بازدید 10990

تعطیلی راهکار حل بحران نیست

معاون آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تعطیلی راهکار حل بحران نیست، گفت: آموزش گسترده اصول بهداشتی به تمام مردم کشور با توجه به زیرگروه ها و مشاغل توسط متخصصان فن و از طریق رسانه های جمعی معتبر مهمترین مساله ایست که در این شرایط بحرانی باید مدنظر قرار بگیرد.
کد خبر: ۹۶۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 26 February 2020

به گزارش «تابناک»، دکتر محتشم غفاری مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متاسفانه کشور ما در شرایط بحران عملکرد مدیریتی ایده آلی ندارد، گفت: به عنوان نمونه این تعطیلی های گسترده تنها تحت شرایطی می تواند به پیشگیری از شیوع گسترده بیماری کمک کند، به عبارتی باید ابتدا زیرساخت ها و شرایط آن را مهیا می کردیم.

واقعیت این است که ما در حال حاضر در ابتدای کار هستیم و وضعیت هنوز خیلی بحرانی نیست، ولی متاسفانه به جای فراهم آوردن بسترهای مناسب آسانترین کار، یعنی تعطیلی را انتخاب کردیم که هیچگونه شواهدی برای چنین تصمیمی نداریم.

تعطیلی تحت شرایطی منطقی است

وی تعطیلی را به شرط بسترسازی مناسب، حساسیت زایی و ایجاد آمادگی در سطح جامعه مطلوب دانست و ادامه داد: اگر تعطیلی یک هفته ای مدارس، دانشگاه ها و سینماها و غیره بتواند به ایجاد آمادگی بیشتر در کشور، مردم و سازمان ها کمک کند منطقی است، اما به نظر می رسد ادامه آن منطق و توضیحی ندارد.

وی با بیان اینکه تعطیلی یکی از راههای سریع و میانبر در مواقع بسیار جدی و بحرانی است، گفت: در این شرایط باید تدابیر زیرساختی را در اولویت قرار دهیم، باید هرچه سریعتر نسبت به ضدعفونی دانشگاه ها، مدارس، خوابگاه ها، اماکن و وسایل نقلیه عمومی اقدام کرده و زیرساختهای لازم برای ارتقای بهداشت و سلامت جامعه را فراهم آوریم.

وی با طرح این سوال که تعطیلی تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد، گفت: تدابیر و راهکاهایی مانند قرنطینه کردن مردم در خانه و تعطیل کردن محیط های آموزشی در کمتر جایی در شرایط بحران اتخاذ می شود. مخصوصا در شرایطی که برنامه ریزی درست و اصولی نباشد. الان خوابگاه ها و دانشگاه ها تعطیل شده و بسیاری از دانشجویان به سمت شهرهای خود رفته اند، ولی آیا سنجش سلامت همین دانشجویان تایید شده بود؟ این مساله به لحاظ اپیدمیولوژیک می تواند مساله ساز بوده و به گسترش و انتقال بیماری در سایر شهرها منجر شود.

چاره و راهکار مواجهه با ویروس تعطیلی نیست

وی با بیان اینکه جوامع همواره در معرض تهدید ویروس ها و پدیده های مختلف بهداشتی قرار داشته اند، ادامه داد: مساله کرونا از یکی دو ماه پیش در دنیا مطرح شده و پیش از آن نیز پدیده هایی مانند سارس و مرس و غیره مطرح بوده و صددرصد بعید نیست که در سال های آینده هم نوپدیدهایی را داشته باشیم، بنابراین چاره و راهکار تعطیلی نیست، بلکه باید زیرساخت های لازم توسط سازمان های زیربط و وزارتخانه ها در نظر گرفته شود.

به سیستم آموزشی کشور به عنوان یک فرصت استثنایی نگاه شود

دکتر غفاری ادامه داد: سیستم آموزشی بسیار بزرگ کشور در مدارس و دانشگاه ها الزاما همیشه نباید به عنوان یک تهدید نباید نگریسته شود چراکه می تواند در چنین لحظات حساسی فرصتی استثنایی و عظیم برای کشور باشد.

نقد عملکرد رسانه ها در شرایط بحران

این استاد دانشگاه با پرداختن به عملکرد رسانه ها در شرایط بحران، اظهار کرد: رسانه های ما نیز مثل همه جای دنیا در این زمینه به نظر می رسد اغراق و زیاده روی کردند. در حالیکه باید در انتقال پیام به مردم دو وجه اصلی را در نظر داشته باشیم. هشدار و ایجاد ترس برای افزایش هوشیاری و حساسیت جامعه یک وجه آن بوده و ایجاد اطمینان و توانمندی در افراد جامعه برای مقابله با این تهدید وجه دیگر آن را تشکیل می دهد.

وجه ایجاد ترس از سوی رسانه‌ها پررنگتر است

وی با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط بحرانی وجه ایجاد ترس و وحشت در جامعه از سوی رسانه ها پر رنگ تر و با دوز بالاتری است، ادامه داد: البته چون به وجه توانمندسازی و ارتقای سطح آگاهی و ارایه آموزش های عمومی در سطح جامعه کم توجهی شده، وجه مقابل یعنی ایجاد رعب و وحشت پر رنگتر به نظر می رسد.

وی با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش مداوم بهداشت عمومی و ارتقای سلامت در سطح جامعه از سوی رسانه های عمومی، گفت: باید این اطمینان را در جامعه ایجاد کنیم که می توانند با رعایت برخی اصول و تدابیر فردی سلامت خود و اطرافیان خود را حفظ کنند.

H1N1 که وخیم تر از کرونا بود، بدون تعطیلی مدیریت شد

این استاد تمام آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با تاکید بر اینکه وجود ترس در جوامع با هدف ایجاد هوشیاری در مقابل تهدید ویروس ها و پدیده های جدید الزامی است، خاطرنشان کرد: شکی نیست که مردم همواره باید در مقابل تهدیدها احساس خطر کنند، ولی نباید میزان این ترس و تهدید بیش از اندازه باشد، چراکه در درازمدت فضای عمومی جامعه را متاثر می کند. در همین کشور چند وقت پیش آنفولانزای H1N1 که وخیم‌تر از کروناست بدون چنین تعطیلی هایی در یک فضای آرام و منطقی مدیریت شده و پشت سر گذاشته شد.

باید توانمندی و باور خودکارآمدی افراد جامعه تقویت شود

وی با بیان اینکه با این صحبتها قصد تخفیف تهدید کرونا را ندارم، عنوان کرد: باید این توانمندی و احساس و باور خودکارآمدی را در افراد ایجاد کرد که می توانند با رعایت برخی اصول بهداشتی ساده که همواره مطرح بوده و چیز جدیدی نیست، سلامت خود را حفظ کنند.

معاون دانشکده بهداشت وایمنی با اشاره به برخی از این راهکارها، تصریح کرد: رعایت نظافت و بهداشت فردی، شست و شوی مداوم دست ها قبل و بعد غذا و بعد از دستشویی و ورود به منزل، استفاده از غذاهای خانه پخت و محدود کردن تغذیه بیرونی، محدود کردن استفاده از محصولات فله ای، عدم تردد در اماکن شلوغ، دست ندادن و روبوسی نکردن، لغو مسافرتهای غیرضروری، رعایت اصول بهداشتی در اماکن شهری و بین راهی و استفاده از وسایل یکبار مصرف در مسافرت ها، لغو عیادت های غیرضروری، به همراه داشتن دستمال کاغذی، دستکش و ژل ضدعفونی، رعایت فاصله و برخی رفتارها در اماکن شلوغ مانند مترو، مسجد و وسایل نقلیه عمومی، ضدعفونی کردن متناوب اماکن و وسایل نقلیه عمومی وآموزش اصولی پرسنل خدماتی برخی از این اصول ساده است که رعایت آنها به پیشگیری از شیوع انواع بیماریها کمک می کند.

مسوولان زیرساختهای بهداشتی لازم را فراهم کنند

وی ادامه داد: دراین میان مسوولان و سازمان ها نیز باید زیرساختهای بهداشتی لازم را فراهم کنند. به عنوان نمونه از یکی دو ماه پیش مسوولان نسبت به این ویروس جدید آگاه بودند و ورود آن به کشور را پیش بینی می کردند ولی به دلیل فراهم نبودن زیرساختها و بسترهای مقابله، این شرایط بحرانی و کمبودهای غیرمنطقی ابزار و وسایل بهداشتی مانند مواد ضدعفونی، ماسک و غیره ایجاد شده، مسوولان باید به صورت جدی این کمبودها را تامین کرده و از طرفی با خاطیان برخورد کنند.

اظهارات غیرعلمی در رابطه با ماسک به دست سودجویان و احتکارگران بهانه داد

دکتر غفاری با بیان اینکه صحبتهای غیرعلمی در رابطه با ماسک بهانه به دست سودجویان و احتکارگران داده است، اظهار کرد: این در حالیست که استفاده از ماسک تنها برای افراد در معرض خطر و دارای سیستم ایمنی ضعیف، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای و شاغلین در مراکز درمانی ضروریست.

بخش اعظم محتوای شبکه های اجتماعی غیرمعتبر و غیرمستند است

وی ارایه آموزش‌ها از سوی رسانه ها را اصولی و همه جانبه ندانست و گفت: زمانیکه رسانه های عمومی و دولتی به طور جامع به همه جوانب قضیه نپردازند، شبکه های مجازی و اجتماعی به صورت گسترده وارد میدان می شوند، حال اینکه بخش اعظم مطالب و محتوای این شبکه ها غیرمعتبر و غیرمستند بوده و تنها باعث ایجاد ترس و وحشت و به خطر انداختن سلامت روان افراد جامعه می شود. این در حالیست که ما در شرایط کنونی بیش از گذشته به قوی تر شدن نیازمندیم.

ترسیدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترسیدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، اظهار کرد: تمام اینها در حالیست که رعایت سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی روزانه، ارتقای نشاط و آرامش روانی در سطح جامعه و چند راهکار ساده دیگر می تواند به ارتقای سطح بهداشت جامعه و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ها کمک کند و البته یکی از رسالتهای اصلی رسانه ها انتشار و انعکاس علمی و مستند این اصول است.

وی با بیان اینکه در این شرایط دولت و مسوولان باید از متخصصان و صاحبنظران مربوطه در بیمارستانها، رسانه ها، وزارتخانه ها مشورت بگیرند، اظهار کرد: مسوولان باید بدون سوگیری های سیاسی و با پشتوانه های علمی تدابیر و راهکارهای مربوطه را اتخاذ کنند.

دولت از طریق رسانه‌ها نسبت به آموزش جامعه و کاهش ترس در جامعه اقدام کند

دکتر غفاری با تاکید بر اینکه دولت باید از طریق رسانه ها نسبت به آموزش و ارتقای سلامت و کاهش ترس و وحشت در جامعه اقدام کند، ادامه داد: پایین آوردن ترس به این معنی نیست که کرونا را کم اهمیت جلوه دهیم، بلکه به این معناست که احساس توانمندی و قدرت مقابله با مشکلات را در مردم مجددا احیا کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای نظارت‌های بهداشتی در اماکن عمومی، رستوران ها، نانوایی ها، محل های تولید و عرضه مواد غذایی و غیره، خاطرنشان کرد: تمامی این اصول بهداشتی مانند رعایت بهداشت محیط، استفاده از یونیفرمهای بهداشتی، ماسک و کلاه مخصوص توسط پرسنل مراکز مرتبط با تغذیه همواره وجود داشته ولی این روزها باید جدیتر گرفته شود.

این استاد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در خاتمه با بیان اینکه مطالب مطرح شده مبتنی بر نظر فنی، علمی و تجربی ایشان است و می تواند مورد نقد یا رد قرار بگیرد، ابراز امیدواری کرد که با مواجهه علمی، منطقی، به هنگام و همه جانبه مسئولان و مردم و اهتمام افراد به اصول بهداشتی و سبک زندگی اسلامی به زودی این گذار کرونایی نیز همچون بسیاری از فراز و نشیب های گذشته همراه با ایمنی طی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۹
چین که ده روزه بیمارستان ساخت، راه حل اصلیش قرنطینه و تعطیلی بود، حالا شما که ماسک هم ندارید بدید میگید باید مدیریت کرد؟ دقیقا چیو؟
لب کلام: تعطیلی فکر دشمن است ما انسانهایی هستیم از جنس غیرانسان و ویروس بر ما اثر نمی کند.
با سلام
از آنجائیکه ویروسها درمان ندارند علاوه بر رعایت بهداشت فردی رعایت امنیت زیستی ( قرنطینه) بهترین راه مهار آن می باشد
جملات تکراری ..بازی با ادبیات و حرافی ..
آیا در یکی دو روز گذشته توانسته اید خرید مثلا ماده ضد عفونی یا ژل داشته باشید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما واقعا یا بی خبرید یا دانشتان محل بحثه.بنده دیروز در یک شیفت کاری ۳ ماسک ساده صورت بهم تحویل دادن تو بیمارستان برای مراقبت از مریض. حالا هم اصرار دارید بچه های بیدفاع رو در یک مکان جمع کنید. واقعا که.
دانشمند تعطیلی شرط کافی نیست اما شرط لازمه!
سردر گمی مسئولین جمهوری اسلامی در برخورد با این مشکل کاملا مشهود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
با کدوم مشکل سردرگم نبودن که بخوان با این یکی سر در گم نباشن
امیدوارم به مقامات تصمیم گیر بَر بخورد:
وقتی بدلیل تعصبات مذهبی، پروتکل بهداشت جهانی نادیده گرفته می شود و شهر بحران زده قرنطینه نمی شود تعطیلی کشور غیر قابل اجتناب است. همانگونه که اگر پروازها به/از چین لغو میشد و مسافران عبوری از چین قرنطینه و آزمایش می شدند نه تنها هزینه بسیار کمتری تحمیل می شد بلکه امروز اینجا نبودیم.
ویروس در ایران قربانیانش را می گیرد و این دولت هیچکار نمی تواند بکند چرا که بی کفایتی و نالایقی دولت، ما را به اینجا رسانده است بنابراین این دولت نالایق اساسا نمی تواند ما را از این بحران خارج کند. تنها راه نجات از تلفات بیشتر، امید به کشف دارو و واکسن توسط دانشمندان خارجی است.
بی فرهنگی و خود خواهی مشکل اکثریت مردم ایران است ؛ دولت اعلام می کند
بهتر است مردم در منازل خود بمانند اما سیل جمعیت به طرف شهرهای شمالی
سرازیر شده و باعث مشکلات عدیده برای دولت و اهالی مازندران و گیلان میشوند
مرد حسابی وقتی هیچ آمادگی برای مقابله وجود نداره حداقل تعطیلی میتونه از حجم و سرعت انتشار جلوگیری کنه معاون وزیر بهداشت خودش مبتلا شده این یعنی که خودشم موضوع را جدی نگرفته مدارس مترو و... سایر اماکن عمومی الوده ترین اماکن هستند این را یک کودک مهد کودکی هم میدونه تو که ادعات میشه تحصیلکرده ای چراااا این حرف را میزنی؟؟؟؟؟؟؟؟
این حرفو یه نفر میزنه که بتونه ماسک که حداقل وسیله بهداشتی است را تامین کنه الان خودت برو داروخانه ببینم ماسک پیدا میکنی؟؟؟؟ بعدش بیا حرف بزن که تعطیلیل راه کار نیست
آنفولانزای H1N1 با کووید19 قابل قیاس نیست بدلایل:
1- آنفولانزای H1N1 دارو و واکسن دارد.
2- کووید19 دوره نهفتگی طولانی تری دارد.
3- کووید19 مدت زمان بسیار بسیار بسیار طولانی تری بر روی سطح زنده می ماند.
ضمنا، شما برای مقابله با شیوع آنفولانزای H1N1 هیچ کار نکردید مردم در مترو و قطار بطور مداوم مبتلا می شدند تا اینکه فصل شیوع پایان یافت و ویروس قربانیانش را گرفت.
راه حل نیست اما اگه نشه تو کشور ما با این وجود که از تهیه ساده ترین امکانات اولیه یعنی ماسک و ژل ضد عفونی محروم هستیم، فاجعه آمیز خواهد بود.
مسئولین با بهانه بیماری به تعطیلات میرن و بقیه هم به درک
با ایشان کاملا موافقم .بالاخره یکی پیدا شد که حرف درست بزنه این تعطیلی به جز صدمه شدید به بدنه آموزش و افزایش بیماری کار دیگری نکرد آیا بچه ها واقعا قرنطینه بودند آیا والدین آنها بیرون از منزل نبودند و ویروس را با خود به آنها منتقل نکردند چرا اینقدر بدون فکر در جامعه ما کار می شود ؟
در چین سی روز تعطیل کردن .
تعطیلی راه حل بحران نیست ولی از فاجعه ها ی تکراری جلوگیری میکند لطفا کمی تفکر
شما که در حد چین هم نبودید و نیستید که 10 روزه یک بیمارستان ساختند.اونها برای کنترل و کاهش تعطیل کردن دایم شهر رو با مواد ضد عفونی میکنند شما عرضه مقابله با چند تا زالو صفت که احتکار می کنند رو ندارید اونوقت میخواهید تعطیل هم نکنید؟
حتما خودت بچه مدرسه ای نداری منکه بچه هامو به هیچ وجه
مدرسه نمی فرستم به هیچ وجه من الوجوه
بیچاره ها خودتون هم گرفتار هستید ، این حرفهای غیر علمی رو منتشر نکنید !همه کشورها این کارو کردن به ما که رسید شد اشتباه !
آخه عزیزم شما اینجا عکس های این مدل ضد عفونی کردن رو گذاشتین
دیروز رفتیم مدرسه ببینیم واقعا ضدعفونی میشه یا نه؟ دیدیم دست 2 تا مستخدم بنده خدا وایتکس دادن بهشون گفتن کل مدرسه رو با وایتکس ضدعفونی کنین
شما که در این حدین و از لحاظ ساختاری دچار مشکل هستید حداقل اجتماعات رو تا یکی دو ماه کم کنید که تلفات کمتر بشه
برید ببینید چند نفر از کادر درمان تو بیمارستان ها مبتلا شدن. همین دیروز یه پرستار خانوم تو رشت تو بخش بستری کرونا فوت کردند. ایشون داشتن به بیماران کرونا رسیدگی می کردن.. تو مسیح دانشوری هم همینطور
با ادعا کردن و حرف زدن نمیشه.. پای جون مردم در میونه ... کالری که از دستتون بر نمیاد.. تعطیل کنید بره
منم منم نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
همین وایتکس یعنی افزایش الرژی و ایجاد مشکل تنفسی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
بابا آدم خنده اش می گیره دو لیتر وایتکس دادن دست یک بدبخت کارگر و اسمش را گذاشتند ضد عفونی ...مشکل تنفسی بعد آن چی ..بچه ها که بیان مدرسه چی ؟؟مگه از زیرزمین میان یا با هم برخورد ندارند ..اگر بچه های بیاد و به برکت عقل پدر و مادرش روز قبلش قم رفته باشد چی ؟؟؟؟...بابا جمع کنید این همه بی فکری را ...مجلس چرا یک فکری نمی کند مگر اینها نماینده این مردم فلک زده نیستند
باز هم شعار
مسئول محترم بهداشتی ؛ زمان سارس و مرس و حتی آنفلوانزای هر ساله از دید بهداشتی صحبت های شما متین و صحیح بوده ولی در حال حاضر ما با مسائل آفندی و پدافندی بهداشتی با ظهور فضای ویرچوآل و مجازی روبرو و در تعامل هستیم ؛ وزارت بهداشت هماهنگ با صدا و سیما در فضای آرام و تعطیل با برنامه های مفرح و بانشاط و فارغ از زد و بندهای سیاسی و جناحی داخلی و شیطنت خارچی میتواند مسائل بهداشتی بدیهی را زیباتر و ساده تر با نگاهی علمی تائید شده منابع جهانی به اذهان عمومی جامعه منتقل کنند.
فضای ملتهب از فضای مجازی و گرانی شب عید و بحران های سیاسی جهانی مستقیما تاثیر گذار به جامعه ما ؛ جوی مسموم و سیاه در میان ملت القاء کرده که با تعطیلی موقت و تلاش دولت و ملت و آشتی با صدا و سیمایی مردمی و مفرح مذهبی و آگاهی دهنده و به روز و به لحظه قبل از القائات شیطانی فضای مجازی و ماهواره های دشمن میتواند این دوره را به سلامت و زیبایی سپری کند.
با آرزوی موفقیت و سلامت برای کل محرومین جهانی و ملت همیشه خوب خودمان و بهروزی و صحت برای سربازان سلحشور جبهه سلامت پزشکان و پرستاران و پیراپزشکان عزیز .
اگه تعطیل کردن و جلوگیری از ایجاد تجمع راهکار نیست، پس راهکار چیه؟
نه ماسک درست توزیع کردین
نه مایع ضد عفونی کننده
نه اطلاع رسانی درست و به موقع
نه....
هیچ کاری رو متاسفانه درست انجام نمی دیم بعدش بهانه می آوریم؟
سری در اخبار همین الان سایت بزنید ..
سیل و قطع ارتباطی روستا ها و ....ادامه بارشهای مهیب و غیره
آیا به این همه مشکل همزمان دولت می تواند رسیدگی کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا با یک تعطیلی ساده مدارس باری از روی مشکلات کم نمی کنید و مدام دامن می زنید به اخبار بد موجود و استرس برای مردم بدبخت .........
حداقل کسانی که شعور دارند در منزل می مانند و عده ای هم که داستان را شوخی گرفته اند راه بیفتند برن شمال تو راه یا توبرف گیر کنند یا ..گردن خودشان ...
من ک اسم دارم اگه گرقتم ک بدبخت میشم.چرا تعطیلی راهکار نباشه هست
تعطیلی راه حل نیست بفرمایید دقیقا عرضه چه کاری دارید؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار