بازدید 22181
واکنش حقوقدانان و وکلای دادگستری به شهادت سردار سلیمانی؛

اسکودا: حق مشروع «مقابله به مثل» برای ملت داغدار ایران ایجاد شد / نگرانی از یکجانبه گرایی‌های آمریکا در محافل حقوقی بین المللی مشهود است / ضیایی بیگدلی: «ترامپ»، جنایتکار بین المللی قلمداد می‌شود و قابل تعقیب کیفری بین المللی است

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) که به نمایندگی از سایر کانون وکلا‌های سراسر کشور به فعالیت می‌پردازد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، جامعه حقوقی دنیا از یاغی گری‌ها و قانون شکنی‌ها و یکجانبه گرایی‌های آمریکا، نگران است و این نگرانی را می‌توان به خوبی در مذاکرات و محافل و نشست‌های علمی و حقوقی در گستره بین المللی حس کرد.
کد خبر: ۹۴۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱ 04 January 2020
حق مشروع «مقابله به مثل» برای ملت داغدار ایران ایجاد شد / نگرانی از یکجانبه گرایی‌های آمریکا در محافل حقوقی بین المللی  مشهود است
 
 
اسکودا: حق مشروع «مقابله به مثل» برای ملت داغدار ایران ایجاد شد / نگرانی از یکجانبه گرایی‌های آمریکا در محافل حقوقی بین المللی  مشهود است / ضیایی بیگدلی: «ترامپ» جنایتکار بین المللی قلمداد می‌شود و قابل تعقیب کیفری بین المللی استپس از به شهادت رسیدن سردار سرافراز اسلام در عملیات تروریستی شب گذشته آمریکا در خاک عراق و در حوالی فرودگاه بغداد، جامعه حقوقی کشور و کانون های وکلای دادگستری با صدور بیانیه هایی ضمن عرض تسلیت به محضر ملت بزرگ ایران، انزجار خود را از این اقدامات و اعمال وحشیانه دولت آمریکا ابراز کردند و اظهار داشتند که ترامپ به عنوان رهبر تروریسم بین المللی، مورد نفرت عمومی جهانیان بوده و همچنین این اقدام موجب خواهد شد تا حق مشروع مقابله به مثل برای ملت داغدار ایران و آزادگان جهان ایجاد شود.
 

به گزارش «تابناک»؛ اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) که به نمایندگی از سایر کانون وکلاهای سراسر کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد، جامعه حقوقی دنیا از یاغی گری‌ها و قانون شکنی‌ها و یکجانبه گرایی‌های آمریکا، نگران است و این نگرانی را می‌توان به خوبی در مذاکرات و محافل و نشست‌های علمی و حقوقی در گستره بین المللی حس کرد.

در این بیانیه آمده است: «ترامپ که به عنوان رهبر تروریسم بین المللی، مورد نفرت عمومی جهانیان است، در اقدامی احمقانه و نفرت انگیز دست به ترور قهرمان ملی ایران سردار سرلشکر قاسم سلیمانی زد. حاج قاسم، به عنوان نماد اقتدار ایران، خاری در چشم سلطه‌گران و زورگویان مدعی دموکراسی و حقوق بشر بود، وگرنه آن‌ها بهتر از هر کس می‌دانستند که اگر حاج‌قاسم و همرزمانش نبودند، خاورمیانه اکنون با سیه روزی تحت خلافت ابوبکر البغدادی قرار داشت و بازار برده فروشی برقرار بود، شاید هم گناه حاج قاسم همین بود که نگذاشت رویای ائتلاف جهل و سلطه در منطقه محقق شود.

ملت شریف ایران همان گونه که مداخله آمریکا و اذنابش در کودتای ۲۸ مرداد را فراموش نکردند، این جنایت هولناک را نیز از خاطر نخواهند برد. حاج قاسم به آرزویش رسید و در دل‌ها جاودانه شد، ولی ترامپ با این اقدام جنایتکارانه در چاه خشم و نفرت ابدی ملت ایران و همه آزادگان جهان فرو نشست.

خطای استراتژیک ترامپ که با هدف ماندن در قدرت انجام گرفت، حق مشروع مقابله به مثل را برای ملت داغدار ایران و آزادگان جهان ایجاد کرد. جامعه حقوقی دنیا از یاغی گری‌ها و قانون شکنی‌ها و یکجانبه گرایی‌های آمریکا، نگران است و این نگرانی را می‌توان به خوبی در مذاکرات و محافل و نشست‌های علمی و حقوقی در گستره بین المللی حس کرد.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی را به روح بلند ایشان تبریک و به محضر مقام معظم رهبری، خانواده محترم شهید، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عموم ملت ایران و علاقه‌مندان آن شهید والامقام تسلیت می‌گوید و این اقدام ددمنشانه دولت آمریکا را که نقض همه قواعد بین المللی است، به شدت محکوم می‌کند. تا ایران هست، یاد دلاوری‌ها و سلحشوری‌های سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس نیز باقی خواهد بود. روحش شاد و یادش پر رهرو باد.»

باید خاطرنشان کرد، مطابق کنوانسیون شانزدهم نوامبر ۱۹۳۷ جلوگیری و مجازات تروریسم «منظور از اعمال تروریستی»، اعمال جنایتکارانه‌ای است که علیه یک دولت، با هدف ایجاد حالت وحشت و ترور در افکار اشخاص خاص یا گروه‌ها یا افکار عمومی به اجرا درمی‌آید. این کنوانسیون هر عملی که عمدا موجب صدمه جانی افرادی که دارای مشاغل یا مقامات دولتی هستند، صورت گیرد را اعمال تروریستی محسوب می‌کند.

لذا به اعتقاد حقوقدانان، قطعا حمله پهپاد آمریکایی و به شهادت رساندن سردار سلیمانی نقض واضح قطعنامه ۱۲۶۹ مصوب ۱۹ اکتبر ۱۹۹۹، قطعنامه ۱۳۶۸ مصوب ۲۰۰۱ و قطعنامه ۱۳۷۳ مصوب ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی ناشی از اقدامات تروریستی، نقض حق حیات، بی حرمتی به کرامت و منزلت انسانی و نقض فاحش حقوق بشر بوده و بنابراین، حق دفاع مشروع منطبق بر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در برابر حملات تروریستی را برای دولت مورد حمله تروریستی به رسمیت می‌شناسد.

همچنین دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، حقوقدان، استاد دانشگاه و مولف کتب حقوق بین الملل ضمن اظهار تاسف و تالم بسیار از شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: «به عنوان یک معلم قدیمی حقوق بین الملل مختصرا یادآور می‌شوم که عملیات مسلحانه نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق "تجاوز "محسوب می‌شود و دولت عراق می‌تواند با کمک نیرو‌های ایرانی مبادرت به دفاع مشروع علیه امریکا کند. به علاوه این اقدام طبق بند ۲ماده ۵اصلاحی اساسنامه دیوان بین المللی کیفری مصوب ۲۰۱۰ جنایت محسوب و رئیس جمهور آمریکا که مستقیم دستور این عملیات را داده است و سایر دست اندرکاران آن، جنایتکار بین المللی قلمداد می‌شوند و قابل تعقیب کیفری هستند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
یعنی اگر شکایت کنند حداقل کمی از غصه با نامردی شهید کردن این بنده خدا در دل ادم کمتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
نه به جنگ
به نظر من با توجه به اینکه ترامپ در هنگام حمله در اسراحتگاه خود بوده نمی توانسته در برنامه ریزی این حمله نقش موثر داشته باشه او فقط ان را تاییدکرده است و مسئولیتش را به گردن گرفته است زیرا خودش هم می داند که مرحله دومی برایش در کار نیست بنا بر این مثل کارت سوخته تا اخر دارند ازش استفاده می کنند به نظر من بایستی نوک پیکان حمله واقعی به سمت پمپئو باشد . او طرفدار و سرسپرده اسرائیل است و با لابی یهودی ها به این سمت رسیده است . او بایستی تاوان اصلی را بدهد نه ترامپ . پمپئو هموار کننده این راه است انهم با کمک عوامل نفوذی اسرائیلی و یهودیان در سوریه و عراق . شما نمی دانید اسرائیل چقدر جاسوس در سوریه دارد . در لبنان چقدر جاسوس یهودی الاصل دارد که حتی تابعیت لبنانی و سوری دارند . حتی درایران هم دارد . !!
ایران باید بر افکار عمومی اثر بزاره و موج راه بندازه. در اروپا و آمریکا دولت مردهاشون خوشحال هستند از این اتفاق و این رو هم اگر درست فرهنگشون رو بشناسیم می تونیم درست ازش بهره برداری کنیم. الان فقط کار زینبی جواب میده روشنگری و شکستن شیشه استبداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
الان نوبت دیپلماسی اقتدار است نه مذاکره و خنده .
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
احسنت احسنت ، نظرتون چیه از دکتر ظریف که واقعا در زمینه لبخند زدن و راه رفتن کنار جان کری تخصص ویژه ای دارن و برترین توافق قرن رو بدون امکان کوچکترین شکایت تنظیم کردن استفاده کنیم و از این طریق روشنگری کنیم
اگر این اقدام تروریستی علیه فرمانده سنتکام صورت گرفته بود ، همه دنیا و ملت آمریکا همچون ۱۱ سپتامبر کاملاً قانع می شدند که علیه کشور اعلام جنگ کنند ،
نکته اینجاست که همین الان هم ملت آمریکا گناهکارانه پذیرفتند که در جایگاه کشوری تروریستی منتظر اعلان جنگ علیه خودشون هستند . پس تا اوضاع سرد نشده بدون دست دست کردن اقدامی صورت گیرد ،
نه اینکه مثل عربستان بعد از ده ها سال که از جنایت صدام علیه شیعیان عراق و ایران حمایت کرد بیاییم و انتقام بگیریم و منفعلانه یادآوری کنیم که این عوض اون سالهاست ، الان موقعش رسیده .
ایشون یک مقام نظامی بوده
بزرگترین و محبوب ترین فرمانده ی مارو به بدترین شکل زدن و شما فکر اعمال حقوقی در این دنیای جنگل هستین؟
خون با خون.
سردار قاسم سلیمانی در دل تمام ایرانیان جا دارد و نام او در تاریخ به عنوان استوره مبارزه با تروریست ثبت خواهد شد، یاد این این شهید والا مقام بلند آوازه و روحش قرین رحمت خداوند باشد.
مردم همه منتظر پاسخ سخت نیروهای مسلح به ترور این سردار عزیز هستند. و با چشمان اشکبار در این انتظار مویه می کنند
سردار بدان خونت پایمال نخواهد شد ، خدایا شاهد باش که ما آماده ایم تا برای حفظ کشور و دین تو جان و مال و... را فدا کنیم . از ما بپذیر این امانت هایت را .
باید انتقام سختی از این عمل تروریستی گرفته شود.
یه حرف حساب با خود ترامپ:

آقای ترامپ لطفا برو یه فکری به حال اون دختر .... بکن

نمی خواد برا خاورمیانه نقشه بکشی
نه به جنگ.
برادران سپاه خودشون بلدن گلیم خود را از آب بیرون بکشن و تجربه نشون داده این مسایل خللی بر ماموریت های آنان ایجاد نمیکند
به نظر من الان بهترین زمان برای خروج از NPT و پروتکل الحاقی و ... و درپیش گرفتن سیاست ابهام هسته ای می‌باشد .
درضمن باید برد موشک ها به بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کنه تا سرزمین های ایالات متحده و انگلیس فتنه انگیز هم دردسترس باشن .
همانطور که سردمداران ایالات متحده امنیت ملتش رو هزاران کیلومتر دورتر از خاکش در اینجا تأمین می‌کنه ، افزایش برد موشکها و توان هسته ای امنیت مردم ایران رو بیشتر می‌کنه .
پس درکنار حمایت از موارد بالا بعنوان یه شهروند توصیه ام این است که دست باندهای مافیایی فساد اقتصادی در حوزه‌های مختلف همچون مسکن ، خودرو ، ارز و بانکداری و ،،، قطع شود تا نظام ببیند مردم چطور حمایت خواهند کرد ، فقط کافیه با همین نرخ ارز ، قیمت ۲ کالای اساسی برای مصرف کننده مسکن و خودرو ۶۰٪ کاهش یابد و به سال ۹۳ برگردد ،
جناب ناشناس عزیز
نوشتی که (الان فقط کار زینبی جواب میده)
آخه یعنی چی ؟؟؟
حضرت زینب هم اگر همون موقع یک مملکتی مثل مملکت ایران دستش بود
ارتش و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و بسیج و چنین مردم خالصی روهم در اختیار داشت
فکر میکنی که اصلا به فکر و خطابه خوندن میفتادن؟؟مسلما نه ،،،مسلما نه..

الان هم :
ما باید ، اول بزنیم دهنشونو صاف کنیم
منتظر جواب درخور اقدام تروریستی آمریکا هستیم
من سياسي نيستم ولي هيچ كس حق نداره هم وطنمو يك ايراني رو در هيچ كجاي اين كره خاكي به نامردي بكشه كشتن يك ايراني يعني ترور80ميلون ايراني . حالا كه مشخص چه اشغالي دستور تررو سردارو داده يعني قاتل مشخص پس قصاص واجبه چرا مراجع حكم قصاص صادر نميكنن
مقام معظم رهبری قبلا فرمودند،که جنگ نمیشود و نخواهد شد.لازمست که مسئولین طوری سیاست گذاری کنند که جنگ نشود،چرا که خسارات زیادی به کشور وارد میشود.احساسات یک عده جوانان،یا تصمیمات مسئولین پشت میز نشین و مرفه نباید ملاک قرار گیرد،
اگه به جاي اينكه پهپاد آمريكايي ها رو بزنيم همون هواپيماي نظامي آنها با 15 سرنشين رو مي زديم حساب كار دستشون مي آمد و از اين غلطا نمي كردن ، هنوز هم ديرنشده.
نباید تصمیم احساساتی گرفت، آمریکا تهدید کرده به منافعش حمله بشه تمام صنایع نفت ایران را میزنه و این یعنی فاجعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
برو قایم شو
#شهادت #مالک_اشتر_و #علمدار_ #علمدار_جبهه_مقاومت تسلیت باد.
#انتقام_سخت خون پاک #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی خواهیم گرفت.
‎#نه_سازش_نه_تسلیم_نبرد_با_آمریکا
ترامپ یک جنایتکار است که باید به جهت یک جانبه گرایی و دستور ترور ده ها ایرانی مورد پیگرد بین المللی قرار بگیرد .
فعلا تنمان داغ است احساساتي تصميم نگيريم اين بيرحمها با همكاري كشورهاي عربي خودفروخته تمام زير ساختهاي ما را هدف خواهند گرفت ومشكلات بعد ازان گريبانگير كشور خواهد شد
اروپاییها از بالا رفتن قیمت نفت نگرانن بقیه دنیا ککشون هم نمیگزه
جو احساسی نباید بر جامعه غالب شه! این همون چیزی است که ترامپ می خواد! افزایش تنش در خاورمیانه!
مقابله به مثل راه حل مشكل نيست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر