بازدید 198295

نحوه صحیح گرم کردن موتور خودرو در زمستان

یک موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر با یک استارت روشن می‌شود، ولی در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتور‌ها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره سیلندر‌ها شستشو می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره سیلندر‌ها افزایش پیدا می‌کند!
کد خبر: ۹۵۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ 24 January 2020

یکی از موضوعاتی که همواره بین دارندگان وسایل نقلیه مورد بحث بوده، به میزان گرم کردن خودرو قبل از حرکت در روز‌های بسیار سرد زمستان مربوط می‌شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، برخی اعتقاد دارند که بلافاصله بعد از استارت زدن باید شروع به حرکت کرد، زیرا این کار باعث می‌شود که گرما بهتر انتقال یافته و اجزای مختلف سریع‌تر گرم شوند.

برای درک بهتر این مسئله خودمان را جای ماشین قرار دهیم! تصور کنید که ساعت‌ها در هوای سرد بی حرکت ایستاده‌اید و قرار است که یک‌باره شروع به دویدن کنید! انجام چنین کاری بدون شک سلامتی شما را تهدید خواهد کرد و این شرایط برای ماشین بیچاره، سخت‌تر از آنی است که فکرش را بکنید.

برای روشن شدن موضوع، بیایید تا حال و روز ماشین را در دقایق اولیه استارت زدن در هوای سرد بررسی کنیم. برای به حرکت درآوردن یک خودرو، صد‌ها قطعه‌ی مختلف با سرعت متفاوت حرکت می‌کنند. مثلا زمانی که عقربه دور شمار عدد ۲۰۰۰ را نشان می‌دهد، پیستون و شاتون‌ها ۲۰۰۰ بار در دقیقه بالا و پایین می‌روند!

در نتیجه‌ این حرکات سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد می‌شود که در اینجا روغن، وظیفه‌ کاهش اصطکاک و حرارت را بر عهده دارد.

روغن موتور با فرمولی که دارد، در هوای سرد هم به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ ولی در دمای زیر صفر، روغن سفت‌تر خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول می‌کشد که تمام قسمت‌ها به درستی روغنکاری شوند.

ماشین‌های کاربراتوری را یادتان هست؟ برای روشن کردن‌شان در هوای سرد نیاز به یک متخصص داشتیم، چقدر گاز بدهیم که خفه نکند، ساسات را چقدر بکشیم و…، ولی اتومبیل‌های انژکتوری اهل حساب و کتاب هستند و به‌صورت خودکار همه چیز را تنظیم می‌کنند.

یک موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر با یک استارت روشن می‌شود، ولی در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتور‌ها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره سیلندر‌ها شستشو می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره سیلندر‌ها افزایش پیدا می‌کند!

این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود ۴۰ درجه برسد همچنان ادامه دارد، ولی همچنان عنوان کردیم که روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان می‌برد که روغن رسانی را به درستی انجام دهد.

۱-بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین ۱ تا ۲ دقیقه به صورت درجا کار کند.

۲-سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید.

۳- ۲ دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از ۲۰۰۰ اجتناب کنید.

۴-فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو هم نیاز به گرم شدن دارند. این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک فنر‌ها می‌شود.

در سرد‌ترین شرایط دمایی، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایده‌آل می‌رسد.

۵-بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی