بازدید 4299

رشد ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی

کد خبر: ۹۵۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹ 20 January 2020

وزیر امور اقتصاد و دارایی از رشد وزنی ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در ده ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرهاد دژپسند درپایان جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس  در جمع خبرنگاران از وضعیت صادرات کالا‌های غیر نفتی گفت: بخشی از وضعیت اقتصادی کشور مربوط به تجارت خارجی است و به رغم فشار‌ها و محدودیت‌هایی که دشمن اعمال کرده است تجارت خارجی ایران در ده ماه امسال نسبت به مدت مشابه خود ۳ درصد تغییر داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه فشار‌ها و تحریم‌ها تاثیر چندانی در واردات و صادرات کالا‌های غیر نفتی نگذاشته است ادامه داد: صادرات و واردات غیر نفتی از نظر وزنی ۲۰ درصد رشد و از نظر ارزشی ۳ درصد منفی است این موضوع به این دلیل است که صادرکنندگان اعتقاد داشتند ارزشی که برای کالا‌های صادراتی تعیین شده است بالا است که با در نظر گرفتن صحبت‌های آنان قیمت پایه نسبت به سال گذشته را ۳۰ درصد کاهش دادیم.
 
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه صادرکنندگان باید براساس صادرات ارز را به کشور برگردانند تصریح کرد: به رغم اینکه قیمت پایه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد صادرات غیر نفتی از لحاظ وزنی ۲۰ درصد رشد داشته است.
 
دژپسند بیان کرد: با توجه به محدودیت ها، صادرکنندگان کشور توانستند بازار‌های خارجی را پوشش دهند.
 
وزیر اقتصاد و دارایی درباره دپوی مواد اولیه در گمرک کشور نیز گفت: کالا و مواد قبل از اظهارنامه گمرکی دپو تلقی نمی‌شود و رسوب مواد اولیه، کالای سرمایه‌ای و مصرفی در گمرکات کشور به میزان ناچیز است.
 
وی ادامه داد: یکسری از کالا‌ها با ثبت سفارش وارد گمرک کشور شد و به دلیل محدودیت‌های که دولت اعمال کرده است امکان ترخیص وجود ندارد و این موضوعی ربطی به عملکرد گمرک ندارد.
 
وزیرامور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها باعث شده تا ۱۴۰۰ قلم کالا در گمرک باقی بماند و ترخیص نشود تصریح کرد: از این تعداد کالا، مهلت برخی از آن‌ها به اتمام رسیده و برخی دیگر جزء کالا‌های لوکس هستند و به همین دلیل نامه‌ای به دولت ارسال کردیم که کالا‌هایی که لوکس هستند، حذف، معدوم و یا جزو اموال تملیکی شوند، زیرا کالا‌های لوکس ترخیص نمی‌شوند و سایر کالا‌ها را دستگاه‌های مربوطه بررسی کند و اگر لازم است عرضه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل