بازدید 18296

وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی و هشدار دوستی خاله خرسه!

تصمیم مسئولان در این خصوص هم به مانند دیگر تصمیماتشان در حوزه ازدواج و حمایت از زوجین، یک جانبه و ناقص است، که اگر این گونه نبود، دست کم مهلت بیشتری برای بازپرداخت اقساط این وام در نظر می گرفتند تا زوج های جوان را در معرض قسط دو میلیون تومان در ماه قرار ندهند.
کد خبر: ۹۵۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 18 January 2020
تابناک اجتماعیاز چند ماه دیگر، وام ازدواج جهشی بسیار بزرگ را تجربه خواهد کرد؛ اتفاقی مبارک که البته نگرانی هایی هم در پی دارد.

به گزارش «تابناک»،‌پس از بحث و بررسی های فراوان در دولت و مجلس و کش و قوس هایی که لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تجربه می کند، بالاخره افزایش پیشنهادی وام ازدواج برای سال آینده به تصویب رسید تا مجموع وام زوجین به یکصد میلیون تومان برسد.

این خبری است که ساعاتی پیش به نقل از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان مطرح شد و از ابتدای سال آتی اجرایی خواهد شد، چراکه روند تصویبش در کمیسیون تلفیق مجلس طی شده و بعید است در روند تصویب لایحه بودجه در صحن مجلس و بعد تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان به مشکلی بخورد.

اتفاقی که دست کم بابت میزان افزایش چشمگیر، جالب توجه است. اینکه وام سی میلیون تومانی تعلق گرفته به هر یک از زوجین با حدود ۶۶ درصد افزایش، به مبلغ پنجاه میلیون تومان خواهد رسید که مجموع وام عروس و داماد عدد چشمگیری برای شروع زندگی زوج جوان خواهد بود.

البته این پایان راه نیست و این وام کلان چندان بی ایراد هم نیست، چراکه به گفته وزیر ورزش و جوانان، نرخ سود آن ۴ درصد و مدت بازپرداخت آن ۵ سال در نظر گرفته شده است. اعدادی که موجب می شوند اقساط ماهانه وام زوجین چیزی حدود ۲ میلیون تومان باشد.
 
وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی و هشدار دوستی خاله خرسه!

ناگفته پیداست که پرداخت قسطی به این میزان از عهده بسیاری از خانواده ها خارج است، چه برسد به زوج های جوان که هزینه هایشان فراوان و توان مدیریتی شان اندک است و از آن مهم تر، با مشکلاتی مانند بیکاری و مسکن هم دست به گریبان هستند. معضلاتی کلیدی که می شود با این وام تا حدود زیادی رفع و رجوعشان کرد اما بعید است زوج های جوان از عهده اش بر آیند.

برای درک بهتر ماجرا کافی است بدانید که بسیاری از زوج های جوان از پرداخت اقساط وام فعلی یعنی وام سی میلیون تومانی ازدواج هم عاجزند؛ عجزی که به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان موجب شده ۳۰ درصد زوج های متقاضی این وام در سال جاری با مراجعه به بانک‌ها مبلغ کمتری درخواست کنند و دلیل این تقاضا را ناتوانی در بازپرداخت اقساطش عنوان کنند.

وضعیتی که می شود حدس زد در سال آتی تشدید شود چراکه مبلغ وام افزایشی چشمگیر یافته و این افزایش با افزایش مدت بازپرداخت همراه نبوده است. با پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد و بر اساسش قرار بود مدت بازپرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی، ۷ سال باشد اما بر اساس سخنان وزیر، رای نیاورده است.

موضوعی که نشان می دهد تصمیم مسئولان در این خصوص هم به مانند دیگر تصمیماتشان در حوزه ازدواج و حمایت از زوجین، یک جانبه و ناقص است، که اگر این گونه نبود، دست کم مهلت بیشتری برای بازپرداخت اقساط این وام در نظر می گرفتند تا زوج های جوان را در معرض قسط دو میلیون تومان در ماه قرار ندهند.

اتفاقی که می تواند به مانند حکایت دوستی خاله خرسه، بنیان این خانواده های تازه شکل گرفته را تحت تاثیر قرار داده، متزلزل نماید و حتی از آن فراتر، عاملی جدی برای فروپاشی اش شود. عاملی که قدرت تخریبی اش کمتر از بیکاری و معضل مسکن نیست که گریبان ازدواج را گرفته و موجب شده نرخ ازدواج در کشورمان کاهش و طلاق افزایش بیابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۲
اگه نتوانند ماهی دو تومان قسط بدهند پس برای چی ازدواج می کنند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
شعور چیز خوبی است که تو داری برادر نه همه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
تحلیل بسیار ضعیفی است. شما همنوا با سواستفاده کن هایی شده اید که میخواهند به بهانه های مختلف مانع از اجرایی شدن این موضوع شوند. یک روز به بهانه مسخره " افزایش وام = افزایش کودک همسری" و روز دیگه با بهانه "قسط بالا عامل فروپاشی"
کسی که نمتونه یک میلیون و ششصد قسط بده میتونه فقط یک وام ازدواج رو بگیره. اونی هم که نمیتونه نمیگیره. ولی بذارید لااقل بدبختایی که با این وام ازدواج بریشان امکان پذیر میشه لااقل ازدواج کنند.
با این مبلغ میتونن خیلی مشکلات رو رفع کنند. 100 میلیون تومان اگر در رهن خانه صرف بشه میتونه جایگزین 3 میلیون اجاره بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! که البته قطعا زوج ها میتونند استفاده های دیگه هم کنند. به خدا اگه با توجیه های مسخره شما ها این طرح ها لغو بشه در قیامت مسئولید.
شده ماجرای اینکه حقوق ها رو زیاد نمیکنیم که نقدینگی زیاد نشه!!!!!!!!!!! خدا لعنت کنه اون سایت های خبری که این حرف مسخره رو هرروز مطرح کردن و اجازه دادن دولت مردم رو بیش از پیش نابود کنه
باش
بیشتر طلاقهای امروز جامعه ما به خاطر فقر و بیکاری است. بسیاری از زوجهای جوان هستند که با هزار امید و آرزو ازدواج کرده اند اما بعد از مدتی بعلت اینکه مرد در تامین مایحتاج زندگی در مانده می شود متاسفانه به ناچار کار به طلاق می کشد . امروز بزرگترین مشکل جامعه ایرانی نه فضای مجازی است و نه بیرون بودن چند تار موی زنان. بلکه بزرگترین مشکل جامعه ما بیکاری جوانان است.
قیمت لوازم خانگی را ببینید قیمت طلا را رصد نمائید تا ببنید کدام لوارم راتپ میتوان خربد
کسی که بتونه ماهی 2 میلیون به مدت 5 سال بده اصلا وام احتیاج نداره.چون احتمالا طبق حساب کتاب دولت باید کمه کم 6-7 میلیون درآمد داشته باشه و یارانه و معیشتی هم شاملش نمیشه....درسته دکتر روحانی؟
داریم با این واقعیت کنار میام که هیچ وقت نمی تونم ازدواج کنم ،لطفا با این طرح هاتون نمک رو زخم مردم نپاشید .
زوجین باید خودشان یک پایه ای داشته باشند و این وام هم به آنها کمک بکند کسانی که شغل و درآمدی ندارند مشخص است که نباید ازدواج کنند چون در خرج عادی نیز می مانند چه برسد به وام
سلام وام رو بدین بعنوان درامد حساب کنید چه فایده ای داره ولا ندین بهتره ۵۰ میلیون چی میشه الان زمونه
بهتره قسطاش همونقدر قسط وامهایی باشه که بانکها به کارمنداشون میدن
پایه حقوق یک و هفصده اونوقت 2 تومن قسط؟؟؟؟؟؟
مسؤولان از مریخ تشریف آوردند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل