بازدید 5820

برخی دلیل آلودگی را در دودکش کارخانه‌ها و اگزوز اتوبوس‌ها جست‌وجو می‌کنند/ دادستانی در خصوص آلودگی هوا ورود کند

دو سه روزی بود که هوا به مدد عوامل طبیعی بهتر بود و باران توانست پس از یک هفته تعطیعی مدارس در تهران، بار دیگر دانش آموزان را روانه مدارس کند؛ اما از ظهر امروز بار دیگر دود سیاه تمام شهر را گرفته و به نظر می‌رسد تا زمانی که فکر اساسی در خصوص این موضوع نشود تا پایان سال مهمان شهر‌های بزرگ خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 01 January 2020

برخی دلیل آلودگی را در دودکش کارخانه‌ها و اگزوز اتوبوس‌ها جست‌وجو می‌کنند / دادستانی در خصوص آلودگی هوا ورود کنددو سه روزی است که هوا به کمک عوامل طبیعی بهتر شده و باران توانست پس از یک هفته تعطیعی مدارس در تهران، بار دیگر دانش آموزان را روانه مدارس کند؛ اما از ظهر امروز بار دیگر دود سیاه تمام شهر را گرفته و به نظر می‌رسد تا زمانی که فکر اساسی در این باره نشود تا پایان سال مهمان شهر‌های بزرگ خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ برخی مردم دلیل آلودگی هوا را بنزین‌های تولید داخل می‌دانند و اعتقاد دارند این بار نیز مانند زمان احمدی‌نژاد به جای بنزین با کیفیت، از بنزین‌های بی کیفیت تولید داخلی استفاده می شود؛ اما از سوی دیگر، برخی‌ دلیل آلودگی‌ها را در جا‌های دیگر مانند دودکش کارخانه‌ها و یا اگزوز اتوبوس‌های شهری جست و جو می‌کنند.

دبیر مجمع نمایندگان تهران، با بیان اینکه کیفیت بنزین ارتباطی با آلودگی هوا ندارد، صنایع را بزرگترین مقصر دانست و گفت: صنایع به جای گاز از مازوت، گازوئیل و نفت استفاه می‌کنند که این در کنار وجود خودرو‌های فرسوده، بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای پایتخت دارد.

محسن علیجانی در گفت‌وگو با تابناک در توضیح علت آلودگی هوا در پایتخت به جلسه اخیر مجمع نمایندگان تهران با معاون استاندار و مسئولان سازمان محیط زیست و اداره هواشناسی اشاره و اظهار کرد: طبق توضیحات مسئولان سازمان محیط زیست، آلودگی هوا ارتباطی با کیفیت بنزین ندارد، چون بنزین دارای استاندار‌های یور ۴ و یورو ۵ است. بیشتر تقصیر متوجه خودروها، موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های دیزلی فرسوده است، به گونه ای که نزدیک سه هزار خودرو شهرداری از مجموع ۶۵۰۰ فرسوده است و باید طبق قانون هوای پاک از رده خارج شود.

وی مقصر دیگر آلودگی این روز‌های هوای تهران را صنایع بزرگ دانست و توضیح داد: صنایع بزرگ به خصوص نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و صنایع سیمان به ویژه در اطراف تهران از مازوت، نفت و گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌کنند که این عامل موثری در تشدید آلودگی هواست؛ توجیه این کارخانه‌ها این است که شرکت گاز به تعهداتش برای تامین گاز آن‌ها عمل نمی‌کند، لذا چاره‌ای جز این برای ادامه کارشان ندارند.

نماینده تهران افزود: شرکت گاز نیز علت این کار را جلوگیری از کاهش افت گاز در شهر‌های شمالی کشور عنوان می‌کند، حال اینکه به این صنایع برای دادن گاز متعهد هستند؛ البته انبار‌های این صنایع پر از مازوت، نفت و گازوئیل است و شاید بدشان نیاید از این سوخت استفاده و انبارهایشان را خالی کنند، چون با وارد شدن به فصل بعد، شرکت گاز دیگر مشکلی برای تامین گاز این صنایع ندارد.

علیحانی با تاکید بر اینکه باید سازمان بازرسی و دادستانی از بعد حفظ حقوق شهروندی در موضوع عدم اختصاص گاز به صنایع ورود کند، گفت: باید از وزارت نفت و شرکت گاز خواسته شود گاز این صنایع را تامین کنند تا دیگر آن‌ها مازوت نسوزانند؛ کما اینکه پیش از این هم رئیس قوه قضائیه بر نظارت و پایش دستگاه‌ها تاکید داشتند که این موضوع یکی از مصادیق آن است.

وی صنایع اطراف تهران و کلان شهر‌ها را مقصر آلودگی هوا دانست و با تاکید بر تعطیلی این صنایع در زمان اوج آلایندگی و وارونگی هوا گفت: علاوه بر آلودگی هوا، گاه بوی نامطبوعی در تهران شنیده می‌شود؛ بویی که با باد جنوب به سمت شمال آمده و منشا آن دی اکسید گوگردی است که از سوخت مازوت تولید می‌شود. باید این مشکلات در وهله اول با محوریت دولت و بعد در استان‌ها با محوریت استاندار حل شود، نه اینکه در جلسات هیات دولت شهردار تهران باشد و استاندار نباشد. پس از آن هم ممکن است شهردار از استاندار تمکین نکند و بگوید مساله اش را با رئیس جمهور حل می‌کند، در صورتی که او موظف به هماهنگی با استاندار است.

علیجانی در پایان در توضیح نقش مجلس برای مقابله با آلودگی هوا به موضوع نظارت مجلس بر اجرای قانون هوای پاک اشاره و خاطرنشان کرد: کمیته‌ای به ریاست خانم سیاوشی برای ارائه گزارش اجرایی پیرامون تعیین سهم دستگاه‌ها در اجرای این قانون تشکیل شده و تا دو هفته آینده گزارش آن را به مجمع ارائه می‌کند. ما طبق این گزارش عملکرد دستگاه‌ها در اجرای این قانون را بررسی خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست