بازدید 13641
۳
چرایی مخالفت‌های شدید اللحن کانون شکار قزوین با لغو پروانه شکار خارجی؛

فروش کل و بز‌های الموت به خارجی‌ها آنقدر مهم هست که از کلانتری جدا شوند!

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ـ که تا همین چند روز پیش، نور چشم شکارچیان و متخصص عرصه صید و شکار و حتی تکثیر گونه‌ها با شکارشان بود ـ حالا چند روزی است تخصصش را از دست رفته می‌بیند و آماج انتقادات شکارچیان قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۵۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰ 08 February 2020
تابناک اجتماعیکنار سازمان حفاظت محیط زیست و مقابل دوست داران حیات وحش و متخصصان؛ این آرزوی شکاردوستانی است که چند روزی است حالشان ناخوش شده و درست شدنی نیست!

به گزارش «تابناک»، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که تا همین چند روز پیش نور چشم شکارچیان و متخصص عرصه صید و شکار و حتی تکثیر گونه‌ها با شکارشان بود، حالا چند روزی است که تخصصش را از دست رفته می‌بیند و آماج انتقادات شکارچیان قرار گرفته است.

همه چیز از لغو مجوز شکار برای اتباع خارجی شروع شد که چند روز پیش کلانتری با تاخیر فراوان و بعد از آنکه بار‌ها و بار‌ها استدلال‌های سازمان حفاظت محیط زیست و دوستانش از طرف متخصصان زیر سوال رفت و مردود شد، اتخاذ و اعلام کرد. تصمیمی که به مذاق شکارچیان و آن‌هایی که کاسبی شان توریسم شکار است خوش نیامده است.

البته اینکه صدور مجوز شکار اتباع خارجی حقیقتا تاثیری در صدور مجوز‌های شکار به جا خواهد گذاشت یا نه، پرسشی است که نمی‌توان به آن پاسخی شفاف داد چرا که تا پایان سال جاری یک ماه بیشتر باقی نمانده و مشخص نیست که آیا بسنده کردن سازمان حفاظت محیط زیست به ۳۰ مجوزی که تا کنون صادر کرده ناشی از دشواری‌های یافتن مشتری است یا نمایشی برای دل خوشی دادن به منتقدان شکار.

منتقدانی که از طیف‌های گونان تشکیل شده‌اند و از متخصص و دانشگاهی گرفته تا محیط‌بانان و بومیان دوستداران طبیعت جملگی معتقدند حیات وحش کشور در وضعیت کنونی ظرفیت صدور مجوز شکار ندارد و شکار اتباع خارجی با تحریک شکارچیان بومی و افزایش تخلفات، کاهش جمعیت حیات وحش کشور را تسریع می‌کند.

پشت پرده این توقف صدور مجوز برای شکار اتباع خارجی، اما هرچه که باشد، حاشیه‌هایی که طی روز‌های گذشته ایجاد کرده بسیار قابل تامل است. در حالی که بسیاری از شکارچیان ایرانی در فضای مجازی از توقف صدور مجوز برای اتباع خارجی ابراز خرسندی می‌کنند، برخی شکارچیان مانند «کانون شکار قزوین» به شدت می‌کوشد این تصمیم را زیر سوال ببرد و مخدوش جلوه دهد.
 
فروش کل و بز‌های الموت به خارجی‌ها آنقدر مهم هست که از کلانتری جدا شوند!فروش کل و بز‌های الموت به خارجی‌ها آنقدر مهم هست که از کلانتری جدا شوند!
 
اما براستی چرا یک سمن تحت عنوان کانون شکار و دوستداران طبیعت قزوین که از گردهم آیی شکارچیان ایرانی شکل یافته و تحت عنوان یک موسسه محیط زیستی به ثبت رسیده، باید از توقف صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی ناراضی باشد؟ آن هم نارضایتی‌ای عمیق که موجب شده این سمن به یکی از منتقدان جدی تصمیم کلانتری در این روز‌ها تبدیل شود و گوی سبقت را از همه منتقدان برباید!

پاسخ این پرسش را می‌توان در گفت‌وگوی سال گذشته عباس نیکویه، رئیس هیات مدیره کانون شکار قزوین پیدا کرد. نیکویه که معاون اسبق امنیتی سیاسی استانداری قزوین است و ظاهرا از نفوذ قابل توجهی در این استان برخوردار است، با ابراز نارضایتی از انتقاداتی که طی سال گذشته نسبت به شکار منتشر شده از برنامه‌ریزی‌اش برای راه‌اندازی گردشگری شکار در الموت سخن گفته و بر درآمدی تاکید کرده که شکارچیان خارجی با خرید مجوز شکار کل و بز در الموت به ارمغان خواهند آورد.

نیکویه از شکار به عنوان هرس طبیعت یاد کرده، شکارفروشی به اتباع خارجی را صنعت توریسم شکار نامیده و به روزنامه صبح قزوین گفته: امروز در دنیا شکار به یک تجارت پرسود تبدیل شده و کشور‌ها درآمدزایی خوبی از این صنعت کسب می‌کنند. امروز در آفریقا، بزرگترین شکارچیان دنیا امریکایی‌ها هستند و بزرگترین قرق دار‌ها در این قاره هم به حساب می‌آیند که حیوانات را پرورش می‌دهند و [با عنوان]شکار به توریست‌ها می‌فروشند.

وی در ادامه افزوده: امروز پولدار‌های دنیا با هزینه‌های کلان به کشور‌های دارای شکار خوب سفر می‌کنند تا نام خود را در رکورد‌ها ثبت کنند؛ این افراد توریست شکار هستند. کشور ما نیز می‌تواند در حوزه جذب توریست شکار فعال باشد و درآمدزایی خوبی را رقم بزند. استان قزوین نیز از طریق کل و بز‌های الموت می‌تواند منبع اقتصادی خوبی را رقم بزند در این فضا توریست‌های داخلی و خارجی وجود دارد از این درآمد‌های می‌توان وضعیت محیط زیست را بهبود بخشید و بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیستی را رفع کرد.

البته این گفتگو مفصل‌تر از اینهاست و حتی به طرح گلایه از دوست داران حیات وحش که با شکار مخالفت می‌کنند نیز می‌رسد، اما تا همینجا هم کافی ست تا دست تان بیاید که این فرد دنبال منافع اقتصادی خودش است یا محیط زیست؟ حکایتی افرادی که صدرنشین بسیاری از جلسات سازمان حفاظت محیط زیست هستند و در غیاب دانشگاهیان و متخصصان حوزه محیط زیست برای مسئولان این سازمان تصمیم‌سازی می‌کنند.

افرادی که با الگوبرداری از کانون شکار ایران که توسط یک اسکندر فیروز در ایران راه‌اندازی شد و با همراهی دیوید لیلین یک شکارچی یهودی آمریکایی به ورود شکارچیان خارجی به ایران منجر شد، قصد دارند در جای‌جای ایران بساط کسب درآمد از حیات وحش و سرمایه‌های ملی کشور را به نام صنعت گردشگری بگسترانند و در این مسیر برایشان فرقی ندارد که چه کسی مانع شان شده است؛ دوست داران حیات وحش یا رئیس سازمانی که مدتهاست با ایشان همراهی کرده و تنها اخیرا تصمیمی متفاوت گرفته است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳
مگر پولهای هنگفتی که در سالهای گذشت از محل تاراج منابع شکاری کشورمان بدست آمده در همان موضوعاتی که آن آقا مدعی هستند خرج شده که برای لغو مجوزهای شکار، عزاداری می کنند؟
طبیعت متعلق به همه و اینده است یعنی چی که شکارفروشی شود اگه بنا باشه هر چیزی که مشتری خوبی داره و میتونه درامدی داشته باشه در انصورت هدف وسیله رو توجیه کرده افرادی با این عقاید بسیار خطرناک هستند و سرانجام مامور ابتذال فرهنگ اجتماعی و اعتقادی خواهند بود
شکار در اسلام حرام هست مگر در صوت نیاز


این قانون را اجرا کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی