بازدید 12548

تصمیم خلق الساعه مجلس برای افزودن یک تبصره به قانون

آخرین روز تابستان امسال زمانی که سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار دفترچه هفتمین آزمون سراسری استخدامی، رسما مراحل این آزمون را آغاز کرد، هیچ خبری از بومی گزینی در فهرست سهمیه‌های قانونی ـ که در صفحات ۳ تا ۵ دفترچه آزمون درج شده بود ـ نبود؛ اما اکنون در آستانه اعلام نتایج نهایی، شرایط به کل تغییر کرده و نزدیک است که بومی گزینی به اساسی‌ترین شرط بدل شود.
کد خبر: ۹۵۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 03 February 2020
تابناک اجتماعیبه فاصله دو سه هفته تا اعلام نتایج آخرین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور، نمایندگان مجلس با یک مصوبه به پیشواز تغییر در نتایج این آزمون رفتند!

به گزارش «تابناک»؛ آخرین روز تابستان امسال، زمانی که سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار دفترچه هفتمین آزمون سراسری استخدامی، رسما مراحل این آزمون را آغاز کرد، هیچ خبری از بومی گزینی در فهرست سهمیه‌های قانونی ـ که در صفحات ۳ تا ۵ دفترچه آزمون درج شده بود ـ نبود؛ اما اکنون در آستانه اعلام نتایج نهایی، شرایط به کل تغییر کرده و نزدیک است که بومی گزینی به اساسی‌ترین شرط بدل شود.

دوشنبه هفته قبل بود که مجلس شورای اسلامی اولویت، کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب و بومی گزینی را به اصل اول در استخدام‌ها تبدیل کرد. به این صورت که «با اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و الحاقات بعدی آن، شورای توسعه مدیریت مکلف است برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها اولویت قائل شود.»

البته تا اینجای ماجرا نکته خاصی وجود ندارد، چون بر اساس اصول کلی، قانون عطف به ماسبق نمی‌شود که معنای آن، اعمال اصل بومی گزینی در جذب داوطلبان در آینده است؛ اتفاقی که این مصوبه اخیر تا حدودی شاملش نمی‌شود چراکه مجلس با یک تبصره خاص، تاکید کرده اند باید بومی گزینی در آزمون‌هایی که برگزار شده و هنوز نتیجه نهایی اش اعلام نشده نیز اعمال گردد!

بنا بر تبصره ماده واحده این طرح، «این قانون از تاریخ تصویب، لازم‌الاجراست و شامل کلیه مواردی که مهلت ثبت‌نام به پایان رسیده، ولی هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است نیز می‌شود.» تبصره‌ای که ظاهرا تنها برای تاثیرگذاری در نتایج آزمون استخدامی امسال تدارک دیده شده و چه بسا اهمیت بالاتری از ماده قانونی برای برخی نمایندگان مجلس داشته باشد!

این در حالی است که در پی طرح و تصویب این تبصره در مجلس، موجی از نگرانی برخی از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی را در برگرفته و این سوال را برایشان به وجود آورده که چگونه ممکن است شرایط یک آزمون بعد از برگزاری و در مرحله اعلام نتایج تغییر کند؟ آیا چنین اتفاقی قانونی است؟ آیا ماده‌ای قانونی وجود دارد که بر اساس آن می‌شود یکباره همه چیز را تغییر داد و برخی را محروم و بعضی را منتفع کرد؟

ابهاماتی اساسی که یکی از شرکت کنندگان در این آزمون ـ که از قضا از نفرات برتر آزمون هم هست ـ در تشریح گوشه ای از آن‌ها می‌گوید: از آنجایی که شرط بومی گزینی در زمره شروط آزمون نبود و شغل دبیری رشته تحصیلی ام در شهر و استان محل سکونتم وجود نداشت، مجبور به انتخاب استان همجوار شدم و تمام جوانب این کار از جمله ضرورت ارائه تعهد محضری ده ساله برای خدمت در محل جغرافیایی پذیرفته شده را هم در نظر گرفتم، اما حالا همه چیز را از دست رفته می‌بینم.

او می‌افزاید: این در حالی است که ماه‌های متمادی است درگیر این آزمون هستم؛ ۳۱ شهریور در آن ثبت نام کرده ام، تا سی ام آبان که موعد برگزاری اش بوده، برای موفقیت در آزمون تلاش کرده ام، از پانزدهم دی که نتایج اولیه اعلام شد به مانند دیگر نفرات برگزیده آزمون درگیر مراحل سه گانه استخدام یعنی تحویل مدارک، معاینه پزشکی و مصاحبه علمی شده ام که حالا خبر می‌رسد، نمایندگان مجلس زیر همه چیز زده و تبصره‌ای مصوب کرده اند که بر اساس آن دست امثال من از همه جا کوتاه می‌شود.

یکی دیگر از برگزیدگان این آزمون هم در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه این شرط در دفترچه اعلام نشده و مراحل اولیه به اتمام رسیده و حدود دو هفته تا اعلام نتیجه مانده، آیا عادلانه است که بومی گزینی برای این آزمون، اجرایی شود؟ اصلا مگر میزان جذب و استخدام در ۳۱ استان کشور عادلانه و برابر بوده که امثال ما برای جذب در نقاط غیربومی اقدام کرده ایم؟ در تمامی آزمون‌های برگزار شده تا به امروز، تعداد استخدامی‌ها در بعضی استان‌ها بسیار زیاد و در بعضی استان‌ها در حد صفر بوده است!

گلایه‌هایی قابل تامل که باید منتظر ماند و دید در فرجام این مصوبه مجلس یعنی بررسی آن در شورای نگهبان مورد توجه قرار خواهند گرفت یا قرار است به تولد قانونی ختم شود که مانع از دستیابی برخی افراد برتر آزمون استخدامی به شغل و استخدام و موجب شاغل شدن برخی ناکام‌های این آزمون می‌شود؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
مگه بده بومی گزینی بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
وقتی جزو شرایط اولیه نبوده بیخود میکنن حالا میخوان عوضش کنن
تنها قانونی که به نفع مردم فقیر شهرستانهایی است که آلودگی صنایع بیشمار از آن آنان و استخدامش از غیر بوده است. چرا تابناک تو اینقدر ناراحتی.؟ برای آقا زاده ها ناراحتید؟ یک جوری دوباره قانون را دور می زنید و باز هم چیزی نصیب صاحبان اصلی حرف در شهرستان های صنعتی نمی شود ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
آقازاده تو اینجور آزمونا شرکت نمیکنه..تابناک تو این مورد حرف حق میزنه،مگه شهر هرته با شرایط مشخص آزمون بگیرن بعدا بگن شرایط عوض شده.
اسمشو نذارید آزمون استخدامی، بهش بگین مسخره کردن مردم برای قانونی بودن استخدام ژن های خوب
آزمونی که شفافیت نداره مثل همه کارهای دیگه مسئولینه
چته تابناک .؟ ناراحتی؟
مثلاً تو خوزستان و بوشهر و‌جنوب که کلی کمبود هست از هر لحاظ موقع آزمون باید با تهرانی و اصفهانی و شیرازی و تبریزی رقابت کنه ؟ آخه این انصافه ؟ هر وقت امکانات خوزستان و بوشهر مثل مرکز نشین ها شد اونموقع بیان و اولویت بومی رو بردارن
قوه قصاییه نود نماینده دزد و فاسد را نقره داغ کند
به کجا چنین شتابان؟ این تصمیم باید ازسوی شورای نگهبان رد شود.
سلام. ناراحتی نداره... فرصت اشتغال در هر شهر در درجه اول حق بیکاران بومی همان شهر است. نه اینکه از جای دیگه بره در اون شهر استخدام بشه و دو سال بعد هم با لاب گری و پارتی بازی به شهر خودش منتقل بشه.... اگر تصویب بشه به نفع مناطق محرومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بشرطی که ابتدای ثبت نام بومی گزینی درج بشه نه پس از اینکه نتایج اعلام شده و منافع عده ای در خطر افتاده
اینایی که میگن ناراحتی نداره فقط به این دلیله که به نفعشون شده احتمالا...یه ذره اگه عاقل بودن میفهمیدن این یعنی هرج و مرج،یعنی زدن زیر همه قوانینی که اول هر آزمون پذیرش بوده،الان به نفعتونه یه جا دیگه به ضررتون میشه بعد صداتو به جایی نمیرسه...وقتی یه سری شرایط واسه یه آزمون میذارن و یه سریا میان شرکت میکنن دیگه واسه اون دوره کسی حقد نداره بعد از آزمون شرایطو عوض کنه
من یکی از نفرات برگزیده آزمون با نمره علمی بالا هستم.چون استان ما نیرو نیاز نداشت مجبور به انتخاب استان همجوار با قبول تمام شرایط شدم.فقط میدونم که چون نزدیک انتخابات مجلس هست اینقدر اصرار دارن این قانون رو اعمال کنن تا شاید بتونن جلو مردم سربلند باشن.خدا ازشون نگذره که بخاطر منافع خودشون دست به هر کاری میزنن.این کار نوعی نخبه کشی هست.
این هم از کرامات این مجلس برای رای جمع کردن چکار که نمکنند اگر ریگی تو کفشتان نیست چرا نگفتین از سال آینده
من سازمان سنجش واحد استخدام میز خدمت پرسیدم هر کی دوست داره بره بپرسه آقای قنبری گفتند ما نتایج نهایی اعلام کردیم و تمامه بقیه چیزها فقط روندی ک باید بگذره و برای سال های دیگه هم احتمالش خیلی کمه ک شورای نگهبان قبول کنه،برای این آزمون اون کسانی ک نتوانستند رقابت کنن و دلشون خوش کردند به این روزنه برن بهتر بخونن ک سال های دیگه بتونن قبول شن تمام
چند روز مانده به آزمون این طرح مسخره به رای گذاشته و تصویب شد و باعث دلسردی کلی داوطلب از جمله خودم شد. اگه سهمیه جذب نیرو عادلانه بود ما دیوانه نبودیم حاضر بشیم بریم به شهرهای دورافتاده سیستان و بلوچستان.
یه نکته دیگه سایت سنجش چرا به تماس های تلفنی و ثبت شکایت ها در سایتش جوابگو نیست؟ چند هفته قبل تو سایت مکاتبه کردم هنوز میگه کارشناسان در حال بررسی اند!!!
آخه چرا اینجوری میکنن .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار