بازدید 27929

قبله اشتباهی در مسجدی در ترکیه برای چهل سال

به هر حال طبق شماری از فتاوای سابق، نمازگزاردن به سمت اشتباه ناغافل و ناخواسته مورد قبول است و مشکلی در آن وجود ندارد. همانطور که نماز باید در جهت کعبه باشد و نمازگزار باید برای رسیدن به جهت، موضوع را جستجو کند.
کد خبر: ۹۵۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 27 January 2020

قبله اشتباهی در مسجدی در ترکیه برای چهل سال

قبله اشتباهی در مسجدی در ترکیه برای چهل سالاختصاصی «تابناک باتو» ـ هنگام صحبت درمورد نماز اسلامی، بخش بسیار مهمی وجود دارد. علاوه بر وضو گرفتن، حرکات و قرائت‌های نماز، باید به سمت قبله در کعبه نماز خواند. در هر صورت تمام مساجدی که در حال حاضر ساخته شده و یا می‌شوند، بر پایه‌ای روشن ساخته شده اند: محراب در مسجد باید به سمت قبله باشد، به طوری که نمازگزاران هنگام نماز به سمت آن سجده کنند.

با وجود اینکه این قانون در ساخت مساجد بسیار مهم است، به معنای این نیست که همیشه به کار گرفته می‌شود. یک امام جماعت ترکیه‌ای که در مسجدی در روستایی در شمال شرقی ترکیه نماز می‌خواند، فهمید که مسجد وی در واقع از خطی که باید باشد، انحراف یافته است. این کشف خیلی دیر صورت گرفت، چون این مسجد از سال ۱۹۸۱ ساخته شده، اما این اشتباه بزرگ در طراحی مسجد تاکنون بدون توجه باقی مانده بود و در صورتی که عیسی‌کایا امام جماعت جدید متوجه این ماجرا نمیشد ممکن بود این خطا برای مدت زمان طولانی تری باقی می ماند.

قبله اشتباهی در مسجدی در ترکیه برای چهل سال

پس از مشورت و تحقیق امام مسجد، معلوم شد که محراب قرار داده شده در مسجد در موقعیت صحیح نیست و به همین دلیل نمازگزاران در حال نماز خواندن به سمت مکانی غیر از کعبه با انحراف ۳۳ درجه‌ای بین خط به سمت کعبه و خط ساخته شده از محراب بودند.

در مقابل این اکتشاف، مشخص بود که محراب قدیمی باید با ساخت محراب جدیدی که خط نماز را اصلاح می‌کرد از بین برود؛ اما طبق گفته‌های خبرگزاری‌های ترکیه، این موضوع اکنون به تعویق افتاده است و برای حل مشکل با ساختن پیکانی از نوار چسب در کف مسجد، راه حل موقت برای نمازگزاران پیدا شده تا آن‌ها را به سمت قبله هدایت کند.

به هر حال طبق شماری از فتاوای سابق، نمازگزاردن به سمت اشتباه ناغافل و ناخواسته مورد قبول است و مشکلی در آن وجود ندارد. همانطور که نماز باید در جهت کعبه باشد و نمازگزار باید برای رسیدن به جهت، موضوع را جستجو کند.

این اشتباه در اصل از ساخت مسجد بوده است و نه از خود نمازگزاران و نماز‌های چهار دهه گذشته نمازگزاران این مسجد از منظر دینی باطل نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
خدا در جهت خاصی قرار ندارد. خدا همه جا هست. حتا از رگ گردن نیز به ما نزدیکتر است.
حالا 40 سال رو به یک طرف دیگر نماز خوندند چی شده؟ قحطی آمده ؟ این مصداق بارز بی اثر بودن انجام یا عدم انجام فرایض دینی بر کیفیت زندگی افراد در جامعه است.
قبله اشتباهی نیست برخی از مسلمین طبق اسناد جدید می گویند اصلر قبله سمت شهری به نام پترا بوده که جای تامل هست.در این زمینه مسند های زیادی با مدارک ساخته شده است...چرا توصیف مکه از دید اعراب شهری سر سبز با دیواهای بلند بوده در حالیکه هیچ اثر تاریخی بعنوان دیوار و..در ان منطقه نیست.البته من فقط روایت کردم.
33 درصد نمازشان اشتباه شده
اینکه در روستای دور افتاده ای در ترکیه بوده و ممکنه هزاران مسجد ما در روستاهای دور افتاده هم این مشکل را داشته باشند رو ول کن فقط یک تیتر ضد ترکی پیدا کن بزن
باطل چیه؟ مثلا بری اون دنیا خدا بهت بگه عبادتت واسه من 30 درجه اختلاف داشت قبول نیست؟!
ای بابا! مسجد مجتمع ما هم همین‌طوره. فقط فرقش اینه که سالهاست نمازگزاران دارند تذکر میدهند اما متولی مسجد زیر بار نمیره. میگه دستگاه آوردیم و قبله را تعیین کردیم. همینه که من میگم.
نیت مهم هستش حتی اگه طرف دیندار نباشد .. عمل صالح و کمک به هم نوع بالاترین عبادت است
یعنی چی میشه؟
نمازا همه باطل؟؟
مقصر کیه؟؟؟
نماز قضا باید ادا شود؟؟؟
خبرهای ما را باش
خدایا
هنوز چپ و راست بودن پا و کج بودن قبله مساله هست برای ما
خدایا خودت ببخش قول بده نخندی به این ملتی که خلق کردی
قبول باشه
داستان موسی وشبان را بخاطر بیاورید . اصل مطلب نیت مومنین هست .مانند مسئله ای که یکی از مقلدان آقای مکارم پرسیدن مبنی بر اینکه من موقع غسل کردن ترتیب اول راست و بعد چپ بدن را رعایت نمیکردم و بیش از 30 سال اینگونه عمل کرده بودند !! و ایشان در جواب استفتا فرمودند اشکال نداره .
مقصود تویی، کعبه و بتخانه بهانه
درنجف آباد اصفهان هم در شبستان این مشکل وجود دارد و اکنون دو محراب دارد
حححح ،نماز خون پیدا بشه.بدبخت اگر مسجد آدینه بسازد یا سقف فرو ریزو ویا قبله کج آید .
قبول باشه
از شماهم قبول باشه
هر سو كه نگري خدايي تو بيني.قبله و ديوار بهانه است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار