بازدید 21668
پیمانه اقتصادی؛

رئیس جمهور: وضع تورم در پایان سال بهتر از اول سال خواهد بود/ پیش‌بینی درآمد میلیاردی از استخراج رمز ارزها/ کدام خودرو‌های خارجی با مصوبه امروز دولت وارد بازار می‌شود؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارتفاع ۴۴۵ هزار واحدی ایستگاه شاخص کل بورس در پایان هفته، تداوم جهش سهام چین و ژاپن، یک ریال هم به قیمت خودرو‌های تحویلی اضافه نشده، روند افزایشی طلا از سرگرفته شد، طلای سیاه گران شد، قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزارتومان رسید، تیبا ۷۶ میلیون تومان شد و سقوط ارزش سهام فوردآمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ 05 February 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارتفاع ۴۴۵ هزار واحدی ایستگاه شاخص کل بورس در پایان هفته، تداوم جهش سهام چین و ژاپن، یک ریال هم به قیمت خودرو‌های تحویلی اضافه نشده، روند افزایشی طلا از سرگرفته شد، طلای سیاه گران شد، قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزارتومان رسید، تیبا ۷۶ میلیون تومان شد و سقوط ارزش سهام فوردآمریکا را در بر دارد.

رئیس جمهور: وضع تورم در پایان سال بهتر از اول سال خواهد بود

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان عصر امروز در آیین پایانی سی و هفتمین جایزه کتاب سال و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: در تمام رشته های علمی و رشته های هنر ملت ما پیشتاز است و وضع امسال ما از پارسال بهتر است. من در اواخر سال گذشته با اقتصاد دان های معروف راجع به امسال صحبت کردم هیچ کدام پیش بینی وضع امروز برای ایران را نمیکردند که ما قادر باشیم تورم را از حدی که اول سال است در ماه دهم کاهش دهیم. هیچ کدام فکر نمی کردند امسال رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت باشد. رشد اقتصادی بدون نفت ما امسال طبق پیش بینی مثبت خواهد بود و فکر می کردند و می گفتند وضع ما بدتر خواهد بود. وضع تورم ما در پایان سال بهتر از اول سال خواهد بود.

ارتفاع 445 هزار واحدی ایستگاه شاخص کل بورس در پایان هفته

دماسنج بازار سرمایه در معاملات امروز با رشد بیش از 5695 واحدی در ارتفاع 445 هزار و 894 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 1519 واحدی رقم 118 هزار  و 990 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص کل هم وزن با افزایش 1522 واحدی در کانال 146 هزار و 571 واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت هم وزن با افزایش 1015 واحدی به ارتفاع 97 هزار و 765 واحدی صعود کرد. شاخص سهام شناور با رشد 7758 واحدی به ارتفاع 540 هزار و 325 واحدی رسید و شاخص بازار اول با افزایش 4171 واحدی رقم 322 هزار و 48 واحدی و شاخص بازار دوم با رشد 11440 واحدی رقم 915 هزار و 951 واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات امروز بورس تهران بیش از 4306.7 میلیارد تومان بود که ناشی از جابحایی بیش از 8 میلیارد و 530 میلیون برگه سهم طی 817 هزار و 139 نوبت معاملاتی بود. /نبض بورس

تداوم جهش سهام چین و ژاپن

روز چهارشنبه روند رشد سهام از روز گذشته ادامه یافت. این در حالی بود که پیش از این بازارهای سهام با نگرانی ا ز شیوع ویروس کرونا به شدت سقوط کرده بودند. رودریگو کاتریل، استراتژیست ارشد تبادلات در بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشت: بازارهای سهام آسیا در روند بازگشت به رشد قرار گرفته‌اند. عامل اصلی این جریان تلاش‌های چین در ارائه مشوق‌هایی برای تقویت اقتصاد و کم کردن نگرانی از شیوع ویروس کرونا، می‌باشد. نیکی ژاپن ۱.۳۶ درصد جهش کرد. شاخص آسیا ۱۰۰ سی‌ان‌بی‌سی ۰.۵۳ درصد بالا آمد. شاخص کامپوزیت شانگهای ۱.۵۳ درصد جهش کرد، شن‌زن ۲.۱۷ درصد بالا آمد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۴۶ درصد رشد کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۹ درصد بالا آمد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۰ درصد رشد کرد. در بازار ارز، یوآن چین ۰.۱۱ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد و به نرخ ۷.۰۰۵۳ واحد رسید. ین ژاپن ۰.۰۷۳ درصد در برابر دلار آمریکا تقویت شد و نرخ برابری آنها به ۱۰۹.۴۳ واحد رسید.

سقوط ارزش سهام فوردآمریکا

پس از آنکه شب گذشته شرکت خودروسازی فورد آمریکا گزارش ضعیفی را نسبت به پیش‌بینی عملکرد خود طی سال جاری منتشر کرد ارزش سهام آن کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. این شرکت در پیش‌بینی خود از کاهش سوددهی سال جاری به دلیل سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری خودروهای خودران و بالا رفتن برخی هزینه‌ها خبر داده است. پس از انتشار این گزارش سهام فورد به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا 9.4 درصد سقوط کرد و در واقع 3 میلیارد دلار از کل ارزش شرکت به باد رفت. تیم استون، مدیر ارشد مالی فورد طی نشستی در دفتر مرکزی این شرکت به خبرنگاران گفت:‌ نتایج اقتصادی برای سال 2019 خوب نبوده است. وی تأکید کرد: نسبت به سال جاری و سال آینده هنوز خوش‌بین هستیم اما در گزارش جدید تبعات اثرگذاری احتمالی شیوع ویروس کرونا در چین بر عملکرد این شرکت خودروسازی لحاظ نشده است.

یک ریال هم به قیمت خودروهای تحویلی اضافه نشده

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو، موضوع کاهش عرضه خودرو به بازار را تکذیب کرده و با بیان اینکه طی سه ماه گذشته سه برابر نیمه ابتدایی سال، عرضه به بازار صورت گرفته است، عدم علاقه‌ خودروساز برای عرضه به بازار را رد کرد. مقیمی در رابطه با انتقادات مبنی بر افزایش قیمت توسط  خودروسازان ، تاکید کرد: یک ریال هم به قیمت خودروهای تحویلی از سوی خودروسازان اضافه نشده و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار خودروها عرضه می‌شوند؛ البته باید توجه داشت بخشی از افزایش تقاضا مربوط به ایام پایانی سال است که ممکن است قیمت را در بازار با نوسان مواجه کند اما  تلاش ما بر این است تا راهکارهایی را در نظر بگیریم که فرصت‌های برابری را برای حضور مردم در خرید خودرو فراهم کند.

روند افزایشی طلا از سرگرفته شد

قیمت طلا پس از افت شدیدی که روز گذشته پیدا کرد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر گسترش اپیدمی مرگبار چینی و افزایش شمار تلفات به حدود ۵۰۰ نفر، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۵۵۵ دلار و ۴۱ سنت بود. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه بیش از ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و تا سطح ۱۵۴۸ دلار نزول کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۵۵۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.

طلای سیاه گران شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر اخبار پیرامون رایزنی تولیدکنندگان اوپک پلاس برای واکنش در برابر پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۷۴ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۶۱ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزارتومان رسید

در جریان معاملات بازار آزاد تهران امروز، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام آزادی طرح قدیم به ۴ میلیون و ۹۳۰ هزارتومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۴۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۳۰ هزارتومان و سکه یک گرمی به ۹۳۰ هزارتومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵۰۴ هزار و ۶۳۸ تومان است.

تیبا ۷۶ میلیون تومان شد

 قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز 1398/11/16 به‌شرح زیر است:

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سایپا 111

39،941،000

65،000،000

2

قیمت سایپا 131

37،641،000

60،000،00

3

قیمت سایپا 151

40،330،000

66،000،000

4

قیمت تیبا

46،443،000

73،000،000

5

قیمت ساینا

55،960،0000

77،000،000

6

قیمت کوئیک اتوماتیک

69،000،000

124،000،000

7

قیمت چانگان

155،000،000

250،000،000

8

قیمت سراتو 2000

295،000،000

 393،000،000

9

قیمت استپ وی اتوماتیک

توقف تولید

 255،000،000

10

قیمت رنو پارس تندر

84،200،000

180،000،000

11

قیمت  رنو تندر 90

---

175،000،000

12

قیمت برلیانس کراس

---

225،000،000

13

قیمتتیبا 2

51،603،000

76،000،000

پیش‌بینی درآمد میلیاردی از استخراج رمز ارزها

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ آمده است: «استخراج رمز ارز بازاری پویاست که درآمد سالانه 5 میلیارد و 220 میلیون یورو از آن قابل کسب است. ظرفیت تولید برق بلااستفاده ایران در ۹ ماه از سال به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد و استفاده درست از ظرفیت شبکه برق ایران می‌تواند درآمد یک میلیارد یورویی را به ایران وارد کند. پیشرفت سریع فناوری استخراج، سودآوری تجهیزات قدیمی را روز به روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر رقابت در کسب سهم بیشتر از بازار می‌تواند موجب کاهش سود بازیگران شود. در مصوبه ۱۳۹۸/۵/۱۳ هیأت وزیران علاوه بر اینکه قیمت برق بدون ملاحظات فصلی تعیین شده و به حدی این تعرفه بالا تعیین شده است که مخاطره استفاده غیرقانونی از ظرفیت برق را منطقی می‌کند و از سوی دیگر به دلیل عدم تعیین یک مقدار مشخص محاسبه سود و زیان برای مشارکت در این بازار را دشوار کرده است.» /فارس

کدام خودرو‌های خارجی با مصوبه امروز دولت وارد بازار می‌شود؟

ترخیص ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو از زمان تغییر شرایط ارزی و ممنوعیت ثبت سفارش و واردات با مشکل مواجه شده بود که بخشی از آن‌ها با مصوبه‌های مقطعی توانست از گمرک خلاص شود. اما وضعیت حدود پنج هزار دستگاه در گمرک نامشخص بود. چندی پیش وزیر اقتصاد دستورات لازم در این رابطه را صادر و پیشنهاداتی را به هیات دولت ارائه کرد تا بر اساس آن، تمامی خودروهای مانده در گمرک تعیین تکلیف شود.

در نهایت، امروز (چهارشنبه) هیات دولت با تمامی پیشنهادات وزیر اقتصاد در این زمینه موافقت و مصوبه‌ای برای ترخیص این خودروها ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه که به ایرنا رسیده است، واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران بلامانع است.

همچنین خودروهایی که تا ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با همان ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند.

بر اساس مصوبه جدید دولت، خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار با محاسبه و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در جدول تعرفه کتاب مقررات صادرات و واردات، براساس شرایط موصوف قابل ترخیص هستند.

البته همچنان ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی امکان پذیر نبوده و مشمول مقررات این تصویب نامه نمی‌شوند. همچنین خودروهای سواری مربوط به جانبازان که تا قبل از صدور مصوبه مربوط، با ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند، از حکم این ماده مستثنی هستند.

دولت همچنین مقرر کرد ترخیص خودروهای سواری (غیر آمریکایی)، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی، که تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ برای آنها توسط سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی قبض انبار صادر شده، با رعایت مقررات مناطق مذکور، برای شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق، مجاز است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
متاسفانه کلام فاقد اعتبار و تدبیر جناب رییس جمهور در خصوص تورم همچنان ادامه دارد و این قبیل بی تدبیری در عمل و ارائه آمارهای غلط خواه از سوی دولت یا مجلس، تنها امنیت کشور را نشانه رفته و تضعیف میکند!
اقای رئیس جمهور من با حقوق یک میلیون و هشتصد هزار تومنی حتی تو خواب هم نه میتونم ازدواج کنم نه ماشین بخرم نه خونه
ماشالله آمار هاتونم که عالیه همیشه مثبت
معلوم نیست به نفع کی مثبته!
جناب آقای روحانی.رئیسی.لاریجانی و...حاصل دست پخت شما در مملکتداری این شده که حداقل 70 میلیون ایرانی امشب شام ندارند بخورند و گرسنه می خوابند.
پاسخ ها
آبدارچی جهنم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
عزیزم دیگه خیلی پیاز داغشو زیاد نکن دیگه همه ما مشکلات فراوان مالی داریم وعده‌اي هم هستند واقعا چیزی برای خوردن ندارند اما نه هفتاد میلیون نفر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
باپرچم کجایی؟معلومه این آمارتوازکجاآوردی؟!!کمترگوش به رسانه های اونوری بده!!توهم زدی؟!!!درسته خیلی مشکلات داریم،همه می نالند ولی بوقل معروف تن وتمشون فرق میکنه!!!یکی درآمدمیلیاردی وکلی املاک ومستغلات داره،اون میناله که بازارخرابه!یکی هم باحداقل حقوق کارگری داره سرمیکنه اونم میناله!!!امااینکه 70 میلیون ایرانی امشب شام ندارن حرف خیلی مزخرف واغراق آمیزیه!خیلی دیگه سیاه نماییه!!!نه داداش ازاین خبراهم که میگی نیست!یکم کلاهتوبده بالاتر!
اول سال پراید ۴۵ میلیون

آخر سال ۶۲ میلیون

رییس جمهور درباره کدام کشور افاضات میکند !!؟!؟!؟

ترا به خدا به شعور ملت توهین نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
نکته اینجاست شغوری برای مردم اساسا قائل نیستند...
من به نیابت از تمام خودروسازان محترم بابت گران شدن خودرو معذرت خواهی میکنم وسر تعظیم فرود میآورم
باور کنین اگر استامینوفن پررویی واعتماد به نفس خودروسازان را داشت سرطان را درمان میکرد
اون اتومبیل هائی که ثبت و سفارش جعلی داشتند و به همین دلیل هم در مرحله اول ترخیص نشدند هم جزو همین ها هستند و ظاهراً دارند ترخیص می شوند.چرا به جاعلین و خلافکارها اینجوری آوانس می دهند؟بیشتر این اتومبیل ها هم با استفاده از کارتهای بازرگانی موسوم به اجاره ای وارد گمرکات شده اند.حواسشان هست یا خودشان را به خواب زده اند؟از صبح امروز مافیای واردات خودرو عیش گرفته است.تخلف کنی و بجای مجازات،بتوانی اتومبیلی که با ارز 3000تومانی خریده ای را در زمانی که دلار 13هزار تومان شده ترخیص کنی و بفروشی،پاداش از این لذیذتر کجا گیر میاد؟
یا یک میلیون و 400 هزار تومان چقدر طول می کشد یک نفر یک پراید خریداری کند ؟؟؟ اگر تمام پولش را خرج نکند !!!
ایا میدانیم لکسوس nx200 توربو مدل ۲۰۱۷ قیمت ان امروز یک میلیارد ونهصد وپنجاه میلیون تومان است؟!
ماشالله رو که نیست !!!!
مثل این که جناب آقای روحانی قبل از همه به بهشت برین خودشان وارد شده اند .
بابا وضع ما چقدر توپ بوده خبر نداشتیم.
ناشکری نکنیم.
فک میکنم یه کشوری بنام ایران تویه کره دیگه هست اینا در مورد مردم اون دارن صحبت میکنن. از فضا اومدن مسولین ما.
از کاخ فضایی با ماشین فضایی تادفتر کار فضایی.ججوری درد مردمو ببینن
آقای ریس جمهور

هی چی دوست داری بگو
از قیمت خودرو و مسکن و سیب زمینی و پیاز و سایر اقلام که روز به روز داره گرون میشه دقیقا مشخصه که آخر سال نرخ تورم چقدر نسبت به شروع سال بهتر خواهد بود
اقای رئیس جمهور :
ماهیانه فکر کنم 50 تا مصاحبه و سخرانی دارین بله شما و وزرایتان .
خروجی اینها چیه؟
همش از خودتون تعریف و از مردم ناله و شکایت می کنی؟؟
فکر کنم جای شما با مردم عوض شده ؟
اگر توی این مملکت یک نفر شب گرسنه بخوابه شما نباید اون شب خوابت ببره ؟؟
20 سال کارمند دولتم هنوز خونه ندارم و شما در مورد کدام اقتصاد به به میکنی ؟؟؟؟
لطفا" توی سایت بذارین و برای رئیس جمهور هم ارسال کنید تا خوابش نبره چون اون دنیا یقه اش را میگیرم و باید جوابگوی من باشه چون ازش نمیگذرم؟؟؟؟!!!!
معلومه وضع تورم بهتر خواهد بود....

هر روز بیشتر و بهتر از دیروز....

راست گفته، نادرست کجا بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
خوشبحال تورم آنقدر وضعش خوبه که توپ نمی ترکوندش.
اقای رییس جمهور سلام وعلی برکت الله
کجای دنیا دیدی مردم مجبور باشن از یه خودروساز فشل به قیمت نجومی با کیفیت پایین خودرو بخرن. از ماست که بر ماست. خلایق هر چه لایق. ...
مثلا خودروهای گمرک را ترخیص کردین که قیمت ها کاهش پیدا کنه؟اونم خودروهای گرون قیمت چن سال آفتاب خورده! یا رانت و سودجودجویی بشه برای چند تا دلال و آفازاده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
مدلهای خودروهای ترخیصی از خودروهای ۲۰۱۸ موجود بازار عقب تر است و هیچ کاهشی را سبب نمیشود.
دولت در این شرایط فقط پول جالبی احتمالا بدست می اورد.
نحوه توزیع خودروهادربازاراشکال داره!!!وقتی افزایش تولیدهست وقیمت کارخونه هم مشخصه وتغییرنکرده،وضعیت بازارجای سوال وتامل داره!!!حتمادرچرخه توزیع گلوگاه ومشکلاتی هست!!متاسفانه عده ای هم فقط دنبال کسب سودهستند ونمیزارن خودروباقیمت مناسب دست مصرف کننده واقعی برسه!درصدبالایی ازآدمهاییکه ماشبن ثبت نام کردن برای کسب سود،ماشبنشونوتوبازاربه قیمت بازارفروخختن ومتاسفانه بقیه افرادونقدینگی سرگردان هم که همیشه منتظرهمچین موقعیتهاییه به این سمت سرازیرشده وکاروخرابترکرده!یعنی چی که تیباقیمت بازارش باکارخونه30میلیون تومن تفاوت داشته باشه!یاکوئیک اتومات55میلیون تومن تفاوت قیمت داشته باشه!معلومه که بقیه هم موقع ثبت نام هجوم میارن که کسب سودکنن!اونوقت مصرف کننده واقعی نمیتونه استفاده کنه!!!
وقتی قیمت کارخونه را با بازار مقایسه میکنی یاد اصحاب کهف میفتی با یه تفاوت فاحش که اونها بعد چند سای خواب و بیدار شدن تفتوتها را دیدند ولی در اینجا در ان واحد میبینی ....
چنان از وارادات خودرو حرف ميزنند كه ادم خيال ميكند قشر مستضعف توان خريد ان را دارند شما خورهاي داخلي را قيمتش را پايين بياوريد خودر هاي خارجي خريداران خاص خودش را پيدا ميكنند
"سقوط ارزش سهام فوردآمریکا"

خوب خیالمون راحت شد!
آمریکا رو به زوال و فروپاشیه!
وقتی هم که فرو پاشید و از دور خارج شد ما خود به خود میریم بالا!! عینِ جامی حذفی..
مسئول عزیز، برادر من! مردم با چه زبونی بگن این دو تا خودروساز رو نمیخوان.اگه حقوق بیکاری به کارگران دو خودروساز(به اصطلاح خودروساز) بدین و توو خونه هاشون بشینن سودش برای مملکت بیشتره تا دایر بودن اونها. سال 88 که سمند حدود 12میلیون بود مزدا 3 هشت هزار دلار بود و با دلار اون زمان میشد 8 میلیون. ولیکن تفاوتش ابن بود که اگه با سمند با سرعت مجاز هم بزنی به کوه حداقلش معلولیته ولی با مزدا 3 نه. اینقدر نگین خطای انسانی باعث تصادفه. در دنیا هنگام ساختن خودرو فرض رو بر این میذارن که اگه راننده تعطیل باشه خودش و اطرافیانش و طرف مقابل حفظ بشه. واقعا حکم شرعی اینکه ما چیزی رو نمیخواییم و به زور مجبورمون میکنید بخریمش چیه؟! و بدتر از اون این خودروهای زورکی وقتی که ما رو در جاده به کشتن میده حکم شرعی برای فروشندگان و مجبورکنندگان چیه؟ آقای مسئول خداییش تفکر کن. بیا تصمیم درست بگیر و این همه ایرانی رو نجات بده از این خودروهای زورکی. خسته شدیم بخدا.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل