بازدید 761008

از انتخابات چه خبر؟

کد خبر: ۹۵۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ 02 February 2020

رسانه های ضد انقلاب با بروز هر رویدادی در جامعه با بزرگ نمایی در صدد هستند تا با تشویش اذهان عمومی و تشویق ذهنیت منفی از نظام مردم را برای حضور در پای صندوق های رای، ناامید و مایوس کنند تا زمینه ساز تحریم و یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشند.

به گزارش «تابناک»، با نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی به دوم اسفند ماه، رسانه های بیگانه آنسوی مرزها با تکاپوی بیشتر در تلاش هستند تا با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی و اشاعه اکاذیب، اذهان عمومی را تشویش و وقایع ناخواسته و ناگواری را بر جامعه تحمیل کنند تا از این رهگذر با ایجاد یاس و ناامیدی در مردم و حتی ایجاد بلواها و اغتشاشات اجتماعی از میزان مشارکت مردم در انتخابات بکاهند و از این طریق این ادعا را مطرح کنند که محبوبیت نظام نزد مردم در حال کاهش است اما غافل از این هستند که امت همیشه در صحنه و آگاه جامعه با تدابیری رهبر انقلاب این توطئه رسانه های ضدانقلاب خارجی را شناسایی و نقش بر آب کردند و آماده هستند با حضوری پرثمر و حداکثری در پای صندوق های رای سرنوشت واقعی کشور را همچنان در دستان  خویش داشته باشند.

اردوگاه اصلاح طلبان
موانع، توصیه ها و راهبردهای انتخاباتی

قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید، در گزارشی با عنوان «قرارگرفتن در لیست سیاه FATF در نتیجه انتخابات تاثیرگذار خواهد بود» آورده است: «حاکمیت نقش زیادی در باز شدن فضای انتخابات و افزایش مشارکت دارد»،   باید از انسداد در مسائل اقتصادی و اجتماعی، انتخابات و FATF دست برداشته شود، چون قرارگرفتن ایران در لیست سیاه به معنای تاثیرگذاری مستقیم در نتیجه انتخابات است.  راه بازشدن فضای فعلی انتخابات حضور حداکثری در مقابل تحریم حداکثری است یعنی باید با مشارکت حداکثری در تمامی زمینه‌ها با تحریم انتخابات مقابله کرد.

وی با بیان این‌که «هنوز تکلیف بررسی و صلاحیت اصلاح‌طلبان مشخص نیست»، ادامه داد: اصولگرایان وضعیت مشخصی داشته آنها تایید صلاحیت می‌شوند به همین دلیل لیست‌هایشان را بسته و ستادهای انتخاباتی‌شان هم معلوم است اما اصلاح‌طلبان تا لحظه آخر نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی برای کاندیداهایشان بیفتد حتی ممکن است دو روز مانده به انتخابات شرایط تغییر کند بنابراین آنها نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند به همین دلیل برای تغییر در شرایط و به دنبال آن افزایش مشارکت باید کاری کرد که لازمه‌ آن پرهیز از انسداد در همه موارد همچون موضوع مربوط به FATF و مسائل اقتصادی و اجتماعی و انتخابات است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «تحریم انتخابات امری بعید از سوی مردم بوده و ملت تعیین‌کننده نتیجه انتخابات هستند»، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تنها جایی است که می‌تواند سرنوشت مردم را رقم بزند مردم باید مجلس را غنی کرده و آن را در اولویت قرار دهند بدین شکل که شروطی را برای نمایندگانشان تعیین کرده و براساس آن رای دهند.

محمد مهاجری فعال سیاسی و رسانه­ ای، در گزیده ای از گفت و گویی اظهار کرد: شاید این احساس برای آقای لاریجانی به وجود آمد که فضای سیاسی جامعه راه درستی را طی نکرده و به سمت فضای تند حرکت می‌کند و در این فضای تند، ایده‌های منطقی و معتدل زیر سیلاب افراطی‌گری از بین خواهد رفت؛ تحلیلی که منطبق بر واقعیت هم هست. الان می‌بینید در مقابل دولت آقای روحانی جریان بداخلاق، بی‌تربیت و تندرو همان کاری را انجام می‌دهند که آقای لاریجانی تصورش را داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که «خیلی از چهره‌های تراز اول و دوم دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا که انتظار می‌رفت ثبت‌نام کنند، داوطلب نشدند؛ آنها هم از این منطق پیروی می‌کردند؟» گفت: بله فکر می‌کنم آنها هم همین گونه فکر می‌کردند؛ آنها فکر می‌کردند در این فضای تند احساسی و غیرعقلانی له خواهند شد و گوشی برای شنیدن حرف‌های آنها نخواهد بود.

 ارزیابی من این است مجلس آینده مجلس فاقد وزنه های سیاسی خواهد بود. اما اگر مجموع نظام به این نتیجه برسد که این نیروهای  سیاسی غیر خبره باید مهار شوند، باید به قیمت بی‌قدر شدن مجلس یازدهم اتفاق بیفتد؛ زیرا در مقابلش یک قیام ملی به وجود خواهد آمد. البته من نمی‌گویم همه کسانی که وارد مجلس بعدی می‌شوند، نیروهای با وزن کم سیاسی هستند؛ اما شاکله اصلی‌اش و فضای افراطی‌ای که ایجاد می‌کنند، دست همان نیروهای کم وزن و شناخته نشده سیاسی است. واقعاً قصد توهین به کسی ندارم اما  شما نمی‌توانید به آدم ۱۴۰ سانتیمتری بگویید کاپیتان تیم بسکتبال شود. او می‌تواند در مسابقه دیگری شرکت کند و در آنجا موفق شود. نیروی سیاسی بی سابقه و شناخته نشده  یعنی کسی که به درد مجلس نمی‌خورد؛ البته می‌تواند تاجر و کاسب باشد یا حتی در دانشگاه درس بدهد. با داوطلبانی که من در این دوره دیدم، از مجلس یازدهم نه مدرس درمی آید و نه «در رأس امور بودن مجلس».

علی سرزعیم، اقتصاددان می گوید: باید همراه با اصلاح رفتار حکمران‌ها، رفتار افراد جامعه هم اصلاح شود. طبقه متوسط به‌دلیل درآمد پایین و رشد اقتصادی پایین زمینه گمراه شدن دارند. چرا که ظاهر جذاب پوپولیسم گولشان می‌زنند. باید بخش عاقل جامعه ما فریب آنها را نخورند. همین مسأله تغییر قیمت بنزین را مثال می‌زنم. اقدام و طرح درستی که بد اجرا شده و بموقع نبود. در این شرایط برخی روشنفکرها و سیاستمدارها از شرایط استفاده می‌کنند و ماهیت و ذات عمل را زیر سؤال می‌برند. سیاستمدار باید درست حرف بزند و نباید اصل را زیر سؤال ببرد و در مسیر پوپولیست حرکت کند. غایت این صحبت‌ها فقر برای جامعه است. چند سال آینده سال‌های مهمی برای ما هستند و اگر بتوانیم سختی بکشیم می‌توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم. اگر تحمل کنیم و تصمیمات درست بگیریم در نهایت می‌توان گفت از سال ۱۴۱۰ اقتصاد شکوفا می‌شود. مسیر دیگرهم این است اگر در این سال‌ها تصمیم‌های بد بگیریم و گمراه شویم مانند انتخاب سیاستمدارهای بد و رأی دادن به شعارهای بد و ... در این وضعیت علاوه بر اینکه خودمان را بدبخت کرده‌ایم چاره‌ای برای نسل بعد هم نگذاشته‌ایم.

علی محمدی، دادستان شهرستان رزن  اظهار کرد: افرادی که شروع به تبلیغات زودهنگام کنند،  شناسایی خواهند شد چرا که طبق ماده ۵۶ قانون انتخابات تبلیغات زودهنگام ممنوع بوده و افرادی که تبلیغات زودهنگام انجام دهند، طبق قانون برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

محمدی با بیان اینکه طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلبان نمایندگی مجلس و طرفداران آنها به هیچ وجه مجاز به تخریب سایر داوطلبان نبوده و تنها می توانند شایستگی های داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند، اضافه کرد: هر گونه هتک حرمت به حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات خواهند شد.

ابولقاسم الماسی، دبیر ستاد انتخابات استان همدان، می گوید: ارائه لیست به موقع خود اشکالی ندارد اما در حال حاضر اعلام لیست توسط احزاب همدان درست نیست.  ارائه لیست کاندیداها توسط احزاب تاکنون در استان همدان دیده نشده است. در صورتی که داوطلبی در فضای مجازی و یا حقیقی فعالیت انتخاباتی داشته باشد، خلاف قانون بوده و برخورد می‌شود.

الماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری محافل و جلسات توسط داوطلبان انتخابات مجلس، تصریح کرد: برگزاری محافل و جلسات تا زمانی که به عنوان داوطلب نباشد،  مشکلی ندارد اما اگر درباره مباحث انتخاباتی به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس سخنرانی شود، خلاف است.  در صورت مشاهده یا گزارش فعالیت زودهنگام کاندیداها در فضای مجازی و محافل به دستگاه قضا و سازمان بازرسی گزارش داده خواهد شد.

در بخشی از گفت وگوی محسن صفایی فراهانی از نمایندگان مجلس ششم و قائم مقام وزارت صنعت در دولت اصلاحات  آمده است: فراهانی انتخابات پیش رو را یک راهکار برای دلجویی معرفی می‌کند و معتقد است تنها راه در حال حاضر برگزاری یک انتخابات آزاد است.

وی می گوید: من هم تا خردادماه ۸۶ یکی از مسوولان این کشور بودم. معتقدم همه کسانی که در مدیریت کشور مسوولیت داشتند و دارند، به نسبت مسوولیت خود باید پاسخگو باشند، بنده هم به سهم خود. منتها هر کس بامش بیش، برفش بیشتر. اما آیا اساسا در کشور نظام پاسخگویی داریم؟ عملا شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بخش انتصابی حاکمیت، بخش‌های انتخابی را کاملا بی‌اثر و از دور خارج کرده است. مجلسی که قرار بود در راس امور باشد، قرار بود آنها سیاست و اقتصاد را راهبری کنند، عملا به جایگاه بی‌اثری تنزل یافته که حتی اجازه و دخالت در تعیین قیمت بنزین ندارند و به جای مجلس، افراد و دستگاه‌های دیگر که در قانون اساسی چنین اختیاری به آنها داده نشده است، در این کار تصمیم‌گیری کرده و هزینه بسیاری نیز تحمیل می‌کنند، اما پاسخگو نیستند!

بدیهی است برگزاری انتخابات سالم و آزاد می‌تواند گامی مثبت برای نزدیکی مردم با حاکمیت باشد و باعث شود که مردم امیدوار شوند، تا موقعی که قانون اساسی داریم، باید به آن احترام بگذارند و حقوق تصریح شده مردم را در قانون اساسی رعایت کنند. اما تاکنون بندهایی از قانون اساسی پشت گوش انداخته شده که زمینه نگرانی و سرخوردگی را در مردم ایجاد کرده است. ایجاد تعامل با دنیا و عبور از این تحریم‌های سنگین است که می‌تواند در مردم امید را زنده کند. حکومت باید از راه‌هایی که باز می‌شود، وارد شده و با حفظ منافع ملی راه مذاکره را پیش گیرد. کسی که منطق قوی دارد، از مذاکره چه باکی دارد؟

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب دو فوریت طرح شفاف سازی هزینه های انتخاباتی این پیام را داد که نباید معادلات پولی در تعیین سرنوشت انتخابات نقش داشته باشد.  باید منبع و میزان تأمین هزینه کردهای نامزدهای انتخاباتی شفاف و روشن باشد تا نفوذ در انتخابات از طریق هزینه های مالی عملاً امکان پذیر نباشد.  قانون و سیاست های کلان اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب باید معیار شفاف سازی در هزینه کردهای انتخاباتی باشد تا انتخابات به عنوان یکی از مهمترین جلوه های بروز مردم سالاری دینی خدشه دار نشود.

وی با اشاره به اینکه انتخابات، نقش آفرینی مردم در روند مدیریت کشور را به صورت مستقیم امکان پذیر می کند، افزود: باید با تدوین قوانین دقیق و کارشناسی شده به اعتبار مجلس و منتخبان مردم با ابزارهای مختلف از هزینه کردهای غیرشفاف جلوگیری کرد.

رصد جریان متقابل

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا  با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات و تاثیر آن در ترکیب مجس آینده، گفت: مشارکت سیاسی مردم در انتخابات از دو جنبه حائز اهمیت است؛   اول آن که هر چه مشارکت مردم بالاتر باشد،  احساس مالکیت و علاقه مندی آنها نسبت به سرنوشت کشور نیز بیشتر می شود.  این موضوع از بعد بین المللی هم حائز اهمیت است، یعنی اگر مشارکت مردم در انتخابات ۶۰ یا ۷۰ درصد باشد این پالس را به کشورهای دیگر خصوصا دشمنان نظام جمهوری اسلای می دهد که حاکمیت در ایران برای مردم اهمیت داشته و به آن وفادار هستند.

از سوی دیگر افراد در نظام سیاسی و انتخاباتی ایران با صفت شخص حقیقی خود انتخاب می شوند نه با عنوان حزبی شان. چرا که احزاب هنوز چندان اهمیت خاصی برای مردم ندارند. در چنین شرایطی تصور کنید در یک حوزه انتخابیه ۵۰۰ هزار نفر حائز رأی دادن هستند اما فقط ۲۰۰ هزار نفر پای صندوق ها می روند، در این شرایط فضا برای ورود افراد کارآمد و متخصص به مجلس فراهم نخواهد شد.  بنابراین، هر چه میزان مشارکت علی‌الخصوص در حوزه های انتخابیه کوچک، بیشتر شود؛ احتمال رای آوری افراد صاحب نظر و کارآمد برای نشستن بر صندلی سبز مجلس نیز بیشتر می شود.

 محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی  اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در بخشی از گفت و گو گفته است: براساس نظرسنجی‌ها دو سوم نمایندگان فعلی در انتخابات پیش‌رو رای نمی‌آورند، زیرا مردم دنبال چهره‌های جدیدی هستند.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه چالش خاصی در انتخابات دوم اسفند دیده نمی‌شود، تصریح کرد: با این حال شاهد مداخله اجانب در انتخابات هستیم. دشمنان ما تا سال ۷۶ بر راهبرد عدم مشروعیت مردمی نظام کار می‌کردند اما از آن سال به بعد تغییر راهبرد داده و از یک ضلع رقابت‌های انتخاباتی حمایت کردند. بنابراین نمایندگانی که از طرف BBC  یا VOA‌ حمایت می شوند باید از آنها تبری بجویند و اگر به سوگند نمایندگی خود که بخش مهم آن پاسداری از استقلال کشور است، پایبند هستند هویت سیاسی خود را تعریف کنند.

انتخابات دارای قوانین و نهادهای مسئول خود است بنابراین افرادی که وارد رقابت انتخاباتی می‌شوند باید به این قوانین احترام گذاشته و علیه قانون و نهادهای انتخاباتی شبهه افکنی نکنند. بااین حال برخی جریان‌های سیاسی در حال تردیدافکنی در عملکرد نهادهایی مثل شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی هستند و مقابل عملکرد آنها علامت سوال می گذارند.تریبون‌های عمومی باید انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را به حرکت در مسیر قانونی در انتخابات هدایت کنند. از سویی نباید از طریق تریبون‌های عمومی وعده‌های بی‌پایه و اساس داده شود که در اندازه بودجه کشور نباشد. نمایندگان باید بدانند آنها قبل از آنکه نماینده حوزه انتخابیه خود باشند، نماینده کل مردم ایران هستند.

شورای ائتلاف اصولگرایان به دنبال دور زدن جامعه روحانیت مبارز؟

با وجود آنکه شورای ائتلاف بخاطر نقدهای طیف های مختلف اصولگرا در نهایت جایگاه داوری را به جامعه روحانیت مبارز داد اما گلایه های اخیر اعضای این تشکل روحانی حکایت از آن دارد که جایگاه تعریف شده مبهم بوده و احتمال دور زدن روحانیت اصولگرا از سوی شورای ائتلاف وجود دارد.

جمع شدن نیروهای اصولگرا دور یک میز و رسیدن به «لیست واحد» دغدغه تکراری اردوگاه اصولگرایان شده است، خاصه این روزهای نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم که عزم خود را برای بازگشت حداکثری به پارلمان جزم کرده اند.  

شورای ائتلاف که این دوره خیمه خود را برای جمع کردن اصولگرایان برپا کرده اما هنوز نتوانسته به این دغدغه پایان بدهد، از یک سو حضور نیروهای اعتدالی جریان اصولگرا در این سازوکار نادیده گرفته شده و احتمال ارائه لیست مستقل از سوی آنها هر روز پررنگ تر از قبل می شود.  از سوی دیگر جامعه روحانیت مبارز به عنوان تشکلی محوری و مهم در جریان اصولگرا اگرچه در نهایت به ائتلاف اضافه شد و قرار بود نقش ناظر و داور را در شورای ائتلاف ایفا کند اما گویا شفاف نبودن جایگاه نظارت و داوری این تشکل با گلایه هایی از سوی این تشکل روحانی همراه شده است.
حجت الاسلام مصباحی‌مقدم که یکی از سه چهره ای است که به نمایندگی از جامعه روحانیت در جلسات شورای ائتلاف حضور داشت، می‌گوید که دیگر در شورای ائتلاف حضور ندارد و از مکانیزم‌های شورای ائتلاف برای داوری هم اطلاعی ندارد.

او می‌گوید: «چون خودم کاندیدای انتخابات مجلس شده‌ام، حضورم را به نحوی تعارض منافع می‌دانم. من اگر هم در شورای وحدت باشم و هم کاندیدا باشم، طبعا معنی‌اش این است که دنبال این هستم که خودم در لیست ائتلاف انتخاب بشوم و این به نظرم چنین جایگاهی اقتضا نمی‌کند که کسی خودش کاندیدا هم باشد.»

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم‌چنین درباره انتقادهای پورمحمدی و موحدی کرمانی از مبهم بودن نقش جامعه روحانیت هم می‌گوید: «چون اطلاعی در این باره ندارم نمی‌توانم اظهانظر کنم.»

حجت الاسلام سید رضا اکرمی نیز از دیگر اعضای جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «خیلی در جریان ریز جلسات شورای ائتلاف نیستم»، درباره اینکه جایگاه داوری جامعه روحانیت در شورای ائتلاف باید به چه شکلی باشد، به خبرآنلاین می گوید؛ «من اشکال را در جایی دیگر می‌دانم، متأسفانه با اینکه در قانون،  احزاب و تشکل را داریم، ولی جامعه ما خیلی به حزب و تشکل دل نمی‌دهد، بنابراین گرمی و گیرایی که از احزاب در طول سال انتظار داریم و می‌خواهیم که آنها فعال باشند و در مورد مسائل مختلف نظر بدهند، دولتی را ببرند و دولتی را بیاورند، در واقعیت اینگونه نیست و مشکل ما در این نقطه است.»

«برای همین در ایام انتخابات یک موجی بلند می‌شود. ما باید آن اشکال را رفع کنیم. روحانیت در مورد اصل انتخابات اهتمام دارد و می‌گوییم که مردم از فرصت استفاده کنند و نظرشان را اعلام کنند، نکته بعدی این است که فرض کنید ۱۵ هزار نفر صلاحیت‌شان تایید شد، در این صورت باید از بین این افراد، انتخاب اصلح صورت بگیرد. این نکته مربوط به سراسر کشور است و ما تنها تهران را مطرح نمی‌کنیم، همه مردم در کشور باید افراد تواناتر که در شرایط سنگین تحریم می‌توانند گره‌گشا باشند را انتخاب کنند.»

اردوگاه اصولگرایان
توصیه ها، برنامه ها و وعدهای انتخاباتی

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: طبیعتاً تجربه نشان داده و پیش‌بینی هم این است که با توجه به همسو بودن دولت و مجلس و غالب بودن جریان اصلاح طلبی در بدنه مجلس و بدنه اجرایی، دولت نتوانست کارآمدی خود را نشان دهند و در این بحران ها ضعف مدیریت از سوی دولت و ضعف قوانین و فقدان نظارت و برنامه ریزی لازم از سوی مجلس منجر به بروز این مشکلات شد.

با توجه به اینکه اصلاح طلبان مسئول وضعیت و مشکلات اقتصادی فعلی هستند، طبیعی است که مردم اقبالی به آنها نشان ندهند و برنامه ریزی شان برای حضور در انتخابات مجلس این است که مخالفین روند فعلی یعنی اصولگرایان طیف غالب باشند.

امروز شاهدیم آنهایی که خودشان عامل بروز مشکلات و نابسمانی‌های اقتصادی هستند به جای اینکه پاسخگو باشند امروز در مقام مدعی و منتقد از وضعیت فعلی به جای پاسخگویی خود را مدعی نشان می دهند که ترفندی برای جلب آراء است زیرا می‌دانند مردم از وضعیت ناراضی هستند بنابراین جهت جلب مجدد آراء به صف منتقدین پیوستند در حالی که مسئول مشکلات اقتصادی مردم هم خود اینها هستند.

در قسمتی از گزارش آمده است: با پایان ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، جناح‌ها و احزاب سیاسی به آرایش سیاسی و شکل‌دادن به ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی مشغول هستند؛ رویه‌ای که در همه ادوار مجلس شاهد آن بودیم و تنها در برخی مقاطع شدّت و حدّت آن متغیر بوده است.

در اردوگاه اصلاح‌طلبان بیش از شروع ثبت‌نام‌ها برخی نظراتی مبنی بر عدم حضور در انتخابات یا مشارکت مشروط را می‌دادند. این نوع فرضیه‌ها عمدتاً از جانب طیف تندروی این جریان صادر می‌شد، برای مثال، مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و محکوم امنیتی گفته بود "در انتخابات امسال نامزدها و برنامه‌های خود را از قبل معرفی کنیم. اگر صلاحیت نامزدهایمان را رد کردند اعلام کنیم رأی نمی‌دهیم..."، سعید حجاریان تئوریسین اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه‌ای از مشارکت مشروط سخن به‌میان آورده بود: "چند رویکرد پیشِ‌روی اصلاح‌طلبان ترسیم شده است اما در کوتاه‌مدت شاید عقلانی‌ترین راهبرد خود را بتوان در مشارکت مشروط جست".

بااین‌حال عمر این اظهارنظرات رادیکال زودگذر بود و با نزدیک شدن به ایام ثبت‌نام‌ها اصلاح‌طلبان سخن از شرکت در انتخابات کردند و دو پیشنهاد عدم حضور یا مشارکت مشروط در حد فرض باقی ماند و روزهای ثبت‌نام شاهد حضور آنها در وزارت کشور و فرمانداری بودیم. به‌رغم ثبت‌نام اصلاح‌طلبان، برخی از چهره‌های شاخص این جریان باز هم صحبت از عدم حضور در انتخابات و یا خبر از شکست ۳۰ بر هیچ در تهران می‌دهند و به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که گویا عزمی در این جریان برای رقابت در انتخابات وجود ندارد.

شاید علت‌ این نوع برداشت از فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان معطوف به عدم حضور سرلیست آنها باشد، اصلاح‌طلبان مجلس دهم از آن جهت که اکثراً چهره‌های کمترشناخته‌شده بودند، زیر سایه نام عارف قرار گرفتند و وجهه بیرونی فراکسیون امید «عارف» بود، حال عدم ثبت‌نام عارف در انتخابات مجلس این تردید را در اذهان ایجاد کرد که گویا اصلاح‌طلبان عزمی برای پیروزی در انتخابات ندارند چراکه سرلیست آنها نیز شرکت نکرده است.  

محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس، گفت: معتقدم شفافیت در میزان هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس، موجب می‌شود تا نماینده‌ پس از ورود به پارلمان وام‌دار دسته‌ها، گروه‌ها، اشخاص و جریانات نباشد.

وی با بیان اینکه وابستگی نماینده مجلس به اشخاص و گروه‌هایی که هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی‌اش را تأمین کرده‌اند، موجب سلب استقلال رأی وی می‌شود، اظهار داشت: اگر میزان هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس شفاف نباشد، نماینده مجلس نمی‌تواند به راحتی اظهارنظر کرده و رأی‌اش را آزاده مطرح کند، زیرا همواره باید اهداف اشخاص و منابع قدرت و ثروت را در پارلمان تأمین کند.

نماینده مردم شهر قدس در مجلس با اشاره به ذکر مثالی از هزینه‌های میلیاردی در بُرهه انتخابات دوره یازدهم مجلس، گفت: فردی در حوزه انتخابیه بنده مدعی شده که قصد دارد ۱۲ میلیارد تومان برای انتخابات مجلس هزینه کند که این موجب وابستگی این فرد، پس از نمایندگی مجلس به افرادی خواهد شد که هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی او را تأمین کرده‌اند.

محرم وزیری، فعال اصولگرا در سنندج و استاد دانشگاه، اظهار داشت: پیکره شورای نگهبان از افراد ذیصلاح از مسائل سیاسی و اجتماعی تشکیل شده است که تعهد قلبی و عملی نسبت به ولایت و انقلاب دارند لذا مطمئنا در انتخابات پیش‌رو تسلیم فضاسازی نمی‌شوند و ساز و کار خود را پیش می‌برند.  ما هم به عنوان یک فعال سیاسی از شورای نگهبان و هیات‌های نظارت انتظار داریم که همانند سابق بدون توجه به هیاهوهای سیاسی و فضاسازی‌های موجود کار خود را انجام دهند چرا که مردم هم خواهان ورود نیروهای ارزشی هستند.

مطمئنا هیات نظارت بدون هیچ‌گونه محافظه‌کاری و براساس چهارچوبی که برای آن تعیین شده اقدام به تایید و یا رد صلاحیت نامزدها می‌کند البته رد صلاحیت افراد هم دلیل بر آن نیست که این افرا مورد تایید نظام نیستند بلکه ممکن است در مسیر نمایندگی بنا بر دلایلی مصلحت نباشد که به این عرصه ورود پیدا کنند. مجلس آینده باید مجلسی عمل‌گرا، مستقل و طبق فرموده امام راحل در راس امور باشد و مهمتر اینکه مجلس نباید تریبون دولت و حیات خلوتی برای افراد باشد چرا که در قاموس و مکتب انقلاب ما که امانت امام راحل و شهدا است، چنین مجلسی نمی‌گنجد.

عباس قنبری، رئیس خانه احزاب استان زنجان،گفته است: در حال حاضر ۴۳ حزب شناسنامه‌دار شامل احزاب اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالیون در استان زنجان فعال است که بیش از ۲۰ حزب اصلاح‌طلب هستند.با بیان اینکه همه احزاب فعال در استان شناسنامه‌دار هستند، تصریح کرد: حزب تازه تاسیس در زنجان نیز وجود دارد.

قنبری با اشاره به اینکه همه احزاب فعال در زنجان مجوزهای لازم را دارند و با مجوز فعالیت دارند و یک سری موارد نیز در حال تکمیل پرونده‌ها هستند، گفت: در زنجان حزب تازه تشکیل شده داشتیم ولی منحله نداشتیم.  با توجه به قرارگیری کشور در آستانه انتخابات همه تلاش خانه احزاب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات است، چرا که انتخابات بهار احزاب است.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با بیان اینکه خانه احزاب در این دوره از انتخابات برنامه‌ای برای معرفی کاندیدای انتخاباتی ندارد، گفت: خانه احزاب به دنبال تشویق و ترغیب مردم و تبیین ساختارهای انتخاباتی است.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه برنامه‌هایی در حال تدوین است و برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است، گفت: خود خانه احزاب کاندیدایی را معرفی و حمایت نخواهد کرد و اعضای محترم تصمیمی در این رابطه در نظر نگرفته‌اند.

قنبری با اشاره به اینکه خرد جمعی صرفا تبیین بیشتر مشارکت مردم است و قطعا در این رابطه تصمیمات خوبی اتخاذ خواهد شد، تصریح کرد: این رابطه با مسؤولان نیز نشستی خواهیم داشت تا تنور انتخابات گرم شود تا مردم کاندید خود را انتخاب کنند.

محمد کاظم انبارلویی با عنوان «در باب چیستی رقابت و کیستی رقیب!» آورده است: به ویترین سیاسی و دکوراسیون اجتماعی اصلاح‌طلبان که نگاه می‌کنیم، انقلابیون پشیمان، چپ‌گرایان لیبرال، اسلام‌گرایان مدرنیست و مسئولان و بی‌مسئولان طلبکار را می‌بینیم. ما هرازچندی وارد رقابت برای تعیین نهادهای انتخاباتی می‌شویم. باید بدانیم رقیب ما کیست؟ ما نمی‌توانیم وارد این رقابت شویم، مگر این‌که به دو سؤال، خوب پاسخ دهیم؛ ۱- چیستی رقابت ۲- کیستی رقیب از سال ۷۶ تاکنون کسانی با ما رقابت می‌کنند که نامشان را گذاشته‌اند  «اصلاح‌طلب»!

این جماعت هیچ‌گاه به این سؤال پاسخ نداده‌اند که چه چیزی را می‌خواهند اصلاح کنند. مفهوم و کارکرد اصلاح‌طلبی آنان روی «دین»، «جامعه» و «سیاست» سایه می‌اندازد، ضمن این‌که از هر نوع پاسخگویی فرار می‌کنند. در همه حوزه‌ها ورود می‌کنند و کرسی تئوری‌پردازی و نظریه‌پردازی خود را پهن می‌کنند. بنیاد گفتمان آن‌ها بر ابهام است. مبتنی بر این ابهام، در وادی «عدم شفافیت» و «نقد مرزبندی» سیر و  سلوک می‌کنند. این راهبرد به آن‌ها کمک می‌کند تا جبهه‌ای بسازند که یک سرش «سروش» است و سر دیگر آن «گوگوش»!

شگرد اصلی آن‌ها «ایستادن در غبار» و سکنی گزیدن در «ابهام» است. این ویترین سیاسی به آن‌ها کمک می‌کند حتی برخی از انقلابیون و  روحانیون را در این راهبرد به اسارت ببرند. آن‌ها با «اسلام سیاسی» و «حکومت دینی» چالش جدی دارند. قبول ندارند «اسلام» در اداره جوامع، کارآمد است و انقلاب می‌تواند خواسته‌های مسلمانان را برآورده کند. کلید حل معمای اداره جامعه را در ارتباط با «غرب» می‌دانند و در گفتار سیاسی «غرب» و «غرب‌باوری» دال مرکزی گفتمان آن‌هاست. در بزک کردن اروپا و آمریکا چیزی کم نمی‌گذارند. مقابله با نظام، تردیدافکنی در مورد مشروعیت و کارآمدی نظام؛ مبنا و اساس تولید ادبیات سیاسی آن‌هاست. مرتب فضاسازی می‌کنند تا شالوده‌شکنی کنند و تغییرات را ضروری نشان دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار