بازدید 12818
تاملی بر مخالفت برخی دولتمردان با اتخاذ یک تصمیم ویژه نوروز؛

احتمال مردودی دولت با آزمونی نسبتا ساده با عنوان «بنزین نوروزی»!

بی توجهی به چرخه بزرگ گردش مالی در نوروز در حوزه گردشگری، اشکال دیگری است که متوجه مخالفت برخی دولتمردان با اختصاص سهمیه سوخت نوروزی است؛ سهمیه‌ای که به باور بسیاری بسیار اندک در نظر گرفته شده و برای منصفانه کردن اوضاع هم که شده، باید به دنبال بهانه برای افزایش گاه و بیگاهش بود نه اینکه با افزایشش در بزرگترین موسم سفر‌های ایرانیان مخالفت شود!
کد خبر: ۹۵۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ 15 February 2020
تابناک اجتماعیبا نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، بحث تخصیص سهمیه ویژه برای نوروز به شدت داغ شده و واکنش مقامات دولتی را در پی داشته است؛ واکنش‌هایی ضد و نقیض و ابهام آفرین.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله این واکنش ها، شنیده‌هایی است که حکایت از دستور رئیس جمهور به هیات دولت برای اختصاص این سهمیه ویژه در نوروز به مالکان خودرو‌های سواری دارد؛ خبری که ساعاتی پیش، وزیر نفت کشورمان بر آن مهر صحه زد و تاکید کرد در دستور کار دولت قرار دارد.

آن گونه که پیش از ظهر امروز بیژن زنگنه در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در جمع خبرنگاران بیان کرده، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت دستور داده تا پیشنهاد‌ها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه نوروز دریافت تا بعد در نشستی درباره اش تصمیم گیری شود.

البته این ایده تا همین جای کار هم مخالفان پر و پا قرصی دارد؛ مخالفانی در هیات دولت که دست کم صدای مخالفتشان به گوش وزیر نفت رسیده است؛ مخالفتی که زنگنه در تشریح چرایی آن گفته: «دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد، چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.»

وی افزود: «اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند، یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودرو‌ها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.»

به تعبیر بهتر، بر خلاف رئیس جمهور، برخی دولتمردان تاکید دارند که نمی‌شود بنزین را سهمیه بندی کرد و افزایش قیمت داد و منافع گردآمده از این محل را به یارانه حمایت معیشتی تبدیل نمود و به مردم داد و باز به دنبال اختصاص سهمیه‌های ویژه بود، حتی اگر پای سهمیه نوروز در میان باشد.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که به حساب دو دو تای وزیر نفت دقت کنیم که ظاهرا بی اشکال و منطقی به نظر می‌رسد؛ محاسبه‌ای ساده که بر اساس آن، اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به نوعی حکم دست درازی به جیب قشرهای کم درآمد و بهره‌مند از یارانه حمایت معیشتی را خواهد داشت و منصفانه نیست.

اما آیا این حساب و کتاب بی اشکال و درست است؟ با کمی کنکاش در این خصوص پی خواهیم برد که چند اشکال متوجه این محاسبه ریاضی است؛ از جمله این اشکال که میزان سفر‌ها و مصرف سوخت در کشور در ایام نوروز به شدت افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه اختصاص سهمیه بیشتر الزاما به معنای کاهش درآمد‌های ناشی از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیست.

این را می‌شود با جست و جو در دنیای مجازی و سرک کشیدن به آرشیو اخباری دریافت که به نقل از دولتمردان منتشر شده اند و حکایت از افزایش مصرف سوخت در بازه منتهی به نوروز، نوروز و حتی روز‌های بعد از این تعطیلات دارند. اخباری که نشان می‌دهند مخالفت برخی دولت مردان با سهمیه نوروزی چندان اصولی نیست.

این در حالی است که اگر پای افزایش مصرف هم در میان نباشد، بی توجهی به چرخه بزرگ گردش مالی در نوروز در حوزه گردشگری و ندید گرفتن ارتباط این بخش با سهمیه بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین، اشکال دیگری است که متوجه مخالفت برخی دولتمردان با اختصاص سهمیه سوخت نوروزی است؛ اشکالی که می‌شود به غفلت ایشان از ضرورت صله رحم هم ربطش داد و متعجب شد.

به این موارد، ندید گرفتن نقش سفر‌های نوروزی در کاهش تنش‌ها و التهابات در جامعه و فراهم آمدن شرایط شروع پرانرژی سال جدید را هم می‌توان اضافه کرد که بخواهیم یا نخواهیم، تا حدودی تحت تاثیر سهمیه بندی بنزین قرار دارند, سهمیه‌ای که به باور بسیاری، بسیار اندک در نظر گرفته شده و برای منصفانه کردن اوضاع هم که شده، باید به دنبال بهانه برای افزایش گاه و بیگاهش بود، نه اینکه با افزایشش در بزرگترین موسم سفر‌های ایرانیان مخالفت شود!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
چی میگی ؟ احتمال مردودی کدومه

این دولت کلا رد داده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
رای بی رای. مردم ایران صدقه نمی خواهند.
اینهمه اختلاس کردند به دولت فشار نیامد نوبت به بنزین سفر که رسید دولت جا زد !!!؟!؟!؟!

بزرگان درست گفته اند که اگر دولتی گفت فلان چیز برای دولت صرفه اقتصادی ندارد بدانید آن دولت هیچوقت به فکر مردم نیست و اصلا مردمی نیست !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
حالا دیدید که حق با معترضان مظلوم آبانماه بود؟
این دولت خیلی وقته که مردود شده! نگو که خبر نداشتی تابناک!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
ناشناس 2:23 از این حرفها نزم تابناک بایکودت میکنه میری تو لیست سیاه
فکر نکنم دیگه حتی توی استان هم بتونم مسافرت کوتاه داشته باشم.
با حقوق تقریبا ثابت کارمندی و افزایش بی حساب و کتاب مخارج میشه گفت سفر شده آرزوی بزرگ
تابناک لطفا یه طرحی بده که به اونایی هم که ماشین ندارن یه چیزی برسه. اگه هم چیز قابل توجهی نیست پس چرا اینقدر مهمه واستون؟
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
لازم نيست ماشين داشته باشي. تاكسيا هم خداي نكرده با بنزين كار ميكنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بنزین نوروزی چه ارتباطی به تاکسی داره؟ اگه این یارانه رو به حمل و نقل بین شهری یا هتل‌ها و مهمانسراها هم بدن امکان بهره‌مندی عمومی‌تر فراهم نمیشه؟
این یکسال سعی میکنند مردم رو راضی نگهدارند بعد طبق تيوری شوک باید یک استراحت بدن.
مجلس نو با حضور قالیباف این دولت درست میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بیا ببین تهران با ساختمانهای بی قواره ، پاساژ های زشت و لندهور ، پلهای غیر مهندسی ، مگا مال های غول و پرونده های قضایی شهردار سابق جناب قالیباف به چه روزی افتاده

قالیباف فقط حرف ، حرف ، حرف
فقط منم ، منم ، منم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
پل های غیر مهندسی ؟شما مهندسی عزیرم؟
چرا صدوز کارت سوخت ها پیگیری نمیکنید من سه ماه ثبتنام کردم هنو کارتمدصادر نشده
دولت مردود و اخراجی .
بنده خودم شاکی از بنزین 3 هزار تومانی و موافق هر چه بیشتر شدن سهمیه هستم. اما! کلا این منابع دخل و خرج بزنین آیا ارث دولت هست که یکباره 3 هزار میلیارد تومان آن را بدهد به فقط افراد ماشیندار! که حالا شاید ففط بخشی از آنها هم سفر کنند. عنایت دارین که این بیت المال هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
چی زدی....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
مگه کشور فقط مال بی ماشین ها و بی بضاعت هاست؟؟
اونهایی که ماشین دارن حتی اگه از نظر مالی در حد متوسط باشند آیا برای یک مسافرت نوروزی حقی ندارند؟
چرا باید بسیاری از افرادی که بعضا جزو اقشار مرفه هم هستند یارانه و معیشتی رو با هم بگیرند اما کارمندی که یارانه اش قطع شده و یارانه بنزینی هم نمی گیره به دلیل قیمت زیاد بنزین از سفر در عید هم محروم بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
حرف منطقی زدن. چرا باید پول بیت‌المال فقط صرف گروهی از جامعه بشه؟ اگه یکی از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنه و ماشینی هم نداشته باشه چطور؟
اون موقعی که همه چیز در این مملکت را رها کرده بودند چسبیده بودند به این غربی ها،التماس برجام را میکردند باید به این روزها هم فکر میکردند
طبق برآورد همان غربی ها این کشور 7% از منابع زیرزمینی در این جهان را داراست آنوقت درسته همه چیزمان لنگ یه مشت بیگانه باشه
سفر نوروز چیه...انشاله سفر اخرت
اینا تمام تلاش شون رو میکنن یه جوری مردم رو وادار به خرید بنزین آزاد بکنن
بعد شما توقع داری سهمیه اضافه بدن
کلی روی درآمد عید حساب کردن عین یه دکون دار.

مگه دوره ی احمدی نژاده
کار دولت تدبیر و امید به جایی رسیده که سر دادن و ندادن 60 لیتر بنزین با تفاوت قیمت 90 هزار تومان، به تنگنا افتاده است.
با این وصف بحث استعفا همچنان شایعه سازی توصیف می شود.
مردم ایران صدقه نمی خواهند.
حالا به یوسف خان سلامی توضیح دهید با این همه بدبختی باید تمام مشکلات را کنار بگذاریم ورای بدهیم
چرا وقتی بنزین رو گرون کردن به فکر ملت نبودن حالا که میخوان چن لیتر بنزین بدن یه یاد مردم افتادن!!!
کارمندانی را می شناسم که نه یارانه می گیرند و نه کمک هزینه معیشتی بنزین، اما افرادی را دیده ام که با وجود تمکن مالی هر دو یا حداقل یکی از اینها را دریافت می کنند
حالا کارمند بیچاره به خاطر هزینه زیاد بنزین و سفر باید از مسافرت در نوروز هم محروم شود و در خانه بنشیند چون دولت محترم دلش نمی آید یک ماه یارانه بنزینی را ندهد یا از جیبش پرداخت کند و آن فرد متمول هم یارانه اش را می گیرد و هم مسافرتش را می رود!
آیا کسی که کارمند است یا خودرو دارد حقی در این مملکت ندارد؟
اونی که سفر بخواد بره هزینه شم باید بده و این چند لیتر بنزین تاثیری نداره در سفر رفتن یا نرفتنش
بنزین خودمون رو که سرمایه ماهست دارن بمون میدن منت هم میزارن سرمون
كدام دولت كشور را لطف خداوند اداره ميكند
دادن بنزین با یارانه یک حماقت بزرگه و از اون بزرگتر دو قیمتی کردنشه و از اون هم فجیع تر این وسط دادن این سهمیه های اشتباه
صد دفعه گفتم دور دوم به کسی رای ندید گوش نکردید.
آشغال ترین بنزین دنیا که پدرماشینودرمیاره هواراهم بشدت آلوده میکنه پولش هم دوبله سوبله میگیرید نصف باک هم هوا میزنید بجای بنزین!والله منت هم میزارید عجب رویی دارین!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار