بازدید 70030
«تابناک اقتصادی» در گفت‌وگو با کارشناس بازار مسکن بررسی می‌کند؛

اگر اجاره نشین هستید بخوانید؛ آیا طرح جدید مشکل مستاجران را حل می‌کند؟

با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن در تقریباً دو سال گذشته، قیمت اجاره بها نیز به همان نسبت رشد داشته و هزینه‌های هنگفتی از این طریق به خانوار‌ها تحمیل شده است. تاکنون دولت‌ها هر طرحی را در بخش مسکن تهیه و اجرا نموده اند، در راستای خرید مسکن بوده است؛ اما وزارت اقتصاد و دارایی در سال جاری طرحی پیشنهاد داده که به حوزه اجاره مسکن مربوط می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ 27 January 2020

اگر اجاره نشین هستید بخوانید؛ آیا طرح جدید مشکل مستاجران را حل می‌کند؟

تابناک اقتصادیمهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هنگامی که وام اجاره مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود، این به نفع مستاجران خواهد بود، چون معمولاً مالکان، نرخ تبدیل رهن به اجاره را سالانه بین ۳۰ تا ۳۶ درصد در نظر می‌گیرند. وی ادامه داد: بنابراین در اینجا نرخ سود وام اجاره مسکن حداقل ۱۲ درصد کمتر از نرخ تبدیل رهن به اجاره سالانه خواهد بود که این به نفع مستاجران است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حدود شش سالی از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و در این مدت دولت طرح‌های مختلفی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده است، اما این طرح‌ها نتوانسته اند آن گونه که باید تاثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد.

با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن در تقریباً دو سال گذشته، قیمت اجاره بها نیز به همان نسبت رشد داشته و هزینه‌های هنگفتی از این طریق به خانوار‌ها تحمیل شده است. تاکنون دولت‌ها هر طرحی را در بخش مسکن تهیه و اجرا نموده اند در راستای خرید مسکن بوده است، اما وزارت اقتصاد و دارایی در سال جاری طرحی پیشنهاد داده که به حوزه اجاره مسکن مربوط می‌شود.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد طی مصاحبه‌ای در پنجم بهمن ۱۳۹۸ دوباره به موضوع وام اجاره مسکن اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با طرح وزارت امور اقتصادی و دارایی برای وام اجاره موافقت نکرده و در حال حاضر بانک عامل حوزه مسکن، در حال کار روی این طرح است.

وام اجاره مسکن چیست؟

در دهم تیرماه سال جاری بود که محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه‌ای در خصوص پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تأسیس صندوق رهن و اجاره جهت کمک به مستأجران اظهار داشت: راه اندازی این صندوق یک پیشنهاد برای تسهیل کار مستاجرین است.

وی افزود: در حال حاضر که قیمت‌های مسکن و هزینه‌های اجاره افزایش یافته و به تبع آن شرایط برای مستاجرین سخت شده است، تأسیس صندوق رهن و اجاره می‌تواند تسهیل کننده امور باشد.

دهقان دهنوی در رابطه با سازوکار فعالیت صندوق رهن و اجاره، گفت: هدف این است کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند؛ البته به این وام سود تعلق می‌گیرد و به این افراد یک هزینه سود تحمیل می‌شود، ولی محاسبات نشان می‌دهد که این هزینه سود کمتر از هزینه اجاره‌ای است که افراد پرداخت می‌کنند.

دهقان دهنوی در پنجم بهمن ماه ۱۳۹۸ در مورد نرخ سود وام اجاره مسکن نیز گفت: به احتمال زیاد نرخ سود این وام ۱۸ درصد خواهد بود.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این که سود ۱۸ درصدی برای مستاجران زیاد نیست، تصریح کرد: به هر حال «کاچی به از هیچی است» و می‌دانیم که به مستاجران فشار وارد می‌شود، اما در شرایط فعلی طرح خوبی است.

وام اجاره مسکن مشکل چند درصد از خانوار‌ها را حل خواهد کرد؟

بررسی آمار‌های حوزه مسکن در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند؛ بنابراین وام اجاره مسکن می‌تواند به کمک ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی بیاید.

آیا پرداخت این وام می‌تواند برای مستاجران سودمند باشد؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که وام اجاره مسکن قطعا به مستاجران کمک خواهد کرد، افزود: هنگامی که این وام به مستاجران با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود، این به نفع آن‌ها خواهد بود چرا که معمولاً مالکان نرخ تبدیل رهن به اجاره را ماهانه ۲.۵ تا ۳ درصد در نظر می‌گیرند که اگر بخواهیم نرخ تبدیل رهن به اجاره را سالانه محاسبه کنیم، رقمی بین ۳۰ تا ۳۶ درصد خواهد بود. وی ادامه داد: بنابراین در اینجا نرخ سود وام اجاره مسکن حداقل ۱۲ درصد کمتر از نرخ تبدیل رهن به اجاره خواهد بود که این به نفع مستاجران است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: نرخ سود تعادلی بازار با توجه به نرخی که اوراق خزانه دارد، عددی در حدود ۲۰ درصد است. به عبارت بهتر، نرخ سود تعادلی که سپرده گذاران تمایل به سپرده گذاری در بانک‌ها دارند ۲۰ درصد است، ولی از آنجا که راهکاری برای دسترسی مستاجران به این سپرده‌ها در نظر گرفته نشده و آن‌ها دسترسی کافی به منابع اعتباری زیر ۳۵ درصد (نرخ تبدیل رهن به اجاره) را ندارند و بنابراین در بیشتر اوقات نمی‌توانند پول رهن را جور کنند، در نتیجه مجبورند به اجاره‌های سنگین ماهانه تن دهند.

سلطان محمدی افزود: حالا اگر مکانیسمی به مانند همین وام اجاره مسکن تعریف شود که بتواند منابع سپرده گذاران را به نوعی به مستاجران وصل کند، این مشکل حل خواهد شد. این کار باید توسط سیستم بانکی انجام شود.

سلطان محمدی گفت: همان گونه که عنوان کردم نرخ سود تعادلی بازار هم اکنون ۲۰ درصد است که اگر قرار باشد وام اجاره مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت شود، در اینجا ۲ درصد اختلاف به وجود می‌آید که برای این پوشش ۲ درصد یا باید بانک متضرر شود و یا باید یک یارانه‌ای تعریف شود. اینجا تردیدی به وجود می‌آید که برای وام اجاره مسکن آیا درست است که از منابع عمومی جهت پوشش این ۲ درصد اختلاف هزینه شود یا خیر؟

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: هم اکنون خریداران مسکن توانسته اند با دسترسی به صندوق‌هایی مانند صندوق پس انداز مسکن یکم که تعریف شده، به وام‌هایی با نرخ سود کمتر از آنچه در بازار تعریف شده است دست پیدا کنند و برای خرید مسکن اقدام کنند. همین راهکار و سازکار هم می‌تواند برای بازار اجاره مسکن و مستاجران تعریف شود.

سلطان محمدی در مورد احتمال تاثیرگذاری این نوع وام بر قیمت مسکن گفت: این وام به دلیل حجم کوچکی که دارد و همچنین به دلیل آن که این طرح قرار است در بازار اجاره اجرا شود و اجاره نیز لزوماً با قیمت مسکن ارتباط مستقیم ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت: این طرح روی قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: حتی اگر هم از کانال‌های دیگری بخواهد بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد این تاثیر بسیار اندک خواهد بود.

در همین زمینه سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس مسکن و رئیس سابق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح صندوق حمایت از مستاجران با توجه به نرخ بالای اجاره بها و افزایش آن در سال جاری در واقع نوعی حمایت از دهک‌های پایین و قشری است که توانایی پرداخت ودیعه و پول پیش مسکن را ندارند و از این جهت حرکت بسیار خوبی تلقی می‌شود، ولی موضوعی که در این زمینه مهم است، نحوه اجرای این طرح است و اینکه آیا بانک‌ها توانایی پرداخت چنین پولی را خواهند داشت یا خیر، زیرا در هر صورت قشری که توانایی پرداخت ودیعه و اجاره را ندارند، تضمین‌های لازم برای یک وام کلان را نیز نخواهند داشت، از طرفی نیز مقدار و سقف این وام هنوز دقیق مشخص نشده و همچنین در مورد شیوه اجرای آن نیز تصمیمی اتخاذ نشده است.

محمود جامساز، دیگر کارشناس حوزه مسکن گفت: مسئولان طرحی پیشنهاد کرده‌اند که تسهیلاتی از صندوق اجاره و رهن پرداخت شود. البته این صندوق هنوز تاسیس نشده و سازمان متولی آن نیز مشخص نیست و وزیر راه و شهرسازی نیز از آن اطلاعی ندارد. همچنین معلوم نیست این منابع قرار است از کجا تامین شود یا اینکه چقدر این صندوق منابع در اختیار خواهد داشت و چند نفر می‌توانند از آن استفاده کنند تا صاحب خانه اجاره‌ای شوند.

این‌ها در حالی است که مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه بنگاه‌های املاک، اجاره‌ها را سال به سال معین می‌کنند و هر سال قیمت اجاره‌ها بالاتر می‌رود و در صورتی که توافقی نیز بین موجر و مستاجر برای پرداخت اجاره برقرار شود تا بخواهد شخصی این تسهیلات را بگیرد در هزارتوی مقررات بانکی آنقدر زمان تلف می‌شود که موجر ملک خود را به دیگری اجاره می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۲
با دادن یک وام که آنهم مشخص نیست همه بتوانند آنرا دریافت کنند موجب بالاتر رفتن نرخ اجاره بها میشوید . صاحبخانه براحتی با گفتن برو وام مسکن بگیر میکشه روی قیمت اجاره بها و شما هم خیالتون خوشه که درصد سود کمتری مستاجر پرداخت میکند ...
پاسخ ها
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
در یک کلام ... دولت در اقتصاد دخالت نکند که جز افتضاح چیز دیگری ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
....هرچی طرح هست برای کمک به ثروت اندوزانه نه نیازمندان
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
نزدیک 7 ماه از سال 99 گذشت دولت واقعا نمیخواد کاری انجام بده چون خودش علت گرانی و تورم هست و سوء مدیریت مدیران و وزرای دولتی رو مردم باید تاوانش رو بدن ،کی دیگه ؟ کوو ؟ ما که مستاجریم خیری از این دولت ندیدیم ، داریم با ابن تورم له میشیم انگار نه انگار که مردم مشکل مسکن دارند و اجاره بهای خانه نسبت به پارسال 4 برابر شده قولنامه ها که ثبت شده فقط کافیه قولنامه های پارسال رو با امسال مقایسه کنید حقوق کارگر 15 درصد اضافه شده کرایه و اجاره مسکن نزدیک 4 برابر شده چطور ممکنه با نان حلال زندگی کرد تو این شرایط تو چند سال گذشته دولت یه خانه درست نکرده برای مردم همش ادعای الکی و وعده های بیخود کسی نیست وزیر رو استیضاح کنه و از وزیر توضیح بخواد بگه چرا مردم به این روز افتادن چرا اینقدر بد مدیریت کردند چرا خانه نساختن ؟ چرا گذاشتن دلال های مسکن وارد ساخت مسکن بشن ؟ چرا خانه ها خالیه چرا اجاره ها 4 برابر شده ؟ چرا کسی تو ایران الان نمیتونه حتی یه قبر بخره و .......
خب به جای ساخت مسکن، مسکن اجاره ای ارزان دولتی بسازند. چرا باید حتما مردم مالک خانه شوند؟ این طرح در اروپا پیاده می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
خوبه فرمودین در اروپا!
رضا خ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
اجاره دولتي به شرط تمليك....يادتون نره
بدترین کاربرای بدبخت ها
همه طرحهای مسکن دولت از بیخ و بن بوی رانت و دلالی و سوء استفاده پیمانکاران را میدهد

هیچ کدام به نفع مستاجران نیست
((اجاره موضوع چند بخشی یک ظلع مهم آن بنگاه وصاحبخانه هستش .بنده تحقیق کردم بنگاه رو بایستی با کنترل وصاحبخانه با ابزار رسانه ای وتهییجی اثر کرد
باورکنید من مونده ام چرا مسولین اصلا براشون مهم نیست چرا معاونت کنترل اجاره در وزارت مسکن وشهردای ایجاد نمی شود چرا
اماکن نیروی انتظامی ورود نمیکند))
چرا.....
وام چاره ساز نیست تابناک...تابناک این مسیرو در ادامه بده در یکی از کامنتها اومده بود 22.5 میلیون ایرونی مستاجرند
اگه به فکر مردمین خانه های دولتی بسازین متناسب با درامد مردم اجاره بدین خودس قیمت اجاره و مسکن را هردورو کم مبکنه خیلی سخت نیست همه جای دنیا همینه
تنها راه حل مشکل مسکن همون کاری هست که احمدی نژاد ارائه کرد.اما نحوه اجراش غلط بود.دولت باید در شهرهای بزرگ زمین رایگان در اختیار اقشار متوسط جامعه قرار بده تا خانه بسازند.با ساخته شدن مسکن به تعداد زیاد اقشار ضعیف هم به صورت غیر مستقیم بهره مند میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
شما همین طرح رو در سایر کشورها پیشرفته مطرح کن من تضمین میدم یک
ساعت بهت بخندن
این طرح نتنها کارشناسی شده نیست بلکه مضر و خالی از فایده است
احمدی نژاد پدیده ای بود که هر گز نباید تکرار شود
اگه وام دهی شروع بشه باز میگن وام میگرین اجاره بیشتر میشه .البته میزان ودرصد سود هم مهمه...عزم ملی میخاد که فعلن حالشو ندارن
بارها گفتم اما نمیدانم منافع کی به خطر میفته که اجرا نمیکنند.

نرخ اجاره و فروش را تعزیراتی کنید .... مخصوصا اجاره ....
بعد سامانه اجاره در املاک ایجاد نمایید و اجبار کنید به ثبت قرارداد اجاره در این سامانه
نرخ در سامانه بر اساس منطقه و پارامترها تعیین سقف گردد و بیشتر از این قیمت را نپذیرد.
قراردادهای خارج از سامانه را غیر قانونی و غیر قابل پذیرش در دادگاه ها نمایید.

در نتیجه هیچ مالکی حاضر نمیشود خارج از سامانه قرارداد ببندد چون اگر مستاجر اجاره ندهد یا تخلیه نکند آنوقت مالک بیچاره میشود ...

چند روز پیش حرمت شرعی خانه اضافه خالی را به نقل از مراجع نوشتید و حالا همین خود باعث میشود بفهمیم که بحث مالکیت تا جاییست که به منافع عموم و امنیت جامعه آسیب نزند و خب آسیب و نارضایتی از این بیشتر ؟اینهمه نارضایتی در کشور از گرانی هاست و راس آن مسکن

ارزان شدن مسکن و اجاره باعث کاهش قیمت در بسیاری اقلام میشود.
واقعا عجیب است که تا کنون اینکار را نکرده دولت ... آیا بحث منافع عده ای خاص در میان است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
یک عامل مهم در افزایش اجاره؛ بنگاه مشاورین املاک است. به قدری این کار سود آور است که در محله های غرب و شرق و شمال در هر چند قدم یکی از این دفاتر را میبینید که چندنفر در آن مشغول هستند. بیش از هر صنف دیگری اشتغال کاذب از جیب مردم ایجاد کرده اند. اکثر کارشناسان شاغل خودشان مستاجرند اما نفع صنفی باعث میشود به خودشان هم رحم نکنند و دایما در آتش تنور بهای مسکن اعم از اجاره و فروش بدمند دولت ها در حل مشکل مسکن اصلا جدی نیستند
از همین الان که فقط خبر این وام مطرح شده مطمئن باشید اجاره ها افزایش پیدا میکنند.چرا که کنترل و نظارت میدانی وجود نداشته و هر کس به فراخور نیاز خود اعلام هزینه میکند. اینکه کارشناسان و مسئولین شیک صحبت میکنند یا در توهمند و یا آرزوهای خود را مرور میکنند.واقعیت اینکه شما با پولی که 2 سال پیش یک ملک معمولی با عمری حتی 10 سال به بالا میتوانستید بخرید شاید الان اجاره هم نتوانید بکنید. حالا شما هی نظرات کارشناسان را مطرح و بیان کنید.
و طوری وانمود کنید که وضعیت مسکن نرمال است.و خدا را شکر همه چیز در سبد حمایتی قرار دارد.
این وام مضر است ، جون بنگاهها و موجرها تحت کنترل و نظارت و بازرسی نیستند. چون نرخ گذاری در بازار اجاره نداشته و نداریم ...
وام با فرمولهاي من دراوردي 50 درصدي
کدام طرح دولت در مورد مسکن اجرا شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طرح بدرد نخور،من مستاجرکارگر بااین تورم وحشتناک که به سختی از پس هزینه های زندگی برمیام وام ۱۸درصدیعنی مصیبتی جدید...فقط وام بلاعوض بدید،کمک به مدارس سوریه واستادیوم کربلا را فقط چندماه ندید همه چی حله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
در ایران وقتی کارگری باید بمیری
فقط نمیدونم من بدبخت کارگر چرا ازدواج کردم
بطور کلی از ابتدا سیاستهای مسکن غلط و یکجانبه بنفع مالکین بساز و بفروشها و دلالها بوده و هیچگاه هیچیک از دولتها و مجالس در این رابطه قدم مثبت یا قانون جامع و کنترل کننده ای برنداشته است.
تابناک عزیز ، این نظر منو لطفا پیگیری نمایید ... اوضاع مسکن فاجعه شده ...خیر دنیا و آخرت داره براتون

بارها گفتم اما نمیدانم منافع کی به خطر میفته که اجرا نمیکنند.

نرخ اجاره و فروش را تعزیراتی کنید .... مخصوصا اجاره ....
بعد سامانه اجاره در املاک ایجاد نمایید و اجبار کنید به ثبت قرارداد اجاره در این سامانه
نرخ در سامانه بر اساس منطقه و پارامترها تعیین سقف گردد و بیشتر از این قیمت را نپذیرد.
قراردادهای خارج از سامانه را غیر قانونی و غیر قابل پذیرش در دادگاه ها نمایید.

در نتیجه هیچ مالکی حاضر نمیشود خارج از سامانه قرارداد ببندد چون اگر مستاجر اجاره ندهد یا تخلیه نکند آنوقت مالک بیچاره میشود ...

چند روز پیش حرمت شرعی خانه اضافه خالی را به نقل از مراجع نوشتید و حالا همین خود باعث میشود بفهمیم که بحث مالکیت تا جاییست که به منافع عموم و امنیت جامعه آسیب نزند و خب آسیب و نارضایتی از این بیشتر ؟اینهمه نارضایتی در کشور از گرانی هاست و راس آن مسکن

ارزان شدن مسکن و اجاره باعث کاهش قیمت در بسیاری اقلام میشود.
واقعا عجیب است که تا کنون اینکار را نکرده دولت ... آیا بحث منافع عده ای خاص در میان است ؟
یادم نیست کدامین وزیر آقای روحانی گفت در بحث مسکن چون بحث مالکیتیه نمیشه کاری کرد .... خدا بگم چیکارتون کنه خجالت و شرم خوب چیزیه ... جاهای دیگه بحث مالکیت مردم نیست ولی مسکن هست؟

مردم مالک کشور و منافع و ثروت ها هستند پس چرا موقع بچاپ بچاپ های برخی یاد مالکیت نیستید؟!!!
نکنه منافع برخی نورچشمی ها اجازه تعزیراتی شدن قیمت اجاره و فروش مسکن رو نمیده
تورم = سرطان و فقط با شیمی درمانی درمان میشه و نه با قرص مسکن این نوع طرح ها مثل پام مسکن در حد مسکن هم‌ نیستن.
وام 18 درصدی که میگن تا 24 درصد هم میرسه.بعد چه کاریه که دولت و مجلس باهم این گرونی رو راه بندازند بعد بخوان با وام ماست مال کنند.
در عقود به اصطلاح شرعی بانکها جایگاه این وام کجا قرار میگیرد.ان وامهایی که جایگاه داشت اخرش ربا محسوب شد وای به حال این نوع وام.
راه جدید برای سرکیسه وبدبخت تر کردن مردم
واقعا همینه ! بهترین راه واسه کسب دراامد روز افزون بانکها و مکیدن خون این مردم بدبخت. اخه با وام ۱۸ درصد کمک به مردم
یه چیزی بگین بگنجه
3سال من برای 15تومن وام ودیعه پدرم دراومداینقد میرم ومیام کاغذبازی دردومرض..همش پارتی بازی
فقط با دلی شکسته و پر از غصه امیدم به امام زمان هستش من به این نتیجه رسیدم فقط خدا میتونه کمکمون کنه واقعا 30 میلیون ندارم و افسوس هیچ وقت که نمیتونم صاحبخونه بشم .حضرت نوح گفت اگه میدونستم این دنیا اینقدر بی ارزش هستش تا اون ی وجب خونه رو هم درست نمیکردم خدا اون دنیا بهمون بده
نرخ تبدیل رهن به اجاره ‌‌20درص هست آقای رئیس نه 30درصد
یک کلام .....صد کلام .خانه به قیمتتمام شده با سود 10 درصد تعیین قیمت مصالح بکار برده شده دران توسط کارشناس دادگستری ................ثبت در دفاتر اصلی دولت .حذف بنگاههای معاملاتی فروش خانه فقط .ارائه از طریق اینترنت .فقط همین .قانون ..احتیاجی به این بنگاه داران نیست .....که هر قیمتی خواستند به خاطر حق کمسیون خود که در یک معامله 5 دقیقه ای 20 میلیون کاسب هستند برای دادن یک کد رهگیر .چندتا کاغذ پاره .....................این صنف باید تعطیل شود تا کلا دلالی از ایران برچیده شود
مواجه هستیم با مستاجران که حتی بیش از صد درصد حقوق دریافتی اجاره میپردازند در واقع از ذخایر مازاد قبل استفاده می کنندتامین مسکن میبایست منطقی داشته باشد اخر چند درصد از دریافتی شخص به این موضوع اختصاص یابد
خانه های دولتی بسازید و اجاره بدهید من ۲۰ ساله که مستاجرم با سه فرزند پسر که به سختی به ما خانه احاره میدهند چون فرزندانم مجرد هستند .درد ما یکی و دوتا نیست دولتمردان در رفاه ،الان ماهی ۱۷۰۰هزار تومان که کل دریافتی حقوقم هست بابت اجاره خانه پرداخت میکنم ما در عذاب و شما در رفاه عجب عدالتی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
دوست عزیز بنده هم مشکل رودارم
دریافتی من 1800است که پایه وزارت کاری است ، نه امیدی به اینده ونه زندگی خوبی دارم ...
لعنت به این زندگی
چرا ماليات بر خانه هاي خالي و اضافي اجرا نميشه
اينكه ديگه مشكل شرعي نداره

با اجراي ماليات پله اي قيمت خانه ريزش 50% پيدا ميكنه

چرا بساز بفروش در سال بايد 100-150 درصد سود بكنه بساز بفروش كه چه عرض كنم جراح و سوپر ماركتي هم وارد چرخه فساد بساز بفروشي شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
چه جوری میشه فهمید یه خونه خالیه؟
در كشورها توسعه يافته مالك اجازه نداره غير چيزي كه دولت تعيين ميكنه روي اجاره بزاره- اونم حداكثر 2 درصد ساليانه اگر بزاره كه توي ايران خنده داره
اگرم مستاجر نخواد توي اون خونه به هر علتي بمونه بايد با نرخ سال قبل به مستاجر جديد قرارداد ببنده

ادم فكر ميكنه اونا مسلمونن و ماها كافر
این طرح فقط برا دلالان خوبه دوباره قیمت رهن میبرن بالاتر چرا دولت فکر اساسی نمیکنه چرا نظارت نداره هر کس هر قیمت دوست داره میگه دولت میتونه خودش خونه بسازه بده مردن هزینش بگیره مثل همجای دنیا
شما اگر یه فکر مستاجران هستید تنها چاره کار ساخت مسکن های ارزان قیمت میباشد ودوم اینکه دولت مسکن بسازد وبا نرخ پایین آن را اجاره بدهد
تایک سال ونیمه پیش روتا۱۴۰۰مگه چقدرخونه میتونه بسازه ...این طرح فقط برای قشرمتوسط روبه بالاست نه برای کارگران مستاجر...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
قشر متوسط مگه الان هست؟
وام ۱۸:درصداسمشه ولی صددرصدپس میگیرن ،بانک داری اسلامی
باعرض سلام...طرح هایی ک دولت تاحالاداده دست اخرش شد وسیله ی سودجویی برا دلال ها..اگه میخوان واقعاجلوی افزایش قیمت ها روبگیرن اول باید با دلالایی برخورد کنن ک باعث این افزایش ها هستن من خودم شاهد چندموردبودم ک طرف خونشو برده پیش بنگاه املاک گزاشته برای فروش یا اجاره با ی مبلغ منصفانه اما بنگاه دار به خاطر منفعت بیشتر خودش ملک رو با قیمت خیلی بالاتر فروخته یا اجاره داده...اگه واقعا به فکر خانواده های اجاره نشین و مستضعف هستید چرا یکاری نمیکنید ک خونه دار بشن مگه کشور ما منابع کم داره شما میتونید تو هرشهر ی زمینایی رو درنظر بگیرید و به صورت رایگان به خونواده های نیازمند بدید از اون طرف هم بهشون وام پرداخت کنید ک بتونن زمین رو بسازن اینجوری آمار ساخت و ساز توی کشور بالا میره و باعث رونق اقتصادیم میشه البته باید خانواده های نیازمند رو شناسایی کنید و بهشون زمین بدید نه اینک زمینا رو بین اقوام بعضی از مسعولین تقسیم کنن ک هیچ نیازی ندارن و بشه رانت و رانت خواری و همچنین باید از دلال بازی هم جلوگیری بشه...مگه کشور به این بزرگی زمین کم داره چرا ی عده ای ک ملک دارن نمیخوان قیمت ها کاهش پیداکنه؟؟چون منافعشون در خطره پس اونایی ک باهمچین طرح هایی مخالف ان مطمعن باشید به فکر خودشونن ن مردم...الا توی این مقاله میگه سود۱۸ درصد خوب چه فرقی داره با اینک نرخ تبدیل رهن به اجاره ک ۲۰تا۲۵ هزارتومنه
کجا نرخ تبدیل ۳۶ درصد.توجیه برای سود بانک میخوای.چرا اطلاعات غلط میدی .تبدیل رهن به اجاره ۲۰ درصد.بعضی مواقع تا ۲۵ هم حساب میشه .بعضی مالکها هم سود بانکی رو حساب میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
حق با محسنه، هر یک میلیون 20 تومن حساب میکنن و صاحب خونه ی با انصاف شاید 25 درصد حساب کنه
با سلام.مشکل.مسکن.به.نظر.بنده.
موقعی.حل.میشود.که.قیمت.زمین
برداشته.شود.ودولت.خود.ورود
کند.نه.بنگاه.که.درفاصله.هر.چهاراه.
حداقل.ده.بنگاه.وجود.دارد.باتشکر
همچین میگن مستأجران بخونن آدم فک میکنم چی میخواد بکن خودشونو می‌دونن از مستأجران بد بخت تر نیست
باسلام به خدا از زمانی که بنگاها دخالت تواجاره وخرید مسکن کردن باز هم خواهند کرد روزگارمان از این بدتر میشه به خاطر حال خودشون که دلالی بیشر بگیرن اجاره هارو میبرن با لاو بالاتر زمانی که صاحب خونه خودش خونش رو. اجاره میداد باهم راه میومدن قیمتم خیلی ارزونتر از اینا بود.
به امید ایکه بدون واسطه بتونیم به مسکن برسیم.
هیچ کدوم از طرح های دولت تا کنون نطلقا تاثیر مثبتی نداشته و چه بسا گاها برعکس نتیجه داده. من ۸ سال هست که مستاجرم و به نظرم تصدی دولتی و طرح های دستوری جواب نمی ده
دولت خودش داره میگه هر کی نمیتونه ماهی دو ملیون قسط بده در مسکن ملی ثبت نام نکنه اخه کدوم کارگری میتونه ماهی دو ملیون قسط بده این طرح فکر کنم بیشتر برای قشر پولدار باشه نه قشر ضعیف لااقل یه کاری کنید قشر فقیر جامعه خانه دار بشن نه اینکه وام بدید که نتونن باز پس بدن همه ی قشر ضعیف جامعه ماهی دو تا سه ملیون حقوق میگیرن اگه اونم بخان بدن قسط خانه فکر کنم باید برای سیر کردن شکم بچه هاشون باید برن گدایی
اگر می خواستند مشکل مسکنو حل کنند که قانون مالیات واحد های خالی رو تصویب میکردن. خودشون میگن 400هزارتا خونه خالی تو تهرانه...
اجاره نشینان اجاره باسود به بانکها بدهند
میگن‌وام‌حالایک‌‌‌نفر‌خواست‌وام‌بگیر‌ده‌نفر‌ضامن‌باید‌ببر‌‌‌یک‌ملیون‌خرج‌کنه‌‌...یک‌از‌کارش‌بیفته‌‌...بماند‌که‌‌چقدر‌التماس‌کنه‌
دولت امید و تدبیر اول کارو خراب کرد بعد افتاد به چه کنم چه کنم. مسکن مهر و همسطح مسکن معمولی گرون کرد و بعد بدنبال راهکار میگرده ( البته که نمیگرده) بهترین راهکار اجاره به شرط تملیک یا اجاره دولتی است. به جز این هیچ طرحی نمیتواند پاسخگو باشد. مردم توانشو ندارند.
وآله خجالت آوراست آخه منکه حقوقم دومیلیون است چگونه وام با بهره 18 در صد بگیرم ...
اینم طرحی برای پرکردن بانکها با پول سودوام بدبختها برای اختلاس
چه کمک ونظر عالیه ای سالمندانی که خودشون هنوز مستاجرن وبه بچه بی سرپرست بی خانمانش هم باید بادرآمد ماهی ۲میلیون اجاره دهد وباسیلی صورت خودشان را سرخ کنند ...
وام وام دهی شگل دیگر برده وبرده داری است چرا وام

مگر چقدر جمعت داریم حداقل از کشورهای دیگر یاد بگیر ند با این همه منابع درگشور وعمر انسان مگر چند سال است
وقتی صاحب خانه ها خیلی هاشون میخان که اجاره زیاد باشه و زیر بار بالا بردن رهن نمیشن، این طرح حداقل برای کثیری از اجاره نشینان فایده ای نداره
چرا مسکن که نیاز اولیه است برای جوانان کشور ما شده تبدیل به یک آرزو؟
یک لطیفه است که میگه یک جوان اروپایی به یک جوان ایرانی میگه آرزوهات چی هستند؟ میگه خانه و ازدواج و .... ، اروپاییه میگه ، گفتم آرزوهات چیه نگفتم که از نیازهای اولیه ات صحبت کن!
خط فقر چقدره؟
با بالا رفتن هرساله اجاره ها این چه پیشنهادی است؟!چرا مالیات بر مسکن خالی و سوداگری در خرید و فروش ملک را اجرایی نمیکنید؟ هم تولید رونق میگیره و اشتغال یالا میره و هم شکاف طبقاتی کم میشه.
کاربران عزیز که در بالا کامنت های متفاوتی دادند لطفا به من بگید که بنده کارگر با یک میلیون هشتصد حقوق چه جوری باید صاحب خونه بشم.؟ برخی دوستان نفسشون از جای گرم در میاد!!
باور کنید 20 ساله دارم کار میکنم و الان 40 ساله شدم ولی هنوز مستاجرم ...
این برنامه ها فایده ای نداره تنها راه کاهش قیمت مسکن واجاره ها ساخت آپارتمانهای انبوه توسط دولت است
عزیز من تا زمانی ک در ایران خرید و فروش زمین و خانه خیلی خیلی زیاد باشه و برای هر شخصی داشتن خانه شرط اصلی زندگی باشه وضع مسکن درست نمیشه ک هر روز هم فاجعه بار تر هم میشود .چرا مثل اروپا دولت خودش یا با مشارکت سرمایدار اپارتمان دولتی نمیسازد و اجاره بدهد .حتی وسایل گرمائ و تخچال و غیره هم از تولید داخلی استفاده کنند تا ب نفع تولید ایرانی باشد .بابا چرا نمیاین سوئد ببینین چه سیستمی برای خانه هست همان را تو ایران انجام بدین ،والاه سخت نیست ،اخه چه وضعی شده مسکن .دولت عزیز ،بانک عزیز و دیگر عزیزان ک مسکن میسازید لطفا نفروشید چون گران میشود .اجارهههههههههههههه بدهید بابا
بنده با دو فرزند محصل در این شهر غریبم و مستاجر بودن خیلی سخت همسر بی خیالم چند ماه در ندامتگاه کرج به سر می برد بنده ناراحتی کلیه دارم توان کار کردن ندارم صاحبخانه جوابمان کرده وتا ماه رمضان گفته خانه تخلیه کنید من یک زن بد سرپرست اواره کجا شوم بریم زیر پل چادر بزنبم خواهشمندم از خیرین و ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری خواهشمندم هر چه زودتر مشکل مسکن ما حل شود. اجرکم عند اله.
چراخانه ها هرسال قديمى تَر ميشود ولى أجارها زياد دركشورهاى اروپايى هرسال أجار ها ارزانتر ميشود چون خانه ها قديمى ميشوند اما كشور ما برعكس است دولت بفكر ما مستاجرها باشه واقدامى كنه
با افزایش قیمت اجاره ومسکن کمک خوبی به ثروتمندان میشه چون هدف افزایش ثروت اونا هست وفقر مستاجر بیشتر
والا صابخونه ی من که یه زن با دوتا دختر هستیم اجاره بها رو زیاد میکنه بیشتر اجاره میخاد تا پول پیش البته هر دوشم برای من واقعا سخته نمیدونم اینجور که پیش میره عاقبت چه خاکی به سرم باید بریزم ثروتمندا هر روز ثروتمندتر و ما مستاجرای فقیر هم فقیر تر هیچ تغییری هم ایجاد نخواهد شد
ما خانواده ۵نفره ی خانه ۶۰ متری نشستیم ۴۰۰ کرایه دادیم امسال قیمت اجاره را۸۰۰ کرده شوهرم کارگر روزمزاست اصفهان میشینیم رهن ۱۰داریم بااین حقوق نمی تونیم حتی قبر بخریم بهتراست
....
سلام قیمت ساختمان ۴۰۰میلیونی شده ۸۰۰میلیون تومان .اجاره باید۱۵درصدگران بشه .وظیفه دولت .مقابله با اقدام خودسرانه مالکان هست
باسلام به دولت اقای روحانی.وکلید حل مشکلش
دولت باید زمین خالی بده مثل اول انقلاب درشهرستانها انقدر زمین هست مثل استان سمنان این همه زمین اون وقت مردم مشگل خونه دارن تنها را مشکل حل شود زمین زمین قیمت خونه موفت میشه
مسئولین به خدا گذر عمر داره میگذره شما که مسکن ملی رو گذاشتین من پول پیش دست صاحب خونه رو بدم به شما هم خودم آواره ام هم موجر گرسنه میمونه اگه می خواهید کمک کنید مسکن رو بدید مثل موجر بقیه اش رو قسطی بگیرید از ماست که بر ماست
سلمانشهر متل قو اجاره بها ۵۰برابر شد هیچ ارگانی نیست نظارت کند وام کجا لود ۱۰بار رفتم بانک گفتن نه رت نگین تورا خدا
واقعا دولت که هیچکاری درتوان خودش نمیبینه یا نمیخواد به خودش زحمت بده و تکونی بخوره.سرجاش نشسته و براشم مهم نیست چون خودشون تواین شرایط نیستند.
حداقل به خودش زحمت بده همانگونه که تورم قیمت مسکن برای مالکان هست پس پول پیش خانه که در دست مالک هست نیز افزایش پیدا کنه شما که همه کار میکنید اینم روش.
واقعا کی می تونه پول پیش سنگین وکرایه خونه رابده،وای بهحال ما ها چون یه قرون هم نداریم.
من ۲۰ سال هست مستاجرم داروندارم دودستی دست صابخونه.۴نفریم فرزندم مشکل کلیوی.دخترم عقد کرده.بااین اوضاع گرونی والا موندم چکار کنم.مسولان خواهشن بفکر ماهم باشید
عزیزان این حرفها چه فایده ای داره وقتی هیچ کاری نمیتونیم بکنیم طی دوسال قیمت خانه ۱۰ برابر شده ما تازنده ایم دیگه خانه بی خانه من که فقط دوس دارم بمیرم
والا ما الان پولمون نمیرسه خونه اجاره کنیم آواره ایم
سلام من هم اینهارو می نویسم لحظه ای غصه ام رو از یاد ببرم .مادر پیر و مریضی دارم در یک خانه کلنگی بسیار فرسوده زندگی میکنه فاقد هر گونه امکانات بهداشتی که در باران و برف سقف خونه اش چکه میکنه تصمیم داشتم براش یک اپارتمان نقلی بخرم باشد که اخر عمری این همه عذاب نکشد تا پس اندازم رو هم بزارم قیمت مسکن سر به فلک کشید من ماندم و حسرت به دل .ترو خدا مسئولین و کسانی که از دستشان کاری برمیاد کاری کنند.گناه ماها چیه که نداریم؟؟؟؟
ما اجاره نشین هستیم تو رو خدا یه کمکی کنید وام مسکن هم نتونستم بگیرم تو رو خدا کمک کنید
دلم پر درده...کیه به فکر ما باشه...
یعنی خدایی وجود داره ....پس کی مثال من باید خونه دار شیم.
اقای روحانی این بود قولایی که دادین؟؟؟کجان اونایی که ببینن طلاق بخاطر بی خونه بودن چقد زیاد شده....طرف از داری مجبوره بره تو خونه پدرشوهر زندگی کنه از دخالتاشون کارشون به طلاق میکشه چون ندارن خونه بخرن یا اجاره کنن
اخه صاحبخانه ها چه جوری روشون میشه هچین اجارهایی بگیرن چه فکری می کنند ...
دیگه جون به لبمون رسیده چی می خواد از جون مردم این همه فشار بر دوش مستاجران و طبقه و قشر پایین بس نیست
درود بر همه دوستان
واقعیتش من تا آخر برج یک امسال پول پیش۵۰میلیون داده بودم و ماهی۳.۴۰۰.۰۰۰تومان
جناب صاحبخانه،البته صاحبخانه نیستن.چون وقتی بمیرن که نمیتونن خونه رو با خودشون ببرن تو قبر،خلاصه اینکه اومده میگه ۱۰۰میلیون پول پیش.ماهی۶.۰۰۰.۰۰۰تومان اجاره.
صابخنم گفته کرایه دو تومنمون الا کرده 4تومن تو این اوضاع کرونایی خودت انقدر درامد داری امیدوارم خودش مستاجر بشه همیشه میگن خوبی یکی دیگه رو بخواه ولی اینو نمیخوام چ دعایی دعا کنم این پولدارتر من بی وسع تر بشم راضی نیستم هرکسی پول داره نق با اوناس درصورتی ک در خا ج خیلی ب مستاجران کمتر فشار میارن صابتونه ای ک رحم نداری ما اجنبی نیستیم راضی نیستیم میگی همینک هست خدا هک جایی همینو بهت میگه یادت باشه
واقعا چرا صابخونه ها اینقدر ظالم شدن
امسال دیگه هر چی گشتیم خونه پیدا نکردیم
باید برم روستا و با خانواده همسر زندگی کنم
و این وسط دخالت ها شروع میشه
و اینطور میشه که یه زندگی نابود میشه.
از الان دارم یه سال دیگه خودمو میبینم که
زیر بار فشار زندگی تحمل نکردم و یا خودکشی کردم یا طلاق گرفتم.
فاتحه ی چنین مملکتی و بخونم.
خود این بانکها اجاره خونه ها و قیمت خرید فروش رو بالا بردند . مسخره است بجای درمان این معضل دوباره به فکر سود ۱۸ درصدی بانکها هستند و نردم رو درگیرتر و مقروض تر کنند . اگر بانکها با پول مردم اینهمه زمین و خونه نمی خریدند اینقدر قیمت مسکن بالا نمیرفت و به طبعش اجاره های بدون کنترل بالا ننیرفت . دارین حالا پول رو به جای صاحبخونه ها واریز به حساب بانکهای رباخوار با سود هیجده درصد میکنید . مردم راه حل میخوان . کنترل و نظارت دولت و تصویب لایحه حمایت از مستاجر رو میخوان . جواب مردم رو عقلانی و دلسوزانه بدین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان