بازدید 11309

بروز موج دوم آنفلوآنزا با نوع B ویروس، از هفته گذشته

ویروس H۱N۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده و در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۵۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰ 13 January 2020

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت ویروس آنفلوآنزا در کشور، با بیان اینکه ویروس H۱N۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده گفت: در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدمهدی گویا در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران ضمن تسلیت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، با اشاره به وضعیت همه‌گیری آنفلوانزا از ابتدای پاییز امسال در کشور، اظهار کرد: آنفلوانزا به عنوان بیماری که هر ساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم، عامل تهدید کننده سلامت تلقی می‌شود.

وضعیت ویروس آنفلوانزا در نیمکره شمالی و جنوبی زمین

وی با بیان اینکه متاسفانه در ماه‌های گذشته با همه‌گیری آنفلوانزا شاهد مرگ و میر گسترده در دنیا بودیم، ضمن تشریح آخرین وضعیت ویروس آنفلوانزا در نیمکره شمالی و جنوبی زمین، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی توان با قطعیت گفت که این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند.

بیشترین مورد ابتلا در کشور استرالیا

وی با بیان این که امسال همه گیری آنفلوانزا در نیمکره جنوبی و شمالی زمین نسبت به سال‌های گذشته در همین بازه زمانی زودتر شیوع پیدا کرده، خاطرنشان کرد: بیشترین مورد ابتلا مربوط به کشور استرالیا با ویروس غالب H۳N۲ است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت همه‌گیری وضعیت آنفلوانزا در آمریکا را مشابه سایر نقاط جهان دانست و گفت: این ویروس در کشورهای آمریکایی با نوع آنفلوانزای B شیوع پیدا کرد.

انفجار ویروس آنفلوانزا در سال‌های اخیر

به گفته دکتر گویا، ۹ میلیون مورد ابتلا، ۸۷ هزار بستری و ۴ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوانزا در آمریکاست که به گفته محققان نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده است.

وی در ادامه از اخطار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر همه‌گیری جهانی آنفلوانزا در آینده ای نه چندان دور خبر داد و خاطرنشان کرد: انواع مختلف ویروس های آنفلوانزا، H۱N۱، H۳N۲ به مراتب شدیدتر از سال‌های قبل بود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تاکید کرد: مقایسه روند ابتلا به آنفلوانزا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد.

ویروس غالب آنفلوانزا در ایران

گویا با بیان اینکه ویروس H۱N۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده خاطرنشان کرد: در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

وی بیشترین گروه سنی مبتلایان به ویروس آنفلوانزا را بین ۵ تا ۱۴، ۲۵ تا ۳۴ و افراد ۶۵ سال به بالا دانست و با بیان این که باید کشورها نسبت به شیوع پاندمی‌ها هوشیار باشند، افزود: در ۱۰۰ سال گذشته پنج مورد پاندمی در ویروس آنفلوانزا رخ داده که پیش بینی می‌شود پاندومی آینده متفاوت‌تر از تمامی گونه‌ها باشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آنچه مسلم و غیرقابل انکار است، غیر قابل پیش بینی بودن پاندمی‌هاست که بسیاری از کشورها را گرفتار می‌کند.

ادعای پیش‌بینی، نوع و زمان انتشار ویروس آنفلوانزا غیرممکن است

وی با بیان این که ادعای پیش بینی، نوع و زمان انتشار ویروس آنفلوانزا غیرممکن است، لزوم برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی برای مقابله با ویروس‌های مختلف آنفلوانزا را ضروری ذکر کرد.

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، به هیچ عنوان نمی‌توان با بروز همه‌گیری و جهش‌های ژنتیکی آنفلوانزا مقابله کرد؛ ولی در عین حال می‌توانیم در مقابل با کاهش عوارض و درمان به موقع اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی توضیح داد: به طور مثال در مواجهه با شیوع آنفلوانزای پرندگان می‌توانیم هوشیارتر و دقیق‌تر وارد عمل شده و بدون فوت وقت از بروز فاجعه جلوگیری کنیم.

ایران مجهز به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس آنفلوانزاست

گویا با بیان این که ایران مجهز به پیشرفته ترین آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس آنفلوانزاست، خاطرنشان کرد: باید در سریع‌ترین زمان ممکن نمونه های مشکوک به آزمایشگاه‌ها برای بررسی ساختار ژنتیکی ویروس، نحوه درمان و پیشگیری از موارد جدید ابتلا ارسال شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت شرط همکاری درون بخشی را کاراترین اقدام در مواجهه با ویروس آنفلوانزا دانست و گفت: بررسی سکانس‌های ژنتیکی ویروس آنفلوانزا، امکانات و هماهنگی‌های ویژه‌ای را می‌طلبد که در کشور ساز و کار آن وجود دارد.

استقرار چهارچوب آمادگی برای پاندمی آنفلوانزا

وی از استقرار چهارچوب آمادگی برای پاندمی آنفلوانزا (PIPP) خبر داد و افزود: از زمان برقراری PIPP تا کنون ۱۳ کارخانه تولید واکسن وارد قرارداد شده و تعهدات این چهارچوب‌ها را پذیرفته‌اند. ۴۰۰ میلیون دوز واکسن پاندمیک آنفلوانزا، ۱۰ میلیون دوره درمان آنتی وایرال، ۲۵۰ هزار کیت تشخیصی و ۲۵ میلیون سرنگ تهیه شده است.

گویا ادامه داد: در این چهارچوب‌ها مشخص شده اگر کشوری ویروس‌های آنفلوانزای خود را در اختیار کارخانجات مورد قرارداد بگذارد، از منافع آن بهره‌مند می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان