بازدید 5317

کفاشیان: درمجمع هیچ فدراسیونی درجهان کاپیتان‌ها و مربیان نیستند

کد خبر: ۹۵۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 12 February 2020

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی این فدراسیون در خصوص انتخابات روز ۲۵ اسفند صحبت‌هایی را در یک برنامه تلویزیونی انجام دادند.

به گزارش تابناک ورزشی، عبدالرحمن شاه حسینی رییس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون امروز میهمان برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم بود و علی کفاشیان رییس سابق فدراسیون نیز در این برنامه با گفت‌و‌گوی تلفنی درباره ابهامات در انتخابات پیش روی این فدراسیون به صحبت پرداخت.

یکی از اتفاقاتی که در اساسنامه فدراسیون افتاده این است که هرکسی که می‌خواهد برای انتخابات شرکت کند باید از ۱۰ نفر از بین ۷۵ عضو مجمع در فدراسیون فوتبال امضا بگیرد. با این شرایط علی دایی و مهدی مهدوی کیا و همه چهره‌ها می‌توانند کاندید شوند؟

شاه حسینی: از تاریخ تولد این قوانین تا امروز ۱۲ سال می‌گذرد و نتیجه انتخابات این اساسنامه فعلی همین اوضاعی است که در مدیریت فوتبال می‌بینید و اگر یک رفراندوم بین فوتبالی‌ها کسانی که خاک فوتبال را خورده اند و زحمت کشیده اند استعلام کنید آن‌ها رضایت ندارند و انعکاس این موضوع در فضای مجازی نیز هست. بندی که گذاشته اند یک انحصار است و خانی است که هرکسی نتواند ثبت نام کند. من هرچه نگاه و مطالعه کردم دیدم چنین مانعی در انتخابات فوتبالی کشور‌های دیگر نداریم. اخیرا نگاه کردم دیدم رییس فدراسیون آلمان را ۲۵۰ نفر از اهالی فوتبالی که در مقرراتشان نوشته انتخاب می‌کنند. ولی ما برخلاف ذات انتخابات که همه می‌توانند شرکت و ثبت نام کنند و بعد از بررسی صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی که در انتخابات مختلف هست به مراحل بالاتر می‌روند. من یک سوال از کسانی دارم که این اساسنامه را با هر هدفی تدوین کرده اند. کدام مدیر کاربلدی که برای خود شانی قائل است و او را قبول دارند می‌پذیرد که در ابتدای کار لابی کند؟ قبل از ورود به انتخابات رییس فدراسیون را ۱۰ نفر از اعضا باید پیشنهاد کنند و سایر اعضای هیات رییسه ۵ معرفی باید داشته باشند. کدام آدمی که برای خود شان و شخصیت قائل است این فرم‌ها را دست می‌گیرد و گدایی پیشنهاد می‌کند. نه تنها علی دایی وعلی دایی‌های زیادی که در فوتبال داریم، تحصیل کرده‌های فوتبال، زحمتکشان و مدیران و... هیچکس با وجود این اساسنامه نمی‌آید و برایشان کسر شان است. کسی که می‌خواهد برود و امضا جمع کند مطمئن باشید توقعی از سوی کسی که او را پیشنهاد می‌کند هم ایجاد می‌شود. خودم دو دوره قبل کاندیدای فدراسیون بودم. وقتی برنامه هایم را در ۳۰ صفحه نوشتم و لزوم وجود حقوقدان را در آن نوشته بودم دیدم اصلا فایده‌ای ندارد، روزی که به مجمع می‌رفتم دیدم همه آقایان با احترامی که برایشان قائل هستم و مرا می‌شناسند به من می‌گفتند چه کار کردی که اینجا آمده ای؟ یعنی کسی را دیده ای؟ با کسی صحبت کردی؟ یعنی لابی کردی؟ گفتم از این کار‌ها در عمرم نکرده ام و نخواهم کرد. این بند یک مانع بسیار بزرگ و خلاف ذات هر انتخاباتی است. یعنی اگر کسی ۹ امضا بگیرد هم نمی‌تواند وارد شود!

شنیده ایم یکی از کاندیدا‌ها از بین ۷۵ نفر عضو از ۳۰ نفر امضا گرفته و این‌ها دیگر به کسی نمی‌توانند امضا بدهند. این چه رقابتی است؟ آیا به نظر شما ترکیب فعلی مجمع قانونی است؟

ما قائده‌ای داریم که می‌گوید اجرای قانون بد بهتر از بی قانونی است. این اساسنامه فدراسیون را با احترامی که برای شخصیت حقیقی اعضا قائلم، ۴ سال قبل در کمیسیون اصل ۹۰ با نظر کارشناسی متخصصان اعم از روسای فدراسیون گذشته، بازیکنان و مربیان تیم ملی، اصحاب رسانه و... گفتیم این اساسنامه و ۷۵ نفر بماند، ۶۵ نفر دیگر هم به مجمع اضافه شوند و اساسنامه اصلاح شود تا دیگر کسی نتواند بگوید لابی و گروه بندی کرده اید. ما گفتیم کلیه روسای فدراسیون بعد از انقلاب که در قید حیات هستند عضو این مجمع بشوند، یعنی ۴۰ سال تجربه مدیریتی مستقیم بر فوتبال. از آقای ناصر نوآموز تا نهایتا آقای کفاشیان. گفتیم همه سرمربیان تیم ملی بزرگسالان که حدود ۱۳ نفر می‌شوند عضو کنید. گفتیم کاپیتان‌های تیم ملی را که سابقه بیش از ۲۰ مسابقه را دارند عضو کنید که رای دهنده شوند. بعضی از این اسامی چند جا حضور دارند و هم سرمربی و کاپیتان بودند. ۱۰ نفر از بازیکنان تیم ملی ادوار به انتخاب اتحادیه. سه نفر از داوران فوتبال به انتخاب اتحادیه داوران و سه نفر از مربیان به انتخاب اتحادیه مربیان. روسای اتحادیه‌ها باشگاه ها، بازیکنان، داوران، مربیان و هواداران و رییس کانون هواداران که سرمایه اصلی در فوتبال هستند هم عضو شوند. رییس کمیته المپیک و دبیر کل هم اضافه شوند سه نفر از مدیران عامل باشگاه‌های ادوار که ۱۰، ۱۵ سال قبل موفق بودند. مجموعه این‌ها ۶۵ نفر می‌شوند. در این صورت مطمئن باشید این مجمع با اسامی که شناسنامه و رزومه و تاریخ فوتبال هستند کامل می‌شود.

اگر این تعداد افراد اضافه شوند که دیگر این اساسنامه قابل اجرا نیست و دوستان نمی‌توانند راحت رای بیاورند!
ما هم می‌خواهیم اجرا نشود. این خواسته به حق کسانی است که خودشان را مالک مشاع فوتبال می‌دانند و هستند. علی دایی ها، علی پروین ها، حسن روشن ها، جاسمیان، نوآموز و... می‌خواهند به این شکل باشند و اگر این اتفاق بیفتد دیگر شاهد این مسائلی که می‌بینید و اوضاعی که در فوتبال ما حاکم است و یک قضیه ساده مثل انتخاب سرمربی تیم ملی اینگونه می‌شود نخواهید بود.

گفتید مربی تیم ملی. این را بگوئیم دیشب میثاقی در برنامه «فوتبال برتر» می‌خواسته با اسکوچیچ صحبت کند و لحظه آخر از فدراسیون جلوی او را گرفته اند و انگار دارد دوباره داستان ویلموتس تکرار می‌شود که مربی را از دید رسانه‌ها پنهان کنند. امیدوارم روش شان را عوض کنند.
این تخلف است. در قانون مطبوعات من مسئول که ۳۱ سال سابقه دارم و با ۷ رییس فدراسیون کار کرده ام می‌خواهم این را بگویم همیشه من خودم را، چون قانونمند هستم مطابق قانون مکلفم دربرابر رسانه‌ها پاسخگو باشم. شما نماینده افکار عمومی و پلی بین مردم و مسئولان هستید.

اعضای مجمع فدراسیون اغلب روسای هیات‌ها هستند و فدراسیون در انتخابات این هیات‌ها نقش دارد. چطور می‌شود باور داشت فدراسیونی که روی انتخاب یک نفر به عنوان هیات نقش داشته، هیات به فرد دیگری غیر از مسئولان فدراسیون رای بدهد؟
رابطه رئیس و مرئوسی برقرار است. به همان تعداد اعضای مجمع برمی گردیم و ترکیب فعلی مجمع و تعداد روسای هیات‌ها آنقدر موثر است که می‌تواند سرنوشت انتخابات را عوض کند. ۴ سال یک رابطه رئیس و مرئوسه برقرار است. فکر می‌کنم این تعارض منفعت است و نمی‌توانند در این اساسنامه انتخاباتی داشته باشیم که این گروهی که رابطه خادم و مخدومی و رئیس و مرئوسی بینشان است سرنوشت انتخابات را رقم نزنند. تازه در این مسائل خود هیات‌ها هم در انتخاباتشان ابهامات زیادی وجود داشته است، چقدر از این هیات‌ها دوره شان تمام شده و دارند با سرپرستی ادامه می‌دهند. امروز باید یک چیز نو هم به شما بگویم و مطمئن باشید حرف‌هایی که من می‌زنم همه مستند است؛ زمانی که در کمیسیون اصل ۹۰ کار می‌کردم گزارشی آمده بود که یکی از روسای هیات‌های فوتبال و بسیار موثر استان‌های نزدیک ما، نزدیک انتخابات هیات فوتبال دوره‌های قبل کلیه اعضای مجمع استانی را با خانواده هایشان با هزینه فدراسیون فوتبال به زیارت مشهد مقدس اعزام کرده است. این چه زیارتی است؟ ما بلافاصله کتبا این رییس هیات را برای تحقیق در خصوص این گزارش دعوت کردیم. من، چون کار قضایی کرده بودم، روشم این بود که اسناد و مدارک را همگی صورت جلسه کردیم و امضا گرفتیم. او اقرار کرد که من با هزینه هیات آن‌ها را بردم. اصل این قضیه جرم و تخلف فوتبالی است. او در انتخابات رای بالایی آورد و الان هم هست! آن ترکیبی که من به شما گفتم بیاید این‌ها از این اکثریت این چنینی می‌افتد و این شائبه‌ها و سوءظن‌ها نسبی است و مطلق است. خیلی از اشخاص در مجمع هستند که مستقل عمل می‌کنند، اما فوتبال ما که از تیمسار نوآموز، دادکان، دایی، مهدوی کیا و... نقشی در انتخابات آن نداشته باشند چگونه است؟!

کفاشیان: نه اصلا. به نظر من به هیچ عنوان در هیچ فدراسیونی در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست.

شاه حسینی: شما ۸ سال رییس فدراسیون بودید، می‌توانید یک کشور را نام ببرید که مثل ما در فوتبال صاحب سبک است و کاندیدا باید از قبل برود کاسه گدایی دست بگیرد و از ۱۰ نفر تایید بگیرد تا بتواند وارد انتخاب بشود؟
کفاشیان: این یک بحث دیگر است که آیین نامه انتخابات است و می‌تواند تغییر کند، ولی به نحوی باید باشد که یکهو ۵۰، ۱۰۰ نفر نتوانند کاندید شوند و شرایط باشد که یکدفعه افراد نتوانند هجوم بیاورند و کاندید شوند. این به نظر من اشکال دارد.

قضاوت را به مردم می‌سپاریم. آقای شاه حسینی صحبت پایانی تان را بفرمایید.
اصراری بر این هست که این اساسنامه ناقص اجرا بشود تا فوتبالمان کسانی را که صاحب اصلی اش هستند و حق دارند بیرون در خانه شان نگه دارد و شایسته‌ها در خانه شان باشند و امروز ترس از برخی از لابی‌ها وجود دارد. ببخشید این اساسنامه آیه قرآن نیست که نتوانیم آن را اصلاح کنیم و ظرف یک ماه قابل اصلاح است و این اساسنامه را باید اصلاح کنند. مطمئن باشید آن زمان دامنه نفوذ اکثر گروه‌ها به این مجمع کم خواهد شد.

بازنشسته‌ها چگونه عضو شدند؟
قانون منع به کارگیری بازنشستگان که الان حاکم است می‌گوید به جز دستگاه ماده پنج قانون خدمات کشوری هر دستگاهی که به هر نحوی مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه عمومی استفاده می‌کند افراد بازنشسته حق فعالیت در آن دستگاه را ندارد، ولی این بحث بسیار مفصل است.

آقای کفاشیان چرا چهره‌های مهم فوتبال از جمله مربیان، کاپیتان‌ها و روسای قبلی فدراسیون در این معادلات مجمع فدراسیون هیچ جایی ندارند؟
کفاشیان: فدراسیون با اساسنامه تیپ آن که مشخص کرده و اکثر کشور‌های دنیا به این شکل است، اعضای مجمع آن دست اندرکارانی هستند که در بدنه مدیریت فوتبال کار و خدمت می‌کنند و این اعضا هم نمایندگانی دارند، نماینده مربیان، ورزشکاران، داوران، ورزش بانوان و... در بین مجمع هست. اگر زمانی کانون ورزشکاران، مربیان و ... باشند نمایندگان آن‌ها به مجمع می‌آیند و صحبت می‌کنند و رای می‌دهند. عضای مجمع دست اندرکاران بخش مدیریتی مجمع فوتبال هستند.

خود شما دو دوره رییس فدراسیون بودید و می‌دانید فدراسیون نقش بسیار اساسی در انتخابات هیات استان‌ها دارند. چه تضمینی است که نقش فدراسیون در انتخابات روی رای‌های مجمع اثرگذار نیست؟ مثلا فکر کنید آقای علی دایی بخواهد برای ریاست فدراسیون کاندید شود. او اصلا با این وضعی که وجود دارد، شانسی دارد؟
اولا که فدراسیون نقش زیادی در روسای هیات استان‌ها ندارد. آنجا هم به صورت مجمع است و حتی مدیر کل استان هم نقش زیادی ندارد، چون آنجا یک نفر کاندید می‌شود و روسای شهرستان‌ها هستند.

آقای کفاشیان شما می‌گویید فدراسیون نقشی در مدیریت‌ها ندارد؟
نه ندارد. فدراسیون آنجا یک رای است، مدیرکل استان یک رای است و اعضای مجمع از ۴۰ تا ۱۷، ۱۸ نفر هستند. بیشتر شخص مطرح است که برنامه‌های خود را اعلام می‌کند. فدراسیون ۱۰، ۲۰ درصد موثر است، اما نه آنقدر که می‌گویید. اینگونه نیست که انتسابی باشد و نفری را بگذارد بلکه انتخابی است. بالاخره افرادی باید باشند که از قبل علایق خود را نشان داده باشند و در کار اجرایی باشند. برای همین سابقه مدیریتی ۱۰ یا ۵ ساله ملاک است.

اتفاقا این یکی از چیز‌هایی است که همه فوتبالی‌ها با آن مخالفند. آقای شاه حسینی شما گفته‌های آقای کفاشیان مبنی بر اینکه فدراسیون نقشی در انتخابات هیات‌ها ندارد و نمی‌شود گفت: انتخابات مهندسی شده را قبول دارید؟!
شاه حسینی: اول انصاف حکم می‌کند یک نکته را درباره دوران مدیریتی کفاشیان بگویم که همه جا هم گفته ام. با اینکه منتقد درجه یک فدراسیون تحت مدیریت شما بودم، تاب و توان شما در مقابل انتقادات بسیار عالی و بی نهایت بوده و بعد از شما این چنین نبوده است. در گزارشی که از فوتبالی‌ها در مجلس جمع شد، یکی از پیشنهاداتی که به وزارت ورزش ارسال شد این بود که ترکیب مجمعی که شما مصوب کردید و لازم الاجرا است، ۴ سال قبل یعنی ۵ بهمن ۹۴ این ترکیب بماند و همه افرادی هستند که الان سمت دارند! ما پیشنهاد کردیم تاریخ فوتبال ایران را نگفتیم آدم سیاسی بلکه کل روسای فدراسیون فوتبال به اضافه سرمربیان ایرانی تیم ملی و کاپیتان‌های تیم ملی، بازیکنان ادوار، پیشکسوتان، کانون‌هایی که قانونا ثبت می‌شود و مرتبط با فوتبال است همچون کانون هواداران با شرایط خاص طی تشریفات و احراز صلاحیت شوند. شما (کفاشیان) می‌دانید در هیچ مجمعی اتحادیه باشگاه‌ها حتی یک رای هم حق ندارند بدهند. اگر این ترکیب بیاید این شائبه‌ها از بین می‌رود. آنوقت می‌دانید چه اسامی در مجمع قرار می‌گیرد؟ ۱۴ رییس فدراسیون از جمله خود شما عضو مجمع می‌شوید، این یعنی ۴۰ سال تجربه.
کفاشیان: اصولا تمام مجامع کجا می‌آیند افراد قدیم را بیاورند؟ مجمع باید کسانی باشند که دست اندرکار فعلی باشند.
شاه حسینی: یعنی شما می‌فرمایید تیمسار نوآموز، محمد دادکان، صفایی فراهانی، علی پروین، علی دایی، حسن روشن، علی جباری، این‌هایی که تاریخ فوتبال را ساختند و تحصیل کرده‌های فوتبالی که الان دکترای فوتبال دارند و علم مدیریتشان تصدیق بفرمایید از خیلی از کسانی که ثبت نام کرده اند چندین برابر بیشتر است، این‌ها هیچ نقشی در اداره تعیین متولیان فوتبال ما نداشته باشند؟ و فقط کسانی که الان به هر طریق و روشی سمتی گرفته اند بیایند آینده فوتبال را مشخص کنند؟ از رسانه ملی خواهش می‌کنم، الان که دیر شد و ۴ سال تعمدا این اساسنامه را اصلاح نکردند، منبعد رسانه ملی بیاید و از خود فوتبالی‌ها که مالک فوتبال هستند استعلام بگیرد و نظرشان را بپرسد. ما این فهرست را از رییس فدراسیون و بازیکن و مربی تیم ملی که آمده اند گرفته ایم و هیچ تعارضی با مقررات نوشته بین المللی ندارد که هیچ، مراجع بین المللی به ما آفرین خواهند گفت که ما مجمعمان را اینگونه تشکیل داده ایم.
کفاشیان: همانطور که عرض کردم، اکنون نه تنها فدراسیون فوتبال بلکه همه فدراسیون‌های دیگر همین وضعیت را دارند. در خود فدراسیون فوتبال قبلا ۳۰ رییس هیات و دو یا سه رییس باشگاه بود، اما الان ۳۰ و اندی اعضای باشگاه‌ها هستند که بدنه فوتبال کشور هستند. منظور این بود که این افراد باشند و افرادی که آقای شاه حسینی نام بردند هم اضافه شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار