بازدید 4616

اتفاق باورنکردنی برای پالادیم

طبق گزارش بانک ABN Amro، محدودیتهای عرضه در آفریقای جنوبی که تولیدکنندگان آن با مشکل قطعی سیستم برق روبرو هستند، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت بوده است.
کد خبر: ۹۵۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰ 19 January 2020

پالادیم تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای بالا بیشترین افزایش قیمت اواسط معاملات را از سال ۲۰۱۸ به این طرف تجربه کرد و قیمت هر اونس آن از مرز ۲۵۰۰ دلار گذشت.

به گزارش ایسنا، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری حداکثر ۹.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۵۳۹ دلار و ۱۴ سنت رسید. این فلز ارزشمند هفته گذشته بزرگترین رشد هفتگی را از سال ۲۰۰۱ داشت و با وجود این که برخی از تحلیلگران نسبت به احتمال عقب نشینی قیمت پالادیم هشدار داده بودند، روند افزایشی آن هیچ نشانی از توقف ندارد.

به گفته تحلیلگران شرکت "نواح کپیتال مارکتس"، اگرچه روند افزایشی قیمت پالادیم تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای قوی بوده است، این افزایش از پیش بینی‌های بازار فراتر رفته است. با این حال قیمتها برای همیشه بالا نمی‌رود و روند افزایشی اخیر احتمالا با تصحیح قیمت مواجه خواهد شد. قیمت این فلز تا ساعت پنج بعدازظهر جمعه در بازار نیویورک حداکثر هشت درصد افزایش داشت و بهای معاملات آتی آن نهایتا با ۲.۲ درصد افزایش، در ۲۲۲۴ دلار و ۹۰ سنت بسته شد.

طبق گزارش گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند، پالادیم بیش از دو برابر قیمت پلاتین معامله می‌شود و از این رو ممکن است خودروسازان را ترغیب کند از پلاتین به عنوان جایگزینی برای پالادیم در کاتالیزورهای خودرو استفاده کنند.

مصرف اصلی این فلزات در مبدلهای کاتالیزوری است. پالادیم در موتورهای بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازارهای بزرگ جهان هستند محبوب است و پلاتین در خودروهای دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش پالادیم اتفاق خوبی برای معدنکاران گروه فلزات پلاتین در آفریقای جنوبی است که در حدود ۳۸ درصد از عرضه جهانی پالادیم سهم دارند. شاخص معدنکاری پلاتین آفریقا FTSE/JSE در بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۱ قرار دارد و ارزش سهام شرکت سیبانی گلد در ۱۲ ماه گذشته حدودا ۱۲ برابر رشد کرده است.

به گفته وارن پاترسون و ونیو یائو، استراتژیستهای کالا در بانک ING، ضعف بیشتر تولید معدنی منتفی نیست. در حالی که قیمتهای بالاتر باید معدنکاران را به افزایش تولید تشویق کند اما پالادیم به عنوان یک محصول جانبی استخراج می‌شود.

طبق گزارش بانک ABN Amro، محدودیتهای عرضه در آفریقای جنوبی که تولیدکنندگان آن با مشکل قطعی سیستم برق روبرو هستند، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی