بازدید 19200

نماینده‌ای که ۵۰ تومان رای می‌خرد، رای خود را به یک سفر می‌فروشد/ عده‌ای رای خود را ارزان می‌فروشند

با نزدیک شدن موسم انتخابات، بار دیگر بازار وعده و وعید‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها داغ شده و انبوهی از افراد مختلف با اینکه هنوز از تایید صلاحیت خود اطمینان ندارند، فعالیت‌های انتخاباتی خود را به امید نشستن بر صندلی‌های سبز بهارستان آغاز کرده اند.
کد خبر: ۹۴۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 31 December 2019

نماینده‌ای که ۵۰ تومان رای می‌خرد، رای خود را به یک سفر می‌فروشد/ عده‌ای رای خود را ارزان می‌فروشندبا نزدیک شدن موسم انتخابات، بار دیگر بازار وعده و وعید‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها داغ شده و انبوهی از افراد مختلف با اینکه هنوز از تایید صلاحیت خود اطمینان ندارند، فعالیت‌های انتخاباتی خود را به امید نشستن بر صندلی‌های سبز بهارستان آغاز کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ هر چند این بار تنور انتخابات آنچنان داغ نیست و مردم بیشتر به دنبال در آوردن لقمه نانی برای گذارن زندگی هستند، تا شب را با دست خالی به خانه نروند، گرانی‌ها آنچنان مردم را در تنگنا قرار داده که گویی دیگر کسی به فکر سرنوشت کشور نیست!

البته اینکه بگوییم دلیل این سردی به خاطر مشکلات اقتصادی است، قدری بی انصافی نیز هست. بیشتر مردم اعتقاد دارند جایگاه قانون گذاری در ایران، ارزش چندانی ندارد و اغلب آن‌ها نمایندگان خود را افراد بی اراده‌ای تصور می‌کنند که هیچ اختیاری در سیستم نظارتی و قانون گذاری ندارند.

برخی نیز پا را فراتر نیز می‌گذارند؛ به اعتقاد این افراد، بعضی از کاندیدا‌ها تنها برای رسیدن به یک جایگاه رسمی و همچنین دسترسی به لابی‌های قدرت و ثروت، خود را وارد این کارزار کرده اند.

هرچند نمی‌توان مطلق چنین ادعایی را قبول کرد، نگاه به گذشته مجالس و عملکرد نمایندگان در چند دوره اخیر، گویای برخی از این واقعیت‌هاست. نمایندگانی که برای گرفتن سهمی کوچک از قیر حاضر می‌شوند، امضای خود را از پای سوال وزیر راه یا نفت بردارند. یا کسانی که به دلیل برخی مسائل پشت پرده و لابی‌های گسترده شرکت‌های خودرو سازی، سال‌ها طرح ساماندهی بازار خودرو را معطل کرده و کسانی که شبانه پای استیضاح وزیر را امضا می‌کنند و در جلسه استیضاح امضای خود را پس می‌گیرند، از جمله واقعیت‌هایی است که باعث شده مردم اعتماد خود را به وکلایشان از دست بدهند.

اگر از خود نمایندگان دلیل این گونه رفتار‌ها پرسیده شود، اغلب آن‌ها موضوع را به مشکلات موجود در حوزه‌های انتخابیه ربط خواهند داد و یا عده‌ای دیگر از نظارت استصوابی و دخالت نهاد‌های دیگر خواهند گفت و هر کس بهانه‌ای برای عملکرد خود خواهد تراشید.

اما آیا واقعا مردم در پدید آمدن این وضعیت دخالتی ندارند؟

پاسخ این پرسش را باید در جا‌های دیگر جست و جو کرد؛ شاید بتوان ریشه اتفاقات مجلس را به موضوع پول‌های کثیف ـ که مدت هاست از آن صحبت می‌شود، اما اقدامی برای شفاف شدن آن نمی‌شود ـ پیدا کرد. همین اواخر شهریور گذشته بود که «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان درباره قابل لمس بودنِ «پول‌سالاری» در برخی انتخابات و نبود قانونی برای جلوگیری از شکل‌گیری این وضعیت در رقابت‌های سیاسی سخن گفت.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم چندی پیش در همین خصوص سخن گفت و در جایگاه رئیس مجلس خبرگان و در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاسیه این نهاد تصریح کرد: یک عده می‌خواهند با پول‌های کثیف وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است. راه برای کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، برای حضور در انتخابات باز است، ولی ما حتما جلوی کسانی را که می‌خواهند با پول‌های کثیف وارد انتخابات شوند، می‌گیریم.

علاوه بر اعضای شورای نگهبان، مسئولان سایر نهاد‌ها هم بار‌ها در این باره اظهارنظر کرده اند؛ از جمله «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور که ابتدای اسفندماه سال ۹۳ با اشاره به گردش سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر گفت: بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود.

همین گفته‌ها تا همینجا گویای واقعیتی انکارناپذیر است و باید پذیرفت که عده‌ای رای خود را ارزان می‌فروشند، به گونه ای که نمونه‌های بسیاری از خرید و فروش آرا در زمان انتخابات گزارش شده و حتی برخی نمایندگان مجلس نهم بعد از انتخابات، صحبت‌هایی از خرید رای با مواد مخدر نیز به میان کشیده اند.

به گزارش یک روزنامه محلی (روزنامه بشیر)، حسینی قطب آبادی، نماینده ادوار مجلس در بخشی از یک گزارش گفته است: متأسفانه دیده می‌شود که آرای جامعه معتادان ما که جمعیت آماری کمی هم نیستند به خصوص برای حوزه انتخابیه‌ای که با ۵۰ تا ۱۰۰ رأی سرنوشت آن تعیین می‌شود، به دلیل نیاز مالی این طیف خریداری می‌شود یا برخی عشایری که در قالب ییلاق و قشلاق از حوز‌های به حوزه دیگر می‌روند.

وی افزود: حتی گاهی دیده می‌شود در شب انتخابات و در ساعت‌های پایانی و زمان تمدید، در بسیاری نقاط رأی از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کمی بیشتر و کمتر خرید و فروش می‌شود، در مواردی هم مشاهده می‌شود که در اطراف شعب اخذ آرا دلالانی تردد می‌کنند و به دنبال خرید و فروش رأی هستند که یک آفت جدی است که متأسفانه چشم‌ها را روی آن بسته ایم و برخوردی با آن نمی‌شود.

حال تصور کنید نمایندگانی که با پرداخت ۵۰ هزار تومان وارد مجلس می‌شوند! اینها قطعا در مقابل کسانی که به آن‌ها رای داده اند، مسئولیتی نخواهند داشت و در واقع بهای حضور خود را در مجلس از قبل پرداخت کرده اند و شاید کسی که امروز با چند صد هزار تومان رایی را خریداری کرده است، فردا در مجلس رای خود را به یک سفر داخلی و یا خارجی بفروشد. در مقابل کسی هم که رای خود را به ۵۰ هزار تومان فروخته، دیگر نمی‌تواند انتظاری از کسی که آن را انتخاب کرده، داشته باشد؛ بنابراین، مردم و کسانی که حق انتخاب دارند، علاوه بر اینکه در سرنوشت خود نقش دارند، نسبت به سایر مردم جامعه نیز مسئولند، پس لازم است در زمان انتخابات همگان برای موضوعات اینچنینی اهمیت قائل شوند و به عبارتی سرنوشت خود را به ارزانی نفروشند، تا اگر فردا نماینده‌ای انتظارشان را برآورده نکرد، قدرت مطالبه گری از وی را داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۹
رای بنده آنقدر ارزشمند و گران است که هیچ نماینده ای توان خرید آنرا ندارد

بنده رای نخواهم داد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
اونهاییکه رای میفروشند بدتر از خریداران رای هستند!
این نماینده ها با نماینده های قبلی و بعدی هیچ فرقی ندارند

پس رای من هم تاثیری ندارد

من رای نمی دم
تابنلک این نمایش انتخاباتو بیخیال بگو چرا منفیهات اعداد انگلیسیه مثبتها فارسی؟ مواظب باش کیهان همینو ربط نده به فراماسونا ببندنت
مگه قرار شده راي بديم!!!!!!!!
اگر میلیارها تومان که هیچ اگر کل ثروت زمین را به من بدهند همراه با شهرت و قدرت و بخواهند کاندیدای نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری شوم
قبول نخواهم کرد
مسئولیت و پاسخگویی در برابر خدا سخت است
حتی اگر تمام مردم از عملکردت راضی باشند و ۲۰ نفر ناراضی باشند ترسناک است
هر انسانی باید فقط از دادگاه خدا بترسد
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
قلب ما طاغت این حرفها را نداره ؛جون هر کی دوست داری ریاست جمهوری یا نماینده مجلس بشو
حسن روحانی دهم دی ۹۸: ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت تحریم درسالهای ۹۷-۹۸ به مردم ایران،؛ دست مسوولان درد نکنه واقعا، در تمام دنیا مسوولین اشتغال ایجاد می کنند و سرمایه میارن مملکتشون، مسئولین ما دقیقا برعکس کار میکنند و با دشمنی بیهوده و بی دلیل با آمریکا خسارات جبران ناپذیر تاریخی به ملت میزنند!
اینها هیچوقت نماینده مردم ایران نبودند، مردم ایران به امید ساختن ایرانی آباد همیشه بین بد و بدتر گیر کرده بودند، ولی اکنون از بد هم گذر کردند و به دنبال بهتر و بهترین هستند!
از الان باز خرید فروش حسابی داغ مخصوصا بین شوراهای شهرهای کوچک و روستاها . به شوراها نفری پنجاه میلیون تا صد میلیون پیشنهاد شده تا رای آن منطقه را جمع آوری کنند.تجارت بدی نیست
این مجلس و نمایندگان در این 40 سال چه مشکلی از مردم و مملکت را حل نموده اند من به نوبه خود منبعد در انتخابات شرکت نخواهم کرد
یاسوج مهد فروش رای ۱۰تومانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
.....نماینده فعلی از 50 تا 200 رای خرید و رفت مجلس!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
این رای فروشی شرمی است بی فرهنگی و فقر است.
ناشناس
| Ireland |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
ای غلامت عقل و تدبیرات و هوش
چون چنینی خویش را ارزان فروش.
این ارزان فروشی ها نتیجه خود نشناسیه دوست عزیز.
اونایی که رایشون رو میفروشن در واقع دارن خودشون رو.ارزون میفروشن. اگه ما میخاییم پیشرفت کنیم باید افرادی رو انتخاب کنیم که هم تجربه لازم و هم توان لازم و هم شهامت لازم برای نمایندگی مردم رو داشته باشن
اگر رای خریدن ،و رای فروختن ،غیر قانونی میباشد ،که میباشد ،آیا وظیفهٔ نیروی انتظامی ،و دستگاه قضایی نیست که با این پدیدهٔ شوم برخورد کنند ؟ چرا از قبل برای رای دهندگان ثبت نام نمیکنید ،و یک کد رهگیری بدان نمیدهید که روز انتخابات افراد با برگه ای که کد رهگیری دارد برود ،و رای خود را به صندوق اندازد ؟،،همانگونه که رای گیرنده باید شرایط داشته باشد ،رای دهنده نیز باید دارای شرایط ،و صلاحیت باشد ؟ سلامتی جسمی ،و روحی ،و روانی ،و حداقل سن ،و حداکثر سن هم باید برای رای دهنده لحاظ گردد ؟،،،مسلم است که یک آدم بیمار جسمی ،و روحی ،و روانی ،ومعتاد ،و پیر و فرتوت ،رای خود را به فروشد ، زیرا منافع ملی ،و اقتدار میهن برای آنان مفهومی ندارد ؟،،،
اگر نماينده اي راي ميخرد وبه هرقيمتي ميخواهد وارد مجلس شود درد خودش را دارد نه درد مردم را ومردمي كه ازاين ادمها پول ميگيرند وراي خود را ميفروشند ديگر حق هيچ گلايه اي ندارند در برابر مشكلات گرچه مجلس ثابت كرد كه مستقل نيست
سلام
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
خب یعنی این الان نظر بوده ؟ فکر کنم از طریق صافی های
مخصوص نا قبول می شه کامنتها یی که می فرستیم اگه کلام با اونها یکی نباشه قبول می شه.
مجلس آینده مال پایداری ها و اطرافیان احمدی نژاد است و همچنین تندروها و ...
در مراغه قیمت رای ۲۰۰ تومن است
شرمنده. ولی رای بی رای
وضعی تو کشور ایجاد کردید که خرید رای هم عادی هست
مجلس دیگر در راس امور نیست فقط خوابگاه شده برای یه عده که دوره بگیرن مجالس دیگر کشورها رو میبینیم کیف میکنیم همه مرتب نشستن دارن گوش میکنند به کسی که داره صحبت میکنه اصلا به فکر مملکت نیستند شما یه دلیل بیارید این دفعه هم بخواهیم رای بدهیم
رأی؟ مگر رأی تأثیری هم دارد؟
نمابنده ای که فضا را برایش به گونه ای فراهم کرده اند که بعد ۴ دهه بتواند رای بخرد واقعا بر کول نظار نشسته و تاجر خوبیست و با قیمت خوب هم شما و هم دشمنانتان را با هم خواهد خرید و شما هم جرات نخواهید داشت که او را از دوش خود پائین بیندازید
وامصیب از این نوع تاییده که حاصلش بشود رای خریدن, لابد تایید شدن که رای بخرند? پس نظارت فقط برای خانه نشینی حذف مختلفان شخصی بعضی افراد است وگرنه یه فرد یک شبه اهل خرید و فروش رای انسانها نمیشود و باید قهرا سابقه ارتشا مادی داشته باشند حالا به فکر ارتشا اعتقادی افتاده است! اینطور نیست بصیرت مداران?!
من به شما قول می دهم اگر به من رای دهید چهار کار انجام می دهم

در کرمان بندر درست می کنم
در رشت فضاپیما و شاتل می سازم
کوه دنا را به یزد انتقال می دهم
رود آمازون را به دریاچه ارومیه وصل می کنم
چطوره خوب بود راضی شدید!!!
می بینم که نماینده ها نماینده های خود را در تابناک اجیرکردند فی را پایین بیاورند. رای فی صدوپنجاه هزار تومان است. توصیه می کنم به هر نماینده یک صندوق سیار بئهند با یک نماینده استانداری که مهر می زند . بروند خودشان رای ها را بخرند و بیاورند بریز ند در صندوق . ما که رای نمی دیم مگر بعضی ها بفروشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل