بازدید 9656
تاکید بر الزام‌آور بودن مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان بیگانه

هشدار صریح گروه‌های مقاومت به آمریکا

نماینده پارلمان عراق، مصوبه اخیر این نهاد قانونگذاری برای اخراج نظامیان بیگانه را الزام‌آور دانست و گفت: ما گام‌های دیگری را در صورت مخالفت آمریکا با اجرای آن برخواهیم داشت.
کد خبر: ۹۴۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹ 08 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حسن فدعم از نمایندگان جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم تصریح کرد مصوبه اخیر مجلس نمایندگان مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه، الزام‌آور است، زیرا به درخواست دولت فدرال در داخل پارلمان به رای‌گذاشته و تصوی بشد. وی افزود در صورتی که نظامیان آمریکایی این مصوبه را اجرا نکنند، گام‌های دیگری برخواهیم داشت.

از سوی دیگر، محمد البلداوی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون الصادقون تاکید کرد در صورتی که آمریکایی‌ها با عقب نشینی از کشورمان مخالفت کنند، گزینه‌هایمان تمام عیار خواهد بود.

هشدار به آمریکا در صورت عدم اجرای مصوبه پارلمان عراق

البلداوی در گفتگو با پایگاه خبری العهد اظهار داشت مصوبه پارلمان عراق مبنی بر توقف اجرای توافقنامه امنیتی با ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا، تصمیم الزام‌آور و غیر قابل خدشه و غیر قابل بازگشت است و این تصمیم از سوی سران قوای سه گانه اتخاذ شده است.

وی هشدار داد در صورتی که طرف آمریکایی با عقب‌نشینی از عراق مخالفت کند، گزینه‌های فرماندهان مقاومت گسترده و تمام عیار خواهد بود و با نظامیان آمریکایی مستقر در خاک عراق به عنوان نیرو‌های اشغالگر رفتار خواهد کرد.

البلداوی افزود نخست وزیر عراق به وضوح و صریح به سفیر آمریکا در بغداد گفته است که این تصمیم اجرایی بوده و هرگز برگشت پذیر نیست و نظامیان آمریکایی باید برای ترک عراق آماده شوند. این آمادگی‌ها آغاز شده و به وضوح نمایان است، به ویژه پس از آنکه فرمانده عملیات ائتلاف بین المللی به ریاست ایالات متحده نامه‌ای به عملیات مشترک ارسال کرده و طی آن آغاز عملیات تخلیه نیروهایش تا آخرین نظامی اشغالگر آمریکایی را اعلام کرد.

البلداوی خاطر نشان کرد طرف آمریکایی گزینه‌های زیادی ندارد، اگر بخواهند تماس‌ها و روابط با دولت عراق را حفظ کند، دونالد ترامپ، از پارلمان عراق به سبب تصویب اخراج نظامیان اشغالگر سیلی خورد و دولت امروز مصمیم است بند‌های مصوبه پارلمان را برای پایان دادن پرونده و اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق اجرا کند.

وی در خصوص احتمال وجود برخی گروه‌ها در داخل که مخالف عقب نشینی آمریکا از عراق باشند، تصریح کرد اجماع واضحی میان فراکسیون‌های پارلمانی وجود دارد مبنی بر اینکه حاکمیت عراق خط قرمزی است که نمی‌توان از آن تجاوز کرد. البلاوی افزود ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، با هدف قرارد دادن پایگاه‌های نیرو‌های امنیتی و حشد شعیب مرتکب اقدامات تروریستی شدند، به همین سبب هیچ کس نمی‌تواند بر سر حاکمیت و کرامت عراق و خون شهدایش سازش و مماشات کند.

نماینده پارلمان عراق گفت: پایان اشغالگری خارجی در عراق تنها گزینه ما شده است و ما برای تحقق این هدف به محافل بین المللی هم از طریق ارائه شکایت به شورای امنیت و سازمان ملل و دادگاه بین المللی متوسل خواهیم شد و درخواست محاکمه جنایتکاران را به خاطر ارتکاب اقدامات تروریستی و نقض حاکمیت عراق و هدف قرار دادن رهبران عراقی و میهمانان رسمی که وارد عراق شدند، ارائه خواهیم کرد.

البلداوی از تلاش‌هایی خبر داد که از سوی عبدالمهدی برای تضمین عقب نشینی نظامیان بیگانه از عراق انجام می‌شود. وی افزود نخست وزیر برای پایان قیمومیت آمریکا بر عراق تلاش می‌کند که هدف این قیمومیت منزوی کردن عراق از جهان و جدا کردن آن از کشور‌های همسایه است. ایالات متحده با اقداماتش که محکوم است و با هدف قرار دادن حاکمیت عراق و رهبران و میهمانان و بخش‌های امنیتی، یک عنصر اساسی در سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق را از دست داد به ویژه پس از آنکه در برهه‌های گذشته بر آن سیطره داشت و آن را غارت می‌کرد. به گفته وی، توافقنامه‌ای که عبدالمهدی با چین امضا کرد، جنون آمریکا را به دنبال داشت، این توافقنامه یکی از مهمترین امتیاز‌هایی بود که روند سیاست آمریکا در عراق را تغییر داد.

این نماینده فراکسیون الصادقون بر ضرورت بازخواست ایالات متحده آمریکا به خاطر جنایتی که جمعه گذشته (سیزدهم دی) مرتکب شد، تاکید کرد و گفت: ما در راستای بازخواست جنایتکاران آمریکایی در سازمان ملل و شورای امنیت و دادگاه بین المللی کیفری حرکت می‌کنیم. وی همچنین از وزارتخانه‌های دادگستری و خارجه خواست تدابیر لازم را برای محاکمه دولت آمریکا به عنوان یک جنایتکار جنگی که فرزندان ملت عراق را به قتل رسانده و حاکمیت و امنیت کشورشان را نقض کرده اتخاذ کنند.

مالکی: نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت کشورمان بی‌تفاوت باشیم

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون روز سه شنبه در دفتر خود در بغداد، استفان هایکی سفیر انگلیس در بغداد را به حضور پذیرفت که طی آن اوضاع سیاسی، امنیتی و تنش به وجود آمده در عراق و منطقه بررسی شد.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس ائتلاف دولت قانون، مالکی تاکید کرد که عراق مخالف حمله به اراضی خود است و نمی‌توان در برابر هر اقدامی که منجر به نقض حاکمیتش می‌شود، سهل‌انگاری کرد و این کشور برای برقراری روابط با همه تلاش می‌کند. رئیس ائتلاف دولت قانون خطاب به سفیر انگلیس گفت که عراق علاقه‌مند است تا روابطش مبتنی بر همکاری و احترام متقابل و حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت ملی‌اش باشد.

سفیر انگلیس هم مدعی آمادگی کشورش برای حمایت از تمام تلاش‌ها برای آرام شدن اوضاع و دور کردن بحران‌ها از عراق و منطقه شد.

نوری المالکی همچنین در توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر تصریح کرد ایالات متحده آمریکا بر ادامه تجاوز به حاکمیت عراق و انجام حملات بیشتر به حشد شعبی اصرار دارد.

وی خاطر نشان کرد تلاش‌هایی که آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی برای توقف تنش در منطقه انجام می‌دهند، هر چند خوب است، ولی با اظهارات سران آمریکا و تحرکات نظامی اش در آسمان عراق همخوانی و تناسبی ندارد و معنایش اصرار بر تجاوز به حاکمیت عراق و تجاوزات بیشتر به حشد شعبی است.

حشد شعبی: آمریکا باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کند

گروه‌های حشد شعبی تاکید کردند همه گزینه‌ها برای انتقام از آمریکا به خاطر جنایت اخیرش روی میز است.

محمد محیی سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق با بیان اینکه آمریکا قصدی برای خروج از عراق ندارد، تاکید کرد آمریکا باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کند.

محیی افزود پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) باید در محاسبات خود در خصوص عراق بازنگری کند.

وی تاکید کرد پرچم‌های سرخی که عشایر در مراسم تشییع شهید ابومهدی المهندس برافراشتند، دلیلی بر تصمیم آن‌ها برای انتقام گرفتن است.

خبر دیگر اینکه حسن الکعبی معاون اول رئیس پارلمان عراق هم خواهان آغاز اجرای توافقنامه امضا شده میان عراق و چین شد. سفیر چین در بغداد هم گفته است که چینی‌ها صد در صد آماده اجرای این توافق هستند.

ابراز شگفتی نماینده پارلمان از سکوت عربی در قبال نقض حاکمیت عراق

خبر دیگر اینکه نعیم العبودی از نمایندگان پارلمان عراق از سکوت رژیم‌های عربی در قبال تجاوز مستمر آمریکا به حاکمیت عراق ابراز شگفتی کرد.

العبودی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت تا این لحظه، هیچ کشور عربی به جز سوریه و لبنان، به عراق به خاطر شهادت ابومهدی المهندس تسلیت نگفته و نقض حاکمیت عراق را محکوم نکرده است.

تاکید حلبوسی بر اهمیت احترام به حاکمیت عراق

رئیس پارلمان عراق خطاب به وزیر خارجه کانادا گفت که باید به حاکمیت عراق احترام گذاشت.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس پارلمان عراق، محمد حلبوسی تماس ترلفنی از سوی فرانسوا فلیپ وزیر خارجه کانادا دریافت کرد که طی آن روابط دوجانبه میان دو کشور و مسائل مورد اهتمام مشترک و آخرین تحولات امنیتی عراق و پیامد‌های آن بر منطقه بررسی شد.

بر اساس این بیانیه، حلبوسی بر تمایل عراق برای تقویت همکاری با کانادا برای تحقق منافع مشترک در تمام زمینه‌ها و نیز بر اهمیت احترام به حاکمیت عراق و حفظ ثبات عراق و منطقه و تلاش برای کاهش تنش تاکید کرد.

این بیانیه آورده است وزیرخارحه کانادا هم با تقدیر از نظرات حلبوسی بر تمایل کشورش برای همکاری و پایبندی به ثبات و امنیت و شکوفایی عراق و نیز ادامه شراکت و همکاری با عراق برای تحقق این اهداف تاکید کرد.

انتقال نظامیان برخی کشور‌های اروپایی از عراق به کویت

خبر دیگر اینکه شبکه الفرات از تصمیم وزارت دفاع کرواسی برای انتقال نظامیان خود از عراق به کویت خبر داده است. وزارت دفاع کرواسی اعلام کرد گام‌های دیگری از طریق مشورت با همپیمانان در ناتو اتخاذ خواهد شد.

پیشتر نیز مقامات آلمانی از تصمیم برای انتقال ۳۵ نظامی خود از عراق به اردن و کویت خبر داده بودند. اسلواکی هم از انتقال شماری از نظامیانش از عراق خبر داده بود. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شماری از نظامیانش را از عراق به صورت موقت خارج کرده است. با این حال فرانسه گفته است تصمیم دارد نظامیانش را در عراق باقی نگه دارد.

بر اساس این گزارش، این اقدامات در پی مصوبه پارلمان عراق برای پایان توافق امنیتی با نظامیان بیگانه و به طور مشخص با نظامیان آمریکایی و خارج کردن آن‌ها و در پی حملات مکرر به مواضع عراقی صورت گرفته است که در آخرین تجاوز، موکب ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد شعبی و (شهید) قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در جاده منتهی به فرودگاه بین المللی بغداد هدف این حمله قرار گرفت و به شهادت آن‌ها و شماری از نیرو‌های حشد شعبی منجر شد.

خبر دیگر اینکه مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان هشدار داده است که اوضاع در آستانه انفجار است به طوری که مشکلات پیچیده‌تر شده و از کنترل خارج شده است.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، بارزانی در پیامی گفته است طی رزو‌های اخیر شرط بی نهایت خطرناکی در منطقه و عراق رخ داده به طوری که احساس یک خط بزرگ از هر طرف می‌شود و در این حالت باید به صدای عقل و منطق گوش کرد تا به راه حل‌ها دست یافت، همه کسانی که احساس مسئولیت می‌کنند باید به راهی که به نفع همه طرف‌هاست از طریق عقل و منطق دست یابند و ما از هیچ تلاشی برای دستیابی به راه حل‌ها دریغ نخواهیم کرد، ولی خواهان قرار گرفتن کشور در معرض جنگ نیابتی و سرنوشت ناشناخته نیستیم.

خبر دیگر اینکه محمد حسین بحرالعلوم نماینده عراق در سازمان ملل نامه‌ای به رئیس شورای امنیت درباره تحولات امنیتی اخیر عراق ارسال کرد و خواستار دور کردن کشورش از نزاعات خارجی شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان