بازدید 38563
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت:

پوتین در آستانه کناره گیری از قدرت است؟

پوتین هیچ گاه صحنه سیاسی را ترک نمی کند، ولی او اکنون آماده پا پس کشیدن است. رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالیانه خود پیام‌های متعددی را مخابره کرد؛ برخی از این پیام‌ها ابهام برانگیز بود و فورا از سوی متخصصان روس شناس دستمایه بحث و جدل قرار گرفت.
کد خبر: ۹۵۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳ 18 January 2020

پوتین هیچ گاه صحنه سیاسی را ترک نمی کند، ولی او اکنون آماده پا پس کشیدن است. رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالیانه خود، پیام‌های متعددی مخابره کرد؛ برخی از این پیام‌ها ابهام برانگیز بود و فورا از سوی متخصصان روس شناس دستمایه بحث و جدل قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت:  هیچ شخصی دامنه اختیارات قانونی را نخواهد داشت که پوتین از سال ۲۰۰۰ در خلال چهار دوره رهبری روسیه از آن بهره برده است.

پوتین اکنون برای گذار نقشه راهی را طراحی کرده که مایل است روسیه در سال ۲۰۲۴ طی کند؛ سالی که وی دوره فعلی و به احتمال قریب به یقین آخرین دوره ریاست جمهوری خود را به پایان خواهد رساند. این نقشه راه تداعی کننده و تصویرگر نوعی تداوم و پیوستگی در سیاست روسیه است؛ سیاستی که در آن پوتین همچنان قادر است نقش محوری خود را حفظ کند، حتی اگر در افکار عمومی ضرورتا چنین نقش برجسته ای برای وی تداعی نشود.

پوتین در آستانه کناره گیری از قدرت است؟

تغییرات پیش بینی شده در قانون اساسی، قدرت رئیس جمهور روسیه را محدود خواهد کرد و نیز به معنی این است که شخص پوتین نخواهد توانست در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند. این امر تکرار فعل و انفعالات سال ۲۰۰۸، که طی آن پوتین منصب نخست وزیری را به دست گرفت و مدودوف چهار سال به عنوان رئیس جمهور بر مسند بود، نخواهد بود؛ پوتین به وضوح نسبت به آن تجربه دموکراسی ناخرسند شده بود.

به موجب تغییرات مورد انتظار، پارلمان روسیه نخست وزیر و دولت را منصوب خواهد کرد؛ رئیس جمهور از اختیار رد کردن نامزد نخست وزیری برخوردار خواهد بود. اساسا، دارندگان دو منصب عمده، یعنی رئیس جمهور و نخست وزیر، به مانند کبوترهای بی بال خواهند بود و نسبت به اکنون قدرت کمتری خواهند داشت. تمام این فرایند طی یک همه پرسی تصویب خواهد شد؛ رفراندومی که به تغییرات مهر مشروعیت می زند.

سومین نیرو، یعنی شورای دولتی، که در حال حاضر یک مجمع مشورتی نه چندان موثر در روسیه است، بناست فراتر از هر نهاد دیگری نقش ارتقا یافته جدیدی پیدا کند؛ هر چند پوتین پیرامون اینکه اختیارات جدید آن چه حد خواهد بود، محتاطانه حرف زد. در واقع، تمام آنچه پوتین گفت به معنای تحکیم جایگاه و نقش شورای دولتی در قانون اساسی روسیه خواهد بود؛ بنابراین، اینکه پوتین منصب ریاست شورای دولتی را در اختیار بگیرد، پیش بینی محتمل تری هست.

روسیه همچنان به یک مقام تشریفاتی ریاست جمهوری، یک رئیس جمهور واجد اختیارات قابل توجه به ویژه در زمینه سیاست امنیتی و نظامی نیاز خواهد داشت. سوال اینجاست که پوتین و تیم او چه کسی را ترجیح می دهند؟ هرچند نخست وزیر جدید، میخائیل میشوستین، شایستگی های زیادی در مناصب قبلی از خود نشان داده، چون یک تکنوکرات صرف بوده و فاقد محبوبیت است، چندان مورد توجه نیست. به اعتقاد برخی، نامزد بعدی ریاست جمهوری از میان فرمانداران مناطق روسیه برگزیده خواهد شد، به ویژه اینکه در تغییرات جدید بر دامنه اختیارات آنها افزوده شده است، بر همین سیاق از دو فرماندار نزدیک به پوتین که قبلا در کرملین خدمت کردند، نام برده می شود.

در نگاه نخست، فحوای سخنرانی پوتین اهانتی به مدودوف، مرد شماره ۲ همیشگی سیاست روسیه بود؛ شغل جدید وی، یعنی قائم مقام رئیس شورای دولتی، به یک دهن کجی آشکار می ماند؛ اما در واقع، رئیس شورای دولتی کسی جز خود پوتین نیست، از این روی مدودوف صرفا نقش شماره ۲ خود را این بار در قالب دیگری حفظ می کند.

به طور کلی، پیامی که سخنرانی پوتین به عموم منتقل کرد، این بود که تلاش های پوتین برای بازسازی روسیه پسا شوروی اکنون به ثمر نشسته است و اینکه دیگر نیاز به هیچ رهبر یکه تازی برای تصاحب رهبری نیست؛ مناصب اجرایی تقسیم می شوند. اگر ما در پی یک نمونه متناظر در تاریخ روسیه باشیم، باید به سال ۱۹۵۳ برگردیم؛ یعنی زمانی که یک رهبری دسته جمعی برای چند سال، پس از مرگ استالین، زمام امور شوروی را در دست داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۰
پوتین در حال تمرکز زدایی از قدرت و دادن اختیارات بیشتر به پارلمان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
پوتین در حال افزایش شورای راهیردی به رهبری خودش است
اقاي پوتين بعد از فروپاشي شوروي سابق كشور را كه به دست انواع اقسام گروههاي مافيايي خطرناك افتاده بود جمع جور كرد ادم قدرتمندي است ولي مثل همه قدرتها به فكر منافع خودشان ميباشد
روسیه به رفراندوم نیاز ندارد هر جا عده ای از مردم جمع شدند به نام خودشان و رفراندوم ثبت کنند و تمام. اینهمه سال همنشینی با ما ، پس چه چیزی یاد گرفتند.الان دیگر در کتابهای لغت هم رفراندوم مساویست با « اجتماع مردم در خیابان » که مهم هم نیست موضوع آن چه باشد ،مهم اینست که مسئولان تا چه حد توان ثبت آن به نام رفراندم را داشته باشند .
مردم روسیه با اتحاد و فهم منافعشون به پوتین اجازه دادند شوروی ورشکسته رو احیاء کند و بازی تخریب آمریکا و اروپا شکستشون نداد!
مردم ایران آیا به منافعشون آگاه هستند؟ یا با دوتا برنامه ماهواره ای و سه تا سلبریتی در مسیرشون تردید میکنن؟!
هیچ پیشرفتی بدون قدرت نمیشه و هیچ قدرتی بی هزینه نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
مردم ایران باید متوجه باشن که هیچ کشور خارجی ای خیر مردم ایران رو نمی خواد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اول احساسات و حب و بغض را کنار بگذار بعد در باره مشکلات ایران و مردم مطالعه کن .
بعد به راه حلها فکر کن .بعد ان راه حلها را نقد و بر رسی کن.بعد به صورت ازمایش در بخش محدودی به اجرا بگذار انوقت نظر بده.
شرش کم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
کاش میفهمیدی چ مرد بزرگی هست و چقدر در تصمیمات بین المللی طرف کشور های ضعیف رو گرفته هر چند ب ضرر کشور خودش بوده پوتین مرد بزرگیه و در آینده تاریخ ب نیکی ازش یاد خواهد کرد.اگر ساختار جغرافیای سیاسی روسیه رو بشناسی میفهمی روسیه برای سیاستمدارن چ کشور خطرناکی است.در دنیا روسیه بزرگترین کشوری بود ک بعد از فروپاشی شوروی بیشترین احتمال تجزیه رو داشت .پوتین واقعا فرد مدبر و مدیر قدرتمندی بوده ک تونسته روسیه رو نگه داره مردم روسیه هم چون سواد رسانه ای خوبی دارن این مطلب رو ب خوبی درک میکنن ای کاش رسانه های ما فکر ارتقا سطح سواد رسانه ای مردم باشه.پوتین هم منافع ملی روسیه رو در نظر داره هم برای منافع کشورهای همسایه خودش ارزش قائله.تصمیمات پوتین ضرر هنگفت اقتصادی ب روسیه زد اما در دراز مدت ب نفع مردم روسیه خواهد شد ومردم هم قاطعانه ازش حمایت کردند.ای کاش مردم ما و سیاسیون ما هم بجای نگاه کردن ب اروپا و آمریکا ب تجربه روسیه نگاه کنن ک با فروپاشی شوروی یک کشور آسیب پذیر بود چگونه با مقاومت در برابر غرب الان ب جایی رسیده ک دیگران مجبورن بهش احترام بزارن
معلوم نیست چه نقشه ای در سر داره. این آدم قید قدرت رو نمی زنه مگه اینکه بخواد بازیگرانش رو به صحنه بیاره و از پشت صحنه اونها رو بازی بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
خودش بازیگر هست
پوتین ریشه اصلی همه فتنه های جهانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
من تعجبم این ترامپ که این همه کار احمقانه می کنه منشا فتنه های جهانی نیست و سریع ملت کارهاش فراموش می کنند یا خودشون به اون راه می زنن بابا خجالت داره این همه بی انصافی به خدا
متاسفانه چنین نیست پوتین به خاطر پایان یافتن عمر ریاستش دارد اختیارات ریاست جمهوری را کم و اختیار لازم را به پارلمان میدهد شکی نیست که پوتین روسیه را بعد از شوروی را جمع و جور کرد ولی این به بهای کشتار مسلمانان چچن و حکومت عامرانه و تک قطبی کردن قدرت سیاسی انجام پذیرفت صدای مخالفان و احزاب خاموش و رویه موجود در شوروی سابق به نوع دیگری اعمال کردید در رفتار با کشورهای مستقل شده از شوروی این مظالم دو چندان گردید در جنگ قره باغ طرف ارامنه را گرفت در اوکراین با تجهیز اقشار طرفدار رو سیه کریمه را از آن جدا نمود و ضمیمه خاک خود نمود گرجستان را تیکه پاره کرد و جنگ ویران گر راه انداخت با آنهمه خاک و وسعت اش توسعه طلبی را ادامه داد اقتصاد تک قطبی و وابسته روسیه به فروش نفت و گاز و تسلیحات نظامی توان ایستادگی در برابر نفوذ غرب را نداشت ولاجرم روسیه مجبور شد جنگ سرد را به نوع دیگری ادامه دهد و مشی نظامی زمان شوروی را ادامه دهد پوتین چه بخواهد و چه نخواهد به پایان راه نزدیک میشود و نقشه راهی را که ترسیم نمود ادامه راه گذشته روسها که همان تمرکز قدرت سیاسی در مرکز و فشار نظامی بر بقیه نقاط و مناطق غیر روس استوار و متاسفانه چنین سیاستی دیگر آن جواب لازم را در زمانه فعلی و شرایط روز جهان با وجود ابزار اطلاعاتی که در اختیار عموم بشر قرار گرفته نمیدهد
چه بد شد ديگه مى خواد بازنشست بشه حالا مى خواهيد چى كار كنين؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
تو نترس ی کاریش میکنیم
مرد بزرگیه.برید ببینید بعد از چند سال نفر اول یک ابر قدرت بودن چقدر ثروت داره.تمام اون اموال و املاک لاکچری ک در اختیارشه مال دفتر ریاست جمهوری روسیه هست ک بعد از اتمام دورش قرار نیست با خودش ببره.این همه دولت های غربی بهش اتهام فساد زدن و حتی ثنای آمریکا ب دروغ ثروت پوتین رو 200میلیارد دلار اعلام کرد اما مردم روسیه اعتنایی نکردند ای کاش مردم ما هم سواد رسانه ای در حد مردم روسیه داشتند .مردم ما واقعا در وطن پرستی در دنیا نظیر ندارن ای کاش رسانه ملی در حد مردم عمل کنه ای کاش رسانه ملی شروع کنه ب ساخت برنامه هایی بکنه ک موجب افزایش سطح سواد رسانه ای مردم بشه .واقعا در جنگ رسانه ای حرفی واسه گفتن نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
مردم یک کشور باید یاد بگیرن حرف کشورهای خارجی در مورد سیاستمدارانشونو ب راحتی نپذیرن .ک متاسفانه در کشور ما ب دلیل ضعف رسانه ملی قضیه برعکسه .با حذف برنامه نود عملا. یک برنامه پربیننده رو دو دستی دادیم دست یک شبکه سعودی
ایشون دنبال تغییر قانون اساسی به منظور تعریف جایگاهی است که به خودش اختصاص یابد و بالاتر از رئیس جمهور و همه مقامات باشد.
پوتین تا زنده است هر پستی بگیرد همان پست را مهمترین مرجع تصمیم گیری میکند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل