بازدید 17139
محمدجواد ظریف در کنفرانس رایسینا؛

رویداد‌های اخیر، بازتاب طرز تفکر آمریکا در مورد منطقه است / از شهادت سلیمانی فقط ترامپ و داعش خوشحال شدند / هر وقت اروپا زیان اقتصادی ایران را جبران کرد، به برجام برمی گردیم

محمد جواد ظریف، وزیر امرو خارجه کشورمان که برای شرکت در کنفرانس رایسینا در دهلی نو به سر می برد، امروز در این کنفرانس سخنرانی و پیرامون اتفاقات اخیر در منطقه و ایران نکاتی را بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 15 January 2020

محمد جواد ظریف، وزیر امرو خارجه کشورمان که برای شرکت در کنفرانس رایسینا در دهلی نو به سر می برد، امروز در این کنفرانس سخنرانی و پیرامون اتفاقات اخیر در منطقه و ایران نکاتی را بیان کرد.

ظریف سخنان خود با اشاره به رویکرد ایالات متحده آمریکا به منطقه گفت: رویدادهای اخیر بازتاب بسیار ناراحت‌کننده یک مشکل جدی در طرز فکر آمریکا درباره منطقه ماست. اول از همه این که آن‌ها از زاویه دید خودشان به همه چیز نگاه می‌کنند نه از زوایه دید مردم این منطقه.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: وقتی آن‌ها یک سردار مورد احترام را در عراق ترور کرده و از اقتدار خاک عراق تخطی کردند، همان طور که وزیر امور خارجه پمپئو در پیامی توییتری نوشت، فکر می‌کردند که مردم در خیابان‌های بغداد و تهران پایکوبی خواهند کرد. او ویدیوی یک جمع کوچکی را انتخاب و این پیام را در توییترش منتشر کرد که ما منطقه را از او [سردار سلیمانی] راحت کرده‌ایم و مردم شادمانی می‌کنند.

رویدادهای اخیر بازتاب طرز تفکر آمریکا در مورد منطقه است / از شهادت سلیمانی فقط ترامپ و داعش خوشحال شدند / هروقت اروپا زیان اقتصادی ایران را جبران کرد به برجام برمیگردیم

ظریف ادامه داد: این نشان دهنده دو چیز است که بسیار خطرناک هستند و وقتی با هم ترکیب شوند خطرناک‌تر هم می‌شوند؛ نادانی و گستاخی. وقتی کسی یک نادان گستاخ یا یک گستاخ نادان می‌شود، تبدیل به یک فاجعه می‌شود، به ویژه این که قدرت زیادی در اختیارش باشد. این‌ها موجب شدت بخشیدن به هرج‌ومرج در منطقه ما شده است.

وی گفت: سپهبد سلیمانی تنها نیروی موثر در مبارزه علیه داعش بود و از ترور او جز ترامپ و داعش کسی خوشحال نشد. فقط در ۴۳۰ نقطه هند برای او عزاداری کردند و یادش را گرامی داشتند. تحولات اخیر منطقه نشان دهنده مشکل در نحوه فکر آمریکا در مورد منطقه خاورمیانه است.

ظریف همچنین با اشاره به توییت اخیر ترامپ در خصوص سخنان دیروز بوریس جانسون مبنی بر ضرورت جایگزینی برجام با توافق مد نظر ترامپ گفت: ما توافق برجام را داشتیم. برجام حاصل مذاکره کری، ظریف نبود؛ تعهد دولت آمریکا بود، الان با ذوق زدگی صحبت از " توافق ترامپ" می کنند؟ چه توافقی؟! توافقی که ده ماه هم طول نکشد، یا به اندازه پرواز از کانادا تا آمریکا؟!

گلایه ظریف از اروپا

وزیر امور خارجه با اشاره به برجام و با بیان اینکه ایران طی نامه‌ای در سال 2018 آغاز کننده مکانیزم حل اختلاف برجام بود، گفت: کشورهای اروپایی، ملت های مستقلی هستند اما آنها به تعدات خود عمل نکرده اند.

ظریف تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا به تعهدات خود پایبند نبوده است، ولی در مقابل ایران کاملا پایبندی خود را نشان داده و اثبات این نیاز به رفتن هیچ دادگاهی ندارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین اقتصاد را دارد اظهار داشت: پس چرا از کشور قلدر آمریکا می‌ترسد و ادامه داد، اقتصاد ما بدون اینکه ایران تقصیری داشته باشد، در دو سال گذشته دچار خسارت شده است.

وی تصریح کرد: شرکت های خارجی از ایران رفته اند، پس اروپایی ها برجام را نقض کرده اند، آنها اجازه داده اند تا آمریکا زورگویی کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، ایران یک موضوع در برجام نیست، بلکه ایران عضوی از برجام است و بر همین اساس ایران اعلام کرده که آماده است زمانی که اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران به تعهدات کامل خود در برجام خواهد گشت.

ظریف اظهار داشت، به دلیل عدم تعهد آمریکا به برجام ما با تراژدی کشته شدن ۱۷۶ نفر روبرو شدیم. به دلیل عدم تعهد آنها اقتصاد ایران با میلیاردها دلار ضرر مواجه شده است. آیا آنها آماده اند که این ضرر را جبران کنند؟ زمانی که آنها این ضرر را جبران کنند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع افغانستان بیان کرد: آمریکا در حال مذاکره با طالبان است که چه کار کند؟ که از افغانستان بیرون برود. آمریکا چه چیزی به عراق آورد؟ ثبات؟ استفاده کردن از عراق برای حمله کردن به یک مقام رسمی مهمان عراق؟ آن حمله یک حمله بی‌جهت بود.

جایگاه آمریکا در عراق

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت، حضور آمریکا در عراق هیچ سود اقتصادی برای این کشور نداشته و مردم عراق، خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند.

ظریف تصریح کرد: آمریکا از پایگاه های عراقی برای انجام یک عملیات علیه یک مهمان در این کشور استفاده کردند و مردم عراق از این اقدام راضی نیستند. وی اظهار داشت: ایران در دفاع از خود پایگاه های آمریکا را هدف قرار داد و هیچ تهدیدی علیه سفارت آمریکا در عراق نبود.

این مقام عالی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: تهدید دونالد ترامپ برای هدف قرار دادن مراکز فرهنگی ایران، یک جنایت جنگی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره انتقام سخت ایران گفت: ایران پاسخی در دفاع از خود داد. آمریکا عراق را به حمله علیه سفارت‌ها تهدید کرد. اما امروز می‌دانیم که چنین تهدیدی وجود نداشت. آمریکا می‌خواهد از قوانین بین‌المللی خلاصی یابد و به همین دلیل از نظام قانون‌مند جهانی حرف می‌زند. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید، از قوانین بین‌المللی پیروی نخواهد کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور می‌گوید که اگر ایران می‌خواهد مردمش گرسنه نمانند، باید به آمریکا گوش کند. این به مثابه جنایت جنگی است.

گفتنی است، کنفرانس راسینا از روز سه شنبه در دهلی نو در حال برگزاری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۵
واقعاً اگر این آمریکا نبود تقصرها رو گردن کی می انداختن؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
امریکای وحشی زورگو و احمق هست و دوست داره همه سر تعظیم براش فرود بیارند هیچ آزاد مردی این را قبول نمی کنه ولی شمارو نمی دونم؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
گردن تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
یعنی فکر میکنی آمریکا مقصر نیست ؟
برجام رو پاره کرد و تحریم های سنگین اعمال کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
هم پیاز رو خوردیم هم شلاق رو و هم جریمه رو دادیم . مردم رو بیچاره کردید با این توافقتون
fd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
علی آقا زیاد جوگیر نشو
اروپایی ها بهتر از من و تو تمام صفات رذیله آمریکایی ها رو میدونن
ولی با سیاست بهترین رفاه و اسایش رو برای مردمشون به ارمغان آوردن
کمی بیشتر و بزرگتر بیاندیشیم
ناشناس
| Canada |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
ظریف دیپلماتی بسیار برجسته است . هیچ کس به اندازه وی نمی تواند طرف مقابل را با نکته سنجی گیر بیندازد. مصاحبه های وی با خبرنگاران بی بی سی و دیگر شبکه های خبری را گوش کنید تا به عمق تردستی و مهارت وی در فن مذاکره پی ببرید.
چه عجب
ای کاش تمامی مسئولین کشور مثل ظریف یک دیپلمات و زیرک و هوشمند بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
متاسفانه بسیاری از مردم ما تحت تاثیر هجمه تبلیغاتی رسانه های خارجی هستند و همه را به یک چوب می رانند. ظریف بهترین وزیر امور خارجه در همه عمر جمهوری اسلامی است. کاش مردم قدرش را می دانستند.
از طرفی می گوییم امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و از طرف دیگر همه مشکلات و اشتباه کاریها و سوء مدیریت ها و فسادها و ...را به امریکا و تحریم امریکا ربط می دهیم.
 ۲۵, ۱۳۹۸

آمریکا به صادرکننده نفت تبدیل شد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی از رکورد همزمان تولید نفت و گاز ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ خبر داده و گفته است در سه ماهه پایانی سال، آمریکا به صادرکننده نفت تبدیل شده است.

این نهاد انرژی آمریکایی سه شنبه اعلام کرد تولید روزانه نفت خام این کشور در سال گذشته میلادی به ۱۲.۲ میلیون بشکه اوج گرفته که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۳ میلیون بشکه افزایش نشان می‌دهد. آمریکا پارسال به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شد و انتظار می‌رود در سال جاری تولیدش به ۱۳.۳ میلیون بشکه اوج بگیرد و رقبای خود روسیه و عربستان را با فاصله بیشتری پشت سر خود نگهدارد.

این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۷ میلیون بشکه خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید متوسط واردات خالص نفت آمریکا از ۲.۳ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۱۸ به نیم میلیون بشکه در سال گذشته کاهش یافته و در سه ماهه پایانی سال این کشور عملا به صادرکننده خالص نفت خام تبدیل شده است.

انتظار می‌رود صادرات خالص نفت آمریکا در سال جاری حدود ۸۰۰ هزار بشکه و در سال آینده ۱.۴ میلیون بشکه در روز باشد.

تولید گاز آمریکا نیز پارسال به ۹۲ میلیارد فوت مکعب در روز اوج گرفته که رکود جدیدی در تاریخ تولید گاز این کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مرگ بر امریکا چه صادر کننده باشد چه وارد کننده
حق با ما و جناب آقای ظریف است: آمریکا می خواهد ایران را به عنوان یک شکست خورده به پای میز مذاکره بکشاند، حال این شکست خورده یا در جنگ نظامی شکست خورده باشد یا در یک جنگ اقتصادی. این زورگویی محض است و مردم ما نبایستی به این زورگویی مدرن تسلیم بشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
یه نگاه به فقر و بیکاری و گرفتاری مردم در برابر رفاه و بریز و بپاش و زندگی اشرافی و قلدری نورچشمی ها بکن
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
در مذاکرات برجام هم همین بود فکر می کنی از موضع قدرت رفتند به پای میز مذاکره برجام؟؟؟ الن هم شرایطشان به مراتب از زمان برجام بدتره و جام زهر به مراتب تلختری هم نوش جان می کنند
ما کی از برجام خارج شدیم که بر گردیم
فردای امضای برجام ما اعلام کردیم که آمریکایی ها را به ایران راه نخواهیم داد !
ترامپ کاسب مسلک هم زد زیر میز و بساط تجارت و قراردادهای اروپا را هم فرستاد روی هوا
؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
چه نطق های آتشینی که صورت گرفت تا مانع از حضور صنایع خودرو آمریکا در ایران شود . آنها هم که احمق نیستند که منافع ملی اشان را تشخیص ندهند و عملا زدند زیر برجام .البته این کار در زمان اوباما انجام شد و ترامپ هم ادامه داد . ماهم که گاهی آتش میزدیم و گاهی پاره میکردیم ، همچنان کاتولیک تر از پاپ متعهد به بر جام هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
این طرز تفکر بسیار ساده اندیشانه است ولی درهر حا ماباید جوری توافق می کردیم که طرف مقابل بدون هزینه نتونه ار اون خارج بشه
fr
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
تنها حرف حساب این صفحه
ممنون از شما
کو آدم منطقی و با حافظه بلند مدت
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
موافقم به جای اینکه فعالیتهای اقتصادیمونو افزایش بدیم یک عده شروع کردن به هیاهو جنجال اکه ما میتونستیم با تجار امریکایی حتی وسایل مصرفی به توافقهایی برسیم اونا به دولتشان شاید بزای قطع رابطه با ایران فشار میاوردند این کار چین و روسیه هم بود اونا هر تلاشی برای رابطه با امریکا را اونطور در نطفه خفه کرده اند هیچوقت حتی یک روزنه هم باز نشده و این عجیبه
سیاست خارچی ما در کجا و چگونه تعیین می شود آیا ما در رابطه با سیاست خارجی استراتژی داریم امروزه حتی عقب افتاده ترین کشورها برای سیاست خارجی استراتژی دارند اما به نظر می رسد ما در سیاست خارجی باری بهر جهت تصمیم های ناگهانی می گیریم و برای یک ماه دیگر برنامه نداریم آیا ما برنامه داشتیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود چکار خواهیم کرد آیا برنامه داشتیم اگر دوباره تحریم شویم چکار خواهیم کرد آیا برنامه داشتیم اگر اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام به تعهداتش عمل نکند چکار خواهیم کرد آیا الان برنامه داریم که بعداز فعال شدن مکانیزم ماشه چکار باید بکنیم علت همه مشکلات کشور از بی برنامگی در سیاست خارجی است و نداشتن استراتژی است
امریکا ازبرجام خارج شد بورس رکورد زد
امریکا ایران را مورد تحریمهای بیسابقه درتاریخ قرارداد بورس رکورد زد
صادرات نفت به پایین ترین میزان رسید بورس رکورد زد
کشور در یکقدمی جنگ قرارگرفت بورس رکورد زد
ایران باکاهش های پی درپی تعهدات عملا ازبرجام خارج شد بورس رکورد زد
کشورهای باقیمانده برجام مکانیزم ماشه رافعال کردند بورس رکورد زد
رکود اقتصادی فراگیرشد بنگاههای اقتصادی ورشکسته شدند بورس رکورد زد
اف ای تی اف به احتمال بسیارزیاد تصویب نخواهد شد بازهم بورس رکورد میزند !!!!!!!!!
هریک ازاین اتفاقات به تنهایی بورس هر کشور دیگری را کن فیکن میکرد !!!
اما بورس مابی اعتنا به همه پارامترهای اقتصادی وسیاسی همچنان میتازد وقله های جدید رافتح میکند !!!!!
مساله : پیدا گنید پرتقال فروش را !!!
با همین فرمون برید جلو آمریکا میاد التماستون می کنه میگه مردمم از گشنگی و فقر دارند هم دیگه رو میچاپند بیایید مصالحه کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار