بازدید 15880
نقدی بر رویداد رقم خورده در ورودی فرودگاه با یک فوتبالیست؛

تنها موضوعی که اهمیت ندارد، خارجی بودن «دیاباته» است!

البته این اتفاق به رغم عجیب بودن، دست کم در فوتبال کشورمان سابقه دار است و از آخرین نمونه‌های آن، کشیدن موی سر گادوین منشا، مهاجم سابق سرخابی‌ها در ذهن بسیاری ثبت شده است. رویدادی که با کمی تامل پی خواهیم برد خیلی بیش از این‌ها در ذهن مان ثبت شده و در موارد بسیاری، به دست خودمان رقم خورده است!
کد خبر: ۹۵۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 25 January 2020
تابناک اجتماعیاگر قرار باشد تعارفات را کنار بگذاریم و پای تمدن چند هزار ساله را به میان نکشیم، اتفاقی که برای بازیکن خارجی و نام آشنای استقلال رخ داده، به هیچ عنوان عجیب و خارق العاده نیست!

به گزارش «تابناک»؛ ماجرای پیچیده‌ای که به نوعی با فرودگاه شروع شده بود، بار دیگر به فرودگاه رسیده است، با این ملاحظه که برای رسیدن به این نقطه، پروسه‌ای عجیب و طولانی طی کرده ایم و هنوز باور برخی زیر و بم هایش برایمان ساده نیست؛ درست مثل باور این رویداد اخیر.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که خبر رسید یک هواپیمای مسافربری دقایقی بعد از برخاستن از باند فرودگاه بین المللی واقع در جنوب تهران، سقوط کرده است. پرنده‌ای که خیلی زود مشخص شد حامل جمع بزرگی از جوانان نخبه بوده که ساخت ویدئو در فرودگاه برای ممانعت از رفتن ایشان از وطن، بی موقع و بی فایده است چراکه... .

بیایید سریع‌تر از این بخش ماجرا عبور کنیم تا به رویدادی برسیم که طی ساعات اخیر بار دیگر یک فرودگاه در تهران را به اخبار پیوند زده و موجب شکل گیری موجی از واکنش‌ها شده است؛ رویدادی که با عبارت «پشت پا انداختن» برای بسیاری مان شناخته می‌شود و آنقدر آشناست که نیازی به تعریف ندارد.

احتمالا می‌دانید که ماجرا از چه قرار است، اما برای آنکه ابهامی نماند، بد نیست اشاره کنیم که بعد از سقوط پرواز تهران-کی یف، برخی کشور‌های آسیایی از کنفدراسیون فوتبال این قاره خواستند تا میزبانی‌های تیم‌های فوتبال کشورمان تعلیق شود تا مجبور نباشند با پرواز به ایران عزیمت کنند و این تصمیم ابتدا با پاسخ مثبت تصمیم گیران فوتبال در قاره همراه شد.

پس از آن بود که پویش و تکاپویی وسیع در میان طرفداران و مدیران باشگاه‌های ایرانی و بعد متولیان فوتبال و ورزش کشور به راه افتاد که در نهایت منجر به بازگرداندن میزبانی‌ها به کشورمان، البته در دور گروهی به بعد گردید و از این روی، تیم‌های راه یافته به مرحله قبل از گروهی، ملزم به سفر به کشور ثالث برای بازی شدند؛ تیم‌هایی مانند استقلال تهران.

سفری اجباری و الزامی که پیش از انجامش با یک حاشیه عجیب و غیرفوتبالی همراه شد؛ اینکه یکی از نیرو‌های خدماتی فرودگاه به مهاجم خارجی و مشهور این روز‌های آبی پوشان پشت پا انداخت و این تصویر در قاب دوربین چندین رسانه ثبت و ضبط شد؛ رویدادی بسیار عجیب که مسئولان فرودگاه را مجاب کرد، خیلی زود اطلاعیه عذرخواهی صادر کنند و در آن وعده برخورد با خاطی را بدهند.
 
تنها موضوعی که اهمیت ندارد، خارجی بودن «دیاباته» است!

البته این اتفاق به رغم عجیب بودن، دست کم در فوتبال کشورمان سابقه دار است و از آخرین نمونه‌های آن، کشیدن موی سر گادوین منشا، مهاجم سابق سرخابی‌ها در ذهن بسیاری ثبت شده است. رویدادی که با کمی تامل پی خواهیم برد خیلی بیش از این‌ها در ذهنمان ثبت شده و در موارد بسیاری، به دست خودمان رقم خورده است!

بله! کافی است سری به اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی بزنیم تا دریابیم چه تعداد افراد کوشیده اند با کامنت هایشان، به دیگران پشت پا بیندازند و موجبات سکندری خوردن و حتی افتادنشان را فراهم آورند؛ درست مثل آن‌هایی که اخیرا به فلان بازیگر مشهور سینما تاختند که چرا با بهمانی عکس گرفته و بعد بسیار کار را کرده است؟

یا بیایید کمی از دنیای چهره‌های مشهور مانند فوتبالیست‌ها و بازیگران سینما و هنرمندان فاصله بگیریم و به یاد آوریم که چند بار دیده ایم که برای افراد موفق در دور و اطرافمان موانعی از جنس پا انداختن سبز شده و بعضی کوشیده اند زمینشان بزنند؟ آیا هرگز در مسیر موفقیت ما این موانع قرار نگرفته و هرگز ما هم در قرار گرفتن این موانع عجیب و ناگهانی در مسیر موفقیت دیگران نقش آفرینی نکرده ایم؟

تلاش برای چسباندن خودمان به افراد موفق و دیده شدن به واسطه آن‌ها چه؟ چند بار به این موضوع نازیده ایم فلانی که نام آشناست را دیده ایم و یا فراتر، کوشیده ایم با بیان برخی جملات یا نشان دادن واکنش‌های خاص، خرابشان کنیم؟ عبور از دایره ادب و احترام برای کری خواندن چطور؟ تلاش برای دست و پا چلفتی یا بی دانش بودن یا بروز و نمود یافتن ویژگی‌های منفی دیگران چه؟

اگر در هر یک از این پروسه‌ها سهمی داشته باشیم، آیا تفاوتی با آن نیروی بخش خدمات فرودگاه داریم که با رفتارش بازیکن استقلال را آزرده خاطر کرد؟ رفتاری که ممکن است تصور کنیم نشان دادنش به خارجی‌ها بدتر است چراکه با میهمان نوازی و اصول مشابه در تعارض است در حالی که شاید بی اهمیت‌ترین بخشش، همین موضوع باشد چراکه نکات مهم و کلیدی مانند نوع دوستی و اخلاق پیش از آن قرار دارند که اگر نادیده گرفته شوند، اهمیتی ندارد ایرانی مورد آزار قرار بگیرد یا فردی از هر ملیتی دیگر!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۳
از کوزه همان برون تراود که در اوست
واقعا ممنونم از نویسنده گرامی، ما به اینجور نقدهای قابل فهم ارزشمند نیاز داریم. خصوص یادآوری اینکه ما با آن نیروی خدماتی فرودگاهی فرق عمده ای نداریم و بجای شماتت به بررسی کارهای زشت خودمان بپردازیم...
ما مردم ایران فقط ادعا داریم
هیچ ربطی هم به مسولین نداره، البته اونا هم فقط ادعا دارن
این هم نتیجه فامیل سالاری!
کل مقاله میشه: یکی پشت پا انداخت، زشته دیگه نکنید
این همه طول و تفسیر چیه دیگه تابناک. مطالب خسته کننده!
ما که نفهمیدیم چی شده؟
ايراني فقط مدعي است !
بس کنید موضوع به این الکی را ادامه ندین
نهایتا چی؟ باید بی خیال بشیم ، این جور اخبار رو پخش نکنیم؟
چه کار باید کرد؟
ما ایرانی ها خواسته یا ناخواسته خیلی نژادپرستیم!!!
اینجا بیشتر از آنکه بحث میهمان نوازی باشد بحث بر سر رعایت اصول حرفه ای شغل مطرح می شود. فرض کنیم این فرد اصلا پشت پا هم نمی انداخت و همه بحث بر سر این بود که حق تقدم در عبور از این درب با کیست؟ آیا نیروی خدماتی باید منتظر می ماند تا مسافر از آنجا عبور کرده و سپس ادامه کارش را انجام میداد یا اینکه ...... نداشتن رفتار حرفه ای و اخلاق کاری، در بسیاری از مشاغل و حوزه های زندگی ما ایرانیها به شدت خود نمایی می کند. ادبیاتی که پزشکان با آن پرستاران را خطاب و عتاب می کنند. ادبیات و نوع پاسخگویی مقامات به مردم، نوعی که روحانیون مخالفان خود را خطاب قرار می دهند و ... همه اینها ضرورت تدوین مرام نامه های اخلاقی برای مشاغل مختلف و تفکیک ادبیات و رفتار رسمی و مودبانه از رفتارهای موهن و غیراخلاقی را ضروری می نمایاند.
حالا این فرد پا را فراتر گذاشته و نه تنها به تمام اصول نانوشته اخلاق حرفه ای پشت پا زده بلکه وارد یک رفتار فیزیکی زشت نیز شده است.
اقا ما تمدن 7000 ساله داريم ما خوبيم ما بهترنيم خارجي ها با مادشمني دارندميخواهند ما را بد نشان بدهند چقدر هم خود شيفته ايم
نشان ندادن عکس العمل از سوی بازیکن نشان دهند تربیت خانوادگی و مذهبی ایشان است
نه اخوی وقتی بیگانه ستیزی را به ما اموزش میدهند دیگر تفکیک عرب وافعان وعربی وشرقی در نزد بغضی ها محلی از اغراب نخواهد داشت هنر دوست داشتن همنوغان وادغای جهانی بودن وصلح ودوستی نیاز به اموزش خیلی بیشتر دارد .نمونه بارز این نوغ اموزش ها را در خیلی از حتی مدیران ما نمی بینید که برای رسیدن به مقصود وهدف خویش دائما در حال سکندری دیگران هستندحال اگر ان پشت پا زدنها برای غدهای منافع دارد برای این جوان جز شرمندگی غایدی دیگری نخواهد داشت.
ها!
چیچی میگوعی؟!
دیاباته حتی اگر 20 میلیارد هم برای بیت المال آب خورده باشه ارزش داره . اگر بازی تنگ غروب باشه ، حتی اگر کلیه نورافکن های ورزشگاه روشن باشن بخاطر استتار پوستش با شب محاله دیده بشه و چپ و راست گل میزنه
چی میگی بابا ... ... فقط بازی با الفاظ ... واقعا در تابناک چه خبره ... ؟؟؟؟
سقوط هواپیما و محروم شدن از میزبانی و خطای نیروی خدماتی ... همه را پشت هم چیدی که بگی ملت بی فرهنگی هستیم ...
دستت درد نکنه که خودت و سلبریتی هات با فرهنگین ... از بس توی اینستاگرام چرخیدی ... باورت شده که ما بی فرهنگیم .... باشه بابا توخوبی
از شما هم معذرت میخایم گردنمون هم از مو باریکتره
اینم مثل کشیدن موهای منشا بازیکن استقلال سناریوی پرسپولیسی ها برا محروم کردن بازیکن حریفه. اون دفعه هم دقیقا یک نفر فیلم گرفت و یکی کارشو انجام داد تا با واکنش منشا اونو محروم کنن. اینبار تیرشون به سنگ خورد
اينجا ايران است!!!!!!!!!!
مشکل تامین کننده نیرو است، او را باید تغییر دهند
نابناك جان ! اون اقاي هواشناسى طفلك خيلي هم بي ربط نگفته . بيا لواسون تا ببيني چه خبره . كولاك شده .
توهم توطئه دارید
به نظر میاد به صورت غیر عادی به این موضوع پرداخته شده . در حالی که توی فیلمهای پخش شده اصلا پشت پا انداختن معلوم نیست و بیشتر نوشته هاست که بیننده رو مجاب میکنه تا این تصاویر به عنوان پشت پا انداختن بپذیرن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار