بازدید 33542

داغ حاج قاسم ملی بود؛ عزای سقوط هواپیمای اکراینی هم ملی است!

بدون شک شهادت حاج قاسم سلیمانی در ایران، واکنشی ملی را برانگیخت؛ موضوع گزارش دلایل این واکنش ملی نیست، بلکه تاکید بر این است که سقوط هواپیمای اکراینی هم از منظری دیگر و با دلایلی دیگر برای ما ایرانیان، واکنشی ملی در پی داشت؛ اما در مساله سقوط هواپیما، این واکنش یکپارچه ملی را خودمان عامدانه نمی‌خواهیم و نمی‌گذاریم که بروز دهیم.
کد خبر: ۹۵۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ 13 January 2020

بدون شک، شهادت حاج قاسم سلیمانی در ایران، واکنشی ملی را برانگیخت؛ موضوع گزارش دلایل این واکنش ملی نیست، بلکه تاکید بر این است که سقوط هواپیمای اکراینی هم از منظری دیگر و با دلایلی دیگر برای ما ایرانیان، واکنشی ملی در پی داشت؛ اما در مساله سقوط هواپیما، این واکنش یکپارچه ملی را خودمان عامدانه نمی‌خواهیم و نمی‌گذاریم که بروز دهیم.

به گزارش «تابناک»؛ در مساله شهادت حاج قاسم سلیمانی، صرف نظر از همه ابعاد شخصیتی خود سردار، او برای مردم، فرمانده و به گفته خودش سربازی بود که حدود چهار دهه برای این کشور ـ چه در جنگ تحمیلی و چه در دوران پس از آن ـ مجاهدت کرده بود. دشمن او را در غربت و نه در میدان جنگ، ناجوانمردانه ترور کرده بود؛ برای مردم، سرباز، موضوعی ملی است؛ چه سربازی که در مرز گرفتار داعشی‌ها می‌شود، چه فرمانده‌ای که ناجوانمردانه ترور می‌شود. طبیعتا واکنش به شهادت آنان هم ملی است؛ البته حاج قاسم ویژگی‌های فراوان دیگری داشت که شاید سایرین و همطرازان او ندارند، ولی مهم‌ترین جنبه واکنش مردم به شهادت او سربازی او برای وطن و البته شیوه به شهادت رساندن او توسط آمریکا به شیوه‌ای ناجوانمردانه بود.

در موضوع سقوط هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی اوکراین، جامعه در دو مقطع دو واکنش متفاوت داشت: در مقطع اول که دلیل سقوط، نقص فنی اعلام شد، برخورد جامعه با این سقوط مانند دیگر سوانح هوایی کشور بود؛ با این تفاوت که در این مورد حضور تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگا‌های معتبر کشور و البته اتباع دیگر کشور‌ها در گسترش داغ این مساله به عرصه عمومی نقش غیر قابل انکاری داشت، ولی به تدریج با وجود شواهدی در داخل و خارج کشور، که بر مورد اصابت قرار گرفتن هواپیما توسط نیرو‌های خودی دلالت می‌کرد، وضعیت کمی متفاوت شد تا اینکه در نهایت، نیرو‌های مسلح پس از چند روز، تاخیر غیر قابل قبول، رسما مسئولیت آن حادثه را بر عهده گرفت و به صورت کلی واکنش‌ها متفاوت و تجمعات و اعتراضات خیابانی آغاز شد.

حال فرض کنید عموم ملت ایران، حادثه هواپیما را مانند ترور حاج قاسم، یک تراژدی ملی بدانند و تمایل داشته باشند برای عزاداری برای هموطنان از دست رفته به خیابان‌ها بیایند. تصور کنید مردم بخواهند یک تشیع جنازه ملی برای هموطنان از دست رفته برگزار کنند؛ آیا شرایط فراهم (هم از سوی حکومت و هم تجمع کنندگان) است؟

در دو روز گذشته، شعار‌های تجمع‌هایی که انجام گرفته به شدت سیاسی است و کمتر بوی مطالبه گری برای احقاق حقوق هموطنان از دست رفته را دارد؛ اگر مطالبه مردم برکناری یا استعفای مقامات دخیل در این فاجعه است، شعار استعفای مقامات یا برکناری مسئولان باید اولویت باشند؛ اما به سرعت شعار‌هایی علیه کلیت نظام سیاسی، طرح می‌شود. فرض کنید عموم مردم می‌خواهند در این عزاداری ملی شرکت کنند و با این شعار‌های سیاسی هم مخالف باشند، باید چه کار کنند؟

ممکن است برخی حاضران در تجمعات بگویند که از ابتدا آنان در تجمعات، مطالباتی متناسب با حادثه داشته و قصدی برای سیاسی کردن ماجرا نداشته اند؛ اما با برخوردی که با آنان شده، شعار‌ها به تدریج رنگ و بوی سیاسی گرفته است. در این صورت باید از متولیان امر پرسید، اگر چنین بوده، چرا با تجمعاتی که مطالبه‌ای به حق داشته اند، برخوردی صورت داده اند که آن تجمعات رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است و در این زمینه آنان باید پاسخگو باشند.

شاید عده دیگری بگویند که ماهیت اعتراضات روز‌های گذشته سیاسی بوده است و نمی‌توان آن را از سیاست جدا کرد و همچنین اعتراض برای این صورت می‌گیرد که مطالبات برآورده شود، اگر اعتراض صورت بگیرد و بدون نتیجه مردم به خانه هایشان بروند و حاکمیت هم کار خودش را ادامه دهد که دیگر اسم آن اعتراض نیست. این هم ادعای درستی است، اما نتیجه‌ای که بر اثر برخورد هر دو طرف تا کنون شاهد آن بوده ایم، اصلاح و تغییر نبوده است.

داغ هموطنان از دست رفته ما هم داغی همگانی و ملی است. حق برگزاری مراسمی شایسته توسط مردم هم حقی ملی است؛ عموم مردم احتمالا با شعار و درخواست برای استعفا، برکناری و یا محاکمه مقصران مشکلی ندارند؛ اما این دو روز، فضای خیابانی نه برای عزاداری مهیاست و نه برای مطالبه حق و حقوق! مردم تا می‌خواهند با آمدن به خیابان، اعتراض خود را به یک وضعیت اقتصادی، سیاسی یا یک معضل و ناکارآمدی نشان بدهند، بلافاصله عده‌ای از هر دو طرف (هم معترضان هم نیرو‌های امنیتی) یا با اعمال خشونت و یا با مطرح کردن شعار‌های تند و گا‌ه بی ارتباط سیاسی، واکنش طرف مقابل را برانگیخته و جایی که بناست مردم اعتراض خود را به گوش مقامات برسانند، به میدان جنگ تبدیل می‌شود و در نهایت یک اعتراض مردمی که می‌تواند با ملایمت و در تعداد مشارکت کننده حتی بسیار بالا برگزار شود با خون و خشونت تمام می‌شود؛ این الگو همچنان هم ادامه ندارد و گویی نباید پایانی بر آن متصور بود.

اینکه نیرو‌های مسلح کشور که قصور خود را پذیرفته و دستور برخورد با مقصرین هم داده شده و مردم هم حق و مطالبه برکناری آنان را دارند، بگذاریم به کنار. همچنین مساله هدف قرار گرفتن غیر عمدی هواپیما و تاخیر در اطلاع رسانی آن را نیز برای لحظاتی کنار بگذاریم؛ حال ببینیم این حد از تنش که آسمان کشور ما به یک آسمان جنگی تبدیل شده از کجا آمده است و آیا این تنش تمام شده و یا احتمال تمام شدن در کوتاه مدت را دارد؟

هرچند ترامپ و کابینه اش اعلام می‌کنند که دنبال تغییر نظام در ایران نیستند، به گواه خود مقامات دیگر آمریکایی عملا در حال انجام این کار هستند و برای این مقصود از حمله به تاسیسات ایران همه سخن گفته اند و از انجام آن هم ابایی ندارند و مشخصا از هدف قرار دادن مراکز فرهنگی و پالایشگاه‌ها سخن گفته اند. آیا لازم نیست در این تجمعات تمایلات آمریکا برای حملاتی به ایران را محکوم کنیم؟ چه تضمینی هست که در یک حمله احتمالی دولت ترامپ زیرساخت‌ها و در تعداد بسیار از بیشتر از مردم ما قربانی نشوند؟ نباید در این تجمعات رویکردی علیه ترامپ در کنار خواسته‌های داخلی ایجاد شود؟ اگر این کار را کرد آن زمان چه داریم بگوییم؟

عزای درگذشت هموطنان ما ملی است؛ بنابراین تشییع آنان نیز باید ملی باشد. تقصیر و قصور برخی مسئولان و مطالبات آنان هم حق است، اما صدای ما وقتی ملی است که اجازه بدهند هم مطالبه گری از مسئولان داخلی انجام گیرد و هم فضای ضد ترامپ در این تشییع ملی شکل بگیرد. به گونه‌ای نباشد که ترامپ این خیال در ذهنش گذر کند که در ایجاد چنین وضعیتی، نه تنها مقصر نیست که ناجی هم هست!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۲
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۶۰
از هر دری سخنی گفتی نویسنده ی عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
امثال حاج قاسم بودند و هستند که نگذاشتن تروریست های آمریکایی این کشور را با خاک یکی کنند
فراموش نکنید اگر به وحشیگری آمریکا جواب ندهید بدتر و بدتر می کند
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خوبه دیگه جنبه های مخالف رو باید برجسته کرد و به گوش رسوند
خدای هست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
تا بو گری نکنید کم نبودن به مثل حاج قاسم که در بترین شرایط هشت سال با دنیا جنگیدن اما الان او ضاع کمی پیچیده شده وواقعاداریم عقب گرد میکنیم هیچ چیز سر جای خودش نیست و کسی هم جواب گو نیست
محمد
| Sweden |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
دوست عزیز زیاد تلویزیون نگاه میکنی،سعی کنیم آدم خوب باشیم اگه توان کاری رو نداربم
مطالبات سیاسی وجود داشته و داره و تا پاسخ براش نباشه ادامه خواهد یافت.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
سقوط هواپیما به خاطر جنگ الکترونیک واحد 8200..
اسرائیل و سنتکام آمریکا واقع در قطر بوده
فریب سامانه پدافندی و انحراف هواپیما از طریق هک و منحرف کردن آنها توسط آمریکا و انگلیس انجام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مرغ یا شتر مرغ18:02
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
به فرض جنگ الکترونیک شما درست باشد این چه ربطی به عدم مسئولیت پذیری آقایون داره؟ اصلا در اون شرایط چرا اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری دادند؟ اگر همون موقع یک هواپیمای آمریکایی میامد برای زدن اون باید هرچی هواپیما روی هوا بود میزدند
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
ناشناس 18:02 شما آرزوی مرگ نکردی احیانا؟
چرا نمی ذارید حالا ۳ روز نه، ۱ روز و فقط ۱ روز عزاداری کنیم و عزای عمومی اعلام کنید؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
همون روز سقوط، فرداش رو دولت عزای عمومی اعلام کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
٥ شنبه گذشته عزاي عمومي براي اين موضوع بود يادتون رفته
خوب اگه بعد عوض شدن ابعاد حادثه منظورتونه اين يك بحث ديگه است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
نیاز به اعلام نیست چون همه چند روزه قلبا عزادارند
یک اتفاق بدون شک غیرعمدی از سوی حافظین همیشگی امنیت این کشور بوده که به دلیل مجاهدتهاشون تا کنون شاید جان میلیون ها زن و مرد و کودک را از آسیب داعش و تجزیه طلبان و آمریکا و دیگر مخاطرات حفظ کرده اند. با همه احترام و همدردی که نسبت به خانواده های آسیب دیدگان این حادثه دارم معتقدم صلاح نیست که با ایجاد تقاضای کاذب سوگواری زمینه رو برای توهین و دلسرد کردن این عزیزان فرهم کنیم. باز هم باید از صداقت مسوولین در قبول مسوولیت ممنون باشیم. بسیاری از حوادث مشابه تا سالها و یا تا ابد از سوی مسوولین کشورهای دیگر کتمان شده اند. ضمنا بنده به عنوان کسی که تحصیلات مخابرات و جنگ الکترونیک دارد احتمال جمینگ (ارسال سیگنالهای فریب تعمدی) برای فریب رادارهای خودی و بروز این حادثه را از سوی آمریکا منتفی نمیدونم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
:
جملات زیبایی گفتند منتها منفی زیادی گرفتید که دلیلش احساسات مردم هستند. احساساتی که باعث روی کار آمدن و دولت و مجلسی شده که مسبب اصلی پرو رو شدن آمریکا و فقر و فلاکت کشور شده. اگه این دولت به جای داشتن این میزان فساد و به جای برجام و بدبخت کردن کشور به فکر کشور بود هرگز این چنین یک مسول بلند پایه ایرانی را ترور دولتی نمی کردند و کسی جرات تهدید و تحریم ما رو نداشتند.
به جای این منفی زدن ها برید آگاهی تون رو بالا ببرید و درست انتخاب کنید
کاملا موافقم. این خطای انسانی به این دلیل رخ داد که نیروهای سپاه در حالت آماده باش جنگی بودند، چرا؟ چون ترامپ تهدید به اقدام تلافی جویانه کرده بود. حالا آقا برای ما شده کاسه داغتر از آش.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
این نهایت ضعفه سپاه است که بگوید بخاطر تهدیدات امریکا ما هواپیمای مسافربری را هدف قرار دادیم. اگر مرد و مردونه تقصیر را به گردن بگیرید اعتبارتون تاحدی شاید برگرده.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اگر نیروی های نظامی ما به حدی ضعیف هستند که در شرایط جنگی اشتباه به این بزرگی را انجام میدهد نباید دم از جنگ بزند
علت این ناهماهنگی ها تعدد نیروهای نظامی در کشور است, باید مانند تمامی کشورها یک نیروی نظامی واحد به نام ارتش رسمی کشور داشته باشیم تا امنیت کشور را به عهده داشته باشد
اگر میگویند شرایط کشور جنگی بوده چرا پروازهای مسافری را لغو نکردند کمی تامل هم خوب است
ضمنا چرا درست بعد از اینکه اوکراین گفت آمریکا اطلاعات مهمی در باره سقوط هواپیما به ما داده پس از سه روز انکار به یکباره این موضوع خطای انسانی را اعلام کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خطاب به ناشناس 17.57 و 18.06
اگر رشادت سپاه در مرزها نبود الان عراق و طالبان آمریکا و داعش و هر تروریست دیگه آب تا حالا چندبار تا مرکز ایران میومد
یه کم واقع بین باشیم
این همه قدرت در شلیک دقیق موشک ها به تروریست های داعش و آمریکا و مبارزه با داعش و شکست اونها و کلی رشادت در مرزها رو ندیدی و ففط یک اشتباه یک افسر که اونم به خاطر هک سیستم توسط اسرائیل بوده
رو میگی نهایت ضعف سپاه
حاجی تا حالا دو تا تیر زدی که از ضعف نیرو ها میگی؟

اون دوستی که میگه مشکل در چند نام نیرو ها هست
و همه یکی بشن به نام ارتش باید بدون همین الانم همه یکی هستند به نام نیرو های مسلح بعدشم واقعا
این مشکل ماست؟
نگاه تا این حد کوته بینانه
همه جای جهان چندین نیروی نظامی وجود دارد این که چیزی نیست.
اینکه امثال شما نمی دانید که ترور دولتی بصورت مستقیم و آشکار توسط آمریکا یعنی چه جای تعجب نیسن
حاج قاسم آنقدر بزرگ. و مهم بود که آمریکا مستقیما خودش اقدام به ترورش کرد
منم
| Germany |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
کشور فقط یک ارتش میخاد اونم یه ارتش قوی
این بنده خدا کیه که اینجوری مینویسه خوابه یا ایران نیست؟ سال 98 هستیم دوست عزیز نه 76
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
هدف تحریک جردم علیه هم می باشد
با نکوهش تظاهرات سوگواران سانحه هواپیما، هم به ملت ایران توهین کرده اید و هم شهادت سردار سلیمانی را ناخواسته کمرنگ می نمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
آنچه منتشر شده و ما ديديم سوگواري نيست 
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
چقدر بد که سانحه مرگبار هواپیما را هم به سیاست گره می زنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اینکه سفیر انگلیس در تجمعات حضور پیدا می کنه شعارهای ضد نظام سر بدند رو نمیشه اسمش رو گذاشت سوگواری بهش میگند نفاق خیانت و آشوب
!
سوگواری رو مردم مذهبی با برپایی مراسم ختم در مساجد و فرماندهان سپاه و مسولان دلسوز با سر زدن به خانه های جان باختگان انجام دادند
علی
| Sweden |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
بحث اشتباه نبیست،این اتفاق در هر جای دیگری هم میتونست بیافته،مشکل لاپوشانی مسئولانه.
مثل زماني كه مردم براي تشييع سردار امدند و پايداري ها پررو شدند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مثل اینکه وقتی دیدید مردم برای نظام اسلامی و تشییع سردار امنیت به میدان آمدند شماها ناراحت
شدید؟
چقدر پست باید باشید که در اینجا دنبال جبهه گیری های انحرافی بایشد
خوب اگر مردم برای حاج قاسم به میدان آمدند این صرفا برای حاج قاسم بود واگر نه مردم هنوز با این مسئولان و دولت مشکل اساسی دارن و مشکل آنها درد معیشت است و اینکه مسئولان هیچ برنامه ای برای رفاه مردم ندارند و روز به روز عرصه را بر مردم تنگ میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مسولان را خود مردم انتخاب می کنند مردم با د آگاه باشند و درست رای بدند.
مردم چون نظام اسلامی و کسانی که برای اسلام و مردم جان میدهد را دوست دارند و از آمریکا که این چنین ظالمانه سردار ایران را ترور می کند بیزارند
آفرین ....مقاله ای مبتنی بر اندیشه و تدبیر ......اما کو گوش شنوا ....مسئولان۴۰ ساله سیاه و سفید میبینند.
ای بابا دلت خوشه تابناک . کو گوش شنوا . اراده ای برای تغییر و نگاه بین مسئولین وجد نداره چون گویا هنوز احساس خطر نکردن و زمانی متوجه میشن که واقعا دیر شده
باشه. ما سه روز دیر اعلام کردیم. شما چرا سه روز دیر شمع روشن کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
تسلیت ها و همدردی ها همون روز اول اعلام شد و ادامه دارد . سه روز دیر متوجه شدید و از شمع روشن کردن و تکرار همدردی و تسلیت عکس گرفتید
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
پاسخ عالی به این جماعت
حد اقل یکی استفا میداد تا مرهمی باشد بر زخم این مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
سفیر انگلیس هم از عمد میاد وسط که همه و به راه راست هدایت کنه!؟
حاجی سه کم منطقی باش، بس نیست ابن کج فهمی ها!
چقدر کج فهمی اخه. اون از انتخابات شما اون از برجام و رقص و پای کوبی
بس نیست هنوز متوجه نشدید!
تجمعات عمدا به خشونت کشیده میشه که ماموران بهانه ای برای سرکوب معترضین در دستشون باشه.
داغ حاج قاسم به تنهایی یک داغ بین المللی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اینجا آنقدر منافق و نادان داره که فقط دنبال سو استفاده سیاسی هستند سوگواری و ناراحتی
حاج قاسم به قدری بزرگ بود که آمریکا راسا اقدام به ترورش کرد
و سقوط هواپیما به قدری نا است کننده بود که همه ناراحت شدیم
تابناک جان، دیشب چی نوش جونت کردی که امروز اینقدز قشنگ مینویسی. یعنی جانا واقعا سخن از زبان ما میگویی مصداق بارز عنوان این مقالهو مقاله قبلی که گفته بودی خدا را شکر؛ خبر استعفای مقامات تکذیب شد است

باور کن اگر با همین فرمون بری جلو، یک رسانه واقعا مردمی خواهی بود نه مثل تلویزیون میــــلی
چه عجب یکی پیدا شد حرف مردمو تارحدودی بزنه... از او بعید تابی...
مردم ایران مردم مظلومی هستند انصافا. هیچ ملتی نمی تواند این همه فاجعه را تحمل کند. تصور کنید در ژاپن این اتفاقات می افتد. تکه بزرگ مسولین گوششان بود. ولی ایرانی ها بسیار صبورانه و مظلومانه اینها را تحمل می کنند. گاهی هم که اعتراضی می کنند نهایت اعتراض یک گوشه خیابان می ایستند پشت سر هم قایم میشوند و چند تا داد می زنند و فورا ناپدید میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
ما مردم مظلوم نیستیم ... ما مردم پخمه هستیم
احسنت! رویکرد اصلی باید محکومیت آمریکا بباشد، ه دلیل ریشه اصلی این فجایع؛ هر چند در کنارش مطالبه از مسئولین ضروری است. اما با توجه به شرایط نباید به گونه ای شود اصل ماجرا که دشمنی آمریکا است به فراموشی سپرده شود و موجب تضعیف امنیت کشور شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
ساندیس وکبک شما میرسه نگران نباش
شما یاد بگیر تیتر درست بزن بیشتر ملت رو عصبانی نکن‌ نمی خواد از داغ بگی خودت داری عمدی هی می زنی سقوط ، این هواپیما سقوط نکرد سرنگون شد ، خوبه از این به بعد بگیم فوت حاج قاسم به جای شهادت؟ پس از خودت شروع کن آقای مدعی
اجازه دادنی نیست گرفتنی است!!!
احسنت.
ما به چنین نگاهی احتیاج داریم.
جدای از اینکه به هر حال قصوری در عدم اطلاع رسانی و حتی اشتباه شلیک صورت گرفته، یادمون نباید بره که ترامپ آمریکایی این جنگ رو شروع کرده.
اگر هم جلوی آمریکایی ها گرفته نشه همیشه جسارت حمله به هر ایرانی ذو خواهند داشت.از کجا اطمینان داریم که فردا فرزندان یکی از ما مورد حمله ترامپ واقع نشن؟
همونطوری که خیلی از نخبگان علمی و یا مراکز اقتصادی ما مورد حقد و کینه آمریکا واقع میشن و سازمان تروریستی یا شخصیت تروریستی اعلام میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
از منفی هات بفهم که چقدر پرتی
من اعتمادم را به سپاه از دست نداده ام .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
سپاه 40 ساله امنیت این کشور رو تضمین کرده با خون خودش.قرار نیست به خاطر یک اشتباه اعتماد مارو از دست بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
شما خوش باش!
آنچه که به جایی نمیرسد ،فریاااااااد است!!!!
چیزی که یادتان رفت این نکته است که وظیفه دولت نیست برای مردم تعیین کند چه زمانی به حیابان بیایند و نیایند بلکه هرموقع ملت اراده کرد در حمایت یا انتقاد از موضوعی به صحنه بیاید ، وظیفه دولت این است که امنیت و شرایط مناسب برای حضور آنها را فراهم کند ،
شمع روشن کردن پای دیوار دانشگاه چه نیاز به حضور هزاران نیروی یگان ویژه داشت ؟
تقصیر حکومت است که آمریکا و شبکه های ضد نظام از هر تجمع و عزاداری قصد سوء استفاده و به آشوب کشیدن کشور را دارند؟
باید تمامی عوامل مقصر محاکمه ومجازات شوند
دلیلش به روشنی معلومه. کم جلوه دادن اتفاق+فشار بین المللی + دروغ به مردمت = خشم
تا زمانی که مسئولان با این دیدگاه که : نخبگانند که از ایران محروم شده اند و نه ایران از نخبگان. ادامه بدهند, باز این مسائل تکرار میشه.
من نمیدانم تحت چه شرایطی به هواپیمای مسافری شلیک شده است و این تعداد انسان بیگناه را مورد اصابت قرارداده است . چیزی که آزار دهنده است پنهانکاری مقامات کلیدی است .
البته بین این عزیزان و شهید سلیمانی تفاوتی وجود ندارد همه آنها هموطنان ما هستند
اقا خسته نکنید خودتون رو با این‌مقالات آب رفته به جوی برنمیگرده،اعتماد مثل یک کاغذ میمونه وقتی مچاله شد دیگه هیچوقت مثل اولش‌نمیشه لطفا چاپ کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
دقیقا
اون کسی کهشلیک کرده باید اول با مرکز تماس میگرفته تاییدیه میگرفته بعد شلیک میکرد که گفته خطوط قطع بوده موقع تماس باید تحقیق کنن ببینن راست میگه اگر راست بگه گناهی نداره و قصدش دفاع از مردم بوده ولی اگر دروغ بگه پس یا ترسیده سریعا سر خود دستور شلیک داده یا میخواسته قهرمان بازی در بیاره که در ایبنصورت مقصر وباید تاوان کارشو بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مي خواسته قهرمان بازي در بياره
احسنت
حال همه خوب است اما توباور مکن...
داغ حاج قاسم ملی بود و هیچ شکی در ان نیست
اما مسولان در عمل و ن ظاهر
داغ جانباختگان هواپیمای اکراینی را ملی نمیدانند دریغ از اعلام عزای عمومی..دریغ از نوار مشکی در رسانه کاملن میلی
با اینهمه
مردم ایران عزای این عزیزان را ملی دانستند و همه در سوگیم
روحشان شاد
فعالیت های برون مرزی فشارهای زیادی به مردم وارد کرده که بارزترینش فشار اقتصادیه, همه مردم پشتیان این سیاست و مجریان اون نیستند, اما مسافرهای اون پرواز تماما مردمی معمولی بودن, دانشجو کودک همسر مادر , داغدار شدن برای این مسافرها نیاز نداره تا دیدگاه سیاسی داشته باشی, حتی نیاز نداره ایرانی باشی, دل هر انسانی رو به درد می اره, شما رسانه ها به سانسور پایان بدید و بزارید نظرات همه ابراز بشه, این همه تاوان برای این انکارها کافی نیست؟
باید فکری برای سیستم دفاعی کشور کرد چطور ممکن است هوایمای غول آسا که به آرامی در حال تیک آف و دور شدن از پایتخت است را با موشک کروزی که با سرعت چند برابر صوت در حال آمدن به سمت تهران است اشتباه گرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
جنگ الکترونیک
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
موشك كروز زير سرعت صوت حركت ميكنه دانشمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
به نظر میرسد اینجا هم تعهد بر تخصص پیشی گرفته
دولت کاملا اعتماد ملی را سوزانده و خاکستر کرده آن از فاجعه اعتراضات بنزین که حتی حاضر نمیشود آمار کشته ها را بدهد این هم از سقوط هواپیما که آقای روحانی و آشنا و جهانگیری و ظریف می گفتند تبلیغات دشمن است و معلوم شد خودمان زده ایم ...
مسئولان باید تغییر رویه دهند در غیر اینصورت مسایل در آینده بسیار پیچیده تر و پر هزینه تر خواهد شد.
با چشمانی پر از اشک و خون ،همچنان منتظر استعفای مسئولین هستیم!!!
تابناک منتشر نکنی ،همونجوری که تو متنت نوشتی ، میرم جای دیگه ، جور دیگه حرفمو میزنما.
افرین. تحلیل خوب و بجایی بود.
مردم مطالبه دارند ولی گروههای وابسته به غرب دنبال تغییر نظام هستند و از حوادث بدین منظور استفاده میکنند. حالا این حادثه هرچیزی باشد برای انها فرق نمیکند.
متاسفانه مسئولان در کشور ما برای مردم تعیین میکنند ،که چطور و چگونه برای هموطنان از دست رفته خودشان عزاداری کنند
یعنی حداقل های حقوق اساسی و اولیه مردم نیز رعایت نمی شود
متاسفانه داغ های ملی مان دارد زیاد می شود.
تو مراسم سردارسلیمانی کم شعارهای سیاسی داده شد؟ کم حاشیه داشت ؟ کم به روحانی ودولتی ها فحش داده شد؟چطور اونجا به رگ غیرتتون برنخورد ولی اینجا خورد؟ گرچه بر ای مردم دیگه این جناح واون جناح فرقی نداره.دیگه این قوه واون قوه فرقی نداره......
واکنش یکپارچه ملی با استعفای مدیران پدافند در بالاترین سطوح آن ممکن میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خواسته دشمن هم همینه
متاسفانه مسئولان معترض را به رسمیت نمی شناسند.
اونکه رفته دیگه هیچوقت نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
تا قیامت دل من گریه میخواد
چطوری خوبی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
من اومدم تو نبودی
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
دل هیچکی مثل من غم نداره..
احمد توکلی: مردم دیگر مسئولین را دروغگو می‌دانند
همان طوری که امام حسین برای مردم قیام کرد

قاسم سلیمانی هم برای مردم جمگید

پس نگذاریم انهایی که امام حسین را فقط برای گریه کردن و قمه زدن می خواهند

قاسم سلیمانی هم همان سرنوشت را پیدا کند

اگاه تر شویم .
سقوط ؟ سانحه سقوط ؟ مگه خودش افتاده ؟ منهدم شده ، سانحه انهدام هواپیما
باید این نکته را هم اضافه کرد که مواظب باشیم مبادا اعتراضات و شعارهای ما آمریکا را به این خیال خام بیندازد که سرداری یا فرمانده ای دیگر را ترور کند. آن وقت چه جوابی خواهیم داشت؟
مواظب باشید جای دوست و دشمن عوض نشود. دشمن همیشه دشمن است هرچند ظاهر خیرخواهی به خود بگیرد.
اون 100 کشته کرمان چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ای کاش آنها هم در یک هواپیمت بودند، یا در مراسم حج بودند تا دیده می شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
کشته های کرمان هم از بی مسئولیتی دولت مردان بود که فاجعه رخ داد باید پیگیری شود. استاندار پاسخگو باش
هرطوری میخواهید تفسیرکنیدولی دنیا یک چیزی میدونه که بااتمی شدن ایران مخالفند
در تاریخ نوشته خواهد شد که با سردار و چهار همراهش بیش از 56 نفر در کرمان و 176 نفر هواپیما و 502 نفر در جاده های کشور به بهشت مهاجرت کردند و روحشان شاد باشد! انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
تمام تلفات جاده اي كشور در تمام نقاطو ضميمه كنيد شايد كمي بيشتر عقده هاتون خالي بشه
داغ اشتباه فاحش و سهمگین موشک زدن به هواپیما یک طرف و 3-4 روز پنهان کاری و اطلاعات غلط به ملت دادند یک طرف! مردم برای همین خشمگین هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مردم دو روز دیگه یادشون میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
هنوز ثابت نشده اشتباه بوده
بیچاره ایران و ایرانی . تا کی مردم باید دیده نشوند ؟
اعتراض حق هر ملتیه.چون صاخبان اصلی حکومتن.اینجا جمهوریه.ولی چیزی که آدمو ناراحت میکنه اینه که این وسط معترضا جوری شعار میدن انگار تا حالا امریکا همش به این کشور و ملت لطف کرده!!! نهایت بی انصافی.
تا وقتی هم که زبان حرف زدن اهانت به دیگران و افترا باشه حاصل هر تحمع و اعتراضی فقط ضربه زدن به زندگی و معیشت مردم عادیه.همین و بس
خدا در آینده حق و حقیقت را رو خواهد کرد و یاران حق را یاری خواهد نمود ...!!
سرداران محترمی که آرزوی بودن در آن هواپیما را داشتید. چرا استعفا نمیدهید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
عزیز من مگه تو دانشگاه سردار میشن که راحت بگیم استعفا بدن؟تو این شرایط کشور کی جاشونو بگیره؟چرا احساساتی میشین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
دوست داشتن تو هواپيما باشن ولي دوست ندارن استعفا بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
ناشناس 19:42
به نکته ظریفی اشاره کردی عزیز . توی دانشگاه سردار نمیشن. یکم به این حرفت فکر کن و اینکه اینها جانشین یا قائم مقام ندارن.شما احساساتی پاسخ ندید
اگر پرده بعدی این است که یک افسرجزء را محاکمه کنید و چند مدیر و فرمانده میانی را عزل کنید و بقیه ماجرا را هم گردن آمریکایی ها بیاندازید باید بگویم که افکار عمومی مردم ایران زخمی تر از آن است که آن فرمول های نخ نمای همیشگی را بپذیرد. این مردم به مرز آگاهی رسیده اند و دروغ را نمی پذیرند. مردمی که با همه اشتباهات تاریخی تان ساخته اند دیگر این میزان از دروغگویی را تحمل نمی کنند. فکر چاره دیگری باشید که از جاده خردمندی و راستی می گذرد نه از کوره راه های ماجراجویی و فریب. ملت ایران ثابت کرده اند که تا پای جان در مقابل دشمن خارجی می ایستند اما با شما چه باید کردکه خودتان و ما را مضحکه جهان کرده اید؟ نفرین به دروغ که چنان در افکار و رفتار عده ای ریشه دوانده که خودتان را هم به اشتباه می اندازد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
لابد شما انديشمند و فهميده محترم مقابل دشمن خواهيد ايستاد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اصلا اهمیتی ندارد که چه کسی یا مجموعه ای مقصر است . مهم بی تدبیری صورت گرفته در بدترین حالت ممکن رخ داد
آدم نباید نمک نشناس باشه. سردار حاجی زاده از صمیم دلت بهتون افتخار می کنیم و دوستتون داریم. پیشرفت صنعت موشکی رو مدیون بزرگانی مثل شما هستیم.
مشکل اینجاست خیلی ها تا شنبه یادشون نبود ما 147 تا کشته دادیم و انگار تا شنبه اونایی که کشته بودن ایرانی نبودن دانشجو نبودن و یهو از شنبه همه متوجه شد چه عزیزانی رو از دست دادن :(
بالاخره جنگ بوده و وقتی ما فکر کردیم پیروز جنگ هستیم و دشمن نتونسته ضربه بزنه مشخص شد که نه، دشمن ضربشو خوب زده و جوری زده که هم تلفات گرفته و هم غرامت میگیره هم اتحاد ما ایرانی ها از بین میره با این کار!!!
امیدوارم دولت از لفظ شهید استفاده کنه الانم جنگ بوده و با دخالت دشمن رادهای ما تشخیص اشتباه دادن این افراد باید شهید نام برده بشن
در ضمن یادمون نره الان سیستان در خطر سیل هست لطفا بهشون تا دیر نشده رسیدگی بشه نزارید یه هفته بعد بگید ای وای چند تا هم اونجا تلفات دادیم!!!
آمریکایی ها از تشییع شهدای این حادثه خوشحال می شوند یا خیر؟ همین باید معیار ما باشد و لاغیر
آمریکایی ها از تشییع شهدای این حادثه خوشحال می شوند یا خیر؟ همین باید معیار ما باشد و لاغیر
متاسفانه هنوز ما بلد نیستیم بجای دعوا و در آوردن حرص هم گفتمان کنیم
همه در حال دعوا
تابناک چرا نظرات من رو چاپ نکردی
گرچه از هر ماتمی خیزد غمی / لیک فرق دارد هر غمی با ماتمی .
شهادت حاج قاسم و کوچ ابدی کبوترهای خونین بال ایران از فجایع فراموش نشدنی تاریخ معاصر ایران است . روحشان شاد و بهشت برین گوارایشان باد .
مطالبات ایرانی / آسایش واقعی
آسایش شامل : آرامش , آزادی , اصلاحات , امنیت , رفاه , عدالت و کرامت ... می شود.
تابناک چرا نظرات من رو چاپ نکردی
ضمن اعلام همدردی با مصیبت زدگان سقوط هواپیما پیشنهاد بنده به دولتمردان محترم این است که ۲ نکته را فراموش نفرمایند: اولا احتمال مسئولیت شیطان یزرگ در بروز این فاجعه با راه انداختن جنگ الکترونیک جدی گرفته شود.به ویژه اینکه بعد از ضربات موشکی وزیر خارجه اهریمن صفت آمریکا اظهار کرده بود ( قریب به مضمون) پاسخی غیرنظامی و در عین حال خسارت بار خواهیم داد. ثانیا برای خفظ عزت ملت و دولت و قوای مسلح کشورمان مخصوصا سپاه پاسداران از هر گونه اظهاراتی که ضعف و ترس و نگرانی از واکنش دشمن را می رساندخودداری شود.
ننگ ما ؛ صدا و سیمای ما.......دریغ از یک نوار مشکی ..........
بویینگ هواپیمای جاسوسیه امریکا در اون ساعات چه حقی داشته در اسمان ایران پرواز کنه؟واقعا کسی نیست بپرسه پشت پرده این ماجرا چیه وقتی تمام پروازها بر فراز اسمان ایران و حتی خلیج فارس ممنونع میشه هواپیمای بویینگ چرا باید بلافاصله وسط اسمون ایران پرواز کنه. در ضمن با این برخورد مردم با شهدا دیگه فک ن.نم کسی انگیزه داشته باشه واسه این ملت فداکاری کنه بعد از یه عمر مجاهدت یه مشت بچه قرتی دانشجو به ساحت این عزیز توهین میکنن. من خودم دکترای تخصصی اقتصاد دارم و شغلی هم ندارم ولی بهتون بگم دانشجو جماعت تو مملکت ما سواد سیاسیش از یه کارگر سر 4راه کمتره
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
همه قرصها رو با نخور عزیزم
به نظر من کشور ما به یکسری اصلاحات اساسی نیاز داره ،مسئولیت پذیری بیشتر ،شهامت پذیرش اشتباه و از همه مهمتر قبول استعفا به احترام مردم ،به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت امیز ،تقویت سازمانهای مردم نهاد برای نظارت بر عملکرد مسولان ،تحمل بیشتر مخالفان و صد البته تغییرات بنیادی در صدا و سیماو ..
شما را به خدا برای جلوگیری از این وضعیت کاری بکنید
چرا همه خشک شون زده
مگه اینها مظلوم کشته نشدند؟
مگه نباید از مظلوم خونخواهی کرد؟
خوب چرا نمی کنند
مگه خونخواهی فقط به کشتن هست. حداقل جویای احوال خانواده شون بشن
حداقل یک مراسم باشکوه بگیرن.
چرا باید دشمنان این ملت خودشون را خونخواه جا بزنند
حاج قاسم واقعا مظلوم شهید شد. مردم هم قدر شناسند اما اگر این تشییع جنازه را به مردم واگذار می کردند خیلی بهتر بود مثل تشییع آیت الله بروجردی آنقدر فریاد خونخواهی سر دادیم که مثلا ترامپ دیوانه را بترسانیم غافل از آنکه دوره دوره سیاست است اگر آمریکا واقعا 52 نقطه درا می زد چه کسی پاسخ گو بود.خود سپاه اذعان کرد که منتظر حمله آمریکا بودیم پس جرات نمی کگرد جواب درستی نیست
چرا هنوز تشیع جنازه ومراسم برای بیگناهان مرحوم شده برگزارنمیشه؟؟؟ دوباره مخفی کاریه و باید به رسانه های خارجی و شایعات توجه وباور کنیم؟
فرمودند ما در جنگ الکترونیک امریکا رو شکست دادیم و نقطه زن شده ایم دودقیقه بعد فرمودند ما موشک کروز که به سمت ایران پایین می اومد رو با هواپیمای بویینگ درحال صعود که از ایران خارج میشد اشتباه گرفتیم..خسته نباشی نقطه زن
متاسفانه ما ایرانی ها اعتراض کردن رو هنوز بلد نیستیم و من به حکومت حق میدم، توی بقیه کشورها میان اعتراض میکنن و حرفشان رو میزنن و میرن، اینجا بلافاصله از سر تا پای حکومت رو شعار میدن مغازه و ماشین آتیش میزنن و جنگ خیابانی راه اندازن
من خودم شخصا جلوی دانشگاه بودم و دیدم که پلیس با مردم کاری نداشت تا زمانی که شروع کردن به شعار دادن های بی ربط.
ضمنا حاضرم قسم بخورم حتی یک نفرشون هم برای عزاداری برای مسافران نیومده بودن، آخه کسی که برای عزاداری میره سر و صورت خودش رو میپوشونه؟ یا شروع میکنه به سنگ انداختن؟ باید واقع بین بود
حضورگسترده مردم درتشییع سردارشهید بدرستی تفسیر نشد و خیلی‌ها را به اشتباه انداخته. خیرجانم درحافظه ژنتیکی مردم آیینی بنام سوگ سیاوش وجود داره و این حادثه آن حس را زنده کرد. اگر نسبت واقعی طرفدارها و مخالفان سیستم را می‌خواهید بدانید به فیلم‌های رد شدن مردم از روی پرچم آمریکا نگاه کنید
چطور پهباد را خوب تشخیص دادید ولی بویینگ را در ارتفاع کم نتوانستید تشخیص بدهید؟!!!
چی رو با چی مقایسه کرده
تمام سرداران عزیزی که جلوی دوربین ها آرزوی بودن جزء مسافرین هواپیما را داشتند؛ نیازی نیست کاری کنید فقط استعفا بدید ...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی