بازدید 7504
۵

گلایه از تصمیمات ترافیکی کمیته اضطرار آلودگی هوا

مشاور اجتماعی معاونت ترافیک شهرداری تهران از توجه نکردن به جنبه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به روزهای اضطراری آلودگی هوا انتقاد کرد و خواستار انجام کار کارشناسی قبل از اعلام تصمیم‌های ناگهانی و نسنجیده شد.
کد خبر: ۹۴۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 23 December 2019

مشاور اجتماعی معاونت ترافیک شهرداری تهران از توجه نکردن به جنبه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به روزهای اضطراری آلودگی هوا انتقاد کرد و خواستار انجام کار کارشناسی قبل از اعلام تصمیم‌های ناگهانی و نسنجیده شد.

به گزارش «تابناک»، علی پیرحسین‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه گاهی اوقات شاهد آن هستیم که تصمیم‌های ناگهانی و نسنجیده‌ای به عنوان شرایط اضطرار آلودگی هوا اعلام می‌شود که حتی با عقل سلیم سازگار نیست گفت: نمونه‌اش اینکه در روز اول فصل اعلام می‌شود فقط کسانی مجازند از خودرو استفاده کنند که سهمیه ۲۰ روز فصلی خود را استفاده نکرده باشند! حرفی که معنای واقعی‌اش این است که ما یک چیزی برای خودمان مصوب کردیم اما شما جدی نگیرید و در عمل همه مجازند بیایند.

وی بیان اینکه اعلام چنین تصمیم‌هایی نشان می‌دهد قبل از جلسه‌ای که در عالی‌ترین سطوح اداری برگزار می‌شود روندهای ابتدایی کار کارشناسی طی نشده است، افزود: قبل از آن هم شاهد بازگشت به شیوه منسوخ زوج و فرد کردن اجازه تردد بودیم که همه مردم می‌دانند نه تأثیری بر کاهش آلودگی هوا دارد و نه اساسا امکان اجرای آن وجود دارد.

مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه توجه به پیامدهای اجتماعی یک ضرورت بدیهی است، افزود: بالاخره انتظار می‌رود چیزی را که مردم عامه می‌فهمند، تصمیم‌گیران هم بفهمند. وقتی از صبح روز یکشنبه مشخص است که قرار است باقی هفته تعطیل شود اما اعلام این تصمیم به شب‌هنگام و زمان تاریکی هوا موکول می‌شود، و این یعنی یک جای کار ایراد دارد. در حالی که این تصمیم می‌توانست در پایان هفته قبل اتخاذ شود تا بخشی از خانواده‌ها فرصت داشته باشند تصمیم به سفر بگیرند و شهر قدری خلوت شود؛ یا تصمیم‌گیری صرف برای دانش‌آموزان و مقاومت در برابر تسهیل شرایط برای پدر و مادران و این هم یعنی عملا تصمیم‌ها به نحوی اتخاذ و اعلام می‌شود که کمترین تأثیرش هم خنثی شود.

پیرحسین‌لو گفت: مردم می‌پرسند وقتی سهم کامیون‌ها و دیزلی‌ها در آلوده کردن هوا از خودروهای شخصی بیشتر است، چرا سختگیری‌ها فقط متوجه ماشین شخصی است؟ و انصافا کسی جوابی برایشان ندارد. دو سال قبل که هوا از امسال هم آلوده‌تر بود، شهرداری به کمیته اضطرار اعتراض کرد که چرا خودروی شخصی را زوج و فرد می‌کنید اما کامیون‌ها را محدود و کنترل نمی‌کنید؟ از آن موقع، تازه ممنوعیت تردد کامیون هم برای روزهای آلوده مطرح شد، اما من می‌خواهم به شما عرض کنم هنوز که هنوز است، این ممنوعیت چندان با جدیت اعمال نمی‌شود. نه کد جریمه برای دوربین‌های ورودی شهر تخصیص یافته و نه اطلاعات سند خودروها به شهرداری داده شده است. نیاز به غیب‌گویی هم نیست؛ خود مردم در خیابان‌ها و معابر پیرامونی و ورودی شهر می‌بینند که در همین شب‌ها چقدر کامیون می‌آید و چقدر ممانعت می‌شود.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد ما حتی در این سطوح خرد با یک نوع بحران حکمرانی مواجهیم. انگار که کسی توان اعمال سیاست را در خود نمی‌بیند. در وضعیت طبیعی، شیوه اصولی کار این است که زنجیره‌ی فرایندی کارشناسی، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا، نظارت و پاسخگویی به‌طور پیوسته عمل کند، اما متأسفانه در جزء جزء این فرایند شاهد گسستگی، بی‌مسئولیتی، بی‌تصمیمی و مدیریت باری‌به‌هرجهت هستیم. با این روش، قطعا هیچ مشکلی از جمله آلودگی هوا حل نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵
اول یک سری تحلیلهای علمی انجام شود که معلوم شود عوامل آلودگی هوا دقیقا چه هستند و این محدودیتهای ترافیکی چقدر بر کاهش آلودگی اثر داشته و از طرف دیگر چقدر هزینه به جامعه تحمیل میکند. از طرف دیگر میزان آسیب به سلامتی جامعه به درستی برآورد شود و راهکارهایی موثرتر از در خانه ماندن کودکان اندیشیده شود. اساسا هزینه تعطیلی مدارس و دانشگاهها برای جامعه نیز برآورد شود. هیچ جای دنیا به این راحتی تصمیمات خلق الساعه و بدون مطالعه اتخاذ نمیشود. شاید کمتر کسی باور کند، ولی واقعیت اینست که مهمترین عامل آلودگی تهران بعد از پایداری هوا بقایای گیاهان داخل و اطراف شهر هستند، همانها که ما فکر میکنیم مانع آلودگیند!
از نظر شهرداری تنها تصمیم هایی برای آلودگی هوا موفق هستند که برای شهرداری درآمد داشته باشند
سلام کاملا موافق این موضوع که بیان شد هستم امروز دوشنبه 2/10/98 ساعت 6/30 صبح بزرگراه فتح سه راه شهریار به سمت تهران می آمدم کامیونی با پلاک فرد با اینکه امروز زوج بود درحرکت بود با دودی بسیار غلیظ اتفاقا از کنار خودروی پلیس که آنجا قبل از پمپ بنزین توقف کرده بود تردد می کرد وکسی پیگیر توقف کامیون نبود.چه کسی پیگیر خوذرو های دودزا هست؟
در سال ۱۳۷۴ طرحی پژوهشی باهماهنگی شرکت کنترل کیفیت هوا وشهرداری انجام شد،که هرگز به سرانجام نرسید،سوء مدیریت وسودجویی بعضی از دستگاههای اجرایی سبب شد تا حتی کارهای علمی وپژوهشی،جنبه نمادین پیدا کنند و به بهانه های واهی،راهی صندوقخانه شده وبایگانی شوند،..‌ایکاش کج اندیشان بایگانی میشدند تا امروز کسی مسئول بیماری ومرگ میر ناشی ازآلودگی و تعطیلیهای طولانی وبارمالی سنگین آن بردوش جامعه نباشد.
شهرداری تهران چند روز هست مه معاون حمل و نقل و ترافیک ندارد، شغل مشاور حمل و نقل و ترافیک یعنی چه؟؟؟؟
وقتی معاونی وجود ندارد مشاور چه مفهومی دارد
این یعنی عدم هماهنگی صد در صد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر