بازدید 4340

پژو 405 تحویلی در آذر 99 شماره‌گذاری نمی‌شود

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تولید پژو 405 از ابتدای تیر 99 متوقف می‌شود و به همین دلیل شماره‌گذاری این خودرو با موعد تحویل در آذر 99 انجام نخواهد شد.
کد خبر: ۹۴۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 22 December 2019

وحید مرندی‌مقدم در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس که پرسید طبق مصوبه شورای عالی استاندارد تولید پژو 405 باید از ابتدای تیر سال آینده متوقف شود ولی در حال حاضر پیش فروش این خودرو با موعد تحویل آذر 99 انجام می‌شود، سازمان استاندارد چه موضعی در این خصوص دارد، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد تولید 4 مدل خودروی پرتیراژ از جمله پژو 405 باید متوقف شود به طوری که پژو 405 از ابتدای تیر 99 از رده تولید خارج می‌شود و در این صورت اگر قرار باشد این خودرو بعد از تیر 99 تولید و به مردم عرضه شود، مجوز شماره‌گذاری برای آن صادر نخواهد شد.

وی ادامه داد: پژو 405 فقط برای مصرف تاکسی و به صورت گاز سوز برای داخل شهر قابلیت تولید و عرضه خواهد داشت. 

به گفته معاون رئیس سازمان ملی استاندارد تولید سایپا 111، سایپا 131 و سایپا 132 نیز از ابتدای مرداد 99 متوقف خواهد شد و فقط وانت پراید برای تامین نیاز کشور به وانت قابلیت تولید خواهد داشت.

مرندی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه گزارشی در مورد تولید سه خودروی دیگر نیز که قابلیت مطابقت با استانداردها را ندارند در جلسه آینده شورای عالی استاندارد ارائه خواهیم کرد،‌گفت: این خودروها در حوزه سواری و تجاری سنگین قرار دارند که در بخش سواری در زمینه استاندارد مربوط به تعویض دنده که بر روی سوخت خودرو تاثیرگذار است و همچنین استاندارد باد لاستیک و استاندارد چراغ روشن روز مشکلاتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه خودروهای تجاری نیز در زمینه ترمز هوشمند مشکلاتی وجود دارد که نیازمند سیستم راداری است و قطعه سازان تلاش دارند این قطعه را بسازند. همچنین انحراف از مسیر برای خودروهای تجاری نیز مطرح است که جاده‌ها باید خط کشی لازم را داشته باشند تا اگر خودرو از مسیر اصلی منحرف شد ، هشدار داده شود. در این زمینه رعایت استاندارد نشاندهنده باد لاستیک خودرو با مشکلاتی در خودروهای تجاری روبرو است.

* میزان بنزن موجود در بنزین

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین در مورد جزئیات مطابقت بنزین توزیعی در کشور با استانداردها گفت:‌ بنزین را در فصل گرم و سرد مورد آزمون قرار می‌دهیم که نمونه برداری‌های فصل سرد انجام شده ولی هنوز نتایج آزمون نهایی نشده است.

مرندی‌مقدم افزود:‌ در مورد نمونه‌برداری‌های فصل گرم نیز باید بگوییم که در کل کشور میزان بنزن موجود در بنزین سوپر نیم بوده است و این عدد برای بنزین استاندارد نیز نیم و برای بنزین معمولی 1.1 صد شده است.

وی ادامه داد: در مورد گوگرد موجود در بنزین توزیعی در کشور نیز در بنزین سوپر عدد 15.1 و در بنزین استاندارد عدد 14.82 گزارش شده که این رقم برای بنزین معمولی 29.53 بوده است.

به گفته وی حداکثر مجاز بنزن در بنزین توزیعی کشور عدد یک است.

* اکتان بنزین معمولی 88 است

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در مورد اولفین‌ها نیز حداکثر مجاز استاندارد عدد 18 است که در آزمون‌های انجام شده برای بنزین سوپر 3.43 ، بنزین استاندارد یا یورو 4 معادل 3.11 و بنزین معمولی 4.36 است.

مرندی‌مقدم گفت: در مورد آروماتیک‌ها حداکثر مجاز استاندارد عدد 35 است که در بنزین سوپر توزیعی 16.51، بنزین استاندارد 14.72 و بنزین معمولی 18.53 است.

به گفته وی میزان استاندارد اکتان استاندارد عدد 95 است که در آزمون‌های انجام شده برای بنزین سوپر 95، بنزین استاندارد 92.4 و بنزین معمولی 88.1 گزارش شده است.

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد وضعیت بنزین توزیعی در تهران گفت:‌ میزان گوگرد موجود در سوپر تهران 14 و برای بنزین استاندارد 24.9 است. در مورد بنزن نیز برای بنزین سوپر تهران 0.4 و برای بنزین استاندارد 0.6 گزارش شده است.

مرندی‌مقدم ادامه داد:‌در مورد اولفین موجود در بنزین توزیعی در تهران نیز باید به عدد 4.2 در بنزین سوپر و 3.1 در بنزین استاندارد اشاره کنیم.

* استاندارد فعلی گوگرد در بنزین 50 پی‌پی‌ام است

وی در ادامه با طرح این سؤال که چطور در 9 ماه سال این چنین با مشکل آلاینده‌ها مواجه نیستیم زیرا در این مدت نیز همین بنزین و همین خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت:‌منابع آلاینده هوا متعدد است و سازمان محیط زیست باید سهم منابع مختلف را در آلایندگی هوا مشخص کند.

به گفته معاون رئیس سازمان ملی استاندارد  موتورسیکلت‌ها یکی از منابع آلاینده هوا هستند که تولید کارخانه‌ها به سمت موتورهای انژکتوری در حال تغییر است. در عین حال باید به تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده توجه داشته باشیم. به طوری که 80 تا 90 درصد خودروهای در حال تردد با استانداردهای قبلی تولید شده‌اند.

مرندی‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه حداکثر مجاز گوگرد در بنزین استاندارد قبلی 300 پی پی ام بوده است،‌گفت: این رقم در استانداردهای فعلی به 50 پی‌پی ام رسیده و البته در حال حاضر که تدوین استاندارد بنزین معادل استاندارد یورو 5 را در دستور کار داریم نیز قرار است حداکثر مجاز گوگرد باز هم کاهش یابد که ممکن است به عدد 20 یا 30 یا رقم دیگری برسد.

وی تاکید کرد: استانداردهای فعلی در واقع همان استاندارد یورو 4 اروپا نیست بلکه معادل با استاندارد یورو 4 است و یک استاندارد ملی در این مورد تدوین شده است و برای استانداردهای جدید بنزین معادل با استاندارد یورو 5 عمل خواهیم کرد.

* کاهش میزان آلاینده‌ها کار سختی است

وی با بیان اینکه برای ارتقاء استانداردهای سوخت باید طراحی پالایشگاه‌ها مطابق با استانداردهای جدید صورت بگیرد، گفت:‌کاهش میزان آلاینده‌ها کار سختی است.

مرندی‌مقدم ادامه داد: برای گازوئیل نیز استاندارد اجباری نداریم ولی طبق قانون هوای پاک تا سال 1400 باید در این مورد استاندارد ملی تدوین شود.

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد تدوین استاندارد برای دوگانه سوز کردن خودرو گفت: برای دوگانه سوز بودن خودروهای تولیدی در کارخانه، استاندارد ملی تدوین شده اما برای خودروهایی که به صورت کارگاهی دوگانه سوز می‌شوند، استاندارد ملی نداریم اما استانداردهایی بین سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت مورد توافق قرار گرفته تا به استاندارد ملی تبدیل شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان