بازدید 7710

پروژه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در آستانه تکمیل

کد خبر: ۹۴۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 07 January 2020

پروژه فاز‌های ۲۲ تا ۲۳ پارس جنوبی با آغاز بهره برداری گاز در سکوی ۲۳ و مراحل نهایی تکمیل عملیات هوک آپ و راه اندازی سکوی ۲۴ B.، در آستانه تکمیل شدن قرار دارد و به زودی ظرفیت تولید روزانه گاز این پروژه از ۴۲ میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، پروژه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با هدف استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از مخزن، پالایش و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین از گاز استخراج شده، تولید روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه ۲۹۰۰ تن (سالانه ۱.۰۵ میلیون تن) گاز مایع LPG، تولید روزانه ۲۷۵۰ تن (سالانه یک میلیون تن) اتان به منظور تأمین خوراک واحد‌های پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، در خردادماه سال ۱۳۸۹ به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار عمومی واگذار شد و شرکت‌های متعدد ایرانی در جریان توسعه آن وارد شدند.

در جریان توسعه این فاز‌ها با تکیه بر توان داخلی ساخت و نصب چهار عدد سکوی دریایی با احتساب حفاری و بهره برداری از ۳۸ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی جمعا به طول ۲۱۰ کیلومتر، دو رشته خط لوله ۴ اینچ دریایی جهت انتقال گلایکول جمعا به طول ۲۱۰ کیلومتر، پالایشگاه خشکی به مساحت ۲۲۰ هکتار در منطقه پارس دو و دو رشته خط لوله ۱۸ اینچ به طول هر یک ۶ کیلومتر به منظور اتصال سکوی ۲۴A به ۲۲ و نیز سکوی ۲۴B به ۲۳ در دستور کار قرار گرفت.

در جریان توسعه این پروژه، چرخه ارزش افزایی از ظرفیت‌های داخلی به گونه‌ای بود که ۱۰۰ درصد مراحل طراحی و مهندسی پالایشگاه خشکی و حفاری دریایی، اجرای سکو‌ها و خطوط لوله با دستان متخصصان ایرانی اجرا شد و در مجموع با محاسبه اوزان و سهم سایر فاکتور‌های مرتبط با پروژه، حدود ۶۳ درصد از کل بسته ساخت و اجرای این طرح با قابلیت‌های بومی در صنعت نفت به انجام رسید.

در تاریخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته، با حضور رئیس‌جمهور، ۸ واحد شیرین‌سازی گاز در دو پالایشگاه گازی و نیمی از ظرفیت تولید گاز از بخش دریا در فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید. از اینرو در روز‌های پایانی سال گذشته شاهد بهره برداری کامل از پالایشگاه خشکی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و بهره برداری از نیمی از ظرفیت این فاز‌ها در بخش برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی بودیم به طوری که از مجموع ظرفیت برداشت ۵۶ میلیون مترمکعبی گاز غنی در فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ حدود ۲۸ میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت گاز به بهره‌برداری رسید.
در پاییز امسال نیز پس از تکمیل ساخت دو سکوی باقی مانده این پروژه (۲۳ و ۲۴B) عملیات به‌آب اندازی، انتقال سکو‌ها و نصب این دو ابرسازه ۲۵۰۰ تنی با توان داخلی انجام شد به گونه‌ای که در جریان عملیات نصب این دو سکو، رکورد جدیدی در پارس جنوبی به ثبت رسید.
در نخستین ماه زمستان نیز عملیات هوک‌آپ و راه اندازی این دو سکو ادامه یافت تا اینکه در روز‌های اخیر، یکی از این سکو‌ها (سکوی ۲۳) به مخزن پارس جنویب وصل شده و برداشت گاز با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب در این سکو، آغاز شد.
علی اصغر صادقی، قائم مقام فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ در این خصوص گفت: مشعل سکوی ۲۳ پس از تکمیل مراحل هوک آپ و راه اندازی، با بازشدن و جریان‌دهی به چاه‌ها روشن شد و این سکو، یکشنبه (۱۵ دی ماه) با ارسال پایدار گاز به پالایشگاه ساحلی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره برداری رسید.

صادقی با بیان اینکه سکوی فاز ۲۳، با رعایت کلیه الزامات و دستورالعمل‌های ایمنی و توسط متخصصان داخلی عملیاتی شده، اظهار کرد: با توجه تلاش‌های شبانه روزی گروه راه اندازی در راستای افزایش ظرفیت تولید گاز و تامین حداکثری نیاز‌های مصرفی مردم در زمستان، تمام فعالیت‌های هوک آپ و راه اندازی سکوی فاز ۲۳ با وجود شرایط ناپایدار آب و هوا، در مدت دوهفته کاری به پایان رسید و این سکو در مدار تولید قرار گرفت.

قائم مقام فاز‌های ۲۲ تا ۲۴، با یادآوری تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از دو سکوی مرحله اول این فاز‌ها در سال گذشته گفت: تولیدی شدن سکوی ۲۳، ظرفیت برداشت گاز از بخش فراساحل فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ را به روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب افزایش داده و به این ترتیب سه سکو از چهار سکوی این فاز‌ها هرکدام با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون متر مکعب گاز هم اکنون در حال بهره برداری هستند.

صادقی گفت: ظرفیت برداشت گاز در هر یک از این سکو‌ها به منزله تولید روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان خواهد بود.
همچنین، عبدالله مهرابی، رئیس بخش فراساحل فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی نیز درباره اخرین وضعیت چهارمین سکوی این فاز‌ها گفت: پیشرفت عملیات نصب اتصالات و راه اندازی سکوی ۲۴B در دریا به بیش از ۳۰ درصد رسیده و این سکو نیز بزودی راه اندازی و در مدار تولید قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های هوک آپ و راه اندازی این سکو تا آغاز بهره برداری و ارسال گاز به پالایشگاه به منظور شتاب بخشیدن در تامین سوخت زمستانی کشورادامه دارد.

مهرابی با بیان اینکه با تکمیل راه اندازی و بهره برداری از سکوی ۲۴B، همه عرشه‌های تولیدی این طرح، عملیاتی می‌شوند، گفت: این سکو که با رکوردی بی نظیر سه روز پس از سکوی سوم فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در دریا نصب شده بود، با ظرفیت مشابه سکوی ۲۳، بزودی عملیاتی شده و متعاقب آن کل زنجیره تولید در مرحله دوم این طرح شامل یک سکوی اصلی و یک سکوی اقماری با ۱۴ حلقه چاه تکمیل شده، یک خط رشته خط لوله ۳۲ اینچ اصلی و خط لوله میانی ۲۰ اینچ آن‌ها با ظرفیت برداشت تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز کامل می‌شود.

جزئیات سهم استفاده از توان و ظرفیت‌های ایرانی در توسعه فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در جدول زیر آورده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار