بازدید 29060

تفاوت همدردی با داغدیدگان به سبک کانادایی و ایرانی

تصاویری از حضور جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران در آسمان تهران ساقط شد، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. کاربران این رویکرد را در کنار رویه مسئولان ایرانی بعد از این رخداد تلخ قرار داده و سبک همدردی آنان انتقاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ 13 January 2020

تفاوت همدردی با داغدیدگان به سبک کانادایی و ایرانی

تصاویری از حضور جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران در آسمان تهران ساقط شد، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. کاربران این رویکرد را در کنار رویه مسئولان ایرانی بعد از این رخداد تلخ قرار داده و سبک همدردی آنان انتقاد می‌کنند.

به گزارش «آزادی»، ترودو در مراسم مذکور خطاب به خانواده کسانی که در این حادثه عضوی را از دست داده‌اند گفت که به آن‌ها «اطمینان می‌دهم تا اجرای عدالت از پا نخواهیم نشست». وی خطاب به خانواده‌ها گفت: «شاید احساس تنهایی کنید، اما تنها نیستید. تمام کشورتان در کنارتان است، امشب، فردا و در تمام سال‌های پیش رو».

 

اینکه چرا کلمات ترودو به دل کانادایی‌های ایرانی تبار می‌نشیند، اما سخنان حسن روحانی درباره گناه نابخشوندی و یا اظهار شرمندگی ظریف در نظر ایرانی‌ها صادقانه نیست، بحث مفصل دیگری است، اما شیوه ابراز همدردی مقامات در دو کشور را می‌توان با یکدیگر مقایسه کرد. در پی این مقایسه است که می‌توان گفت: شاید حضور در مراسم و گفت و گوی چهره به چهره احساسات را بهتر از یک بیانیه و چند پست اینستاگرامی و توییتری منتقل می‌کند!

 

رویه متفاوت مقامات در ایران و کانادا درحالی زیر ذره بین کاربران فضای مجازی است که برخی از سیاسیون رویکرد مسئولان ایرانی را قابل توجیه می‌دانند. احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله همین افراد است. او در گفتگو با «آزادی» در این باره گفت: «کاری مسئولان کانادایی انجام دادند، اقدامی اخلاقی و بسیار خوب و قابل تقدیر بود که نشان داد برای همه شهروندان خود از هر نژادی و بهتر بگوییم برای پاسپورت کانادایی احترام قائل هستند و وقتی کسی تبعه آن کشور باشد از هر نژاد و با هر مذهبی، مورد احترام قرار می‌گیرد».

 

وی افزود: «تحسین رویکرد مسئولان کانادایی به این معنا نیست که در ایران کم گذاشته شده یا به کسی بی احترامی شده است. توجه داشته باشید که ما هفته بسیار پر تنشی داشتیم و این تنها حادثه کشور ما نبوده است. در حالی که شاید در کانادا این تنها حادثه مهم بعد از سال‌ها بوده است».

 

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «باید گرفتاری‌ها و فشار‌هایی که اکنون مسئولان ایرانی با آن مواجه هستند را در نظر گرفت» گفت: «توجه داشته باشید که ما شاهدیم برخی اوقات و در برخی اجتماعات، جسارت‌ها و توهین‌هایی به مقامات کشور می‌شود و این‌ها قابل توجیه نیست. مثل فیلم خبری که درباره آقای جهانگیری پخش شد. در واقع نمی‌توان مطمئون بود که چنین دام‌هایی درکار نباشد؛ بنابراین فکر می‌کنم که مجموعا رفتار مسئولان ایران نشانگر تاسف و ناراحتی بوده است. همین طور درمورد کسانی که مسئول بودند نشانگر پشیمانی و همدردی بود.»

 

وی ادامه داد: «به نظر من باید به موقعیت و شرایط متفاوت مسئولین دو کشور توجه داشت. با این حال من برخلاف کسانی که رفتار مسئولین کانادایی را ناشی از ظاهرسازی و فرصت طلبی می‌دانند، آن را با حسن نیت می‌بینم و فکر می‌کنم که که یک رفتار متمدنانه و صادقانه و البته در راستای منافع کشورشان می‌دانم. ضمن اینکه رفتار مسئولان ایرانی را منهای رویکرد دو، سه روز اول، توام با مشکل عمده و خاصی نمی‌دانم».

 

شیرزاد همچنین گفت: «کمی هم باید دندان سر جگر گذاشت. فرمانده محترم سپاه گفتند که به هر صورت ممکن، جبران می‌کنیم، البته غیر از جان‌هایی که نمی‌توان برگرداند؛ بنابراین، اصحاب رسانه و خبرنگاران باید کاملا گوش به زنگ باشند و ببینند که این تعهدات انجام می‌شود یا خیر. بخشی از آن مربوط به کشور‌های دیگر است که خودشان بلدند و حق خود را می‌گیرند. در این زمینه مشکلی نیست، اما درباره ایرانیان عزیر که جان خود را از دست دادند، انتظار می‌رود رفتار جبرانی صورت بگیرد»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۴۹
نخست وزیر کانادا اگه ایرانی هارو دوست داره خاوری رو پس بده ...
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
از نظر نخست وزیر، خاوری دیگه یک شهروند کاناداست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خاوری یک شهروند کانادایی است و در کانادا خلافی نکرده که مورد تعقیب قضایی قرار بگیرد و برای سیستم حکومتی اون کشور هیچ فرقی با این شهدا ندارد.ضمنا بین ایران و کانادا هیچ معاهده تبادل مجرمین وجود ندارد.
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
چون دوست داره پس نمیده
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
عزیز دل محسن جان
بنده خدا آقای خاوری چیزی نخورده است
فکر میکنی مثل خاوری ها الان کم تو کشور خودمان هس در ضمن واقعا ایشان حداکثر چند تا ده میلیون دلار برده واقعا سر همین مسایل ارزی خدا میداند چقدر از همین پولهای بیت المال سو استفاده شده است.
موضوع بعدی اینکه این همه مشکلات کشور از نحوه مدیریت همین اقایان مدیران است وگرنه مشکل به خودی خود به وجود نمیاید و به خودی خود از بین نمیرود
موضوع بعدی برخورد مردم با مسولان است
اگر مسولان مردم را غربیه ندادنند و مردم مسولان را از خودشان بدانند دیگر کسی ناسزا نمیدهد
مگر مردم ایران در خیابان وقتی از کنار هم عبور میکنند به هم ناسزا میگویند؟؟
لطفا این کارشناس محترم مانند بسیاری از کارشناسان برای همه ی احاد جامعه حرف بزند و نه اینکه توجیح الامسایل باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
احسنت ! بهترین کامنتی بود که دیدم !
ناشناس
| Japan |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
نمیشه کنار طریق سرمایه گذاری رفته
شهروند درجه چندم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
بحث ایرانی و غیرایرانی نیست بحث برابری انسان هاست البته حق دارید درک نکنید چون 40 ساله ما شهروند درجه چندم هستیم
با سلام
البته این دیدگاه مردم ماست که آمدن نخست وزیر را خیلی مهم می دونند. شاید برای خود شهروندان اونها به اندازه ما مهم نباشد. سردار ما اینهمه عذر خواست ایا یک نیروی نظامی آنها اینقدر شکست نفسی می کند؟! در یک سقوط هواپیما ئی که در استرالیا بودم برخوردها با نزدیکان قربانیها در حد همدری به عنوان یک اتفاق تاسف باربود.
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
در استرالیا که بودی، آنجا هم، پدافند سپاهشون هواپیماشون رو زده بود یا خود به خود، سقوط کرده بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مگه اون هواپیما رو با موشکای خودشون زده بودن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اگه به معذرت خواهیه همه اونایی که الان زندانن برای کشتن یک نفر دو نفرم معذرت خواهی کردن! خوب ولشون
کنیم نظرت چیه؟ ایشون با اشتباهشون این همه آدم رو کشتن!
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اخه نمی دونم چرا ایرانیا وقتی میرن خارج خودشونم متمدن تر از وقتی هستند که در ایران هستند . یعنی اگه تو ایران یک مقامی بیاد همه دورش می کنند فشار میارن ! از سر و کول هم بالا میرن ! هر کسی حرفی میزنه ! هر کس سئوالی می کنه ! بی ادبی رو که دیگه نگو اونم تو این مواقع ! این رفتار ایرانیان در خارج از کشور حتی تو کوچه و خیابون هم با رفتارشون در کوچه خیابونهای ایران فرق داره
ناشناس
| Japan |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
عذر خواهی چه دردی را دوا میکنه؟؟؟؟
اولا آنچه کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند . ثانیا :صداقت یا دروغگویی رو میشه در حرفها و چهره افراد به خوبی حس کرد . ثالثا : سوابق راستگویی و دروغگویی مسئولین عامل میشه که چهره ی واقعی فرد یا گروهی معلوم بشه واسه مردم . وقتی مکررا و در طی سالها جز دروغ و عوامفریبی چیزی نبینی ، بدون شک هیچ تسلیت و وعده وعیدی رو نمیتونی بپذیری . و عکس این قضیه هم صادقه ، وقتی همش صداقت ببینی ، هم حرفاش باورت میشه ، هم آرامش پیدا میکنی .
صف درخواست غرامت تشکیل بدید تا خانواده ها بیان صف وایسن موقع ناهار هم 2 ساعت تعطیلی
شماره تلفن رو هم که دادید به جای فرستادن نماینده برای تسلیت گفتن حضوری
نخست وزیر کانادا برای حفظ ظاهر دست به چنین کاری زده خواسته بااین کار بین مردم و مسولیت اختلاف بیاندازد چون دولت کانادا کاملا با حکومت ایران دشمنی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
یعنی احمقانه تر از این نظر دیگه وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اگر واقعا چنین است که با مردم ایران دشمنی دارد .پس اینهمه سیتیزن کانادا و دانشجویان که ایرانی هستن در آنجا چه میکنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خجالت بکش!
اگه خواهرت مادرت پدرت تو اون پرواز بود اینو می گفتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
کی با ما دشمنی نداره ؟؟همه دنیا رو کردیم دشمن خودمون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
این آقا جاستین پسر الیوت تردو که خود یکی از محبوبترین نخست وزیران تاریخ کانادا بود است و جزء محدود انسانهایی است که هیچ عقده ای در وجودش نیست. یک سرچ کن ببین سه سال پیش چطور به استقبال مهاجرین سوری که در شمال امریک در حال یخ ردن بودند شتافت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
شما هم واسه دشمني با كانادا برو به خانواده ها سر بزن ابراز همدردي كن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
افرین به تو که بینش سیاسیت چشم ما ررو کور کرده. در این که ممکنه ایشون جهت حفظ ظاهر این کار رو کرده باشه چون احتماله پس ممکنه. ولی این از دروغگویی های پی در پی دوستان مسئول ما کم نمیکنه.دروغهایی که بعداز اقرار به دروغگویی جهت پوشاندن دروغ قبلی گفته میشه. الان هزارتومنی کانادای رو به یک میلیونی خودمون ترجیح میدیم. چرا؟ چون تو این دروغ میبینیم. ولی اونو تجربه نکردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
سر قضیه اون جوانی که چندی پیش در کانادا به دست اراذل به قتل رسید چرا همچین رفتاری نکردند ؟؟؟؟
دلیلش این که نخست وزیر میان کانادایی‌های خاورمیانه ای و آسیایی با کانادایی‌های اروپایی تفاوتی قائل نیست. فارغ از دین و مذهب و ملیت و نژاد همه را به اندازه کانادایی میبینه. حالا فهمیدین؟
...بنی آدم اعضای یکدیگرند...
از سعدی بزرگوار
اینجا کلامش را و اونجا، مرامش را شاهدیم!
خوب جواب این سوال روشن است ..

اینجا ایران است و آنجا آنطف دنیا یعنی کانادا .

همسایه ایران عبارتند از پاکستان و افغانستان معدن قاچاق مواد مخدر و تریاک . و از طرف غرب کشور عراق بدبخت

که نفت این کشور جنگ زده توسط آمریکا به یغما میرود ..........

فقط در قسمت شمال غربی ایران ترکیه قرار دارد که آنهم توسط آمریکا در فشار است ......

و اتحاد جماهیر شوروی سابق روسیه کنونی در در مسئله ی اوکراین افتضاح به بار آورد چقدر آدم کشته شدند....

در ضمن خبری از آقای پوتین رییس جمهور روسیه نیست !!!
آقای شیرزاد استاد گرامی بنده! من شما رو طور دیگه می شناختم واقعا انتظار این نوع قضاوت و پاسخ رو از شما نداشتم...متاسفم براتون
«کاری مسئولان کانادایی انجام دادند، اقدامی اخلاقی و بسیار خوب و قابل تقدیر بود که نشان داد برای همه شهروندان خود از هر نژادی و بهتر بگوییم برای پاسپورت کانادایی احترام قائل هستند و وقتی کسی تبعه آن کشور باشد از هر نژاد و با هر مذهبی، مورد احترام قرار می‌گیرد»

به خدا همین یه کارشون باعث افسوس ما ایرانی هاست، که صد البته این فقط یکی از رفتارای خوبشونه...
انسانیت بزرگترین عبادت دنیاست همین
(توجه داشته باشید که ما هفته بسیار پر تنشی داشتیم و این تنها حادثه کشور ما نبوده است)
یعنی جنگ شد که تنشش بیشتره شهرهارم می زنن؟
به نظرتون چرا مقامات اونها اینقدر راحت میتونند برن بین مردمشون و مقامات ما نمی تونند؟
یک کمی عقل داشته باشید.
برای اینکه همیشه پاسخگو هستند. برای اینکه خدمتگزار واقعی مردم هستند.
این اقای نماینده چند بار بین مردم رفته؟
چطور می تونید با این اطمینان و ارامشی که نخست وزیر کانادا داره بیایید بین مردم؟؟!
به نظرتون چرا مقامات اونها اینقدر راحت میتونند برن بین مردمشون و مقامات ما نمی تونند؟
یک کمی عقل داشته باشید.
برای اینکه همیشه پاسخگو هستند. برای اینکه خدمتگزار واقعی مردم هستند.
این اقای نماینده چند بار بین مردم رفته؟
چطور می تونید با این اطمینان و ارامشی که نخست وزیر کانادا داره بیایید بین مردم؟؟!
چه قياسي
آنها دنبال حقيقت وجلوگيري ازپايمال شدن خون هموطنانشان شب وروز نداشتند ومسئولين ما هم تلاش مجددانه شبانه روزي مي كردند آنرا كتمان كنندتلاش تلاش است ديگر
ميان ماه من تاماه گردون تفاوت اززمين تاآسمان است
مردم ايران اول داغدار دروغهايي هستند كه شنيده اند بعد داغدار عزيزاني كه از دست داده اند.
وای بر آن روزی که انسان روی حرف یک گرگ حساب کند!!!!!!!!!!!! ایرانیها خیلی زرنگ تر از این هستند داداش.....
جای شرکت در مراسم، نرم افزار بازخوانی جعبه سیاه رو بده، اینقدر هم فیلم بازی نکنه
این جمله یکی از مخاطبین محترم بسیار عالی بود اگر دولت کانادا به ملت ایران دوست آقای خاوری که 3 هزار میلیارد

تومان پول مردم بدبخت را از کشور خارج کرده و دزدیده است را پس دهد ، واقعا" جالب بود .
نه اعلام عزاي عمومي؟؟؟؟؟
نه يه نوار سياه کنار شبکه هاي تلويزيون؟؟؟؟؟؟
نه استعفاي مسئولي؟؟؟؟؟؟
نه تشييع جنازه درخور شان اون عزيزان؟؟؟؟؟
آخه چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علت اینکه حرکت نخست وزیر کانادا به دل مردم نشست ولی حرکت مسئولین ما خیر اینست که نخست وزیر اونا حرکتی برخواسته از دلش انجام داد و مسئولین ما برای حفظ ظاهر و انجام حرکات نمایشی
آقا محسن خودت میگی اگر ایرانی ها را دوست داره ،آقای خاوری هم یک ایرانی است همانطور که شما یک ایرانی هستی!
برای همینه که کانادا یک کشور جهان اوله و ما یک جهان سومی .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
به زودی متوجه میشوید همین کشورهای جهان اول البته منظورم امریکاست کاملا با ایجاد خطا در رادار چگونه این مصیبت رو در پاسخ به حمله ایران رقم زدن
کلا ما همه چیمون با دنیا فرق داره همیشه مرگ بر دیگر ملتها میکنیم که چی... واقعا که
وقاحت روبه اوج رسانده اید
چند سال پیش یک جوان ایرانی را در کانادا کشتند و خونش رو پایمال کردند هیچ صدایی از این مدعیان دروغین انسانیت در نیومد چون تو مملکت خودشون بود. حالا هم لازم نکرده در امور داخلی کشور دخالت کنن.... مد نظر دوستان باشه که تابعیت اول به تابعیت دوم ارجعیت دارد و تابعیت کانادایی برخی از این عزیزان هم دلیلی برای گستاخی اونها نمیتونه باشه
چون اقتصاد کانادا وابسته به پول مردم و اختلاسگرهایی است که اونجا اقامت دارند.
بنی آدم ؛ اعضای همدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند .
چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار .
نخست وزیر کانادا از دو بعد به این فاجعه نگاه می کند:
1- مرگ یک انسان و یک همنوع با شرایطی بسیار مظلومانه
2- از دست رفتن یک تخبه علمی در کشوری که علم و دانش جایگاه ویژه ای دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار