بازدید 37385
برای نخستین بار منتشر می‌شود؛

نامه مدیر پیشین سینمای ایران به وزیر فرهنگ: تمامی بازیگران پیش از انقلاب می‌توانند فعالیت کنند!

اعمال محدودیت‌هایی که با هدف سالم‌سازی فضای سینما در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی برای برخی بازیگران که شهرت به بازی در آثار نامناسب و مبتذل وجود داشت، با گسترش حضور جوانان و بااستعداد و ارائه الگویی مناسب از سینمای پس از انقلاب، به مرور برداشته شده و در حال حاضر به صرف بازی در آثار قبل از انقلاب، محدودیتی برای هنرمندی وجود ندارد.
کد خبر: ۹۴۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 01 January 2020

نامه مدیر پیشین سینما به وزیر فرهنگ: تمامی بازیگران پیش از انقلاب می‌توانند فعالیت کنند!

رئیس پیشین سازمان سینمایی و مشاور کنونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرده هیچ محدودیتی برای فعالیت بازیگران پیش از انقلاب در سینما به صرف سوابق سینمایی‌شان در سال‌های پیش از انقلاب وجود ندارد؛ بنابراین، همه بازیگران پیش از انقلاب می‌توانند فعالیت کنند؛ نامه‌ای که اکنون برای نخستین بار پس از هجده ماه منتشر می‌شود.

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ پس از آنکه در روزهای اخیر همزمان با انتشار خبرهایی درباره حضور بهروز وثوقی بازیگر سینما در سال‌های پیش از انقلاب در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی اصل»، محسن امیریوسفی در نامه‌ای خطاب به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی درباره مشروعیت بازی او در این فیلم، به نامه‌ای با شماره ۱۵/۲۷۶۰۴۷ مورخ ۱۳۹۷/۴/۱۳ استناد کرد، حیدریان تاکید کرده بازیگران پیش از انقلاب به صرف سوابق‌شان هیچ منع قانونی برای بازی در سینمای ایران ندارند.

پیگیری‌ها در نهایت منجر به دسترسی نامه شد؛ نامه‌ای که از سوی محمدمهدی حیدریان، رئیس پیشین سازمان سینمایی و مشاور کنونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صادر و در آن به صراحت تاکید شده محدودیت‌هایی که در سال‌های ابتدایی انقلاب بوده، رفع شده و هیچ‌ یک از بازیگران پیش از انقلاب به دلیل سوابق سینمایی‌اش در پیش از انقلاب ممنوع الفعالیت نیست و حتی طرح این موضوع را نوعی آدرس غلط دادن، خوانده است!نامه مدیر پیشین سینما به وزیر فرهنگ: تمامی بازیگران پیش از انقلاب می‌توانند فعالیت کنند!

در متن این نامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد آمده است: در پاسخ به درخواست شورای مرکزی کانون کارگردان در نامه شماره ۹۷/۲۶۲۲۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۹۷ به استحضار می‌رساند هیچ‌کس به دلیل بازیگری در قبل از انقلاب ممنوع از کار نیست و اصولاً طرح چنین موضوعی، آن هم از سوی کانون کارگردانان که بیشترین بهره‌مندی از هنرپیشگان و بازیگران قبل از انقلاب را داشته و دارند اسباب تعجب و آدرس غلط در حوزه فرهنگ و هنر و نسبت ناروا به انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی باعث شد که روند هنر از ابتذال خارج گردد و همان بازیگران و فعالانی که بعضاً در مسیری غلط به فعالیت مشغول بودند، از همان روز‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی کار خلاق انجام دهند. خیل عظیم هنرپیشگان نامدار حال حاضر سینما از اساتید گرانقدری نظیر انتظامی-مشایخی-کشاورز-نصیریان-راد و... و ده‌ها بلکه صد‌ها بازیگر حال حاضر سینمای کشور گواه این مدعاست.

لذا اعمال محدودیت‌هایی که با هدف سالم‌سازی فضای سینما در سالهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی برای برخی بازیگران که شهرت به بازی در آثار نامناسب و مبتذل وجود داشت، با گسترش حضور جوانان و بااستعداد و ارائه الگویی مناسب از سینمای پس از انقلاب، به مرور برداشته شده و در حال حاضر به صرف بازی در آثار قبل از انقلاب، محدودیتی برای هنرمندی وجود ندارد.»

نامه محمد مهدی حیدریان از آن جهت بااهمیت است که از سوی رئیس، متولی و مسئول اصلی سینمای ایران اعلام شده و به عنوان سند قابل استناد سینماگران است و آنها از این پس با استفاده از همین سند، می‌توانند سراغ بازیگرانی بروند که تاکنون تصور می‌شد غیررسمی ممنوع الفعالیت هستند؛ اما از نظر مرجع سینمای ایران، فعالیت‌شان آزاد است و می‌توانند همچون انتظامی، کشاورز، مشایخی، نصیریان و... فعالیت داشته باشند.

از منظر حقوقی، این سند چنین کارکردی را دارد که اگر سینماگری سراغ این بازیگران رفت و یکی از نقش‌های فیلمش را به این بازیگران پیش از انقلاب داد اما در زمان صدور پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممانعتی به عمل آید، صاحبان فیلم‌هایی که متضرر می‌شوند با استناد به این نامه، می‌توانند از وزارت فرهنگ و ارشاد در مراجع قضایی شکایت و درخواست غرامت نمایند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۵
اگه زنده باشند و بتونند کار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اینجاست که اعتراضات بنزینی، در عرصه سینما نتیجه می دهد !! در کشور ما هیچگاه حق به حقدار نمی رسد، مگر با اعتراض
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
خودشونو مسخره کردند.
همه که مردن!!!!
الان بیان چی کنند؟پراید سوار شن؟ دود بخورن؟ بیکار بشن یارانه ۴۵ تومانی بگیرن؟ بیان توی تورم و شلوغی تهران و مترو و دود و دود و دود ؟؟؟؟
خنده داره بعضی حرفا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
هنوزم از هیچی بهتره
بیان توی جبهه ها کمکی کنند به بر و بچ
الان راهکاردادی برای مسخره بازی کارگردانهایی که حرفی برای گفتن ندارند و فقط میرن یکی رو از ته فیلم فارسی پیدا میکنند؟
از نظر شماها قطعا مشکلی ندارد وقتی مجوزهایی که در سینما و شبکه خانگی به فیلم های خیانتی و ترویج عشق های مثلثی می دهید در این مورد بازبگران قبل انقلاب که دیگر مورد عجیبی نیست
ایول صالحی
از حالت ابتذال فقط تا دو دهه پیش خارح شده بود ولی در این ۱۰ سال از ابتذال ان وقت ها هم بیشتر شده با وجود حجاب و رفتارهای به ظاهری اسلامی!
خخخخخ،در نقش میت میخکای تستفاده کنی ازشون دیگه؟
دیگه کسی باقی نمونده خسته نباشید
نوشدارو پس از مرگ سهراب. افسوس....
خنده داره بازیگرای قبل از انقلاب یا در قید حیات نیستن یا پیر شدن دیگه توان بازیگری ندارند
کمی دیر نیست ؟؟
همگي به لقاء اله پيوستند - نوشدارو پس از مرگ سهراب
دیگه کی مونده َجز چندنفر ،بیشتریها یا مرده اند یا به خارج از کشورمهاجرت کرده اند. فکرنمیکنید بعداز 41 سال صدورچنین نامه ای یه کمی دیرباشه ، حیف از فردین و فروزان و ناصر ملک مطیعی که آرزو به دل از دنیا رفتند.
بعد از 40 سال که همه مردن یا کلا نابود شدن میفرمائید ؟
مرحوم نصرت کریمی بخاطر عدم اجازه فعالیت به کاشت و فروش کاتوس رو آورده بود و چند وقت پیش فوت شدن حالا نامه میدن که منع فعالیت ندارن؟! عجب!
فکر نمیکنید نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشه
حد اقل 90 درصدشان از دنیا رفتن
اومدید مثلا سالم سازی کنید، بدتر شد. قبل انقلاب اگر صحناتی هم تو فیلم ها دیده میشد حداقل ادعای اسلامی بودنش نبود.الاندرسته محجبه هستند و مثلا نیم ساعت نماز میخونم ولی اونقدر تبلیغات غیر مستقیم زندگی های زرق و برق دار و نکات منفی در سینما زیاد شده که گاهی اوقات نمیشه باور کرد سینمای امروزه.

در ضمن کدوم بازیگر از نسل های قبل انقلاب زنده مونده که بیاد بازی کنده. اکثرشون با حسرت نقاب در چهره خاک کشیده آمد و آرزوی حضور بر پرده ی نقره ای سینما را با خود به دنیای باقی بردن!!!!!
روحشان شاد و یادشون گرامی، آنها هم جزیی از تاریخ همین سینما هستند. تاریخی که جز لاینفک هست و فراموش ناشدنی
بعد از ۴۱ سال که همه بازیگرهای قبل از انقلاب یا مرده اند یا اینکه دیگه توانایی بازی رو ندارند، به این نتیجه رسیده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
حق مردم ایران این نبود،همه را اواره ،میتونستیم زندگی خوبی در کنار یکدیگر داشته باشیم.حیف
دیگه بازیگری از قبل انقلاب نمونده ، همشون بندگان خدا فوت کردن . خانم شهلا ریاحی هم امروز به رحمت خدارفت.
دوستان ما مردم را گیر آورده اند ، عزیزان مامردم ایران میفهمیم چه خبره
بعد از 40 سال که عمر مفید کاری بسیاری از هنرمندان قدیمی رو به دلیل ممنوعیت کاری به باد رفت حالا به نظرتون دیگه خیلی دیر نیست؟
خیلیم عالیه بیان تدریس کنن چنتا بازیگر درست و حسابی تربیت کنن
مسئولین در این سالها بخصوص دهه 60 و 70 مشکلات مالی و روحی و روانی زیادی ایجاد کردند برای هنرمندان و موسیقی دانان قبل از انقلاب و گروهی از مردم که آنها را دوست داشتند و آثار هنری آنها را می دیدند و می شنیدند .
بابت شنیدن موسیقی و دیدن آن فیلم ها چه سختی ها که نکشیدیم و چه آبرو ها که از ما نبردند . جلو استخدام ما را گرفتند و چه زندگی ها که سر این بگیر و ببندها از هم نپاشید ! اعضا خانواده و فامیل با هم درگیر شدند و ....
حالا رسیده نوبت کی بود کی بود من نبودم .
اگر چه شاید مسئولین با این نامه نگاری ها از محکمه دنیوی مردم خودشان را تطهیر کنند و طفره بروند.
اما...
خسته نباشد مگر كسي ديگه مونده از اون نسل / برو سريالهاي بسازيد وارش و بچه مهندسو/از سرن وشت
مگه کسی هم زنده مونده تقریبا همه مرحوم شدند
خدا خیرش بده این که کار مثبتی انجام داده و مثال هم زده
تابناک چرا اینطوری تیتر زدهی!!!1 مشکل از خودت هست برو عینکتو عوض کن
خوب بیارین این بازیگرا روحیه مردم تغییر کنه
دستشون درد نکنه بعد ۴۰ سال یاد بازیگران محبوب و مردمی قبل انقلاب افتادن
یک شجریان ماند ایران چکار میتونه بکنه؟
رأفت اسلامی دیر شامل حالشون شده چون اکثرشان فوت کردند نوشدارو به از مرگ سهراب
حالم از سینمای کشورم به هم می خوره چه سینمای قبل ۵۷ چه بعد ۵۷ همش شده فلان مرد عاشق این زن شده یا عاشق اون زن!یعنی انگار به جز ازدواج هیچ چیری تو این دنیا نیست!!!یکی مثل ما از جبر زمانه مجرد مانده تکلیفش چیه؟بشینه صبح تا شب فیلم هابی ببینه که موضوع همه اونها ازدواج فلانی با فلانی است!!!و بیشتر داغ دلش تازه شه؟؟
این اقا جزئ اصحاب کهف است . خبر ندارد
تازه بازم نوشتین که :
صرفا بخاطر بازی در قبل از انقلاب محدودیتی ندارند !!
بدبخت بیخبر ، خونه و زنگی نداشتشو در خارج ول کنه و بیاد اینجا که یک دفعه بخاطر یک حرکتی که بعد از انقلاب ،سهوا ازش سر زده و خودشم خبر نداره،،یه هو در فرودگاه بگیرنش و بعدا هم بش بگن
صرفا قبل از انقلابت مورد عفو قرار گرفته بود
من فکر میکنم
خیلی خیلی زودتر از اینا باید عفو عمومی میدادین
نه بعد از ۴۱ سال ،،،تازه عفو مشروط ، اونم صرفا دار!!!!!!
اگر راست می گویید از بهروز وثوقی رسماً دعوت به عمل آورید.
ايا مسولين كشور سرعقل امدند يا اينهم يك ترفندي ديگر براي كوبيدن شلاق برتابوت انهاست مسولين انقدر زشت وكينه توزانه عمل كردند كه سنگ قبر برخي هنرمندان مورد احترام مردم را بارها وبار ها شكاندند ببين چه گونه درجامعه بي اعتبار وبي ارزش شدندكه دست بسوي هنرمندان قبل از انقلاب ( كه درطول چهل ويكسال هزاران تهمت برانان زده اند )دراز كردند تاشايد با امدن انها روي كار ابروي مختصري براي خود دست وپاكنند .
ولي متاسفانه تصميم گيرنده اصلي شما نيستيد كيهاني ها مخالفت ميكنند
رویت را بروم!
کمر غولو شکستید عجب تصمیم بجائی حیف نون بیت المال که بعضیها میخورن همینه دیگه رکب پشت رکب 12 شب جمعه بنزین گران میشه صبح اعلان میکنن پولشو به 60 میلیون میدیم برای 10 دی واریز نمیکنند وبه جوانان بیکار بی خانه بی ماشین وبال گردن پدر و مادر مینویسند شما مشمول نیستید بعد یک آدمی که درد هیشکیو نمیفهمه میگه موبایل باید بنام سرپرست باشه بابا بخدا من موبایل ندارم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تدبیر و امید دکییییییییییییییع
بابا همه اونها که مردن رفتن الان میگی؟ بعهد از 40 سال دیگه کی زنده است همه 80 به بالا هستن
كدام هنرپيشه قبل از انقلاب در قيد حيات است. سال ها به دل هنرمندان خون كرديد . واقعاً در ايران به حقوق همه مردم تجاوز شده است
یعنی شاه ماهی ایران گوگوش هم میتواتد ؟خوابیم یابیدار؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر