بازدید 12738

خیابان‌های تهران دو نفره نیست!

خیابان کامل باید بستری داشته باشد که هم پیاده، هم سواره در کنار دوچرخه سوار و وسایل حمل و نقل عمومی امکان رفت و آمد داشته باشند. قرار نیست تردد خودرو محدود شود، اما قطعا اولویتی که امروز خودرو‌ها در شهر دارند به شهروندان پیاده، شهروندان دوچرخه سوار و افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استقاده می‌کنند، اختصاص پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۹۵۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵ 27 January 2020

در خیابان‌ها و محلات تهران قدم بزنید. در کمتر خیابانی می‌توانید به راحتی با همراه خود تردد کنید. پیاده رو‌های محلات پایتخت، تنها برای یک نفر جای دارد. آن هم با وجود پست‌های برق و آسفالت‌ها و موزاییک‌های ناهماهنگ به سختی می‌توان به تنهایی پیاده روی کنید.

به گزارش «تابناک»؛ پیاده رو‌های تهران به ویژه در مناطق تاریخی ناپیوسته و بهم ریخته، خطوط ناممتد و نامتناسبی برای آمد و شد شهروندان به وجود آورده است. بافت‌های تاریخی هم دست کمی از محلات ندارد. محلات تاریخی کشور‌های مختلف پیاده رو‌ها با نورپردازی‌های ویژه در شب به مکان‌های امن و آرام برای تردد عابران، به دور از تحمل صدای بوق ممتد ماشین‌ها و آلودگی هوا تبدیل شده است، اما در مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران این مناطق دچار شب مردگی و در روز دچار ترافیک و آلودگی و .. است.
مسیر‌های پیاده رو در شهر تهران، هیچ تناسبی با میزان تردد شهروندان ندارد و می‌توان گفت که مدیریت شهری نیز تدبیری در این زمینه نداشته است.

همه مشکلات به باریکی پیاده رو ختم نمی‌شود. اگر در تهران زندگی می‌کنید، حداقل برای یک بار هم که شده، تردد در پیاده رو‌های شهر برایتان مشکل ساز شده است؛ از سد معبر دستفروشان گرفته تا خودرو‌هایی که برای فروش داخل پیاده رو می‌گذارند یا موتورسورانی که بی توجه به عابران پیاده با سرعت از آن می‌گذرند، همگی نشان از این دارد که شهرداری تهران با تمامی اقداماتی که انجام داده نتوانسته در زمینه رفع سد معبر در شهر موفق باشد.

خیابان‌های تهران دو نفره نیست!

در این رابطه محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ۱۷ آذر ماه سال ۹۶ طی مصاحبه‌ای گفت: در حوزه پیاده راه سازی و پیاده راه‌ها، وضعیت بغرنجی داریم، به طوری که در طول مسیر یک خیابان، شاهد پستی بلندی‌های قابل توجهی هستیم که اگر مردم به آن‌ها توجه نکنند ممکن است دچار آسیب دیدگی جدی شوند.

او افزود: رعایت نکردن قانون و توجه نکردن به انسان در مدیریت شهری و همچنین عدم توجه جدی توسط شهرداری‌ها و ناظران ساخت و ساز‌ها به پیاده رو باعث وضعیت نامناسب معابر و پیاده رو‌ها در شهر شده است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: هر کسی براساس سلیقه و اراده خود و با یک متریال و کد ارتفاعی متفاوت پیاده رو ساخته است، در صورتی که باید محور و مبنای طول خیابان و پیاده راه باشد و شخص سازنده باید ارتفاع حیاطش را براساس سطح خیابان ایجاد کند.

سالاری با اشاره به برنامه شورای پنجم شهر تهران برای حل معضل پیاده رو‌ها اظهار داشت: برنامه ما نظارت جدی بر اجرای مقررات شهرسازی و معماری و مقررات ملی ساختمان در فرآیند احداث ساختمان‌هاست.

در ادامه نیز پیروز حناچی گفت: در مورد توسعه محور‌های پیاده به سمتی می‌رویم که برخی خیابان‌های تهران را پیاده راه کنیم. برخی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران را می‌خواهیم پیاده راه کنیم که در آینده نزدیک اعلام می‌شوند.

گفتنی است، در حالی که مشکلات پیاده رو‌های محلات حل نشده، مدیریت شهری به فکر ایجاد خیابان کامل است.

خیابان کامل باید بستری داشته باشد که هم پیاده، هم سواره در کنار دوچرخه سوار و وسایل حمل و نقل عمومی امکان رفت و آمد در آن را داشته باشند. قرار نیست در خیابان‌ها تردد خودرو محدود شود، اما قطعا اولویتی که امروز خودرو‌ها در شهر دارند، به شهروندان پیاده، شهروندان دوچرخه سوار و افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استقاده می‌کنند، اختصاص پیدا خواهد کرد.

با وجود این، نه تا پایان سال ۹۸ طبق برنامه سوم به خیابان کامل خواهیم رسیم و نه با توجه به بودجه‌ای که هر ساله اختصاص پیدا می‌کند، وضعیت پیاده راه‌ها به خصوص در محلات مطلوب خواهد شد و هر ساله هزینه گزافی به این بهانه تخصیص پیدا می‌کند؛ هزینه‌ای که هیچ گاه گره‌ای نمی‌گشاید!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۹
تهران پایتختی ویران با شهروندانی بی فرهنگ و بی کلاس و شهرستانی و بی نظم و هرج و مرج و ..... تبدیل شده
پاسخ ها
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
بنده خدا
بی فرهنگی و بی نظمی و... ربطی به شهرستانی و تهرانی ندارد لطفا از توهین به سایرین پرهیز کنید زیرا توهین هم نشانه فرهنگ غلط است که ظاهرا شما دارید
شهرستان
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
نتیجه گیری بنده از سخنان گهر بار شما اینه که شهرستانی مساوی است با بی فرهنگ.... واقعا برای شما شهری ها متاسفم. سلاطین ادعا
عمدا دو نفره ساخته نشده اند.یادتونه یک موقعی می خواستن پیاده رو ها و خیابان ها رو دیوارکشی کنند و مردونه و زنونه کنن؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
بعضی ها یک وقتی چیزی گفتند شما هم به چسب به حرف بعض ها بک وقتی !!! بگذارید برای امروز کار کنیم.
من از شهردار و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران خواهش میکنم بستر استفاده از دوچرخه را در شهر تهران و اجازه حمل دوچرخه در مترو را فراهم کنند.در بیشتر کشور های دنیا قوانین را طوری مینویسند که مردم را به سمت دوچرخه سواری و تحرک سوق دهند.
آلودگی صوتی ، هوا کمتر میشود ، ترافیک سبکتر و تحرک در جامعه و خطر کمتر ابتلا به سرطان.
آفرین به شورای شهر و شهرداری
بالاخره یه فکری هم به حال پیادهروها شد
در منطقه یک ،راهی به نام پیاده رو نیست و یا خیلی باریک و کم است.
شهرداری کلی طبقه مازاد فروخت. ام امان از اینکه عقب نشینی و ایجاد بستر عریض برای پیاده رو ها را در نظر بگیرد
کسی به فکر شهر و مردم نیست. هر کسی میشینه پشت میز میشه کاسب و دنبال پول است
اینجا ایرانه از این سوسول بازیا نداریم
برای موتوزسیکلت همه تقصیرها را گردن شهرداری نندازید، مثلن شهرداری چیکار می تونه بکنه؟در درجه اول راهنمایی و رانندگی برای اعمال قانون و بعد دولت برای محدود کردن تولید موتورسیکلت مقصره.
شهرداری تنها کاری که میکنه فقط زباله هارو جمع مبکنه. همین!
تهران هیچ شباهتی به یک شهر با قانون ندارد کافی است نیم ساعت پیاده روی کنید تا متوجه وضع اسفناک حاکم بر این شهر که ناشی از هرج و مرج کلان و بی کفایت سالاری در کشور است را ببینید.
موتور سوارها که تابع هیچ قانونی نیستند و هیچ کسی هم در هیچ سطحی با آنها بر خورد نمی کند.فست فودها و بستنی فروشی ها که پیاده رو را با میز و صندلی هایشان اشغال کرده اند در برخی خیابان ها هم که می روی پیاده روها را تبدیل به تعمیرگاه کرده اند و اگر عابری بخواهد رد شود باید تا وسط خیابان دور بزند تا راهی برای عبور و مرور پیدا کند بدتر از همه اینها بی تفاوتی شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی و هر نهادی که مسئول ساماندهی آنهاست را می بینیم.
قرار بود دروازه دولت ساماندهی ومیدانگاه شود ولی هنوز خبری نیست برای مترو ها هم اسانسور مخصوص سالمندان و معلولین از درب ورودی خیابان نصب شود ممنون
بیا اهواز ببین اون وقت میری صدتا سجده شکر به جا میاری. ناشکری نکن
مگه دو نفره هم اجازه میدید راه برن توش؟
به جای اولویت دادن به انسان، به ساختمان و ماشین دادند. حالا باید به سختی این اولویت را به انسان تعویض کرد. فقط مواد نیست، فرهنگ شهرنشینان پایتخت باید انسان مدار شود، ماشین ها همین الان از روی شما به راحتی رد می شوند! ساختمانها که هر متر بیش از چند ده میلیون تومان است، دائما سهم پیاده راه را کم می کنند! انسانها در تهران تنبل شده اند و کمتر حاضرند 20 دقیقه در روز پیاده روی کنند که هم از بار ترافیک کم می شود و هم سلامت تر خواهند بود. خلاصه همت می خواهد که کو کجاست!!!
من اگه شهردار بودم تهرانو میکوبیدم از اول میساختم چون یه آش شله قلمکاری شده که هزیته کردن فقط پول دور ریختنه فقط زیر زمینش خوبه
تابناک چرت و پرت می نویسیا!!
تو کدوم پیاده رو نمیشه دو نفره راه رفت؟؟ حالا تو دو تا خیابون فرعی و کوچه تنگ شاید جا کم باشه اما خیابون های اصلی که برای راه رفتن دو نفر یا حتی چند نفر مشکلی نداره! مگر اینکه اون دو نفر شتر باشن نتونن کنار هم راه برن!
پیاده رو ها که مال موتورسیکلت هاست خیابان هم که پارکینگه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی