را کنسل کنند و هیچ جریمه‌ای مشمول آن‌ها نمی‌شود. وی افزود: اما مسافرانی که پس از پنجم اسفند و با توجه به شیوع کرونا نسبت به اخذ بلیت اقدام کردند و قصد ابطال آن را دارند، مشمول شرایط استرداد می‌شوند.

بخشنامه‌ای که اجرا نمی‌شود / مسافران همچنان جریمه کنسلی پرداخت می‌کنند!

همان گونه که ملاحظه شد، مطابق با بخشنامه‌های صادره و مصاحبه‌های صورت گرفته توسط مسئولین مربوطه، کسانی که تا قبل از پنجم اسفندماه اقدام به تهیه بلیت کرده اند، می‌توانند بلیت خود را بدون پرداخت جریمه لغو کنند؛ دستورالعمل و بخشنامه‌ای که توسط برخی شرکت‌ها زیر پا گذاشته شده است و اجرا نمی‌شود.

به عنوان نمونه، یکی از مخاطبان تابناک اقتصادی که بلیت رفت و برگشت به کیش را خریداری کرده بود، طبق تصویر زیر اقدام به لغو بلیت خود نموده است.

عدم رعایت دستور وزیر راه و شهرسازی، مسافران همچنان جریمه کنسلی پرداخت می کنند!

شرکت مشهوری که رزرواسیون بلیت هواپیما و رزرو هتل خارجی را انجام می‌دهد، در پاسخ به مخاطب تابناک اقتصادی اعلام کرده است: احتراما بلیت رفت و برگشت هر ۴ نفر با کسر ۳۰ درصد در حال انجام می‌باشد.

عدم رعایت دستور وزیر راه و شهرسازی، مسافران همچنان جریمه کنسلی پرداخت می کنند!

در نهایت این مخاطب تابناک اقتصادی اعلام کرد: این شرکت بابت لغو بلیت پرواز کیش برای چهار نفر، یک میلیون و هشتاد هزار تومان را بابت جریمه کسر نمود.

وی ادامه داد: هنگامی که پیگیر چرایی کسر مبلغی به عنوان جریمه شدم، شرکت مورد نظر در پاسخ گفت، شما نباید خودتان اقدام به لغو می‌کردید و در ساعت پرواز اگر حضور نمی‌یافتید، خودمان بلیت‌ها را لغو می‌کردیم و سپس کل مبلغ را بدون اعمال جریمه به شما بازمی‌گرداندیم!

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، شرکت مذکور هیچ گونه توضیحی در این باره در سایت خود قرار نداده است.

امکان شکایت از ایرلاین‌های متخلف وجود دارد؟ در صورت برخورد با چنین موردی، چه اقدامی باید انجام دهید؟

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه‌ای در دهم اسفند ۱۳۹۸ گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کرده و نمی‌بایست بخشنامه‌های متفاوتی صادر کنند. همه بلیت‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، می‌بایست نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد شود. همه بلیت‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، باید نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر مسافرانی که اقدام به کنسلی بلیت پرواز‌های خود کرده‌اند، اما از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه کنسلی بلیت‌ها کسر شده است، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، از شرکت هواپیماییِ صادرکننده بلیت شکایت کنند. وی افزود: این سازمان نیز قطعاً به موارد شکایتی، رسیدگی خواهد کرد.

صدور بخشنامه‌های مختلف موجب سردرگمی مشتریان شد

علیرغم گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، مبنی بر اینکه همه شرکت‌های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کنند و همچنین تاکید بر این موضوع که استرداد بلیت باید تا اطلاع ثانویه بدون جریمه انجام شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به صدور بخشنامه‌های مختلفی نموده و هر یک خود، حداکثر یک تاریخ صدور برای بلیت‌های مشمول کنسلی بدون جریمه را در نظر گرفته اند (بیشتر شرکت ها، بلیت‌هایی را مشمول کنسلی بدون جریمه دانسته اند که تاریخ صدور بلیت قبل از ششم اسفند باشد) و حتی شرط و بازه‌ای را برای تاریخ پرواز جهت کنسلی بدون جریمه در نظر گرفته اند (بیشتر شرکت‌ها اعلام کرده اند که بلیت‌هایی که تاریخ پرواز آن‌ها بین ۶ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ است، مشمول کنسلی بدون جریمه هستند).

این بخشنامه‌های متفاوت باعث شده است تا افرادی که قصد کنسلی بلیت خود را دارند، در این موضوع که آیا این کنسلی شامل جریمه می‌شود یا نمی‌شود، سردرگم شوند.

آیا برای کنسلی بلیت قطار‌ها باید جریمه پرداخت کرد؟

میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن طی مصاحبه‌ای در هفتم اسفندماه سال جاری گفت: از تاریخ ششم اسفند ماه امسال و پس از صدور بخشنامه وزیر راه و شهرسازی هر یک از مسافران که بخواهند بلیت سفر خود را کنسل کنند، بدون جریمه هزینه بلیت خریداری شده به صورت ۱۰۰ درصد به حساب‌شان واریز خواهد شد. وی افزود: امتیاز دیگری در این زمینه قائل شدیم این است که اگر از سوم اسفند ماه تا ششم اسفند ماه (قبل از دستور وزیر) نسبت به استرداد بلیت خود اقدام کرده باشند هم می‌توانند از شانزدهم فروردین ماه سال آینده به مدت یک ماه با مراجعه به مرکز استرداد کننده بلیت خود هزینه کنسلی کسر شده را دریافت کنند، چون پیش از صدور بخشنامه از سوی وزیر مسافرانی که بلیت تهیه و آن را کنسل می‌کردند، باید ۱۰ درصد جریمه پرداخت می‌کردند، اما ما این بخشنامه را شامل این افراد را نیز کرده‌ایم.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه شد، علیرغم دستور اکید وزیر راه و شهرسازی به لغو بلیت‌ها بدون کسر جریمه، همچنان برخی شرکت‌ها و ایرلاین‌ها اقدام به کسر مبلغی بابت جریمه کنسلی می‌کنند که این موضوع تخلف آشکار است. در گذشته نیز شاهد برخی سوءاستفاده‌ها در شرایط خاص در زمینه سفر‌های هوایی بودیم. به عنوان مثال در هنگام وقوع زلزله کرمانشاه بلیت برخی پرواز‌ها به مقصد کرمانشاه حتی به ۹ میلیون تومان هم رسید. به نظر می‌رسد عدم برخورد جدی با تخلفات در این زمینه موجب شده است تا بخشنامه‌های صادره از سوی نهاد ذیربط، چندان جدی گرفته نشود. حالا باید منتظر ماند و دید این بار با شرکت‌ها و ایرلاین‌های متخلف چه برخوردی خواهد شد تا شاهد تکرار این گونه بی قانونی‌ها در شرایط خاص نباشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
بنده بایط استانبول از قلای تودی با پرواز ایران ایر برای تاریخ ۸ اسفند داشتم با وجود دریافت شماره شبا هنوز نسبت به عودت آن اقدام صورت نگرفته است برای این موارد هم چاره ای اندیشیده شود ضمنان برای تاریخ های بعد از ۲۰ اسفند قیمتهای نجومی اعلام شده است
با سلام و احترام ، من تور نوروزي براي اول فروردين به مقصد دبي ثبت نام كردم و كل مبلغ رو ٢٥ بهمن پرداخت كردم الان تكليف چي ميشه فقط هزينه بليط مسترد ميشه وتكليف پول ويزا و هتل كه پرداخت كردم به چه صورت هست ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
شما که مایه داری و میلیونها خرج سفر تفریحی خارج میکنی چه خیالته ؟
شرکت رجا ۱۰ درصد کسر میکنه . تلفنشون رو هم قطع کردن. میگن برید از راه آهن پولتون رو پس بگیرید. آخه تو این اوضاع مرگ و میر باز هم باید به فکر چاپیدن ملت بود ؟!!
هواپیمایی ها هم هر کدوم یه مدل بخشنامه و تاریخ گذاشتن. این بلا رو خدا بخاطر همین گناهان نازل کرده به ما بیدار شید تا دیر نشده!
سلام و عرض ادب
بنده مدیر عامل اژانس هواپیمایی هستم‌
متاسفانه بیشتر مشکلات از چارتر کننده ها و ایر باینها هست که بدون جریمه کنسل نمیکنن ، الان پرواز رفت و برگشت تهران -کیش-تهران رو که رفت با پرواز کیش ایر بوده با جریمه هر نفر۲۵۵۰۰۰ تومان جریمه کنسل کردن با توجه به اینکه بخشنامه های صادره زو فرستادیم ولی متاسفانه تمکین نمیکنن ، مم الان پاسخ ایمیل در خواست کنسلی رو براتون میفرستم بخشنامه ها رو هم خدمتتون ارسال میکنم ، مضاف بر اینکه دفاتر خدمات مسافرتی بودجه محدودی دارن که شخصی هست و تا ایرلاین هزینه بلیط رو عودت نده قادر به عودت هزینه مسافر در این حجم تا نوروز نیستن و ایرلاینها هم تا چند هفته پول عودت نمیدن و باعث ایجاد تنش بین مسافر و اژانسها میشن
هواپیمایی ..که زیرابی میره. بلیط من برای هشتم اسفند بود و به خاطر لغو سفرم، مجبور شدم ۵ام بلیط رو کنسل کنم که ۵۰ درصدش رو به عنوان جریمه پرداخت کردم. بعد در موردش پرسیدم گفتن که هواپیمایی.. اعلام کرده کنسلیهایی که ۶ام به بعد انجام شده رو کامل پرداخت میکنن.
لطفا پیگیری کنین.
چرا بی عرضگی دولت باید ملت خسارتش بدن؟؟؟؟
این کار با سرقت چه فرقی داره ؟
نکته جالب اینه اگر مسافر بلیط رو کنسل کنه هزینه کنسلی رو کسر میکنن ولی اگر پرواز کنسل بشه جریمه کنسلی به مسافر پرداخت نمیشه و مسافر باید با بدبختی یک پرواز دیگه با چند برابر قیمت پیدا کنه وگرنه تو فرودگاه میمونه!
تابناک... یک طرفند این شرکتها این است که اگر بلیط را قبل از 5 اسفند تهیه کرده اید با شما تماس میگیرند و میگویند پرواز مورد نظر کنسل شده است و مثلا برای ساعت دیگری از همان روز میتوانند انتقال دهند بلیط را که معمولا برای اجتناب از خرید مجدد بلیط افراد قبول میکنند.... حالا تماس کی گرفته شده بعد از 5 اسفند ماه....! و اگر بعدا درخواست کنسلی کنید میگویند چون سفارش شما بعد از 5 اسفند بوده مشمول جریمه میشوید.... به همین شیوه مبلغ حدود 3 میلیون تومان ما را جریمه کردند و یک ریال هم پس ندادند....! مستندات موجود است....
من هم درخواست کنسلی بلیط 29 اسفند را دارم و چندبار درخواست دادم و هر دفعه شرکت فخیمه ... 40 درصد جریمه خواسته است.
بخشنامه داخلی هم دادن که 5-25 اسفند جریمه ندارد!
باسلام . شركت رجا بابت كنسلي بليط قطار بنده 10 درصد كسر كرده . بليط قطار تهران مشهد و بلعكس
با سلام بنده برای تاریخ 98/12/08 عازم مشهد مقدس بودم که بدلیل شیوع بیماری کرونا بلیط را کنسل کردم متاسفانه شرکت ... با این حجم از تبلیغات 90 درصد از هزینه بلیط راکسر و مابقی را تحویل داد
ما برای شرکت خودمون حدوده 75 بلیط به شیراز ، قشم و بندر عباس رزرو داشتیم ( از 12 تا 27 اسفند ) که خوشبختانه هم بلیط ها و هم هتل ها رو بدون اخذ جریمه کنسل کردند
لازم دونستم از همه اصنافی که در این شرایط با مردم مدارا و همکاری میکنند تشکر کنم
فکر نمیکنن حتی در چین بااون وسعت بیماری آژانسهایاایرلاین ها جرئت بکنند یک همچین کاری رو!
با سلام بنده از بلیط کار اینترنتی بلیط رفت وبرگشت مشهد مقدس رو از ایر لاین آتا خرید کرده بودم بدون یک ریال جریمه کل مبلغ رو برگردوندند میخواست بدین وسیله از هر دو شرکت تشکر کنم.
خدایا کاری کن درد مستاجرها هم مثل کرونا دیده شود و مردم هم این درد را بچشند شاید فرجی شود
تصحیح میکنم : میخواستم بدین وسیله از این دو شرکت تشکر کنم
من هم قبلا برای نوروز بلیط هواپیما و هتل برای مشهد رزرو کردم و به خاطر کرونا کنسل کردم.میگن پولتون فعلا برگشت داده نمیشه و کاری به بخشنامه دولت نداریم و با ۳۰ درصد جریمه پولتون رو برمیگردونیم.در صورتیکه من با خود اون هتل تماس گرفتم و گفتن بدون جریمه کنسل میکنیم.لطفا به این قضیه سرقت و کلاهبرداری آژانس ها رسیدگی بشه.
سلام.من ساکن کیش هستم و برای خانوادم بلیط گرفتم برای خانواده خواهرم از سایت ... بلیط تهران به کیش گرفتم که میگن سی درصد جریمه میشید و برای مادر و پدرم از ... گرفتم که میگن هفتاد و پنج درصد جریمه میشیدو هرجا میخواید شکایت کنید در صورتی که بلیط رو بهمن ماه گرفتم و با شرایط کنسلی ایرلاین بدون جریمه مطابقت دارد.شماره هایی هم که برای شکایت از آژانس های مسافرتی خاطی اعلام شده خاموش هست و خط ثابت را جواب نمیدهند.پشتشون به چی گرمه که با خیال راحت میگن شکایت کنید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان