بازدید 22404

نکاتی که باید پیش از ارائه یا پذیرش وعده «افزایش» مهریه بدانید!

افزایش میزان مهریه پس از عقد نکاح از توافقات رایج میان زوجین است. به رغم آن‌که عرف جامعه از میزان افزایش یافته با عنوان مهریه یاد می‌کند، وضعیت حقوقی چنین توافقی محل اختلاف است؛ امری که گاه صدور آرای متفاوتی را از سوی محاکم کشور موجب می‌شود.
کد خبر: ۹۵۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶ 24 January 2020
نکاتی که باید پیش از ارائه یا پذیرش وعده «افزایش» مهریه بدانید!افزایش میزان مهریه پس از عقد نکاح از توافقات رایج میان زوجین است. به رغم آن‌که عرف جامعه از میزان افزایش یافته با عنوان مهریه یاد می‌کند، وضعیت حقوقی چنین توافقی محل اختلاف است؛ امری که گاه صدور آرای متفاوتی را از سوی محاکم کشور موجب می‌شود. در پی طرح دعوا در دیوان عدالت اداری در خصوص جزئی از بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که افزایش مهریه به شرط تنظیم سند رسمی را ممکن می‌ساخت، این دیوان حکم شرعی افزایش مهریه را از شورای نگهبان استعلام نمود؛ شورای مذکور نیز چنین افزایشی و ترتیب آثار مهریه بر آن را خلاف موازین شرعی دانست؛ سرانجام، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با پذیرش دعوا، جزء مذکور از بخشنامه را باطل نمود.
 
به گزارش «تابناک» مهریه همزمان با انعقاد ازدواج در سند رسمی یا عقدنامه ثبت می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این سند رسمی، لازم الاجرا بودن آن است؛ یعنی با درخواست زن از دفترخانه تنظیم سند ازدواج برای اجرای تعهدات آن، از جمله مهریه، می‌توان به‌عنوان مثال مال موضوع مهریه را از همسر (مرد) درخواست کرد و مراجعه به دادگاه برای این کار الزامی نیست.
 
برخی از حقوقدانان اعتقاد دارند ضمانت‌های اجرایی و حقوق مهریه غیرقابل افزایش است و پس از عقد نکاح، زوجین می‌توانند توافق کنند که مثلاً تا ۱۰ برابر میزان مهریه به زوجه پرداخت شود. اما نکته اینجاست که اولاً: این توافق موجب "حق حبس" و عدم تمکین زوجه نیست و صرفاً یک بدهی مانند هر بدهی دیگر خواهد بود. ثانیاً: به‌محض پرداخت "مهریه" که به‌هنگام عقد نکاح بدان اشاره شده، زوج دراین‌باره تکلیف و تعهد خویش را اجرا کرده است.

در این میان برخی حقوقدانان نیز اعتقاد دارند، مهریه آن است که قبل از وقوع عقد ازدواج بر آن توافق شده و در موقع وقوع عقد ازدواج در قباله درج می‌شود. چنانچه بعد از وقوع عقد قصد افزایش مهریه باشد، این موضوع مهریه تلقی نمی‌شود، زیرا در مقابل آن عقد جدیدی وجود ندارد بلکه هبه مالی از سوی شوهر به زوجه است یا هرنوع عقد غیرمعوض دیگری؛ لذا این افزایش مهریه وجاهت شرعی و قانونی ندارد.
 
اما با بررسی چند رای مهم صادر شده درباره این موضوع متوجه خواهیم شد که اولا در رویه قضایی فعلی از نظر اکثر محاکم مهریه قابل تغییر نبوده اما عده قلیلی از محاکم هم بر این اعتقادند که این امر دین تلقی می‌شود و قابل مطالبه است.
 
رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری:

طبق نظریه شماره 35079/30/88 مورخ 12 مرداد سال 88 فقهای شورای نگهبان مبنی بر اینکه «مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد واقع شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعاً صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد.» بنابراین جزء (ب) از قسمت 151 بخشنامه‎های ثبتی که نتیجتاً مبین امکان افزایش مهریه به‌شرط تنظیم سند رسمی است، مستنداً به قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 41 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 ابطال می‎شود.
 
رای شعبه 30 دادگاه تجدید نظر استان تهران/تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۲/۰۲/۰۸

مهریه همان است که زوجین حین عقد درباره آن توافق نموده و در عقدنامه ذکر شده است، توافقات قبل و بعد از آن، عنوان مهریه ندارد و نمی‌توان آثار مهریه را بر آن بار نمود.
 
رای شعبه ۴۷ دادگاه تجدید نظر استان تهران/تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
 
چنانچه عقد نکاح دائم غیر رسمی با شرایطی واقع شده باشد، نکاح با سند رسمی که متعاقب آن صورت گرفته نمی‌تواند شرطی را به آن بیفزاید و محکوم به بطلان است. مهریه همان است که ضمن عقد نکاح غیر رسمی توافق شده و زاید بر آن در سند رسمی مردود بوده و اثری بر آن مترتب نمی‌شود.
 
شعبه ۲۲ دیوانعالی کشور/تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
 
مهریه همان است که در سند نکاحیه درج‌شده و کاهش و افزایش آن پس از عقد نکاح صحیح نیست.
 
شعبه ۸ دیوانعالی کشور/تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
 
چنانچه مهریه از مبلغ ذکرشده در عقد نکاح به رقم جدیدی افزایش یابد، میزان افزایش‌یافته مشمول عنوان مهریه نمی‌شود و در نتیجه در صورت درخواست گواهی عدم امکان سازش توسط مرد، دادگاه نباید به پرداخت میزان افزایش‌یافته حکم دهد.
 
شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران/تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
 
درصورتی‌که در زمان عقد مهرالمسمی تعیین شود، مهریه همان است و در صورت اضافه کردن بعدی آن طی توافق، مهریه محسوب نشده، اما تعهد جدیدی است که زوج باید به آن پایبند باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۱
مهریه هدیه ای است از جانب مرد به زن که باید پرداخت شود.
از همین رو حد اقل باید مرد 10درصد آن را نقدا پرداخت کند تا بفهمد چه می خواهد بدهد.
متاسفانه آقایان در برابر خانمها مغزشان یخ می زند. وعده های الکی می دهند و بعد درش می مانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
چک بی محل برای کلاهبرداری است و مهریه هم راه
کلاهبرداری ازدواج
با عقد نصف مهریه حق کامل زن است.
اگر یکی از طرفین فوت کند یا طلاق قبل از نزدیکی اتفاق بیافتد باید این نصف مهریه به زن یا بستگانش پرداخت شود.
پس باید دقت شود
داستان های باور نکردنی که فقط تو کشور ما هستش ، مهریه ، پیش پرداخت سنگین برای اجاره خانه ، جهیزیه سنگین و تحمیل به خانواده دختر ، جشن عروسی چند صد میلیونی ؟ دم همتون گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
ما ایرانی ها سخت زندگی میکنیم وعده مهریه ( فقط وعده و دروغ) و نقد نیست و بعد هم به زن سخت میگیریم تا بگذرد یا زن به مرد سخت میگیرد تا فشار بیاورد و همه دنبال تهدید و کنترل اون یکی هستند
با این قانون مهریه ای که گذاشتین دیکر کسی تمایل به ازدواج ندارد باید مهریه در پایین ترین حد یعنی یک سکه باشد و زن هم حق طلاق داشته باشد
با این قانون مهریه ای که گذاشتین دیکر کسی تمایل به ازدواج ندارد باید مهریه در پایین ترین حد یعنی یک سکه باشد و زن هم حق طلاق داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
الان هم همینطوره زن از مهریه میگذرد و مرد هم طلاق میدهد
اگر روزی پای خود را از مهریه کنار بکشد قولهای رو هوا نقد میشود و ازداواج سفید هم جمع میشود اکنون رقابتی نیست چون جوان خام با ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ سکه هم موافقت میکند چون چک بی محل است
دیگ کی ازدواج میکنه؟اونی که ازدواج میکنه حتما تمکن مالی داره پس مهریه رو کامل بده،بقیه هم که حداکثر درآامدشون برجی 4تومن اصلا به ازدواج که نه به رابطه دوستی هم فکر نکنند.این واقعیت جامعه،هست ازدواج تبدیل به دادوستدشده.عملا خرید و فروشه
زن گرفتن تو ایران بیشتر شبیه تجارت وخرید وفروشه تا سنت حسنه و نیاز بشری وجایگاه عشق ومحبت.. کجای دنیا اینهمه تدارکات و هزینه ها وبدهی های سنگین و عروسی و...؟؟؟ خداروشکر ت و کشورهای کفار ازدواج فقط براساس عشق ومحبته و مراسم با توانشون انجام میشه نه با بدبختی وقرض وقوله. نه خرید وفروش میلیاردی به اسم رسم مهریه. مهریه یک هدیه در حد توان زوج در زمان عقد. یه شاخه گل یا یه حلقه یا هزار تا سکه.نه بدهی میلیاردی برای جوونی که شهوت جلوی عقلشو گرفته و جایی هم نیست که خودشو خالی کنه و تنها ازدواج راه حلشه متاسفانه. چقدر طلاق زیاده؟ چقدرازدواج ها براساس هوسه نه واقعیت درکنار هوس؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی