بازدید 4918

۲۳ فیلم شدن بخش سودای سیمرغ فجر ۳۸ و تخلف از تبصره ۲ فراخوان

بیانیه دو روز قبل جشنواره آنقدر مبهم بود که همان زمان بشود حدس زد راه برای بازگشت «خورشید» توسط ستاد برگزاری بازگذاشته شده است، اما حالا چه کسی باید پاسخ بازی با عزت نفس و اعتبار یک فیلمساز محترم را بدهد. دبیر جشنواره؟ مگر در این مدت برای تمامی ابهامات و سوالات مطرح شده اساسا جوابی داشته است. در نشست خبری به کدام سوال اهالی رسانه پاسخ درست و شفافی داد که اهالی رسانه این بار هم امیدی داشته باشند.
کد خبر: ۹۵۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹ 05 February 2020

احسان هوشیارگر روزنامه‌نگار سینمایی در یادداشتی به مساله حضور فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر که ابتدا به دلیل آماده نبودن در جدول نمایش در سینمای رسانه ها زمان اکران آن جابجا شد و سپس تا روزهای اول جشنواره به این رویداد نرسید و به همین دلیل فیلم «پسرکشی» محمدهادی کریمی به این رقابت افزوده شد، پرداخته است.

و اما با اعلام عوامل فیلم «خورشید» مبنی بر اینکه فیلم را در روز چهارم جشنواره در سینماهای مردمی به نمایش می گذارند حالا رقابت در بخش سودای سیمرغ به ۲۳ فیلم رسیده است؛ امری که در فراخوان جشنواره نفی شده است.

۲۳ فیلم شدن بخش سودای سیمرغ فجر ۳۸ و تخلف از تبصره ۲ فراخوان

به گزارش تابناک و به نقل از صبا، متن یادداشت بدین شرح است: «۱- خبر یک خطی دیروز این بود: «خورشید» مجید مجیدی به جشنواره رسید. بلافاصله فضای رسانه‌ها پر شد از عکس استاد علی نصیریان در «خورشید» و حتی اطلاع رسانی نخستین اکران مردمی این فیلم در ایران مال هم انجام شد.

۲- اما سوالات مانده در ذهن اهالی رسانه و یک فیلمساز بسیار معتبر را چه کسی قرار است پاسخ دهد.حتما محمدهادی کریمی هم مانند بسیاری دیگر از اهالی رسانه و حتی مخاطبان از شب گذشته ذهنش درگیر سوالات فراوانی شده است. او هم حتما مانند بسیار دیگر می‌داند پشتیبانی مردان در سایه سینما را ندارد و حالا او در کدام آفتاب و روشنایی باید از حق خودش، فیلمش و عواملش دفاع کند.

۳- بیانیه دو روز قبل جشنواره آنقدر مبهم بود که همان زمان بشود حدس زد راه برای بازگشت «خورشید» توسط ستاد برگزاری بازگذاشته شده است، اما حالا چه کسی باید پاسخ بازی با عزت نفس و اعتبار یک فیلمساز محترم را بدهد. دبیر جشنواره؟ مگر در این مدت برای تمامی ابهامات و سوالات مطرح شده اساسا جوابی داشته است. در نشست خبری به کدام سوال اهالی رسانه پاسخ درست و شفافی داد که اهالی رسانه این بار هم امیدی داشته باشند.

۴- در تاریخ پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۸۹ فراخوان سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر منتشر شد. در تبصره ۲ از بند الف این فراخوان مربوط به بخش سودای سیمرغ آمده است: «هیأت انتخاب از میان فیلم‌های متقاضی حداکثر ۲۲ فیلم که در دوره‌های قبلی، مورد بازبینی هیات‌های انتخاب قرار نگرفته باشند، برای بخش سودای سیمرغ انتخاب خواهند کرد». یعنی جشنواره مجاز به افزایش تعداد آثار سودای سیمرغ به ۲۳ فیلم نیست. جایی دیگر در بند مربوط به مقررات عمومی مسابقه سینمای ایران آمد است: «آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم (انتخاب شده توسط هیأت انتخاب) با استاندارد فنی، (DCP) و پوستر مربوطه روی CD، ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ است. در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره به احترام مخاطبان، فیلم را از جشنواره (داوری و نمایش عمومی) خارج می‌کند.

۵- حالا در روز پنجم جشنواره و در حالی که فجر سی و هشتم به نیمه رسیده اولین نمایش «خورشید» مجید مجیدی قرار است در ایران مال با حضور عوامل انجام شود. انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده و جشنواره همین دو روز قبل در اطلاعیه‌ای فیلم «پسرکشی» محمد هادی کریمی را جایگزین آن نکرد. ستاد جشنواره از دیشب تاکنون ترجیحش بر سکوت بوده است. سینماها بلاتکلیف جایگزینی «پسرکشی» با «خورشید» یا نمایش «خورشید» طبق برنامه قبلی و یا اختصاص سانس‌های جدید برای «پسرکشی» هستند و از همه بلاتکلیف‌تر مخاطبانی هستند که نمی‌دانند بلیت «خورشید» برای تماشای همین فیلم معتبر است یا فیلم دیگری، اما مهمتر از همه عزت نفس یک فیلمساز محترم و مستقلی است که با وجود آنکه می‌توانست اصلا حضور در جشنواره را قبول نکند، برای برهم نزدن قواعد بازی پذیرفت فیلمش وارد جشنواره شود.

۶- آقایان جشنواره همانطور که حضور «خورشید» مجید مجیدی اینقدر برایتان مهم بود که به خاطرش بندهای آیین‌نامه‌ای را که خودتان نقش مستقیم در نگارش آن داشتید نادیده گرفتید؛ لطفا پاسخی مناسب برای عزت نفس و اعتبار یک فیلمساز محترم و بی حاشیه هم داشته باشید.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان