بازدید 4948

جزئیات اولین جلسه دادگاه متهمان ۲۴۹ میلیون دلاری

کد خبر: ۹۵۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 27 January 2020

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهم مرتضی فلاح اشتری و ۱۱ نفر دیگر در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه اول دادگاه رسیدگی به پرونده متهم مرتضی فلاح اشتری و ۱۱ نفر دیگر به اتهام فساد اقتصادی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

پرونده این افراد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی (ارزی) کشور، بررسی می‌شود.

اتهامات مطرح شده در کیفرخواست این پرونده مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی به میزان ۱۱ میلیون دلار در بازار آزاد، قاچاق عمده ارز و کسب منفعت به میزان ۶۱ میلیارد تومان است.

در ابتدای جلسه قاضی موحد ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه گفت: حمیدرضا مرادی، محمد نائینی تهرانی، امیرخسرو علایی، سعید علی زاده، مرتضی فلاح اشتری، علی اصغر علیزاده، پویا کریمی، علی اکبر سلطان علیان، رکسانا سپهری زاده، شیوا شاهین فر، شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی و شرکت میعاد سازان با نمایندگی سید هادی حسینی متهمان این پرونده هستند.

در ادامه امیر حسین علایی آرانی نماینده دادستان با اشاره به متهمان پرونده گفت: حمیدرضا مرادی فرزند هدایت متهم ردیف اول، محمد نائینی تهرانی فرزند ابراهیم متهم ردیف دوم، امیرخسرو علایی فرزند میر عطاءالله متهم ردیف سوم و سعید علیزاده فرزند علی متهم ردیف چهارم همگی به مشارکت در اخلال نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد به میزان ۱۱ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان بیش از ۶۱ میلیارد تومان متهم هستند.

وی ادامه داد: مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی و تسهیل وقوع جرم و در اختیار قرار دادن حساب خود و جابجایی وجوه شرکت میعاد سازان و مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۲۳۸ میلیون دلار و کسب ۲ میلیارد تومان منفعت متهم است.

نماینده دادستان با اشاره به متهم ردیف ششم گفت: علی اصغر علیزاده فرزند علی به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی از طریق تسهیل وقوع جرم و جابجایی وجوه و حساب سازی برای شرکت میعاد سازان مهر کیش، متهم ردیف هفتم پویا کریمی فرزند علی به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی، تسهیل وقوع جرم و فروش ارز دولتی و جابجایی وجوه فروش حاصل از ارز متهمان ردیف اول تا چهارم، متهم ردیف هشتم علی اکبر سلطان علیان فرزند علی که خود وکیل دادگستری است به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی، تهیه مقدمات جرم از طریق شناسایی بانک‌های عامل معرفی متهمان به این بانک‌ها تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

علایی آرانی ادامه داد: رکسانا سپهری زاده فرزند محمدرضا متهم ردیف نهم پرونده به اتهام معاونت در اخلال عمده نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم و ایجاد تغییرات در شرکت‌های صوری خریداری شده، متهم ردیف دهم شیوا شاهین فر فرزند غلامرضا به اتهام معاونت در اخلال عمده نظام ارزی، تهیه مقدمات جرم و معرفی خود به عنوان مدیرعامل شرکت شهاب سپید و امضای دسته چک و تحویل آن‌ها به متهمان در این پرونده حضور دارند.

نماینده دادستان با اشاره به اتهامات متهمان پرونده تصریح کرد: شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی توسط متهم فلاح اشتری به میزان ۲۳۸ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان ۲ میلیارد تومان و شرکت میعاد سازان مهر کیش با نمایندگی هادی حسینی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی در این پرونده حضور دارند.

وی با اشاره به اقدامات این متهمان گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال ۹۷ بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت لیلا میرزایی و میعادسازان کیش، با ادعای واردات اقدام به اخذ ارز کرده‌اند.

نماینده دادستان با بیان اینکه این شرکت‌ها اهلیت کافی نداشتند، تصریح کرد: متهمان ۱۱ میلیون دلار در رابطه با شرکت میعادسازان دریافت کردند و از طریق شرکت‌های کاغذی ارز را در بازار آزاد فروخته‌اند.

وی تصریح کرد: متهم اصلی پرونده یعنی حمیدرضا مرادی نقش پیدا کردن بانک‌های عامل را داشت و با همکاری سعید علیزاده یک شرکت فاقد فعالیت را برای دریافت ارز دولتی پیدا می‌کند و برای رسیدن به قصد خود اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و اساسنامه شرکت‌ها را تغییر می‌دهد و برای فعال کردن این شرکت‌ها حساب‌سازی‌هایی انجام می‌دهد.

علایی آرانی درباره متهم ردیف دوم گفت: متهم ردیف دوم محمد نائینی تهرانی مدیرعامل اسمی شرکت میعادسازان بوده است و پس از دستگیری متهمان این پرونده، او مدت‌ها متواری بود و البته بازداشت شد.

وی ادامه داد: علیزاده متهم ردیف سوم نقش ثبت سفارش و اخذ ارز را داشت و در خارج از کشور خریدار ارز شرکت میعادسازان بود.

علایی آرانی درباره متهم علی اکبر سلطان علیان گفت: او وکیل دادگستری است و با تعدادی از بانک‌های سمنان آشنایی داشته است، متهمان بعد از مراجعه به شعب بانک در سمنان نام او را می‌بردند.

نماینده دادستان تصریح کرد: مرادی با تشکیل یک شبکه سازمان یافته از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد و تغییر شرکت‌های صوری، پرداخت رشوه، حساب‌سازی به شبکه بانکی مراجه کرده و مدعی شده است که تمایل به واردات کالا دارد و در همین رابطه وجوه ارزی دولت را به تاراج برده است.

وی ادامه داد: مرادی با مبلغ ۳۰ میلیون دلار موجب اخلال عمده شده است، تأمین ارز برای شرکت میعادسازان در اردیبهشت ۹۷ به مبلغ ۴۹۵ هزار یورو بوده و قیمت ارز در بازار آزاد مبنای منفعت حاصله قرار گرفته است.

نماینده دادستان با اشاره به ادیت پروفرم‌ها اظهار کرد: خانم سمیه محمدی کارمند مرتضی فلاح اشتری درباره پروفرم‌ها می‌گوید که چندین مرتبه برای شرکت میعاد سازان فرم‌ها را ادیت و اطلاعات شرکت‌های خارجی را پاک و مهر و سربرگ را از مرتضی فلاح اشتری دریافت کرده است.

وی ادامه داد: حسب اظهارات خانم محمدی او بیشتر اطلاعات را از سعید علیزاده که در دبی بود دریافت می‌کرده و مهر و سربرگ شرکت‌های خارجی را علیزاده برای محمدی می‌فرستاد؛ پیش فاکتور‌ها باید توسط شرکت‌های خارجی تکمیل و در اختیار شرکتی که قصد واردات داشته قرار می‌گرفت، اما این افراد فرم‌های خام شرکت‌های خارجی را در اختیار داشتند و خودشان اطلاعات داخل پروفرم‌ها را می‌نوشتند.

علایی آرانی تصریح کرد: مرتضی فلاح اشتری مدیر شرکت دی بی آی بوده و حواله‌ها را از آلمان دریافت می‌کرد و پیش فاکتور‌ها را علیزاده به حساب میعاد سازان فرستاده است.

نماینده دادستان ادامه داد: علاوه بر پروفرم‌های تشکیل شده توسط خانم محمدی فرم‌های دیگری توسط این باند ایجاد شده و حسب اظهارات خانم سهرابی که کارمند شرکت بازرگانی خاتم بوده فرم‌های شرکت‌های خارجی از طریق ایمیل و واتس‌آپ برای شرکت بازرگانی خاتم فرستاده می‌شد و طبق خواسته نایینی تنظیم شده‌اند.

وی با اشاره به شرکت ارژن پایه کیش اظهار کرد: شرکت ارژن پایه کیش یکی دیگر از شرکت‌های متهم بود، آن‌ها در حال تأسیس آن بودند که توسط دستگاه قضا شناسایی شدند و رضاعلی و کرم داوودی را هم به عنوان مدیر این شرکت قرار دادند.

علایی آرانی تصریح کرد: مرادی رئیس همه و همه از او تبعیت می‌کردند؛ نائینی به مرادی حساب پس می‌داد و علایی هم از مرادی حرف شنوی داشت.

نماینده دادستان گفت: دستگاه قضا و دادسرای عمومی و انقلاب به منظور رعایت انصاف به شرحی که گذشت قیمت ارز در بازار آزاد را مشخص و در همان روز تأمین ارز توسط متهمان را مبنای محاسبه قرار داد و با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد طی روز‌هایی که ارز دریافت شده قطعاً مبلغ منفعت کسب شده بالاتر از مبلغ مذکور و بیشتر از ۹۰ میلیارد تومان است، اما دادسرا از آن صرف نظر کرده است.

علایی آرانی گفت: نخستین ادله گزارش اولیه وزارت اطلاعات مبنی بر شناسایی شبکه دریافت و فروش غیرقانونی ارز بود و ادله دیگر گزارش وزارت اطلاعات درباره میزان ارز دریافتی شرکت میعاد سازان مهر کیش و سایر شرکت‌های وابسته بوده است.

وی افزود: گزارش دیگر مربوط به پلیس آگاهی استان سمنان پیرامون نحوه فعالیت‌های شرکت‌های مرادی است و گزارش دیگر برای وزارت اطلاعات مربوط به تعداد متهمان است.

نماینده دادستان با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ اظهار کرد: طبق این گزارش ردیابی مالی صورت گرفت و این ردیابی‌ها نشان می‌دهد واریز کلان به شرکت میعاد سازان توسط برادر مرتضی فلاح اشتری صورت گرفته و این واریز جهت تأمین ارز ریالی توسط باند مرادی بوده است.

وی افزود: بر اساس ردیابی مالی صورت گرفته حجم واریزی‌ها به شرکت میعاد سازان و شهاب سپید خلیج فارس بابت آبان اینترنشنال بوده است و شرکت آبان اینترنشنال نیز متعلق به سعید علیزاده بود.

در ادامه جلسه قاضی موحد گفت: آقایان مرادی، نائینی و اعلایی در جلسه علنی غیررسانه‌ای تفهیم اتهام شدند و دفاعیات آن‌ها اخذ شده است؛ در این جلسه صحبت سه تن از مطلعین را اخذ می‌کنیم.

سپس قاضی موحد از مطلع پرونده سیدهادی حسینی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

حسینی، مطلع پرونده گفت: من از میردشت استان گلستان هستم، آبدارچی شرکت بودم و پیش آقای مرادی کار می‌کردم.

وی ادامه داد: ۴.۵ سال با آقای مرادی همکار بودم، او رئیس من بود. قبل از تأسیس شرکت در فرمانیه املاک داشت. با آقای نائینی در کیش آشنا شدم و آقای اعلایی هم با مرادی در املاک همکاری می‌کردند.

این مطلع پرونده با اشاره به تأسیس شرکت میعادسازان گفت: مرادی به من گفت می‌خواهیم شرکت تأسیس کنیم و به نفر احتیاج داریم. من ۴ نفر از اعضای خانواده‌ام را به این شرکت بردم. به من گفت اگر بخواهی به خارج از کشور بروی باید پول در حسابت باشد و می‌خواست من را به آلمان بفرستد تا پناهندگی بگیرم.

وی گفت: تمام کار‌های مرادی تلفنی بود من حتی یک نفر را در دفتر ندیدم. او ۳_۴ شرکت در کیش داشت و دفتر‌ها خالی و فقط برای تأیید بانک‌ها بودند.

این مطلع پرونده ادامه داد: آقایان به من پیشنهاد خروج از کشور را دادند تا من را رد کنند و اگر خواستند کسی را بگیرند، جریانات را به گردن من بیندازند.

حسینی گفت: مرادی در رأس همه کار‌ها بود. جلوی ماموران خودتان تهدید کرد که من را به زندان می‌اندازد. اعضای خانواده‌ام عضو سه شرکت شدند.

قاضی موحد پرسید: پول هم گرفتید؟

حسینی گفت: پول نگرفتم، تنها مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان به من داد و گفت لازمت می‌شود. مرادی تا توانست از ما کپی برابر اصل گرفت.

قاضی موحد پرسید: چرا می‌خواست شما را از کشور خارج کند؟

مطلع پاسخ داد: به من پیشنهاد خروج از کشور را داد، می‌خواست من را فراری دهد که جرم‌هایش را گردن نگیرد و مسئولیت‌ها را گردن ما بیندازد.

در ادامه جلسه رضا علی اکرم داوودی به عنوان یکی از مطلعین در جایگاه حاضر شد و گفت: پس از آن که خدمت من تمام شد، دنبال کار می‌گشتم و در باشگاه انقلاب با خانم محمدی آشنا شدم و از آنجایی که خانم محمدی می‌دانست که دنبال کار می‌گردم، به من گفت که می‌توانی بیایی و به عنوان حسابدار در شرکتی که من کار می‌کنم مشغول به کار شوی.

وی ادامه داد: من در گذشته در تشریفات ریاست جمهوری کار می‌کردم و به عنوان روزمزد فعالیت داشتم، پس از آن که به شرکت خانم محمدی رفتم و بعد از دو هفته نایینی را دیدم که گفت او من را به عنوان کارمند در کیش معرفی می‌کند و من این موضوع را قبول کردم و سپس تمام مدارک خود را در اختیار این افراد قرار دادم.

این مطلع با اشاره به کاری که انجام می‌داد، تصریح کرد: دو ماه با آقایان کار کردم و من را به عنوان مدیر شرکت ارژن کیش قرار دادند. حقوق ماهیانه ۳ میلیون تومان به من می‌دادند و به آدرس بانک ملت کیش، بانک کشاورزی سمنان و بانک ملت ونک دست چک گرفتیم.

قاضی موحد پرسید: چرا بانک‌ها در شهر‌های مختلف وجود داشت؟

این مطلع پاسخ داد: به دلیل آن که گفتند در این بانک‌ها آشنا داریم و کار من را را سریع‌تر انجام می‌دهند، من حتی وقتی به این بانک‌ها می‌رفتم مدیر بانک برای من آب پرتقال می‌آورد.

قاضی موحد پرسید: آیا می‌خواستند برای خروج شما از کشور هم کمک کنند؟

این مطلع پاسخ داد: من نمی‌دانستم که دکتر چه کسی است، اما آقایان همواره با شخصی به نام دکتر ارتباط داشتند و مرادی به من گفت که از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به تو پول می‌دهیم تا بتوانی از کشور خارج شوی.

قاضی موحد پرسید: چه کشوری؟

مطلع پاسخ داد: کانادا؛ اما با جعل اسناد و ایجاد حساب بانکی و اعتبار کاذب می‌خواستند من را به خارج از کشور ببرند و با ازدواج صوری کار‌های من را انجام دهند.

قاضی موحد پرسید: ازدواج صوری؟ مثلاً یک فرد ۷۰ ساله را به عقد او در بیاورند؟

مطلع پاسخ داد: خبر ندارم.

مستشار دادگاه پرسید: روزی چند دسته چک امضا می‌کردید؟

مطلع پاسخ داد: به طور کلی سه دسته چک ده برگی را من امضا کردم.

مستشار پرسید: رئیس‌کل شما چه کسی بود؟

این مطلع پاسخ داد: مرادی همه کاره بود.

قاضی موحد با اشاره به قرار وثیقه متهم مرتضی فلاح اشتری گفت: قرار تأمین وثیقه فلاح اشتری نامناسب است و این قرار پس از پایان جلسه به قرار بازداشت تبدیل می‌شود و این متهم پس از این جلسه باید به زندان برود.

در ادامه قاضی موحد از مرتضی فلاح اشتری خواست که در جایگاه قرار گیرد و از او پرسید آیا صرافی شما اکنون فعال است؟

فلاح اشتری در پاسخ به قاضی موحد گفت: فقط مشغول کار‌های کارخانه هستم.

مستشار دادگاه از متهم پرسید: شما با آقای مرادی چه نسبتی داشتید؟

متهم اشتری پاسخ داد: او پدر عروسم است و پسرم خودش با ایشان آشنا شده است.

مستشار پرسید: آقای مرادی از شما چه درخواستی کرد؟

متهم پاسخ داد: مرادی گفت برای من گردش حساب ایجاد کنید، با آقای سعید علیزاده که در عقدکنون پسرم آشنا شدند و هماهنگ کردند تا این کار را برایشان انجام دهد. مرادی سه دسته چک ۵۰ برگی امضا شده را در اختیار من قرار داد و من بعد از اینکه فهمیدم آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، دسته چک را تحویل دادم و کار خاصی نکردم.

وی ادامه داد: من سال ۹۶ یک میلیارد تومان مالیات پرداخت کردم، اما در سال ۹۷ هیچ مالیاتی پرداخت نکردم، زیرا فعالیتی نداشتم.

مستشار پرسید: چند صرافی دارید؟

متهم پاسخ داد: ۲ صرافی.

مستشار پرسید: چرا صرافی‌های متعدد داشتید؟

متهم گفت: من می‌خواستم صرافی چابهار را هم تعطیل کنم، چون کارخانه داشتم و در آنجا کار می‌کردم.

قاضی موحد گفت: کارمندان و برادران متهم نیز باید برای جلسه بعد دعوت شوند و در دادگاه حضور داشته باشند.

قاضی موحد با اشاره به اظهارات حمیدرضا مرادی گفت: حمیدرضا مرادی گفته است که من از آقای فلاح اشتری درخواست کردم این حساب‌ها را برای شرکت آقای علایی گردش دهند، اما ایشان گفتند گردشی ندارم تا ارائه کنم، اما علیزاده پذیرفت که گردش را ایجاد کند، در طی همین زمان علایی پیشنهاد خرید نخ داد و من این پیشنهاد را به فلاح اشتری گفتم، اما او قبول نکرد.

چند روز بعد مرتضی با من تماس گرفت و گفت اگر می‌خواهید حواله بزنید به آقای علیزاده گفتم و ایشان قبول کردند و پذیرفتند که سرمایه گذاری کنند و مبلغ ۴ میلیون یورو از بانک سپه اراک و ۵ میلیون یورو از بانک رفاه مهدی‌شهر برای این کار اخذ شد. در مجموع ۵.۴ میلیارد تومان سهم سود شرکت بود، از این مبلغ ۵۰ درصد سود سهم علایی، ۲۰ درصد نایینی و ۲۰ درصد سهم من بود.

قاضی موحد گفت: در رابطه با اتهام اول که تسهیل وقوع جرم از طریق جابجایی وجوه هست، توضیح بیشتری دهید.

متهم فلاح اشتری پاسخ داد: مبالغی که جابجا شده در بانک ملت بوده و مبالغ اخذ شده در بانک سپه و رفاه بوده است، پس جابجایی صورت نگرفته است.

قاضی موحد پرسید: چرا صرافیتان به نام خودتان نیست؟

متهم فلاح اشتری گفت: ۵۱ درصدش به اسم خودم است، اما چون کار‌های اداری زیادی داشت به اسم همسرم بود، در اصل مال خودم است و ایشان مسئولیتی ندارند.

مستشار پرسید: فرم‌هایی را که شما از طریق آقای سعید علیزاده گرفتید، تحویل چه کسی دادید؟

متهم فلاح اشتری پاسخ داد: من اصلا فرمی نگرفتم، کار من به اندازه کافی در کارخانه زیاد است. خود آقای نایینی و مرادی گرفتند و فقط به عنوان راهنمایی به خانم محمدی زنگ زدند و ایشان گفتند نباید آن را می‌گرفتیم و ایشان خودشان خودسر این حرف را زده‌اند.

در ادامه جلسه دادگاه علی اصغر علیزاده متهم ردیف ششم با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص اظهار کرد: ما حدوداً سه فقره حواله شرکت میعادسازان را نقد کردیم که این حواله‌ها را سعید علیزاده برادر من برایم می‌فرستاد.

وی ادامه داد: برادر من در دوبی کار می‌کرد و با من تماس گرفت و آقای مرادی را به من معرفی کرد و مرادی دسته چک شرکت شهاب سپید را به من داد.

مستشار دادگاه خطاب به متهم علیزاده گفت: مرادی را چه کسی به تو معرفی کرد؟

متهم علیزاده گفت: برادرم مرادی را به من معرفی کرد و من با او در واتس‌آپ ارتباط داشتم و وقتی که گفتم دسته چک شرکت شهاب سفید تمام شده، او با بارنامه هوایی به نام کارمند من دسته چک فرستاد.

مستشار دادگاه پرسید: چند درصد از حواله‌ها را شما و برادرتان دریافت می‌کردید و در قبال هر یورو سهم شما چقدر بود؟

متهم علیزاده گفت: ما با ارز صادرات کاری نداشتیم.

مستشار دادگاه پرسید: رابطه مرادی با برادرت چگونه بود؟

متهم علیزاده گفت: شرکت‌های خارجی نمی‌توانستند با ایران کار صرافی و مستقیم داشته باشند و باید کالایی به فروش می‌رسید و هنگامی که من از برادرم در رابطه با شرکت آقای مرادی پرسیدم، برادرم گفت مرادی مدیر شرکت میعادسازان است و شرکت او کار تجاری انجام می‌داد و وارد کننده گندم است.

مستشار دادگاه پرسید: سهم تو از انتقال پول‌ها چقدر بود؟

متهم علیزاده پاسخ داد: اگر ریال به حساب من وارد می‌شد، چون خرید و فروش حضوری انجام می‌گرفت، لحظه‌ای سود آن حساب می‌شد، اما برای شرکت میعادسازان ۴ میلیارد و برای شرکت شهاب سفید ۲۳۰ میلیارد تومان گرفتم.

در ادامه جلسه علایی نماینده دادستان از متهم علیزاده در رابطه با ارتباطش با متهم فلاح اشتری پرسید.

متهم علیزاده گفت: من هیچ ارتباطی با فلاح اشتری نداشتم و فقط متوجه شدم که او با مرادی ارتباط خانوادگی دارد و من ماهی یک بار به دفتر فلاح اشتری می‌رفتم، زیرا فلاح اشتری با کریمی معاون صادرات بانک مرکزی ارتباط داشت.

نماینده دادستان پرسید: چک‌های سفید امضا را از چه کسی گرفتید؟

متهم علیزاده گفت: از آقای مرادی. هر سه باری که چک شهاب سپید تمام شد، او برای من با بارنامه هوایی حواله فرستاده بود.

قاضی موحد پرسید: شما قبول دارید که نقشی در جابجایی وجوه داشتید؟

متهم علیزاده پاسخ داد: در کیفرخواست نوشته ارز را در برج ۲ گرفتند، اما اولین مراوده‌ای که من راجع به این موضوع با برادرم داشتم مربوط به اواخر برج ۳ بود، بنابراین از کم و کیف زمانی که ارز گرفتند مطلع نیستم.

مستشار دادگاه پرسید: آقای مرادی گفته‌اند شما شریک آقای فلاح اشتری بودید، آیا این حرف درست است؟

متهم علیزاده پاسخ داد: من شریک نبودم، ممکن است منظورشان برادرم سعید بوده باشد که من مطلع نیستم من شراکتی با آقای فلاح اشتری نداشتم و ندارم. با او همکاری زیادی داشتم، اما شراکت نه.

این متهم در پاسخ به سوال قاضی که گفت "اسم شرکت شما چیست؟ " پاسخ داد: نام شرکت من شرکت تضامنی علی اصغر علیزاده و شرکا است.

قاضی موحد گفت: در ارتباط با شرکت میعاد سازان چه مبلغی از وجوه را جابجا کردید؟

متهم علیزاده گفت: ۲-۳ فقره چک بوده است. آن فقره‌ چکی که به حساب من بوده ۴ یا ۶ میلیارد تومان بوده است که اگر بخواهم مبلغ دقیق آن را بگویم ۵ میلیارد و ۲۹ میلیون تومان می‌شود.

قاضی موحد پرسید: درباره شرکت شهاب سپید خلیج فارس چطور؟

متهم علیزاده پاسخ داد: بعد از آن که دسته چک تمام شد، دسته چک دیگری را از طریق پست هوایی فرستادند که یکی از کارمندهایم آن را دریافت کرد. راجع به این شرکت حول و حوش ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب خودم آمده است، اما مبلغ دقیق را بعداً می‌گویم.

قاضی موحد پرسید: نحوه آشنایی شما با آقای مرادی چگونه بود؟

متهم علیزاده پاسخ داد: مرادی را برادرم سعید علیزاده معرفی کرد و ۲-۳ بار با ایشان تلفنی حرف زدم، با آقای فلاح اشتری نیز چندین سال است که آشنا هستم.

قاضی موحد گفت: بابت دو شرکت میعادسازان و شهاب چقدر سود بردید؟

متهم علیزاده گفت: حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت صرافی سود کردم، اما بابت این دو شرکت سودی نبردم.

مستشار دادگاه پرسید: مرادی گفته سهم آقایان علیزاده ۵۰ درصد از منافع فروش ارز‌ها بوده است، در این باره چه می‌گویید؟

متهم علیزاده اظهار کرد: هیچ گونه منفعتی در این رابطه نبردم. من با برادرم شراکتی ندارم و ممکن است او کاری انجام داده باشد که من امانتدار در جریان آن نیستم.

در ادامه جلسه دادگاه متهم پویا کریمی با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص اظهار کرد: برادر من در کشور کانادا صرافی رسمی ثبت کرده بود و از حساب پدرم به عنوان حساب کارگزاری ریالی استفاده می‌کرد و من تنها فعالیت‌های مالیاتی این حساب خانوادگی را انجام می‌دادم و هیچ معامله‌ای با هیچ کدام از افراد نداشتم، من حتی حساب هم معرفی نکردم و خودم هم بانک نرفتم.

نماینده دادستان گفت: ۳۶ میلیارد تومان از حساب شما به حساب مرادی رفته است.

متهم کریمی گفت: معاملات برای برقراری ارتباط میان دفتر دوبی و کانادا به صورت صوری انجام می‌شد و من تحت هیچ شرایطی در ایران با افرادی معامله انجام ندادم.

نماینده دادستان پرسید: می‌دانستی که شرکت آبان اینترنشنال برای چه کسی است؟

متهم کریمی پاسخ داد: خیر.

نماینده دادستان پرسید: پس چرا به مشتریان می‌گفتی که در حواله‌ها بنویسند بابت شرکت ایران اینترنشنال؟

متهم کریمی پاسخ داد: به دلیل آن که دفتر دوبی این گونه می‌خواست.

نماینده دادستان پرسید: آیا شما در ایران مجوز صرافی داشتید؟

متهم کریمی پاسخ داد: به دلیل آن که حساب ریالی در ایران وجود داشت، اما بر اساس کارگزاری فعالیت می‌کردیم.

نماینده دادستان گفت: درباره دفتر مخفی تان توضیح دهید؟

متهم کریمی پاسخ داد: ما هیچ دفتر مخفی نداشتیم و دفتری که مرتبط با کار‌های صرافی بود، در چهار باغ قرار داشت.

قاضی موحد گفت: شما در اظهارات خود گفتید که ۲۰۰ میلیارد تومان پول از حساب شما به حساب شرکت میعادسازان واریز شده است.

متهم کریمی گفت: من در این رابطه هیچ اطلاعی ندارم.

نماینده دادستان گفت: شما در دفتر کارخانه خود عمداً کار‌های خرید و فروش ارز انجام می‌دادید و در یک معامله ۲۰۰ میلیارد تومان از کشور خارج کردید.

متهم کریمی گفت: مستندات معامله ۲۰۰ میلیارد تومانی را به من ارائه دهید.

نماینده دادستان گفت: چرا هنگامی که ضابطان قضایی به خانه شما آمدند، ۲ هارد و تلفن‌همراه را در سیفون دستشویی پنهان کردید؟

متهم کریمی گفت: برادر من کارمندی داشت که با او به مشکل خورده بود و اقوام این کارمند در ایران من را تهدید به قتل کردند، به همین دلیل هنگامی که ضابطان قضایی به خانه من آمدند نمی‌دانستم آیا این تهدید کنندگان هستند یا ماموران نیروی انتظامی، لذا هارد و تلفن همراه خود را که حاوی تصاویر خانوادگی بود مخفی کردم و پس از آن رمز‌های هارد را به ضابطان قضایی ارائه دادم و آن‌ها هم از محتویات هارد با خبر شدند.

نماینده دادستان گفت: شما بسیاری از اسناد و برگ‌ها را هم در دستگاه خرد کننده کاغذ ریختید.

متهم کریمی گفت: در دفتر صرافی ما هفته‌ای هزار برگ جمع می‌شد و نمی‌توانستیم این برگه‌ها که حاوی اطلاعات شخصی و مالی مردم بودند را رها کنیم، به همین دلیل باید آن‌ها را در دستگاه خرد کننده کاغذ می‌ریختیم.

قاضی موحد گفت: برای چه در حواله‌ها می‌نوشتید بابت آبان اینترنشنال؟

متهم کریمی گفت: من نمی‌دانم چرا می‌نوشتیم آبان، به من هم گفته بودند این گونه بنویسم.

قاضی موحد گفت: ندانستن شما به دلیل آن که به دیگران ضربه زده است، جرم به حساب می‌آید.

در ادامه متهم علی اکبر سلطان علیان در جایگاه قرار گرفت و گفت: من علی اکبر سلطان علیان، فرزند محمدعلی، متأهل، دارای دو فرزند، وکیل دادگستری و تولید کننده در استان سمنان و فاقد سابقه کیفری هستم.

سلطان علیان اظهار کرد: در پرونده سه دلیل برای اتهام من ذکر شده است، اولین دلیل که از دفتر یادداشت آقای مرادی به دست آمده و دومین دلیل، صحبت‌های علایی و سومین دلیل نیز اظهارات بنده بوده است.

وی افزود: من از طریق آقای محمدزاده (موکلم) با آقایان علایی، نایینی و مرادی آشنا شدم. زمانی که این‌ها در بانک انصار حساب باز کردند، چون حسابی در بانک کیش به نام شرکت داشتند نمی‌توانستند حساب دیگری باز کنند، به همین دلیل حساب بانک کیش را بستند و حساب بانک انصار آن‌ها باقی ماند.

نماینده دادستان پرسید: آیا شما وکیل بانک هم بودید؟

متهم پاسخ داد: بله، وکیل بانک انصار بودم و بانک انصار و کشاورزی را به آقای مرادی معرفی کردم.

نماینده دادستان گفت: آقای مرادی گفتند که شما دوست آقای نایینی بودید، این مطلب درست است؟

متهم سلطان علیان پاسخ داد: من از ابتدا ایشان را نمی‌شناختم و بعد از معرفی آقای فراهانی با ایشان آشنا شدم.

قاضی موحد درباره میزان مبلغ دریافتی از شخصی به نام خانم فرهادی سوال کرد و متهم پاسخ داد: ۱۱۰_۱۲۰ میلیون تومان در طول یک سال دریافت شده است.

قاضی موحد گفت: این خانم چه ارتباطی با این آقایان داشت؟

متهم سلطان علیان گفت: هیچ ارتباطی نداشتند.

نماینده دادستان گفت: درباره سمت آقایان علایی، مرادی و نایینی در شرکت توضیح دهید.

متهم سلزبن علیان اظهار کرد: علایی به عنوان مدیرعامل، نایینی حسابدار و مرادی پیگیر کار‌های اداری بود، البته من احساس می‌کنم که آقای مرادی همه کاره بوده است.

مستشار دادگاه پرسید: چرا آن‌ها به بانک‌های سمنان مراجعه کردند وقتی شرکتشان در کیش بوده است؟

متهم سلطان علیان پاسخ داد: من بعد از بانک رفاه با آن‌ها آشنا شدم، سیاستی که در سمنان وجود داشت جذب مشتری خارج از استان بود.

مستشار دادگاه پرسید: شما از آن‌ها بابت چه چیزی پول گرفتید؟

متهم پاسخ داد: من از آن‌ها پولی دریافت نکردم.

در ادامه جلسه دادگاه متهم رکسانا سپهری زاده با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص اظهار کرد: جلسه گذشته نماینده دادستان عنوان اتهامی ثبت غیر حضوری صورتجلسه شرکت و تغییر نوع کارت بازرگانی را درباره من مطرح کردند که باید بگویم این کارها هیچ کدام خلاف نبوده‌اند.

وی ادامه داد: ثبت غیر حضوری صورتجلسه ها به هیچ وجه غیرقانونی نیست و حتی ادارات ثبت جلسات تهران هم به صورت غیر حضوری این کار را انجام می‌دهند، به همین دلیل کار من غیر قانونی نبوده است.

متهم سپهری زاده تصریح کرد: تغییر نوع کارت بازرگانی هم عرف است و هر فردی می تواند وارد سامانه شود و نوع فعالیت بازرگانی خود را تغییر دهد و دارنده کارت بازرگانی می‌تواند سه بار در سال بدون مجوز نوع کالای وارداتی خود را تغییر دهد.

وی ادامه داد: من برای سه شرکت شهاب سپید ارژن پایه و میعاد سازان صورتجلسه تنظیم کردم.

متهم سپهری زاده با اشاره به اقدامات او برای متهمان دیگر پرونده گفت: من برای اولین بار اعلایی را هنگامی که کارت مجوز اقتصادی جزیره کیش را می‌خواست دیدم و بابت تغییر نوع فعالیت کارت بازرگانی و صدور مجوز اقتصادی با او همکاری کردم.

وی ادامه داد: من دارای موسسه حقوقی هستم و تمام فعالیت‌هایم بر اساس قانون بود. شرکت ارژن را از قبل می‌شناختم و از آنجایی که این شرکت به دنبال فروش سهام خود بود، من شرکت را به مرادی معرفی کردم و آقای مرادی، داوودی را به عنوان مدیرعامل شرکت به من معرفی کرد.

نماینده دادستان گفت: شما صورتجلسه اعضای هیئت مدیره را نمی‌توانید تغییر دهید، زیرا امضای اعضای هیئت مدیره احتیاج است.

متهم سپهری زاد پاسخ داد: من صورت جلسه را تهیه و تنظیم کردم و در اختیار آقایان قرار دادم و آقایان این صورتجلسه را امضا شده به بنده تحویل دادند.

نماینده دادستان پرسید: آیا از وکالت نامه‌ای که خانم شیوا شاهین فر به آقای مرادی داده اطلاع دارید؟

متهم سپهری زاد پاسخ داد: بله، خانم شاهین فر وکالت نامه داشتند.

قاضی موحد پرسید: از مرادی چقدر پول گرفتید؟

متهم سپهرزاد پاسخ داد: من از شخص مرادی پولی نگرفتم.

قاضی گفت: پول گرفته اید، پس درباره آن توضیح دهید.

متهم سپهری زاد گفت: من فقط بابت قرارداد ارژن پایه ۴ میلیون و برای شرکت میعادسازان حدود ۲ میلیون و همچنین برای شرکت شهاب سپید هم ۳ میلیون پول گرفتم.

قاضی موحد گفت: اقدام شما آثار حقوقی داشت، چرا احراز صلاحیت انجام نمی‌دادی؟

متهم سپهرزاد گفت: من وظیفه احراز صلاحیت نداشتم.

قاضی موحد گفت: این اقدام شما خلاف قانون بوده، زیرا شما وظیفه احراز صلاحیت داشتید.

در این هنگام قاضی موحد با اعلام ختم اولین جلسه رسیدگی به پرونده گفت: ادامه رسیدگی به پرونده در ساعت ۱۳ روز شنبه ۱۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان