بازدید 2936

مشاور اردوغان: دلایل همکاری با مصر بیش از دلایل برای خصومت است

پس از تشدید اختلافات قاهره و آنکارا در پی امضای توافقنامه دریایی میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی، مشاور رئیس جمهوری ترکیه گفت دلایل همکاری با مصر بیشتر از دلایل خصومت با این کشور است.
کد خبر: ۹۵۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 14 January 2020

پس از تشدید اختلافات قاهره و آنکارا در پی امضای توافقنامه دریایی میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی، مشاور رئیس جمهوری ترکیه گفت دلایل همکاری با مصر بیشتر از دلایل خصومت با این کشور است.

به گزارش ایسنا، یاسین اوکتای، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با سایت ینی شفق با اشاره به ارسال نیرو به لیبی توسط آنکارا اظهار کرد، حضور ترکیه در لیبی قطعاً به خاطر جنگ و درگیری نیست و دلایل همکاری با مصر بیشتر از جنگ و خصومت با آن است.

وی افزود: زمانی که کمپین رسانه‌ای مصر اعلام کرد ترکیه به دلیل رویارویی با مصر به لیبی آمده است، گفتیم و توضیح دادیم که ما نمی‌توانیم با هیچ کشور عربی و مسلمانی بجنگیم و عکس این مسأله صحیح است و آنکارا به دنبال متوقف شدن جنگ در لیبی است و موضوع مهمتر اینکه ترکیه به دعوت رسمی دولت قانونی لیبی به این کشور آمده است.

اوکتای ادامه داد: انگیزه‌ها برای همکاری با مصر نسبت به دلایل برافروختن شعله جنگ میان دو کشور بیشتر است و توافقنامه ترکیه و لیبی به نوبه خود حق و حقوق مصر را زنده می‌کند که در نتیجه امضای توافق میان قاهره و یونان از دست رفته بود.

وی تصریح کرد، حتی می‌توان فراتر از این هم رفت و این سؤال را مطرح کرد که چرا نتوان توافقنامه مشابهی را با توافقنامه دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد؟ آیا چنین توافقنامه‌ای میان ترکیه، مصر و لیبی در دریای مدیترانه به معنای تقویت و حفاظت از حقوق ملت‌های این کشورها نیست؟

در پی امضای توافقنامه دریایی و امنیتی میان دولت ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی، درگیری‌های لفظی میان آنکارا و قاهره نیز بالا گرفت، چراکه مصر این توافقنامه را غیرقانونی می‌داند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل