بازدید 26179

ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

کد خبر: ۹۶۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 27 February 2020

ویزا چیست؟ چرا برای سفر به کشورهای خارجی نیاز به دریافت ویزا است؟ آیا همه‌ی مردم جهان برای سفر به کشورهای خارجی باید ویزا دریافت کنند؟ فرق ویزا یا روادید با پاسپورت یا گذرنامه چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه‌ی این نوشتار به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

 

ویزا چیست؟

بسیاری از سردمداران کشورهای جهان این حق را برای خود قائل شده‌اند که به‌سادگی اجازه‌ی ورود اتباع خارجی را به کشورهای خود ندهند. بهترین ابزاری که در این بین برای جلوگیری از ورود ساده‌ی اتباع خارجی به کشورشان ابداع کرده‌اند «ویزا» است. «ویزا» یا «روادید» یک سند رسمی است که مسئولان سفارت یک کشور یا گاهی چند کشور برای ورود اتباع خارجی و گاه اقامت در آن کشور صادر می‌کنند. ویزا در اغلب مواقع یک مهر است که روی یکی از صفحات پاسپورت زده می‌شود. به‌واسطه‌ی آن مهر فرد دارنده‌ی ویزا می‌تواند مدتی را در کشور صادرکننده‌ی ویزا بماند و گاه حتی برای همیشه زندگی کند.

ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

فرق ویزا و پاسپورت چیست؟

با تعریفی که در بالا از ویزا به دست داده شد احتمالاً مشخص شده که فرق ویزا و پاسپورت چیست. پاسپورت در واقع سندی رسمی است که دولت هر کشور به شهروندان خود برای خارج از کشور اعطا می‌کند. در واقع هر کسی که بخواهد از کشور خودش خارج شود باید پاسپورت کشور خودش را داشته باشید.

بنابراین پاسپورت مدرکی است که اجازه‌ی خروج از کشور مبدأ را می‌دهد و ویزا مدرکی است که اجازه‌ی ورود به کشور مقصد را می‌دهد. همانطور که اشاره شد در اغلب مواقع ویزا در واقع یک مهر روی یکی از صفحات پاسپورت است.

 

آیا همه‌ی مردم جهان برای سفر به کشورهای خارجی باید ویزا دریافت کنند؟

یک اصطلاح عامیانه در میان مردم وجود دارد که اتفاقاً در دنیای امروز معنا گرفته است. این اصطلاح عبارت است از «پاسپورت قوی». یک سری از کشورهای جهان پاسپورت قوی‌تری نسبت به یک سری کشور دیگر دارند. شهروند دارای پاسپورت قوی می‌تواند به کشورهای زیادی بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کند. به عنوان مثال، اگر شما به عنوان یک ایرانی بخواهید به کشور استرالیا سفر کنید نمی‌توانید ویزا دریافت نکنید بلکه حتماً باید نسبت به دریافت ویزای استرالیا اقدام کنید، این امر به سبب آن است که پاسپورت شما، یعنی پاسپورت ایرانی، پاسپورتی قوی نیست. در حال حاضر در سال 2020 ژاپن و سنگاپور قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را دارند. شهروندان ژاپنی با در دست داشتن پاسپورت ژاپنی می‌توانند به 199 کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کنند.

پاسپورت ایرانی در رتبه‌ی 97 جهان قرار دارد و با در دست داشتن آن می‌توان به 41 کشور بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کرد. در نظر داشته باشید که از میان این 41 کشور باید به محض ورود به برخی از کشورها و در فرودگاه مقداری هزینه بپردازید تا همانجا و خیلی سریع ویزای شما را صادر کنند. به این ویزا، ویزای فرودگاهی یا ویزای بدو ورود می‌گویند. به عنوان مثال، برای سفر به عمان، سوریه، کامبوج، مالدیو، آذربایجان، بولیوی، کنیا، ماداگاسکار و چند کشور دیگر نیازی به طی کردن مراحل دریافت ویزا ندارید، کافی است در فرودگاه این کشورها پاسپورت خود را نشان دهید و مقداری پول بپردازید تا ویزای شما را صادر کنند.

 ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

ویزای شینگن چیست؟

حال که یک سری اصطلاح در ارتباط با ویزا توضیح داده شدند، بد نیست یک اصطلاح رایج دیگر در دنیای ویزا را هم توضیح دهیم: ویزای شینگن.

برای توضیح ویزای شینگن باید ابتدا «شینگن» یا «شنگن» را توضیح دهیم. شنگن دلالت دارد بر یک توافق‌نامه که در سال 1985 میان چند کشور اروپایی بسته شد. بر طبق این توافق‌نامه مرزهای جغرافیایی آن چند کشور اروپایی برای اتباع خارجی برداشته شدند. یعنی از سال 1985 خارجی‌ها برای ورود به آن چند کشور باید یک ویزای واحد را دریافت می‌کردند. رفته‌رفته سایر کشورهای اروپایی هم به این توافق‌نامه پیوستند و در حال حاضر 26 کشور به صورت رسمی عضو این توافق‌نامه اند و 4 کشور دیگر هم به طور غیررسمی از قوانین این توافق‌نامه پیروی می‌کنند.

این کشورها منطقه‌ای را تحت عنوان «شینگن» ایجاد کرده‌اند. این منطقه‌ی شینگن شامل این 26 کشور است و بنابراین برای ورود به هر یک از این 26 کشور باید ویزای شینگن دریافت کنید.

این به معنای آن است که مثلاً اگر ویزای شینگن فرانسه از نوع توریستی را دریافت کنید می‌توانید با همان ویزا به 25 کشور دیگر هم سفر کنید. از مهم‌ترین کشورهایی که عضو منطقه‌ی شینگن هستند می‌توان به آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، هلند، سوئد، نروژ، فنلاند و مجارستان اشاره داشت.

خوشبختانه شما این امکان را دارید که برای دریافت ویزای شینگن از خدمات آژانس مسافرتی ساحل شنی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه با شماره‌تلفن 02157938 تماس بگیرید. 

 

انگلیس جزو شینگن نیست؟

خیر، کشور انگلیس جزو شینگن نیست. این به معنای آن است که برای ورود به کشور انگیس باید ویزای انگلیس را دریافت کنید و با در دست داشتن ویزای شینگن نمی‌توانید وارد کشور انگلیس شوید.

 ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

وضعیت کشورهای مشترک‌المنافع چیست؟

منظور از کشورهای مشترک‌المنافع در واقع همان قلمرو مشترک‌المنافع است. این قلمرو شامل کشورهایی می‌شود که مستعمره‌ی انگلیس بوده‌اند یا هستند از جمله استرالیا، کانادا، چند تا از کشورهای آمریکای مرکزی، هند و چند کشور آفریقایی. در حال حاضر البته جز کشورهای کانادا، استرالیا و چند کشور آمریکای مرکزی کشور دیگری جزو کشورهای مشترک‌المنافع نیست.

برای سفر به کشورهای مشترک‌المنافع نیاز به دریافت ویزای خاص هر کشور است. یعنی اگر بخواهید به استرالیا سفر کنید نمی‌توانید با ویزای کانادا این کار را انجام دهید بلکه باید ویزای استرالیا را دریافت کنید. این ماجرا برای کشور کانادا هم صادق است.

خوشبختانه افزون بر ویزای شینگن، این امکان را دارید که دریافت ویزای استرالیا و ویزای کانادا را هم به کارشناسان آژانس گردشگری ساحل شنی بسپارید. با شماره‌تلفن 02157938 که تماس بگیرید کارشناسان ما تمامی توضیحات را خدمت شما ارائه خواهند داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل