بازدید 5620

دیدار بی‌سابقه وزرای خارجه واتیکان و چین

وزرای امور خارجه دولتهای واتیکان و چین در اقدامی بی سابقه با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری که سطح بالاترین ملاقات میان دو طرف در چند دهه گذشته محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۵۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 15 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از رویترز، این دیدار میان اسقف اعظم پُل گالگر و وانگ یی، وزرای امور خارجه واتیکان و چین در حالی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد که برگزاری آن در گذشته غیرقابل تصور به نظر می‌رسید.

واتیکان در بیانیه‌ای عنوان کرد، آنها در خصوص یک توافق مهم سال ۲۰۱۸ میان رُم و پکن که بر طبق آن واتیکان تعیین کننده نهایی انتصاب اسقف های مسیحیت کاتولیک در چین است را مورد بحث قرار دادند؛ موضوعی که تا مدتها یک موضوع مناقشه‌برانگیز بود.

همچنین در این بیانیه‌ تصریح شد، دو طرف توافق کردند تا "گفتگوی دوجانبه اساسی" که هم به نفع کلیسای کاتولیک و هم به نفع مردم چین باشد را ادامه دهند.

روابط میان واتیکان و پکن از زمان توافق سال ۲۰۱۸ بهبود پیدا کرده است. کاتولیکهای محافظه‌کار به این توافق اعتراض کرده و واتیکان را متهم به خودفروختگی به دولت کمونیست چین کردند.

کاتولیکهای چین بالغ بر بیش از نیم قرن درگیر چند دستگی میان کلیسای رسمی مورد حمایت دولت این کشور و کلیسای غیررسمی زیرزمینی که به رُم وفادار بوده، بوده‌اند.

هر دو طرف اکنون پاپ را به عنوان رهبر عالی کلیسای کاتولیک به رسمیت می‌شناسند.

صریح ترین منتقد این توافق کاردینال جوزف زن، اسقف اعظم سابق هنگ کنگ بوده است. واتیکان گفته عدم وجود این توافق می‌تواند خطر ایجاد شکاف و انشقاق را در پی داشته باشد.

دیدار روز جمعه وزرای خارجه واتیکان و چین جدیدترین نشانه از بهبود روابط دو طرف در هفته‌های اخیر محسوب می شود. ماه گذشته میلادی پاپ آنچه را که "تعهد بزرگ" چین به مهار ویروس کُرونا خواند تحسین کرد و بعدا نیز یک بخش خیریه واتیکان صدها هزار ماسک پزشکی را به نشانه حسن نیت به چین فرستاد.

بسیاری از ناظران توافق سال ۲۰۱۸ بر سر منصوب کردن اسقفها را پیش‌زمینه برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان واتیکان و پکن بعد از قطعی این روابط برای مدت بیش از ۷۰ سال دانستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار