بازدید 6585
طرح هایی برای خانه دار شدن ثروتمندان:

قسط های 4.4 میلیون تومانی وام مسکن/ چه کسی توانایی پرداخت این اقساط را دارد؟

بانک مرکزی در اوایل دی ماه امسال اعلام کرد که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار هر زوج می‌توانند حداکثر ۲۴۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرد. مطابق این مصوبه افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران (زوجین) به 200 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) به 40 میلیون تومان افزایش یافت.
کد خبر: ۹۵۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 13 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، شش سال از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت دولت طرح هایی را در راستای خانه دار کردن مردم به اجرا در آورده است اما این طرح ها آن گونه که باید نتوانسته اند تاثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح ها می توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن،  فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان اشاره کرد.

طبق آخرین گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران که مربوط به آذرماه سال جاری می باشد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی به 13.5 میلیون تومان رسیده است که این قیمت در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشد 8.5 درصدی و 41.6 درصدی را نشان می دهد. این میزان رشد قیمت مسکن که در برخی از ماه های امسال به بیش از 100 درصد نیز رسید باعث شده است تا قدرت خرید مسکن به شدت کاهش یابد.

دولت برای اینکه تعادل را به بازار مسکن باز گرداند امسال دو طرح را اجرایی کرد. طرح اول، طرح مسکن ملی بود که از شهریور ماه سال جاری کلید خورد. این طرح شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد وام هایی که در این طرح به مردم تعلق خواهد گرفت، گفت: در طرح  اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد. وی افزود: برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلا می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند. گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طی ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

بررسی ها نشان می دهد که متقاضیان اگرتسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند ماهیانه باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند اما اگر وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده باشند ماهیانه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

همان گونه که ملاحظه می گردد مبلغ قسط وام هایی که قرار است برای طرح مسکن ملی پرداخت شود، بالاست و پرداخت آن از عهده بسیاری از مردم خارج است. شاید به همین دلیل بود که محمودزاده طی مصاحبه دیگری در مورخه 18 آبان 1398 گفت: دهک های ۴ تا ۷ مورد هدف طرح مسکن ملی است.

هر چند که بعید به نظر می رسد با توجه به هزینه های بالای خانوارها، همین دهک ها هم بتوانند از عهده پرداخت اقساط وام های طرح مسکن ملی بر بیایند.

طرح دیگری که برای رونق بازار مسکن این روزها مطرح شده است، موضوع افزایش میزان وام مسکن می باشد. بانک مرکزی در اوایل دی ماه امسال اعلام کرد که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار هر زوج می‌تواند حداکثر ۲۴۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرد.

مطابق این مصوبه افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران (زوجین) به 200 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) از محل منابع داخلی بانکها توسط بانک مسکن و بانکهای تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم  و بدون سپرده) به 40 میلیون تومان افزایش یافت.

با توجه به سود 18درصدی وام اوراق حق تقدم،‌ میزان سود وام 200 میلیون تومانی خرید مسکن در روش پرداخت ساده 12ساله 289 میلیون تومان است. میزان اقساط ماهانه این وام حدود 3.4 میلیون تومان است که با احتساب اقساط ماهانه وام تعمیر (یک میلیون و 15 هزار تومان برای دوره 5ساله) به حدود 4.4 میلیون افزایش خواهد یافت. سود وام تعمیر نیز حدود 21 میلیون تومان در روش ساده است.

حالا پرسش این است که واقعا چه کسانی از عهده پرداخت اقساط 4.4 میلیون تومانی وام 240 میلیون تومانی مسکن  بر خواهند آمد؟ قطعا پاسخ مشخص است و پرداخت این اقساط از عهده اکثر خانوارهای جامعه خارج است و می توان گفت این افزایش وام مسکن نیز در راستای خانه دار شدن دهک های بالای جامعه یا به عبارت بهتر ثروتمندان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر