بازدید 7247

تاکید وزیر‌بهداشت بر ورود پزشکان به موضوعات‌اجتماعی

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ورود پزشکان و متخصصان به موضوعات اجتماعی روز گفت: تنها نباید به فکرحوزه سلامت باشیم. البته که مردم در صورتی که سلامت‌شان به خطر بیفتد ما را نمی‌بخشند.
کد خبر: ۹۶۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ 20 February 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم یازدهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی پزشکی گروه پزشکی ایران خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی یا سازمان‌های مردم‌نهاد حاصل جامعه توسعه یافته هستند. بنده از روز حضورم در سازمان برنامه و بودجه اعلام کردم، ما در زمینه توسعه برنامه‌های زیادی از پیش از انقلاب تدوین کردیم که ۶ تای آن‌ها مربوط به پس از انقلاب است. اگر این برنامه‌ها را کنار هم بگذاریم به یک مورد مغفول مانده می‌رسیم که آن هم عدم توجه کافی به توسعه نیروی انسانی است. ما همیشه به فکر صادرات نفت و گاز، احداث اتوبان و... بوده‌ایم و هیچ گاه فکر نکردیم که جایگاه انسان توسعه یافته کجاست.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع امروزه به مشکلی جهانی تبدیل شده است، اظهار کرد: بسیاری از بی‌عدالتی‌های جهانی می‌تواند به همین موضوع کمبود انسان توسعه یافته برگردد. انسان توسعه یافته مالیات خود رابه موقع پرداخت می‌کند و یا این میزان پرونده قضایی در دادگستری ندارد. در حکومت‌های توسعه یافته که مبنای آن‌ها انسان توسعه یافته است، این حکومت‌ها هستند که به دنبال انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌روند و عکس این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

نمکی ادامه داد: برون سپاری فعالیت از حکومت‌ها به سازمان‌ها نه به عنوان گروه‌های مزاحم بلکه به عنوان گروه‌هایی برای گره‌گشایی از لزوم ارائه خدمات است و بنده خوشحالم که از زمان حضورم در وزارت بهداشت، از این انجمن‌ها کمک گرفته‌ام.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ازاولین روزی که دکتر حق‌دوست در حوزه آموزش عالی آغاز به کار کرد از او خواستم که انجمن‌های علمی پزشکی را فراموش نکند چرا که بسیاری از اقدامات با حضور این انجمن‌ها انجام می‌شود. امروزه نقش انجمن‌های علمی در تحول آموزش پزشکی انکار نشدنی است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه باتوجه به تاثیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت و نقش پدیده‌های اجتماعی در حوزه سلامت بسیار زیاد است گفت: انجمن‌های پزشکی هم‌راستا با اقدامات علمی که انجام می‌دهند باید به فکر انجام کنش‌های اجتماعی باشند. دیگر نمی‌توانیم تنها با دید صنفی و علمی کار را پیش ببریم. روزی می‌توانستیم کودکان این سرزمین را با ۵ دلار علیه بیماری‌های مهلک واکسینه کنیم، اما امروز وزن یک واکسن در جامعه بسیار کمتر از وزن عدالت اجتماعی و خشونت‌هاست به همین دلیل ورود شما پزشکان به عرصه‌های جتماعی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

نمکی با تاکید بر اهمیت سلامت روان در جامعه گفت: از روزی که به وزارت بهداشت آمدم به این موضوع تاکید کردم. آن زمان انجمن روانپزشکان طی نامه‌ای به من اعلام کردند که کمبود‌های دارویی دراین زمینه وجود دارد، اما سوال من این است چرا آن‌ها اعلام نکردند علت مصرف این میزان داروی اعصاب و روان توسط مردم چیست و چه شده است که بهداشت روان به سرمنزل سقوط رسیده است.

وی در همین راستا ادامه داد: انجمن علمی ریه زمانی که آلودگی ذرات معلق می‌تواند باعث افزایش آمار سرطان‌های ریه شود باید علاوه بر اقدامات مطالعاتی از طریق عرصه‌های اجتماعی به این موضوع ورود کند و تنها نوشتن مقاله را وظیفه خود نداند. البته که این موضوع هم بسیار مهم است، اما فراموش نکنید در صورتی که برای سلامت مردم به مشکلات ورود نکنیم آن‌ها ما را نخواهند بخشید.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از جمعیت کلانشهر‌ها حاشیه‌نشین هستند گفت: در شورش‌های اخیر که کشور‌های متخاصم در آن دخالت کردند، جغرافیای شورش‌ها منطبق بر جغرافیای فغر و گرسنگی بود. اما چرا آن زمان دانشگاه‌ها و انجمن‌های پزشکی به این موضوع ورود نکردند؟

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نباید تنها بر تحقیقات آزمایشگاهی و نوشتن مقاله‌های علمی محصور شویم، بر لزوم حضور بیشتر در جامعه تاکید کرد و گفت: مردم باید ما را کنار خودشان حس کنند نه اینکه تنها در اتاق عمل و مطب‌ها کنارشان باشند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: پیش از انقلاب تعداد فارغ‌التحصیلان پزشکی ما بسیار کم بود و دستاورد‌های ما در حوزه تربیت متخصص پس از انقلاب یکی از افتخارات ما است. امروز می‌توانیم با افتخار بگوییم که در هیچ حوزه‌ای در علم پزشکی نیازی به بیرون از مرز‌های کشور نداریم. اکنون ۹۷ درصد دارو‌ها در داخل ایران تولید می‌شوند و آن ۳ درصد باقی مانده از آنجایی که تولیدش صرفه اقتصادی ندارد، اقدام به واردات آن‌ها می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین به اقدامات شایسته در عرصه تحقیقات اشاره کرد و گفت: محققان ما حرکت‌های بزرگی را خلق کردند، اما این همه راه نیست. هنوز هم باید دانشگاه‌ها آدم‌هایی تربیت کنند که منطبق بر نظام ارائه خدمت باشد که لازم بر این موضوع دقت بیشتری شود. من متاسفم که هیچ دانشجوی فارغ‌التحصیل شده از طب عمومی را نداریم که کشیک خود را برای داشتن فرصت مطالعاتی بیشتربرای شرکت در دوره تخصص و فوق تخصص رها نکند.

وی در همین زمینه ادامه داد: مثلی داریم که می‌گوید لاستیک تراکتور تولید کردیم در حالی که اکثر ماشین‌های ما پراید است. این نشان می‌دهد که باید آدم‌های متخصص را با توجه به نیازهایمان تربیت کنیم. سوال من از شما این است که چه کسی را با چه سطح از مهارت در چه مدت و توسط چه کسی در کجا و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت باید تعریف کنیم. پاسخ به این سوال بسیار مهم است.

وزیر بهداشت افزود: امروزه پرستاران ما بیمارستان محور تربیت می‌شوند و هنگامی که صحبت از گسترش خدمات مراقبت در منزل می‌کنیم، این سخن برایشان جا نیفتاده است.

وی همچنین به تکمیل دستورالعمل‌های بالینی نظام سلامت در طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: ریل‌گذاری این موضوع همزمان با حضور من در وزارت بهداشت آغاز شد. متاسفانه در حالی ۱.۲ درصد GDP کشور به بخش دارو اختصاص پیدا می‌کند که این رقم در اکثر کشور‌های توسعه یافته ۰.۷ است چرا باید وزن دارو در نظام سلامت اینقدر بالا باشد؟ امروز عرصه سلامت و همچنین اقتصاد سلامت نیازمند ورود شما متخصصان است.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی‌های ارزی در واردات دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: امسال توانستیم ۶۰۰ میلیون یورو در این زمینه صرفه جویی کرده و ۲۵ درصد واردات دارو را کاهش دهیم. این در حالی است که در طرح تحول نظام سلامت، نگاه اقتصادی وجود نداشت و این طرح نیازمند بازنگری‌هایی بود که شما متخصصان باید روی آن حساس می‌شدید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر