بازدید 7899
بیش‌ترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خود را نشان داد که پیام‌رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این موضوع فرصتی به پیام‌رسان‌های داخلی داد که وارد عرصه رقابت شوند. هرچند فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی تنها راه مناسب برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست
کد خبر: ۹۵۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰ 25 January 2020

رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT، مهم‌ترین چالش توسعه پیام‌رسان را ایجاد اقبال از طرف مردم دانست و تاکید کرد که این کار از طریق سرویس‌های جذاب و بومی و ایجاد یک اکوسیستم که مردم به آن وابسته‌اند، محقق می شود.

به گزارش ایسنا، پیام‌رسان‌های داخلی در طول چند سال گذشته آغاز به کار کرده و مشغول فعالیت شده‌اند، اما بیش‌ترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خود را نشان داد که پیام‌رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این موضوع فرصتی به پیام‌رسان‌های داخلی داد که وارد عرصه رقابت شوند.

هرچند برخی کارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی تنها راه مناسب برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه‌دار شده است و البته از طرف برخی مسؤولان همواره به رشد پیام‌رسان‌های داخلی پس از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج اکثر کاربران از آن و کوچ به شبکه‌های داخلی اشاره شده است.

سرویس‌های بومی نتوانستند آنطور که باید از عهده خدمت‌رسانی به کاربران برآیند

با وجود این، در روزهایی که دسترسی به اینترنت جهانی قطع شده بود و کاربران بیش‌تری به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی روی آوردند، این سرویس‌های بومی نتوانستند آنطور که باید از عهده خدمت‌رسانی به کاربران برآیند و این موضوع واکنش مسوولان را در پی داشت، با این مضمون که با وجود پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، استفاده حداکثری از پیام‌رسان‌های خارجی نشان ضعف در خدمات پایه شبکه ملی است.

علیرضا یاری در گفـت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در هر سرویس فناوری اطلاعات موضوعی تحت عنوان "زمان ورود به بازار" وجود دارد، گفت: اینکه زمان ورود به بازار مناسبی نداشته باشیم، دو حالت دارد؛ یک این‌که آن سرویس هنوز مورد درخواست کاربران نیست و نمی‌تواند موفق شود. دیگر این‌که بسیاری از سرویس‌ها برای مثال حتی سرویس‌هایی که درحال حاضر به موفقیت رسیده‌اند، اگر می‌خواستند چند سال پیش چنین موفقیتی را داشته باشند، امکان‌پذیر نبود، چون شبکه ۳G هنوز آنچنان در دسترس نبود و این سرویس به اقبال مناسبی نمی‌رسید.

وی با اشاره به وضعیت پیام‌رسان‌های بومی اظهارکرد: درخصوص پیام‌رسان‌ها، وقتی تلگرام هنوز آنقدر رشد نکرده بود و ما بازار را از دست نداده بودیم، برای ورود به بازار زمان مناسبی بود که متاسفانه آن زمان ما نه برنامه‌ای برای توسعه پیام‌رسان داشتیم و نه به چنان دانش فنی دست پیدا کرده بودیم. زمانی که متوجه شدیم پیام‌رسان‌ها چقدر موضوع مهمی هستند و می‌توانند یک بستر مهم از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشند، به این فکر افتادیم که پیام‌رسان‌های بومی را توسعه دهیم.

مهمترین چالش یک پیام‌رسان

رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT با بیان این‌که وقتی پیام‌رسان توسعه پیدا کرد، مهم‌ترین چالشش این است که بازار را بگیرد، افزود: اما با وجود اقبالی که پیام‌رسانی مانند تلگرام داشت، امکان رقابت دشوار بود و حتی همان زمان لاین و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌گفتند محال است ما بتوانیم با تلگرام در ایران رقابت کنیم.

یاری ادامه داد: برخی دولت‌ها مانند دولت چین در چنین مواقعی اقدام به ایجاد محدودیت و فیلتر می‌کنند. البته این کار ممکن است در دولتی مانند چین که اکوسیستم را به شکل کامل محدود کرده و با یک اکوسیستم بومی با تمام سرویس‌ها جایگزین می‌کند، امکان‌پذیر باشد؛ اما فقط با فیلتر کردن یک پیام‌رسان نمی‌توان اقبال جالبی را برای پیام‌رسان‌های بومی فراهم کرد و از آن طرف مردم هم حس خوشایندی نسبت‌به سرویس‌های ایرانی پیدا نمی‌کنند و اعتماد آن‌ها شکل نمی گیرد.

وی با بیان این‌که این کار با وجود اینکه ما سعی کردیم از سرویس‌های بومی حمایت کنیم، به کارمان ضربه می‌زند، گفت: بنابراین در حال حاضر وضعیت طوری است که مردم توجهی به پیام‌رسان داخلی ندارند، مگر اینکه به تدریج سرویس‌های جذابی برایشان ارائه شود و مردم خودشان بخواهند به سمت این پیام‌رسان‌ها و این سرویس‌ها بیایند؛ تجربه این سال‌ها نشان داده اینکه بخواهیم با زور و اجبار مردم را به سرویس‌های بومی هدایت کنیم، جواب نمی‌دهد.

وضعیت فنی پیام‌رسان‌های بومی

رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT با اشاره به وضعیت فنی پیام‌رسان‌های بومی گفت: شرایطی که این سال‌ها توسعه دهنده‌های ایرانی از لحاظ وضعیت فنی داشتند نشان می‌دهد که در وضعیت خوبی قرار دارند. اگر ما در بحث زیرساخت‌ها و رایانش ابری و سرور، پایداری لازم را برای آن‌ها ایجاد کنیم، از لحاظ فنی می‌توانند از عهده سرویس مخاطبان ایرانی خودشان بربیایند و به‌مرور زمان با گرفتن بازخورد، این موارد بهبود پیدا می‌کند.

یاری با بیان این‌که مهم‌ترین چالش توسعه پیام‌رسان‌ها، چالش فنی نیست، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش این است که چطور از طرف مردم برای پیام‌رسان‌ها اقبال مناسبی را ایجاد کنیم که مردم به سمتش بیایند. درواقع پیام‌رسان‌ها باید بدانند سراغ چه سرویس‌هایی بروند و چطور با مردم ارتباط برقرار کنند. از طرفی هم باید دانست که انتقال مردم از پیام رسان‌های خارجی به پیام‌رسان داخلی فرایند سخت و دشواری است که یک شبه امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش توسعه پیام‌رسان این است که ما چگونه مردم را جذب کنیم، بدون اینکه بخواهیم آن‌ها را مجبور کرده و یا سایر خدمات را محدود کنیم. این کار ازطریق سرویس‌های جذاب و بومی و ایجاد یک اکوسیستم که مردم به آن وابسته‌اند، مثلا انجام کارهای بانکی و پرداختی، شناسایی هویت و غیره امکان‌پذیر است. اگر ما بتوانیم اکوسیستمی ایجاد کنیم که مردم با این پیام‌رسان‌های داخلی به کار روزمره خود رسیده و مشکلات خودشان را حل کنند، خودبه‌خود جذب پیام‌رسان‌ها می‌شوند و این هدفی است که در شبکه ملی اطلاعات هم پیگیری می‌شود و امیدواریم وزارتخانه بتواند با کمک سایر دستگاه‌ها این جذابیت را برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
مردم باید به پیام رسان بومی اعتماد کنن نه احساس نیاز
باقر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
مردم از دست کارهای گاه و بیگاه شما ها آزرده خاطرند . قابل اعتماد نیستید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
آیا تفسیر اقبال مردم به خودرسازان داخلی به معنای آزاد بودن حق انتخاب بین خودرو تولید داخل و خارج میباشد؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
با 4 تا کلمه اقبال، مردم، چالش، بومی، دو صفحه متن نوشته شده. هیچ حرفی هم از اعتماد زده نمیشه!
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
لطفا انقدر مردم را تحت فشار نگذارید، پیام رسانهای داخل دقیقا مثل مشاین تولید داخل پراید است، مشتری اول و آخر مردم ایران با ظلم فراوان!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
مردم
باز نزدیک انتخابات شد
مجید
|
-
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
احساس نیاز یعنی اینکه شبکه های اجتماعی برون مرزی را اینقدر محدود کنید تا مردم به اجبار به شبکه های داخلی ولو با بی میلی احساس نیاز کنند .یعنی چاره دیگری نداشته باشند . در صورتی شبکه های اجتماعی بومی رشد می کنند که 1- اعتماد مردم را جذب کنند وروز به روز افزایش دهند 2- فراگیر و کامل باشند 3- کلیه نیازهای کاربران را برطرف کنند 4- هر چند وقتی هم به مشکل سرویس دهی برنخورند . 5- جذابیت هم تراز با رقیبان خود داشته باشند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
اعتماد به سرویس های داخلی یعنی خداحافظی با امنیت و حریم خصوصی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
مردم به دنبال آزادی بیان و آزادی بعد از بیان هستند ، در یک پیام رسان ایرانی با وضعیت فعلی ، هرگز این خواسته محقق نمیشود ، این بزرگترین مانع پیام رسان های بومی است
محمد رضا سلطانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
عزیز جان دوباره دارید اشتباه میزنید!!!
مشکل اصلی اجبار به استفاده و نیز دروغ محرمانه بودن پیام رسانهای داخلی است.
یک نگاه به عملکرد شرکت مایکروسافت بیاندازید تا متوجه حرکت غلط خودتان بشوید. زمانی شرکت مایکروسافت انحصار گرا بود و با کمال تعجب کلی هم امکانات به کاربر میداد. ولی انتخاب با کاربر نبود. و وقتی سیستم عامل اندروید که به صورت متن باز است عرضه شد ، اقبال جهانی را به همراه داشت. هر چند که در ابتدا دارای امکانات کمتری نسبت به رقبا بود. انتخاب حق انسانی هر آدمی است و نسبت به آن جبهه می گیرد. همین موضوع در مورد نوکیا و شرکت اپل و کامپیوتر های مکینتاش اتفاق افتاد. ولی نکته ای که بسیار بسیار مهم است، حرکت جدید مایکروسافت است که به جای مقابله ، حرکت در جهت رقیب و استفاده از امکانات رقیب با کمترین هزینه و کسب درآمد بیشتر است که باعث شد تا این شرکت نه تنها حذف نشود ، بلکه در عرصه رقابت در کورس باشد. حالا دوستان گرامی، به جای بستن و فیلتر کردن کافی بود تا از امکانات و زیر ساخت های پیام رسانهای خارجی استفاده شده و آرام آرام از حس ناسیونالیستی مردم استفاده کرده و پیام رسانهای داخلی را همه گیر و سپس در سطح جهانی مطرح کرد. مثلا خود بنده زمانی که بیسفون آمد و گفته میشد که ایرانی است، خیلی سریع آن را نصب و استفاده میکردم و حرفی هم از فیلتراسیون تلگرام نبود. هر چند بعد ها معلوم شد که خود بیسفون هم خارجی است. به جای ایستادن در مقابل سیل، آن را به مسیری که می خواهیم باید منحرف کرد.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
خواهشا یک پیام رسان داخلی!!!.بزرگترین اشتباه وجود چندین پیام رسان داخلی بود.من سروش دارم داداشم آی گپ.خواهرم گپ اون یکی ایتا آیا ارتباط میسره؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
کروناویروس کرونا در ایران آزادراه تهران شمال پنومونی ایرج حریرچی محسن طاهری حسنی مبارک نمازهای ماه رجب انواع ماسک و روش استفاده