بازدید 8391

آمریکا تا سه‌شنبه از معامله قرن رونمایی می‌کند

رییس جمهوری آمریکا که در هواپیما در جمعه خبرنگاران صحبت می‌کرد، اذعان کرد که احتمالا فلسطینیان در ابتدا واکنش منفی به این طرح داشته باشند.
کد خبر: ۹۵۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ 24 January 2020

رییس جمهوری آمریکا بامداد جمعه گفت که پیش از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روز سه‌شنبه از معامله قرن رونمایی خواهد کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که در هواپیما در جمعه خبرنگاران صحبت می‌کرد، اذعان کرد که احتمالا فلسطینیان در ابتدا واکنش منفی به این طرح داشته باشند.

او مدعی شد: این طرحی عالی است. طرحی است که واقعا جواب خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است سه‌شنبه هفته آینده به همراه بنی گانتز رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند.

در حالی که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره زمان رونمایی از معامله قرن مطرح بود، ترامپ گفته است که پیش از دیدار با نتانیاهو آن را منتشر خواهد کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای معامله قرن

روزنامه «تایمز اسرائیل» پنجشنبه‌شب در مقاله‌ای به گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها پیرامون جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» پرداخت که گفته می‌شود هفته آینده با حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم در کاخ سفید رونمایی خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این طرح «حاکمیت کامل» این رژیم بر سراسر شهر قدس و الحاق همه شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را به رسمیت می‌شناسد.

براین اساس، طرح معامله قرن همچنین حقی را برای بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان قایل نیست و تنها به بازگشت شمار ناچیزی از فلسطینیان اکتفا کرده است.

این گزارش، معامله قرن را "سخاوتمندانه‌ترین پیشنهادی" دانسته است که تاکنون از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی ارایه شده و حقوق چندانی را برای فلسطینیان در نظر نگرفته است.

حق وجود کشور فلسطین نیز تحت شرایط بسیار سختی به رسمیت شناخته شده که از پیش مشخص است رهبران فلسطینی هرگز تن به چنین شرایطی نخواهند داد.

شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین از جزئیات معامله قرن خبر ندارد و این طرح در رام‌الله «از پیش مرده» در نظر گرفته می‌شود.

این گزارش جزئیات معامله قرن را بدون نام برد از منبعی اینگونه توصیف کرد:

* به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بیش از 100 شهرک یهودی‌نشین کرانه باختری که همه آن‌ها به جز 15 شهرک از لحاظ سرزمینی به هم پیوسته هستند و حدود 400 هزار یهودی در آن‌ها زندگی می‌کنند؛

* حاکمیت اسرائیل بر سراسر شهر قدس از جمله بخش قدیمی این شهر و وجود تنها یک نمایندگی فلسطینی آنهم به صورت نمادین؛

* اگر اسرائیل این طرح را بپذیرد اما فلسطینیان آن را رد کنند، رژیم اسرائیل می‌تواند به صورت یکجانبه الحاق شهرک‌ها را آغاز کند؛

* فلسطینیان می‌توانند دولت مستقل داشته باشند اما شرطش این است که غزه خلع سلاح شود، حماس سلاح‌های خود را تحویل دهد، و فلسطینیان اسرائیل را به عنوان "کشور یهود به پایتختی اورشلیم (قدس)" به رسمیت بشناسند؛

* فلسطینی حق کنترل مرزها را ندارند؛

* دره جردن به طور کامل تحت کنترل اسرائیل خواهد بود؛

* حاکمیت اسرائیل بر سراسر سرزمین‌های منطقه ج در کرانه باختری (که تقریبا 30 درصد کرانه باختری را شامل می‌شود)؛

* پذیرش همه درخواست‌های امنیتی اسرائیل توسط فلسطینیان؛

* تبادل سرزمین محدود به این صورت که فلسطینینان در ازای دریافت مناطق کوچکی از صحرای نقب باید بخش‌های وسیعی از کرانه باختری را به اسرائیل واگذار کند؛

* پذیرش بازگشت بخش کوچکی از آوارگان فلسطینی بدون پرداخت هیچ غرامتی به آنان؛

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی جزئیات متفاوتی از طرح معامله قرن ارائه داده که شرایط معتدل‌تری در آن گنجانده شده است اما گفت که این جزئیات مربوط به طرح یک سال پیش است و مقام‌های آمریکایی در این مدت شرایط طرح را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر داده‌اند.

این شبکه به نقل از یک مقام کاخ سفید گفت که این طرح صهیونیستی‌ترین پیشنهادی است که تاکنون آمریکا در موضوع سازش فلسطین و اسرائیل ارایه کرده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه‌شب در پیامی توئیتری با اشاره به سفر نتانیاهو و گانتر در هفته آینده به واشنگتن، گزارش‌ها درباره جزئیات و زمان‌بندی معامله قرن را "گمانه‌زنی محض" توصیف کرد.

مقام‌های آمریکایی در چند روز گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس مشغول مذاکره با مقام‌های کشورهای دیگر بوده‌اند.

برخی مقام‌های آمریکا از جمله مایک پنس معاون ترامپ پس از داووس برای شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی اسرای اردوگاه مرگ آشویتز در جریان جنگ جهانی دوم راهی فلسطین اشغالی شدند.

طرح معامله ننگین قرن که توسط دولت آمریکا ارائه شده است شامل انضمام کامل قدس و شهرک‌های موجود در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی