بازدید 10237

ترودو: اجساد قربانیان سانحه هواپیما به کانادا برمی‌گردد

نخست وزیر کانادا با اعلام بازگرداندن قریب الوقوع اجساد قربانیان سانحه هواپیمای اوکراین به کانادا، خواستار تحویل جعبه های سیاه هواپیمای مذکور به فرانسه شد.
کد خبر: ۹۵۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵ 18 January 2020

نخست وزیر کانادا با اعلام بازگرداندن قریب الوقوع اجساد قربانیان سانحه هواپیمای اوکراین به کانادا، خواستار تحویل جعبه های سیاه هواپیمای مذکور به فرانسه شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از رویترز، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا روز جمعه با اعلام اینکه اجساد قربانیان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی باید به زودی به کانادا برگردانده شود، از ایران خواست که داده‌های ضبط شده مربوط به پرواز و کابین خلبان این هواپیما را برای تحلیل و بررسی به کشور فرانسه ارسال کند.

ترودو در یک نشست خبری در شهر اتاوا اظهار داشت که فرانسه یکی از معدود کشورهایی است که از توانایی خوانش جعبه سیاه این هواپیما- که گفته می‌شود به شدت آسیب دیده- برخوردار است.

«حسن رضایی‌فر» مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در خصوص نتیجه ارزیابی ایران از امکان دانلود جعبه سیاه در داخل کشور گفت: همه امکانات خود را برای ارزیابی جعبه سیاه به کار بردیم، اما از آنجایی که هواپیمای سانحه دیده از هواپیماهای مدرن و پیشرفته بوئینگ است ایران تکنولوژی دانلود اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و ممکن است با شروع بازسازی جعبه سیاه به آن لطمه زده شود.

وی گفت: از کشورهای کانادا، فرانسه و آمریکا درخواست کردیم که تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری خود را برای دانلود اطلاعات جعبه سیاه به ایران بیاورند اما این کشورها پیشنهاد ایران را قبول نکردند. بر این اساس از پنج کشور دنیا از جمله اوکراین، سوئد، انگلیس، کانادا و آمریکا درخواست کردیم که در لابراتوری معتبر و بی طرف در دنیا جعبه سیاه دانلود شود و پیشنهاد نهایی این بود که این کشور فرانسه باشد و هرپنج کشور بر سر اینکه جعبه سیاه در فرانسه رمزگشایی شود موافقت کردند.

‌رضایی فر گفت: ایران با کشور فرانسه توافقنامه همکاری دانلود جعبه‌های سیاه هواپیما دارد.

پیشتر نیز «فرانسوا فیلیپ شامپاین»، وزیر خارجه کانادا در جریان نشست وزرای خارجه ۵ کشور پیرامون سقوط هواپیمای اوکراین از ادامه تحقیقات درباره این سانحه خبر داد.

در این نشست که سفارت کانادا در لندن میزبان آن بود، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که «تاکنون شاهد همکاری ایران بوده‌ایم و در ادامه نیز خوستار ادامه همین همکاری هستیم».

شامپاین با طرح این درخواست که کشورش خواستار اجرای عدالت است، اولین کار را در حال حاضر همکاری برای شناسایی اجساد عنوان کرد و خواستار ادامه همکاری‌ها برای تکمیل فرایند شناسایی اجساد بر اساس استانداردهای بین‌المللی شد.

وزیرخارجه کانادا در ادامه بر همکاری‌ها در ایران در ارتباط با خدمات کنسولی تاکید کرد و در ارتباط با بازگرداندن اجساد، این موضوع را مرتبط با کشورهای متبوع قربانیان دانست و آن را به همکاری دیگر کشورهای دخیل منوط کرد.

به گفته شامپاین، دولت ایران مسئولیت کامل سانحه را پذیرفته و این یک گام بسیار خوب و قابل توجه از سوی تهران است.

وزیرخارجه کانادا در عین حال تحقیقات کامل پیرامون سانحه را یک فرایند طولانی مدت عنوان کرد و بار دیگر بر نیاز کشورش به همکاری با ایران تاکید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار