بازدید 6158
۹

حناچی:زمان‌فعالیت‌جدی برای کاهش‌آلودگی‌هوا رسید

کد خبر: ۹۴۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ 28 December 2019

شهردار تهران اعلام کرد که زمان آن رسیده که با مدیریت پیوسته و اجرای قانون فعالیت جدی‌تری در کاهش آلودگی هوا ایفا کنیم.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، پیروز حناچی صبح امروز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از سه پروژه مدیریت بحران شهر تهران با بیان این‌که ایجاد این سامانه‌ها یکی از اولویت‌های شهر بود، گفت: امروز علاوه بر افتتاح سه سامانه اتفاق دیگری رخ داد و آن هم همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر است به گونه‌ای که قبل از این، همه به صورت انفرادی فعالیت می‌کردند، اما امروز متوجه شدیم که به تنهایی نمی‌توان کار را به سرانجام برسانیم و اگر همه دستگاه‌ها توان کم خود را کنار یکدیگر بگذارند می‌توانیم از قدرت مضاعف‌تری بهره ببریم.

وی با بیان این‌که شرایط کشورمان به گونه‌ای است که به دلیل قدمت آن بسیاری از وقایع بار‌ها رخ داده به گونه‌ای که در ادبیات و فرهنگ ما نیز مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم صدمه نخوریم باید به این آموزه‌ها توجه شود وگرنه ممکن است وسط رودخانه قم تاسیساتی را بسازیم و یا در سیل سولقان دبی آب به اندازه‌ای نبود که موجب بروز سیل شود؛ اما در مسیر آن انسداد ایجاد کرده بودند و جمع شدن آب موجب شد که خسارات زیادی ایجاد شود و یا شیراز را مثال می‌زنم که در عید در مکانی که این اتفاق رخ داد قبلا به مسیل‌آباد معروف بود و باید دقت داشته باشیم که نباید آموزه‌های اقلیمی را فراموش کنیم.

شهردار تهران با بیان این‌که شهر تهران در امتداد هفت رود دره اصلی شکل گرفته و شاید اساس شکل‌گیری تهران همین روددره‌ها بودند، گفت: سالانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب از البرز به قنات‌های تهران منتقل می‌کنند، اما بسیاری از قنات‌ها از بین رفته است و در خیلی از این قنات‌ها فاضلاب جریان دارد که لازم است همکارانمان در اولین فرصت نسبت به لایروبی آن‌ها اقدام کرده و آن‌ها را مجددا به چرخه حیات برگردانند، چرا که بارش‌ها کار طبیعی خود را دنبال می‌کنند و وقتی در مسیر آن‌ها انسداد باشد ممکن است تغییر مسیر دهند.

حناچی با بیان این‌که در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران احیای روددره‌ها مورد تاکید قرار گرفته و باید آن‌ها به فضای مرفه و آماده در مقابل بحران‌ها تبدیل شوند، ادامه داد: اولین ساماندهی روددره‌ها متعلق به فرحزاد است که امیدواریم با سامان‌یافتن فرحزاد شاهد بروز اتفاقات خوب در تهران باشیم.

شهردار تهران با اشاره به لزوم آمادگی تهران در برابر سیل، اظهار کرد: در بهار امسال علی‌رغم بارش‌های گسترده‌ای که وجود داشت شاهد آن بودیم که به دلیل حضور مسئولان و مدیران در پست‌های خود و همچنین آمادگی شهرداری خوشبختانه حادثه‌ای رخ نداد، البته در ۱۲ فروردین‌ماه ما در سازمان مدیریت بحران بودیم که باران شدیدی شروع به باریدن کرد و همزمان همکارانمان در پل کن با دو دستگاه بیل مکانیکی به صورت مداوم مسیر آب را بازگشایی می‌کردند و اگر باران ادامه می‌یافت مجبور می‌شدیم جاده مخصوص کرج را ببندیم؛ اما خوشبختانه با کاهش بارش این مشکلات رفع شد.

وی با اشاره به شتاب‌نگار‌هایی که برای زلزله نصب شده است، گفت: تاریخ نشان می‌دهد که تهران زلزله‌های متوالی را پشت سر گذاشته و هنگامی که در جنوب بازار و مولوی حفاری می‌شود، لایه‌های مختلف تمدنی دیده می‌شود مثلا در عمق ۱۳ متری در حفاری مترو آجر‌هایی کشف شده که نشان می‌دهد تمدن‌های قبلی به علت زلزله از بین رفته‌اند و نشان می‌دهد که این شهر بار‌ها زلزله را تجربه کرده و ما در مقابل زلزله دو راه داریم یا باید بترسیم و یا باید آماده باشیم که طبیعتا ما راه دوم را انتخاب کرده‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به تحقیقاتی که در خصوص خسارات زلزله انجام شده، ادامه داد: این تحقیقات خارجی است و براساس دلار محاسبه شده و باید بگویم هر دلاری که قبل از وقوع بحران‌هایی همچون سیل و زلزله هزینه می‌شود معادل ۴۰ دلار اعتباری است که بعد از حادثه هزینه می‌شود که ما باید روش‌های عقلانی و کم‌هزینه را انتخاب کنیم.

حناچی با تاکید بر این‌که افزایش شتاب‌نگار‌ها اطلاعات‌مان در مورد گسل‌ها را افزایش می‌دهد و به تبع آن آمادگی‌مان نیز ارتقاء می‌یابد، به آلودگی هوای تهران، اشاره کرد و افزود: تهران در هفته گذشته شرایط خاصی را از نظر آلودگی گذراند هرچند که در آذرماه و دی‌ماه طبیعتا میزان آلایندگی‌ها به دلیل شرایط وارونگی افزایش می‌یابد و حتی مجبور می‌شویم که مدارس و یا برخی فعالیت‌ها را تعطیل کنیم، اما منشاء این آلاینده‌ها مشخص است و باید برای کاهش آن‌ها اقدام کرد هرچند که خوشبختانه در دولت روحانی کیفیت گازوئیل از نظر ذرات معلق و گوگرد بهبود یافت و شاهد کاهش این آلایندگی‌ها در گازوئیل بودیم و باید بگویم که اگر قرار بود با آن گازوئیل سابق که آلایندگی آن زیاد بود کار کنیم اساسا شرایطمان حالا بسیار بدتر بود.

وی با اشاره به تجربه سایر کشور‌ها در کاهش آلودگی هوا گفت: در سال ۵۲ میلادی از پنجم تا نهم دسامبر در لندن مه و دود غلیظی ایجاد شد به گونه‌ای که این دود ناشی از سوخت زغال‌سنگ بود و ۴۰۰۰ نفر در دم کشته شدند هرچند که بعدا مشخص شد تلفات ناشی از این مه و دود به ۱۲ هزار نفر رسیده و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز راهی بیمارستان شدند.

حناچی ادامه داد: بعد از این اتفاق لندن اقدامات جدی برای کاهش آلودگی هوا انجام داد و حالا می‌بینیم تا حدودی در این عرصه موفق است و در دوره معاصر نیز پکن به عنوان بزرگترین کلانشهر توانست در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری انجام دهد؛ به گونه‌ای که از سال ۱۹۹۸ که اقدامات مقابله‌ای آلودگی هوا را آغاز کرد تا سال ۲۰۱۷ توانست در یک بازه زمانی حدود ۱۵ سال آلودگی هوایش را که عمدتا به علت سوخت زغال‌سنگ و گوگرد بود را کاهش دهد؛ به گونه‌ای که میزان ذرات معلق ۱۰ میکرون آن حدود ۵۵ درصد، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۴۲ درصد و دی‌اکسید نیتروژن حدود ۴۳ درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد که با مدیریت پیوسته و اجرای قانون و همچنین رعایت چارچوب‌ها می‌توانیم به هدف بزرگ کاهش آلودگی دست پیدا کنیم و به نظرم با استفاده از تجربیات جهانی وقت آن رسیده که با کمک همه دستگاه‌ها فعالیت جدی‌تری در عرصه کاهش آلودگی تهران ایفا کنیم.

شهردار تهران با بیان این‌که در حال حاضر شهرداری تهران برنامه بازسازی اتوبوس و افزایش تعداد اتوبوس‌های برقی و گازی را در دستور کار قرار داده است، گفت: امیدوارم در هفته‌های آینده سری اول این اتوبوس‌ها به ناوگان اضافه شود و امید است با افزایش واگن‌ها ظرفیت جابه‌جایی مسافران با مترو نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
بله آقای حناچی مثلا اقدامات جدی از قبیل تولید خودرو با تکنولوژی 30 سال پیش ، ممنوعیت واردات خودروی هیبریدی و جلوگیری از تولید خودروی برقی در کشور توسط عزیزان مافیاهای مربوطه که گویا یکی ودو تا هم نیستن . و در نهایت مجبور کردن مبتکر ایرانی که با چشمان اشک آلود اختراعش رو پرت کنه توی دریاچه ی پشت سد .
برو سرغ بنزین!!!
ای بابا چقدر هولی!!! عجله نکن هنوز چند سالی وقت داری .
بابا چرا انقدر پیجیده اش کردید . مونوریل و تراموا و گسترش مترو و جلوگیری کردن از موتورها کاربراتوری راهشه
یعنی تا الان فعالیت ها شوخی بوده ! اینکه عذر بدتر از گناه هست ؟؟!!!
سلام: برای رفع آلودگی هوا ،رفع معضل ترافیک ،کم مصرف کردن بنزین و صرفه جویی در وقت و انرژی که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا آن را تجربه کردند راهی جز توسعه مترو در کلان شهر ها مخصوصا تهران نداریم تهران نیاز به 20 خط مترو با واگن های کافی ساخت داخل وبا توقف دو دقیقه درهر ایستگاه مترو و بیش از30خط اتوبوسرانی BRT نیازمند است. از دیگر عوامل رفع آلودگی هوا سهمیه بندی و متعادل کردن قیمت بنزین ،اخذ مالیات از خودروهای تک سرنشین در مرکز شهر وتوسعه جامع و ریل پایه حمل و نقل عمومی صرفآ مترو و BRT ، دو روز دور کاری درهفته کارکنان، تعطیلی یک ساعت زودتر کارمندان ،تولید موتورسیکلت وخودروهای برقی و هیربدی داخلی و استفاده آن بجای خودروهای بنزین سوز(که با 70 درصد صرف اقتصادی بیشتر همراه است)،تولید خودروهای با مصرف پائین و همچنین توسعه اتوبوس ،مینی بوس و و ون است اما تاکسی ها اصلآ نمی توانند کمکی به رفع آلودگی هوا و رفع ترافیک نمایند زیراخود تاکسی های سواری به اندازه سایر ماشین ها ی شخصی ترافیک و بعضاً آلودگی هوا ایجاد می کنند. متاسفانه مجلس و دولت ها در امر مهم کوتاهی می کنند. برای حمایت ازتولید داخل اگر در تولید موتور سیکلت برقی،خودروی هیربدی و واگن های قطار از شرکت های دانش بنیان و ظرفیت شرکت های داخلی استفاده شود از خروج ارز هنگفت از کشور جلو گیری می شود و میلون ها شغل پایدار برای جوانان این مرزو بوم ایجاد می گردد ملاحظه فرمائید با یک تیر چندین وچند نشان می توان زد.
نه بابا! چه عجله ای! اعصاب خودتون خورد نکنید ما خودمون می میریم. می ترسم به جای آباد کردن بزنید و چشمش را هم کور کنید. شما همان تراکم فروشی را ادامه بده و انشالله خودش درست می شه. بلاخره به قول امام جمعه در سخرانی این جمعه، دعا می کنیم درست می شود.
همه مسئولان از جمله ایشان مدام می گویند باید کاری انجام داد ولی کو همت انجام!!!! پس چه وقت؟!!!!
پیروز جان، دیگه حنای شما پیش ملت رنگی نداره، پس تا حالا شوخی میکردید؟ و الان موضوع آلودگی جدی شده؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی