بازدید 16176

هشداری که جدی گرفته نشد؛ اما الان هم دیر نشده است!

باید خاطرنشان کرد، به نظر متخصصان و آمار‌های بهداشت جهانی در زمینه شیوع بیماری‌های واگیردار هواپیما، اصلی‌ترین عامل در انتقال سریع ویروس این بیماری‌ها در سطح جهان است. به نظر آنان، در هواپیما‌های مسافربری، بخصوص در قسمت اکونومی، بسیاری از مسافران در صندلی‌های تنگ در کنار یکدیگر می‌نشینند که این امر باعث شیوع سریع بسیاری از بیماری‌های مسری خطرناک می‌شود.
کد خبر: ۹۶۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷ 24 February 2020
از زمانی که کشور چین رسما اعلام کرد، دچار بحرانی به نام شیوع بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در برخی شهر‌های خود شده و این بیماری قاتل جان تعدادی از انسان‌ها در این کشور گردیده، تا اکنون که مقامات کشورمان فوت ۱۲ ایرانی را بر اثر ابتلا به این ویروس تایید می‌نمایند، مدت زیادی نمی‌گذرد. نخست همه کشور‌ها سعی بر این داشتند که با در نظر گرفتن تمهیداتی، از ورود این ویروس به خاک خود جلوگیری کنند؛ اما آنچه از اخبار شنیده می‌شود، نشان از آن دارد که این تمهیدات کاملا موفق نبوده و کم کم عوارض ابتلا به این ویروس در کشور‌های دیگر هم مشاهده می‌شود.

««تابناک» در ابتدای موج شیوع این بیماری در چین در گفت‌وگویی با یک کارشناس حقوق بین الملل هوایی هشدار داد، بر اساس آمار‌های بهداشت جهانی یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری‌های واگیردار مسافرت‌های هوایی اتباع کشور‌ها به دیگر کشور‌ها بوده و به جهت همین موضوع و تجربیات پیشین قوانین بین المللی برای جلوگیری از ورود بیماری‌های واگیردار به خاک کشور‌ها تصویب شده اند که ایران هم عضو این کنوانسیون‌ها بوده و موظف به اجرای آنهاست. اما حال که وزیر بهداشت و مقامات اطلاع رسانی این وزارتخانه، علت و منشا ورود این ویروس به کشور را ورود مسافران ایرانی یا خارجی از کشور چین اعلام کرده اند، بر این نکته مهم مهر تایید می‌زند که ما مانند همیشه در بحث پیشگیری از وقوع بحران‌ها نتوانسته ایم آنچنان که شایسته است، عمل نماییم و کم‌کاری در این حوزه‌ها مانند همیشه باعث ورود خسارات شدیدی به کشور ـ. چه از لحاظ تلفات انسانی و چه از لحاظ به مخاطره افتادن امنیت روانی جامعه و دیگر حواشی آن ـ. شده است.

باید خاطرنشان کرد به نظر متخصصان و آمار‌های بهداشت جهانی در زمینه شیوع بیماری‌های واگیردار هواپیما، اصلی‌ترین عامل در انتقال سریع ویروس این بیماری‌ها در سطح جهان است. به نظر آنان، در هواپیما‌های مسافربری، بخصوص در قسمت اکونومی، بسیاری از مسافران در صندلی‌های تنگ در کنار یکدیگر می‌نشینند که این امر باعث شیوع سریع بسیاری از بیماری‌های مسری خطرناک می‌شود. بسیاری از آلودگی‌های میکروبی هم به علت تهویه نامطلوب داخل هواپیما شیوع می‌یابد و به دلیل همین امر بوده که سازمان‌های جهانی سعی داشته اند با تصویب مقررات و ایجاد اجماع جهانی برای پیوستن همه کشور‌ها به این معاهدات، از شیوع بیماری‌های مسری و خطرناک ممانعت کنند.

به گفته دکتر منصور جباری قره باغ مسائل مربوط به حوزه سلامت و بهداشت مسافران هوایی از طرف یاتا هم مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. یاتا سعی کرده است با ارائه دستورالعمل‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی معین، چارچوب مشخصی در خصوص حوزه سلامت و بهداشت مسافران برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد نماید. کتابچه راهنمای پزشکی یاتا راهنمای خوبی است و متخصصین آن با نظریات کارشناسانه خود در این کتابچه، متصدیان حمل و نقل هوایی را در راستای کنترل مسائل مربوط به سلامت و بهداشت مسافران هواپیما یاری می‌نمایند. یک تیم از کارشناسان که با نام گروه مشاوره پزشکی فعالیت می‌نمودند، در راستای رسیدگی به مشکلات پزشکی در سامانه حمل و نقل هوایی دستورالعمل‌هایی را برای دست اندرکاران حوزه صنایع هوایی و سهامداران این حرفه توصیه و پیشنهاد نمودند.

ﯾﺎﺗﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﯾﯽ در ﺣـﻮزه ﺳـﻼﻣﺖ و ﺑﻬﺪاﺷـﺖ ﺑـﺮای ﺧﺪﻣـﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎ و ﮐﺎرﮔﺰاران در اﻣﺮ ورود و ﺧﺮوج ﻣﺴﺎﻓﺮان ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻤﻮده، ﺗﺎ ﺿﻤﻦ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻘـﺮون ﺑـﻪ ﺻﺮﻓﻪ و ﻣﻌﻘـﻮل ﺑـﻮدن از ﻧﻈـﺮ اﻗﺘﺼادی، ﺑـﺎ ﺷـﯿﻮع ﺑﯿﻤـﺎری ﻫـﺎی ﻣﺴـﺮی ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪ. دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ در ﺣﻮزه ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺴﺎﻓﺮان، ﺧﺪﻣﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ملزم می‌نمایند ﺗـﺎ با ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ با ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی ﻣﺴﺮی ﮐﻪ ﺑﻪ آن ﻣﻈﻨـﻮن ﻫﺴــﺘﻨﺪ، اﻗــﺪاﻣﺎت ﻻزم را به عمل آورﻧــﺪ.
 
هشداری که جدی گرفته نشد؛ اما الان هم دیر نشده است!


در ماه جولای ۲۰۰۵ ﻣﯿﻼدی، ﯾﺎﺗﺎ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ دﻣﺎﺳـﻨﺞ ﺑـﺮای اﻧـﺪازه ﮔﯿـﺮی درﺟـﻪ ﺗـﺐ و اﻟﺘﻬﺎب در ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮد تا در ﮐﯿﺖ ﻫﺎی ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﯽ ﺟﻬﺖ اﺳـﺘﻔﺎده ﻗـﺮار داده شود. ﺗﺐ ﯾﮑﯽ از نشانه‌های امراض مسری است. ﺻﺪور دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺳـﺘﻔﺎده از دﻣﺎﺳـﻨﺞ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ در ﮐﺸﻒ ﺑﻣﻮﻗﻊ ﺑﯿﻤﺎری‌های ﻣﺴﺮی و پیشگیری از آﻧﻬﺎ می‌نماید.

در اﯾﻦ ﺧﺼـﻮص ﯾﺎﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی دیگر از ﺟﻤﻠـﻪ ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷـﺖ ﺟﻬـﺎﻧﯽ ﻣﺸـﺎرﮐﺖ و ﻫﻤﮑﺎری دارد ﺗﺎ ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﯽ ﻣﺴﺎﻓﺮان در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری‌های نادر در هواپیما را ارتقا دهد. یاتا از اﻋﻀﺎ ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﺳﺖ از ﺳﻮار کردن ﻣﺴﺎﻓﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری ﻣﺴﺮی ﻣﺒﺘﻼ ﻫﺴﺘﻨﺪ، جلوگیری شود و همچنین ﻣﻘـﺮرات ﭘﯿﺸـﻨﻬﺎدی ﻣﻌﯿﻨـﯽ را در ﺧﺼـﻮص ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞ ﻣﺴﺎﻓﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری مسری ﻣﺒﺘﻼ شده اند، در کتابچه راهنمای مربوطه تدوین نموده است. این مقررات در ﺻﻮرﺗﯽ اﺟﺮا می‌ﺷﻮند ﮐﻪ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ هواپیمایی ﻋﻀـﻮ ﯾﺎﺗـﺎ، ﺳـﻬﻮا یک مسافر مبتلا به بیماری مسری را سوار کرده باشد..

علاوه بر آنها، این سازمان دستورالعمل‌هایی هم در ارتباط با هواپیما تهیه کرده است. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ میلادی، سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی در راستای یکپارچه سازی شیوه‌های مورد استفاده در ضدعفونی هواپیما‌ها تهیه و تدوین نموده است. ضدعفونی به عنوان طرح بهداشت عمومی در پیوست ۳ مقررات بین المللی در حوزه سلامت و بهداشت تهیه و تدوین شده است. در سال ۱۹۹۸، سازمان بهداشت جهانی دستورالعملی را در راستای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری سل که بعد‌ها نیز در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ میلادی اصلاح و بازبینی شد، تدوین نمود. این دستورالعمل شامل توصیه‌هایی ویژه برای مسافران، خدمه پرواز، پزشکان، مسئولین در حوزه بهداشت عمومی و شرکت‌های هواپیمایی است..

ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ در ﺧﺼﻮص ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎرﯾ ﻬﺎ در ﻣﺴـﺎﻓﺮت ﻫـﺎی ﻫﻮاﯾﯽ ﺗﺎﮐﯿﺪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ اﯾﻦ فرض که شیوع بیماری‌های ﻣﺴـﺮی ﺑﻼﻓﺎﺻـﻠﻪ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮد و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﻼﻣﺘﯽ و اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺪن را ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮاﺟﻪ می‌ﺳﺎزد، ﻃﺮح واﮐـﻨﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎری‌های مسری را اجرایی نمود. مقصود از واکنش نسبت به شیوع ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی ﻣﺴﺮی، آﻣﺎده ﺳﺎزی ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻋﻀـﻮ ﺑـﺮای واﮐـﻨﺶ ﺳـﺮﯾﻊ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺷـﯿﻮع اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی ﻣﺴﺮی و آﻣﺎدﮔﯽ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ کشور‌ها ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات بین اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ برای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﻣﺮاض ﻣﺴﺮی است.

تجربه یکی از مسافرانی که اخیرا به کشور بازگشته گویای این مطلب است که در بدو شیوع ماجرا به خوبی به ابعاد ماجرا توجه نشده است. وی می‌گوید: تقریبا زمانیکه تازه ویروس در چین شیوع پیدا کرده بود سفری به یکی از کشور‌های اروپایی داشتم. هنگام برگشت همزمان هواپیمای ما و یک هواپیما‌ی دیگر به زمین نشست مسئولان فرودگاه به جای آنکه دغدغه چک کردن مسافران را از بعد ناقل بودن بیماری داشته باشند در آن شلوغی مسافرین را پشت گیت‌های ورودی نگه داشته بودند برای اینکه مسافران کالا‌های ممنوعه همراه خود برای ورود به کشور نداشته باشند، اما برای بررسی سلامت افراد و چک کردن اینکه آن‌ها میتلا به این ویروس هستندهیچگونه بررسی انجام نمی شد و از گیت عبور میدادند.
 
لذا بر اساس مطالب پیش گفته می توان گفت گرچه شاید برخی از تمهیدات لازم در ابتدای امر درنظر گرفته نشده اما باید به این امر اذعان داشت که توجه به مقررات و قوانین تایید شده توسط مقامات داخلی و جهانی اگر حتی دیرهنگام هم مورد توجه قرار گیرد اولا مانع گسترش این بیماری خواهد شد و ثانیا در حفظ اعتماد عمومی و وجهه جهانی کشورمان کمک خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۵
خطای انسانی بوده، روی همو ببوسین و کرونا بگیرین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
مدیر عامل ماهان و وزیر بهداشت و استاندار قم ، باید سریعا دستگیر و دادگاهی و مجازات گردند
همین دیروز ساعت ۱۲ یک پرواز از تهران به مقصد پکن ماهان پرواز کرد
ولی احتمالا از ژن خوب های ویژه هستند !؟
و از ۷۰ دولت آزاد میباشند
خود شما جناب تابناک

از سانسورچی هایتان بخواهید کمتر سانسور کنند
تاجیکستان نزدیکه 2 ماهه که تمام پروازاشو به چین ممنوع کرده
اونوقت ایران هنوزم به چین پرواز داره
انگار هدفشون این بوده که کرونا تو ایرانم بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
چه چیز بهتر از بحران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
چون در آنجا برای جان مردمشان ارزش قائل هستند
عجیبه همه دارن میگن قرنطینه حتی خود مردم قم ولی دولتی ها مخالفت میکنن مدام ؟!! چرا اونوقت ؟!! خب تهران و قم رو برای یک هفته برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر قرنطینه کنید چه مشکلی پیش میاد آقایون مسئول ؟!! وقتی اوضاع از کنترل خارج شد میخواید بیفتید به ..... مثل همیشه
حالا بگو چه دلیلی دارد آمار فدتیها و بیماران را روراست بیان نمی کنید اگر اعلام کنند مردم بیماری را جدی می گیرند و بیخود و غیر ضرور در جامعه نمیان و جوک و فیلم نمی سازند
حرفات خیلی قشنگه ولی ابتدا اگه تونستی شرکت ماهان رو راضی کن که برای کمی سود بیشترکرونا جابجا نکنه و با جون هموطناش بازی نکنه بعد تو فکر ایده آل ها باش.
تا الان که همه زیر فرش اما شون قائم میکردن و داشتن هزارتا هواپیما میفرستاد چین! بی غیرتی مسئولین ماست مالی میکنین نون هرجور خوردنش ارزش نداره
کدام هشدار رد جدی گرفتن که اینو جدی بگیرند،من مذهبی نیستم،اما اعتقاد دارم کشور رو امام زمان میچرخونه!!!وگرنه این اقایان نانوایی رو هم نمیتونند اداره کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
لطفا دیگر آبروی امام زمان را نبرید
که دلشان خون است
۵۰ نفر فقط تو قم مردن اونم معلوم نیس بیشتر نباشه.. چیچیو دیر نشده..وای بر مسیولین ...
یک پادگان در تهران کرونا گرفته و مسیولین دروغ دروغ و بی کفایتی
خدا به مردم کشورهای دیگه رحم کنه
ای آقا اگر 10 میلیون ایرانی بمیرند کک مسولین نمیپرد وتازه خوشحال هم خواهند شد وخواهند گفت شر کم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
یارانه کمتر میدهند
خرج و سهم آقازاده ها بیشتر
مسئولان ما و تمهیدات ؟
جانا حدیث عشقت اندر غزل نیاید.....
متاسفانه بی مسئولیتی مسئولان و عدم شفافیت و بی ارزش بودن جان شهروندان کار را به اینجا کشانیده است در زمانی که به عید نزدیک میشویم اکثر کارها خوابیده مراکز آموزشی تعطیل شده گذرکاههای مرزی بسته شده و عدهای نانشان آجر شده است همینطوری هم گذران زندگی سخت بود و با این اوصاف سخت تر گردید از این بی تدبیران امتحان پس نداده امیدی به جدیت نیست چون آنها بهترین امکانات در دستشان بوده و خداوند به داد مردم بی دفاع و بی کس برسد .
من الان فقط مثل یک حیوون وحشی عصبانی هستم.عواقبش با باعث و بانی هاش.
این مملکت مسئول و مدیر و ستاد نداره
این مملکت هیچی نداره
این دستورالعملها برای کشورهاییه که دولت و مسىولینشون برنامه دارن کار میکنن هزینه میکنن برای مردمشون. نه برای ما
چرا خیلی دیر شده فقط میتوان نشست و تماشا کرد الان
اصلا تمهیدی !!! اندیشه نشده نه قبلا نه الان فعلا ک امار ارائه شده نشون دهنده کشندگی این ویروس حداقل در کشور ما 10 برابر سطح جهانیه یا تعداد زیادی شناسایی نشده داریم!!!
برای نمونه مسافرین کویتی از مشهد بر گشتن مبتلا تشخیص داده شدن ولی هیچ اماری از مشهدیا وجود نداره !!!
هشدار برای چه کسی؟ وزیر بهداشت امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی اعلام نموده است که با گرم شدن هوا این ویروس از بین خواهد رفت. دقت کنید این گزاره خبری از سوی وزیر بهداشت اعلام شده است. این موضوع به خوبی نشان از آن دارد که بالاترین مسئول بهداشت کشور هیچ تصوری از یک بیماری اپیدمیک ندارد. واقعاً باید خون گریست که وزیر بهداشت چنین اعتقادی برای مبارزه با بیماری کرونا دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
چه وزیری نتیجه پذیرش با سهمیه و جان مردم را سپردن به این سهمیه ایها اینست که مردم بهای سنگینی خواهد پرداخت.
عامل اصلی ورود کرنا به ایران براساس مصاحبه بامسؤول هواپیما گه میگفت ما به چین میرویم وهیچ اشکالی تاحالا نداشته هواپیمایی ماهانه زیرا تمام کشورها تا خبردار شدند ارتباطرا قطع کردند بجز ماهان مسؤلینی که نسبت به ملتشان که بفول امام ولی نعمت هستند احساس مسؤلیت میکنند به سرعت عمل میکنند نه مانند چین کما اینکه درحال حاضر ایران بوسیله کشورهای مجاور قرنتینه شده درود به شرفشان
با سلام بابت ویروس کرونا ،این ویروس جهانی خواهد شد ولی با تدبیری که دولتها کردن با کمترین هزینه از این وضعیت عبور خواهند کرد
در مجموع مسئولين كشور ما دچار يك انجماد فكري هستند كه باعث و بانى مشكلات شده است . برگشت به عقب از نظر كيفيت زندگي هم ظاهراً منافعشان را در همين وضعيت مي بينند و هيچ تمايلي به تغيير روش ندارند .
ما دیگه از مقایسه با عراق و سوریه و عربها خسته شدیم. ما ایرانیم اگه توانایی اداره این نام بزرگ ندارید خوش آمدید برید خونه تون بشینید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
کوروش ها و داریوش ها این هارو که میبینن فقط میخندن به بی کفایتیشون.
هیچ جای دنیا به جز ایران اینقدر کرونا شیوع پیدا نکرد و تنها دلیلش باز بودن مرز هوایی ایران با چین بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
دخالت نیروهای دیگر بر اقتصاد بهداشت و سیاست نتیجه اش همین است.
از قرائن پیداست که مسولین کمر به نابودی مردم بسته اند
چرا ما همیشه سرنا را از سمت گشادش می نوازیم!!!!!
پووووو.....وجهه جهانی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!کجا بود؟؟.......
قابل توجه مدیران نالایق که پرواز های ماهان را در اوج شیوع بیماری در مسیر تهران و پکن بکار گرفتند
و بیماری را برای کشور و مردم به ارمغان آوردند.
باید دست از سیاسی بازی بر دارید این‌ دیگه فوتبال و اقتصاد نیست که به گند کشیده شدن این جون مردم انقدر اطلاعات دروغ به مردم ندین الکی این ویروس بی اهمیت جلوه ندین این ویروس به شدت انتقال پذیر هست و این خطر بزرگی هست این ویروس مثل سرماخوردگی نیست هر کسی را می تواند به راحتی بکشد امار کلی دو نیم در صد مربوط به کشور چین هست که هم سانسور می کند و هم اقتصاد شماره دو دنیا هست و توان و امکانات بالاتری دارد اگر این دروغ پردازی و سیاسی بازی کنار گذاشته نشود ما با فاجعه روبرو می شویم به یادت داشته باشید مافیایی پزشکی اجازه نداد میزان پزشکان از حدی بیشتر شود پزشکان ثروتمند تن به هر کاری نخواهند داد امکانات زیر ساخت درمانی ایران ضعیف است به زودی بیماران بیشتر از ظرفیت درمان ایران می شوند با بی عرضگی مسئولین راه پیشگیری را هم از مردم گرفته اید در اختیار گذاشتن ماسک و ژل ضد عفونی چیز زیادی هست که عرضه ندارید؟؟؟؟
اتفاقا مسئول های خوبین مسئولیتشون کشتن مردم ایرانه اتفاقا درش موفق هم هستن
نه عزیز دل دیر شده ، خیلی هم دیر شده
مثل خیلی چیزای دیگه که دیر شده
اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ ، تولید و ......
من برام علامت سوال هست که کشور رو به لبه پرتگاه رسوندید الان واقعا چیکار میخواید بکنید ؟؟؟
دیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــره
جمعی از مردم قم امروز با حضور پرشور خود در حرم مطهر کریمه اهل ‌بیت(ع) برخلاف مصوبه شورای تامین استان قم به برپایی اقامه نماز جماعت در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر اقدام کردند و خواستار برداشته شدن حائل‌های اطراف ضریح مطهر شدند". نویسنده محترم این مطلب بخوان من فقط با خواندن این مطلب لبخند زدم و متوجه شدم مملکت صاحب نداره
خواست همه ما مردم محاکمه و اعدام مدیر عامل هواپیمایی ماهانه
من فکر کنم ویروس جز مناطق جنوبی که آب و هوا کمی گرم است. به تمام کشور شیوع پیدا کرده است. اطراف را مخفی می کنند که کشورهای همسایه بگویند نزدیک آنها نیست و هدف سیاسی را دنبال می کنند. دوم اینکه آرام آرام استانهای دیگر را اضافه می کنند مثلا آقایان مدیریت بحران می کنند. در ضمن آمار هم قطره چکانی بیرون می دهند تا مثلا مدیریت روانی کنند. منتها بدبخت کشورهای همسایه مسولین ما را نشناختند وگرنه باید ارتباطاتشات را با چین و ایران همزمان قطع می کردند. چراکه ایران هشدار بهداشت جهانی را جدی نگرفت.
منتظرهشدارازطرف چه مقامی یاارگانی هستید؟!با چه زبانی به شما ملت بگویندکه جان ایرانی هیچ ارزشی برایشان ندارد؟؟
راستی چه خبر از میزان مشارکت مردم در انتخابات
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار