بازدید 26158
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

سامسونگ و ال‌جی بدون پرداخت جریمه ۴۷۰۰ میلیارد تومانی ایران را ترک کردند؟ کدام وزیر پشت دو شرکت کره‌ای بود؟

چند روزی است، موضوع ترک بازار لوازم خانگی ایران توسط دو برند سامسونگ و ال جی مطرح شده است؛ دو برندی که ۵۰ درصد از بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند و هم اکنون با یک پرونده تخلفاتی ۴۷۰۰ میلیارد تومانی مبهم، بازار ایران را ترک خواهند گفت؛ پرونده‌ای که سرانجام آن بعد از سه سال همچنان نامشخص است!
کد خبر: ۹۵۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 17 February 2020

ماجرای جریمه 4700 میلیارد تومانی ال جی و سامسونگ به کجا رسید؟

چند روزی است، موضوع ترک بازار لوازم خانگی ایران توسط دو برند سامسونگ و ال جی مطرح شده است؛ دو برندی که ۵۰ درصد از بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند و هم اکنون با یک پرونده تخلفاتی ۴۷۰۰ میلیارد تومانی مبهم، بازار ایران را ترک خواهند گفت؛ پرونده‌ای که سرانجام آن بعد از سه سال همچنان نامشخص است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ چند روزی است، موضوع ترک بازار لوازم خانگی ایران توسط دو شرکت معتبر ال جی و سامسونگ مطرح شده است. دو شرکتی که حدود ۵۰ درصد از بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند، اما بعد از اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا علیه ایران، عطای سهم از بازار لوازم خانگی ایران را به لقایش بخشیدند و با پشت پا زدن به تمام تعهدات خود در قبال ایران، همکاری خود را به پایان رساندند.

هر چند باید رفتن این دو برند معتبر کره‌ای از بازار ایران را به فال نیک گرفت و فرصت را برای بروز و ظهور برند‌های ایرانی در بازار لوازم خانگی مغتنم شمرد، باید به این نکته اشاره کرد که تکلیف پرداخت یا عدم پرداخت جریمه ۴۷۰۰ میلیارد تومانی این دو شرکت هنوز در هاله‌ای از ابهام است؛ موضوعی که در زمستان سال ۱۳۹۵ مطرح شد. اما داستان این جریمه چه بود و به کجا رسید؟

ماجرای تخلف ۴۷۰۰ میلیارد تومانی ال جی و سامسونگ چه بود؟

موضوع تخلف در دی ماه ۱۳۹۵ رسانه‌ای شد. در آن زمان که مسعود کرباسیان (وزیر سابق اقتصاد) رئیس وقت گمرک ایران بود، گزارش تخلف را رسانه‌ای کرد. ماجرا از این قرار بود که نمایندگی داخلی برند معروف واردکننده لوازم خانگی ال جی به دلیل تخلفات در واردات قطعات ۳ هزار میلیارد تومان جریمه شد. قبل از این موضوع نیز شرکت سامسونگ به دلیل همین تخلفات ۱.۷ هزار میلیارد تومان جریمه شده بود. علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه‌ای در شهریورماه سال گذشته در همین رابطه گفت: بر اساس شواهد ابتدا برای شرکت سامسونگ که ۱.۷ هزار میلیارد تومان جریمه گمرکی در نظر گرفته و سپس برای شرکت کره‌ای ال جی بابت تخلف مشابه ۳ هزار میلیارد تومان جریمه تعیین شد.

در نامه ارسالی گمرک به تاریخ ۹ مهرماه سال ۱۳۹۵ به نمایندگی داخلی شرکت ال جی اعلام شده بود که کارگروه حسابرسی، تخلفات این شرکت در واردات قطعات را محرز دانسته و این شرکت باید به برای جبران حقوق پایمال شده دولتی جریمه‌ای حدود ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کند. تصویر نامه ارسالی را در زیر مشاهده می‌کنید.

ماجرای جریمه 4700 میلیارد تومانی ال جی و سامسونگ به کجا رسید؟

ماجرای جریمه 4700 میلیارد تومانی ال جی و سامسونگ به کجا رسید؟

تخلف به این صورت شکل گرفته بود که به دلیل بالا بودن تعرفه واردات لوازم خانگی و پایین بودن تعرفه واردات قطعات لوازم خانگی، شرکت‌ها اقدام به تفکیک قطعات کرده و این قطعات را از گمرکات مختلف وارد و با عبور از گمرک دوباره آن‌ها را مونتاژ کرده بودند. این موضوع بر خلاف قاعده ۲-الف بود و این شرکت‌ها این قاعده را دور زده بودند. در این قاعده عنوان شده که اگر واردکننده از گمرکات مختلف، قطعات یک کالا را وارد کند باید تعرفه کالای کامل برای هر قطعه را پرداخت کند.

واکنش‌ها به این ماجرای تخلف چه بود؟

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، محمدرضا نعمت زاده، وزیر وقت وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به گمرک، خواستار رفع مشکل به وجود آمده برای این شرکت کره‌ای شد. نعمت‌زاده در این نامه نوشته بود: نظر به اینکه قطعات وارداتی به منظور تولید کالای نهایی از جمله یخچال، یخچال‌فریزر، لباس‌شویی و ... بوده و برای تبادل آن به محصول نهایی تحت عملیات کاری مختلف (مونتاژ‌های فرعی و اصلی، جوشکاری، شارژ گاز و تست نهایی و...) قرار گرفته و نهایتا به تولید کالای نهایی منجر می‌شود، لذا قاعده ۲ - الف. در این ارتباط موضوعیت ندارد. او خواستار بازنگری فوری در جرایم تعیین‌شده برای شرکت کره‌ای شد.

پس از این نامه نعمت زاده، احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران در مجلس و رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت نیز وارد ماجرا شد و در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور نسبت به مواضع فسادزای وزیر صنعت هشدار داد. در بخش‌هایی از این نامه آمده بود: با این رویه هر شرکتی که از رانت ارتباط و نفوذ بیشتری در وزارتخانه مربوط به خود برخوردار باشد، خواهد توانست با استفاده از توصیه‌نامه وزیر یا نمایندگان مجلس، نه‌ تنها با سهولت بیشتری به مجوز‌ها و اعتبارات دسترسی داشته باشد، بلکه حتی در صورت احراز تخلف نیز خواهد توانست از پرداخت جریمه شانه خالی کند.

اسحاق جهانگیری نیز در پی نوشت این نامه به تاریخ دوازدهم دی ماه ۱۳۹۵ به مشاور خود دستور پیگیری و بررسی داد و نوشت: موضوع مهمی مطرح شده است. با جدیت و حساسیت پیگیری و اقدام لازم بنمایید و نتیجه را گزارش دهید.

ماجرای جریمه 4700 میلیارد تومانی ال جی و سامسونگ به کجا رسید؟

در همین زمان برخی نمایندگان مجلس نیز نسبت به تخلف شکل گرفته واکنش نشان دادند. به عنوان نمونه محمدرضا منصوری عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره گفت: در مورد لوازم خانگی سه نوع تعرفه گمرکی در نظر گرفته شده است؛ اگر کالایی کامل وارد کشور شود، تعرفه آن ۸۰ درصد و اگر به صورت SKD یا بخشی وارد شود تعرفه ورودی حدود ۳۵ درصد است، حال آکه اگر کالا CKD یا قطعات کوچک وارد شود تعرفه آن ۵ درصد است. شرکت‌ها برای فرار از تعرفه‌های بالا سعی می‌کنند کالا را به صورت قطعات جزیی وارد کنند، اما در نهایت یک کالای کامل و بدون اشتغال‌زایی وارد کشور می‌شود.

با توجه به اینکه در خصوص این ماجرا اختلافی بین گمرک و وزارت صمت پیش آمد، در نهایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری در تیرماه سال ۱۳۹۶ به نوعی رای را به نفع وزارت صمت صادر کرد. این در حالی بود که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌داد، رای صادره به نفع وزارت صمت در این زمینه اشتباه بوده است.

در همین راستا در پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۶ نیز عسگری، رئیس وقت کل گمرک با اشاره به جریمه ۳۰۰۰ میلیاردی برند لوازم خانگی کره‌ای گفت: به اعتقاد ما در خصوص واردات انواع لوازم خانگی از سوی این شرکت تخلف صورت گرفته و مرجع رسیدگی به این تخلف نیز گمرک است.

عسگری افزود: از نظر ما مرجع رسیدگی به این تخلف کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و در نهایت دیوان عدالت اداری است، اما در این مورد اختلافات میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شد. وی تاکید کرد: ما معتقدیم تخلف صورت گرفته و مرجع رسیدگی به این تخلف نیز کمیسیون حل اختلافات گمرکی است.

یک سال سکوت خبری پس از جنجال جریمه شرکت ال جی

هر چند همه وعده پیگیری تخلف را دادند، یک سال هیچ خبری مبنی بر به نتیجه رسیده این ماجرا منتشر نشد. نعمت زاده از وزارت صمت کنار رفت و مسعود کرباسیان که آن زمان رئیس کل گمرک ایران بود، خود بر صندلی وزارت اقتصاد تکیه زد.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ سرانجام علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به این ماجرا واکنش نشان داد و با طرح سوالی از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد وقت پیگیر این ماجرا شد. وی در سئوال خود از وزیر اقتصاد پرسیده بود که علت عدم وصول مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان جریمه تعیین‌شده برای شرکت کره‌ای بابت تخلف گمرکی شرکت یادشده توسط گمرک ایران در سال گذشته تاکنون چیست؟

ماجرای جریمه 4700 میلیارد تومانی ال جی و سامسونگ به کجا رسید؟

این طرح سوال از وزیر هم بی پاسخ ماند چرا که علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بیستم شهریور ۱۳۹۷ درباره عدم دریافت جریمه‌های میلیاردی دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال جی، اظهار کرد: علی رغم گذشت دو سال، جریمه‌های ۳ هزار میلیارد تومان شرکت ال جی و هزار ۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت سامسونگ که از سوی گمرک تعیین شده بود، وصول نشده است.

هم اکنون حدود یک سال و شش ماه است که دیگر کسی درباره جریمه ال جی و سامسونگ و وصول یا عدم وصول آن مصاحبه‌ای نکرده است؛ تخلفی که در دی ماه ۱۳۹۵ رسانه‌ای و پرونده آن باز شد و الان یک ماهی است که سه سال را به پایان رسانده و وارد چهارمین سال خود شده است.

بهتر است در این روز‌ها که موضوع رفتن سامسونگ و ال جی از کشور داغ شده است، حداقل یکی از مسئولین به این پرسش پاسخ دهد که سرانجام این ماجرا به کجا رسید؟ آیا جریمه ۴۷۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۵ که الان دیگر ارزش آن سال را ندارد توسط دو شرکت ال جی و سامسونگ پرداخت شد یا خیر؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۷
وزیر مولتی میلیاردری که به مریضهای بیچاره میگه : کاری نداره ؛ خودت بمال!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
کسی میتونه برای ال جی و سامسونگ خط و نشون بکشه که گزینه انتخاب و جایگزین داشته باش. با این وضعیت تحریمی که ما داریم هر شرکت ننه قمری به خودش اجازه میده ناز کنه و بدون پرداخت خسارت جفتک زنان از کشور خارج بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
چون به تو گفتند دولت هیچ کاره است ولی همین ها از پشت کارهاشون را به پیش می برند
در این مملکت انقدر از این پولها هپل هپو شده که برامون عادی شده!!!
از این به بعد فقط داشته باشید اجناس قلابی رو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از این به بعد فقط داشته باشید اجناس قلابی رو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اجناس دسته دهم چینی از این به بعد با نام کالای ایرانی میاد....... کلی هم در صدا و سیما براش تبلیغ میشه!!!!!!
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
املای دست دهم صحیح است
پول مملکت همینطور میره هوا.
اَلیسَ منکم رجل رشید؟
وای به حال کره ایها.خودم پدرشونوبه عزاشون می رسونم
سال حمایت از کالای ایرانی در دوسال پیش باعث شد که در اداره ما کولر گازی ایرانی(!!!) بخرن! با مارک البرز!! به طوری که در زیر مارک نام جنرال (jeneral) به چشم میخوره! حتی در کنترل آن هم همینطوره!!

حالا قراره چه شود خدا داند!!!!
کشور کاملا مصرف کننده و شعارزده و مدعی ماییم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الان اینارو چرا به ما میگی چرا مدرک رو به ما نشون میدی مگه کارب میتونیم بکنیم
با سلام....این روش واردات بر ای تعدیل تعرفه های گمرکی احتمالا منحصر به ایندو شرکت نمیباشد و در مورد بعضی از مونتاژکنندگان خودروهای وارداتی چینی نیر صادق است واز طرفی این دور زدن قانونی توسط نمایندگان داخلی این کمپانی های بزرگ انجام میگیرد.این نمایندگان کسی نیستند جر طرف های ایرانی این شرکتها در داخل کشور بنا براین میشود با حسابرسی دارائی های ایندو شرکت در ایران ک مصادره احتمالی آنها میشود زیان وارده را جبران کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
بسیار عالی.
یک پیشنهاد خوب همین است.
توجه کنیم که یک شرکت ایرانی از این موضوع استفاده (سوء استفاده) کرده و تقریبا ربطی به شرکت کره ای ندارد موضوع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
طرف اومده تو این مملکت سرمایه گذاری کرده حالا به هر دلیل گذاشته رفته
هرکی خربزه میخوره پای لرزشم میشنه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
فرمایش شما درسته اما اگر همینطوری میرفتی جلوتر متوجه میشدی که مشکل اینه که ، کسی نمیتونه با نماینده محترم شرکت برخورد و حسابرسی کنه و معمولا اونی که در رفته و در دسترس نیست توی بوق و کرنا میکنند
رسالت خبرنگاری جز اینها نیست خودتان با ابزاری که دارید و براساس قانون پیگیری کنید و بعد اطلاع رسانی ..خیلی کار خوبی است
به زودی باز خواهند گشت و نقدا جریمه ها رو هم پرداخت خواهند کرد, چون با رفتنشون میلیاردها دلار ضرر می کنند این خط و این نشون اواخر ۲۰۲۰ سرافکنده باز خواهند گشت نگران نباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
چرا برخی ها واقعاً نمی خواهند بفهمند که از نظر مدیران شرکت های تولیدی اقتصاد حرف اول را می زند و آنها به هیچ عنوان حاضر نمی شوند معامله با آمریکا و متحدانش را فدای معامله با ایران بکنند؟!!!!!!!!! عزیزجان قبول کنید معامله همین دو شرکت با آمریکا قطعاً چند صد برابر معامله آنها با ایران است و اگر آمریکا اجازه ندهد بازگشتی در کار نخواهد بود و به زودی اجناس بنجل چینی جایگزین محصول این دو شرکت و دیگر شرکتهای صاحب نام خواهد شد.
یاد شکوه و عظمت کارخانجات پارس الکتریک که میوفتم اشک تو چشام حلقه میزنه.وای بر کسانی که برای شندرغاز مال بی ارزش دنیا صنعت و هست و نیست این مملکت را به باد دادند رفت . . .
اون موقعه یادم هست که نعمت زاده دنبال کارشون بود.این دولت گند همه چی رو دراورد.
تگران نباش پژو و رنو هم همینجوری رفتند . چیز جدیدی اتفاق نیافتاده
چهل سال هست که شما می خواهید در صنعت خود کفا شوید از مونتاژ دست ببردارید، نفت را خام فروشی نکنید عدالت اقتصادی بر قرار باشد !
از این شعار ها خسته نشدید!
از دولت و مسولین انتظاری بیش از این نمیرود.
آیا تو کشورهای دیگه‌م این اتفاق میفته؟ اگه نه، چرا؟
ضمنا مونتاژ محصولاتی که در بازار ایران به فروش می‌رسن داخل کشور، مگه باعث اشتغال‌زایی نمی‌شه؟
مقاله‌تون یکم مبهمه و ممکنه در واقع حاصل تلاش یه مافیا برای خلع ید یه مافیای دیگه باشه، نه حقیقت‌یابی و احقاق حقوق مردم.
شما فقط میگین ال جی و سامسونگ ایران رو ترک کردن. چرا نمیگین از اردیبهشت 97 تا الان اصلا اجازه ثبت سفارش لوازم خانگی دادین؟ شرکتها اگر بیشتر از یکسال نتونن کار کنن باید تا ابد منتظر بمونن؟ برای بدبخت شدن شرکتهای دیگر واردکننده لوازم خانگی و محروم کردن مردم از خرید لوازم خانگی با کیفیت چه عذری دارین؟ بیشتر بدبختی ما حاصل تصمیمات اشتباه دولته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
درست است .همه چیز را یک طرفه به ملت میگویند
قوه قضائیه باید وارد این ماجرا شود تا کسی دنبال لاپوشی نشود
واقعا تاسف آوره! معاون وزیر امور خارجه!! توئیت می ذاره و اظهار تاسف می کنه؟ برای ملت ایران خیلی روشنه که عده ای سفت و سخت پشت سر باندهای واردات هستتد، وگرنه جطور این کشور تونسته زیر دریائی بسازه و ماهواره بر درست کنه، کولر گازی و تلویزیون و موبایل نمی تونه. چرا این همه مهندس های بیکار کشور رو بسیج نمی کنند که لوازم خانگی و موبایل بسازند و کشور رو از این وابستگی خفت بار به کره در این مورد خلاص کنند.
باید نعمت زاده رو ممنوع محاکمه و مجازات نمود !!!

باید تمام اموالشون را مصادره نمود و بابت عبرت دیگران خانوادگی شلاق بخورند.

از آقای رئیسی انتظار بیشتری میرود
تابناک چقدر شلوغش میکنی فقط ۱۷۰۰ میلیارد از اختلاس خاوری بیشتره
مردم ایران هم که دیگه عادت کردن
میدونی پوست کلفت شدن
اگر دولتمردان ما از این فرصت بدست آمده استفاده کنند و شرکتهای فعال و کوچک که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت میکنند را حمایت کنند و این همه متخصصان و تحصیلکردگان را به کار بگیرند مطئناً ما میتوانیم در فضایی رقابتی داخلی و بازار وسیعی که داریم بهتر از آنها تولید کنیم فقط باید خودمان را باور کنیم و دولتمردان به جای تجارت خودشان به فکر منافع ملی و عمومی باشند باید کسانی که در راس امور قرار میگیرند به آینده این کشور اعتقاد داشته باشند قوانین را برای کسانی که میخواهند تولید وطنی و واقعی داشته باشند ساده‌تر کنند. نه از این رانت باز برای مونتاژ کاری استفاده کنند. چقدر از شرکت‌هایی که در زمینه تولید فعال بودند را به بهانه گران بودن تولید داخلی در مقایسه با واردات ارزان قیمت خارجی را ورشکسته کردیم و درشان را تخته کردند مثل کمپرسور سازی یخچالهای قدیمی را که هنوز روی بسیاری از یخچالهای ارج جنرال آزمایش و غیره کار میکنند ما باید خودمان را باور کنیم دوستان عزیز یک نمونه در ساخت توربین های نیروگاه بندرعباس را بررسی کنید که بعداز اینکه ایتالیایی ها به خاطر تحریم برایمان ناز کردند یه شرکت داخلی با قیمت بسیار پایین تر و کیفیت بسیار عالی ساخت که خود ایتالیاییها هم باور نمیکردند باید خودمان را باور کنیم که ما میتوانیم
خدا مرگم بده ..چی گفتی ....وای خاک به سرم
اخه مگه کره ای ها خودشون مشتقیم کالا اوردند ایران؟!...
این ها همه بر می گرده به مدیریت ضعیف زمانی کره جنوبی خیلی عقب افتاده تر از ما بود. تولیداتش از نظر صنعتی چه الکترونیک و خانگی چه از نظر خودرو درجه چندم اسیا بود یه سری مدیر بازار شصت میلیون نفری رو بدون گرفتن هیچ پاداشی به روی این شرکت ها باز کردن در شرایطی که کمتر کشوری در دنیا حاضر به پذیرش محصولات کره بود حالا که کره پیشرفت کرده ضررش ما کردیم و تولید داخلی زمین خورد انها مثل اب خوردن به ایران خیانت کردن و از بازار ایران رفتن...
بجای این جنایت علیه خودمون باید قرار داد با شرکت های معتبر آسیای و یا دنیا برای انتقال دانش می بستیم نه با کشور مستعمراتی کره جنوبی با اون محصولات اشغالی که در آن سال ها می ساخت
... ۴۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومن الان.
خسته نباشید دلاوران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل