بازدید 5834

راه بورس‌های آسیا از اروپا و آمریکا جدا شد

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته  شدند.
کد خبر: ۹۴۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ 21 December 2019

راه بورس‌های آسیا از اروپا و آمریکا جدا شد

برخلاف شاخص‌های بورسی در کشورهای غربی، بیشتر شاخص های بورسی در آسیا نزولی بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، هر چند پس از  ماهها اختلاف بر سر مسائل تجاری و اعمال تعرفه های متقابل، واشنگتن و پکن بر سر فاز نخست گام های لازم برای رسیدن به توافق تجاری با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند اما به نظر نمی‌رسد که آمریکا قصد متوقف کردن جنگ تجاری را داشته باشد و احتمالا اروپا مقصد بعدی جنگ تعرفه ها خواهد بود. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا به اروپا هشدار داده است که اگر طرف‌های اروپایی میزان واردات خود از آمریکا را افزایش ندهند، این کشور به منظور کاهش کسری تراز حساب تجاری خود با اروپا احتمالا تعرفه‌های خود بر واردات محصولات اروپایی را افزایش خواهد داد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که فاز نخست توافق تجاری بین این کشور و چین احتمالا تا اوایل ژانویه سال‌آینده امضا خواهد شد. وی افزوده است که بر سر کلیات توافق شده و اکنون برخی جزئیات فنی باقی مانده است که باید حل و فصل شود. از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا پیمالن تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را تایید کرده است.

نیل ویلسون، تحلیل گر ارشد بازار در موسسه " مارکتس دات کام" گفت: با رسیدن آمریکا و چین به فاز نخست توافق تجاری اکنون بازارها به دنبال روشن شدن مسیر پیش رو برای فاز دوم توافق هستند که روسای جمهور چین و آمریکا بدان اشاره کردند.

واقعه مهم دیگر برای بازارهای جهانی، موافقت کنگره آمریکا با ارسال پرونده استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنا پس از تقریبا دو ماه تحقیق و شهادت افراد آگاه به پرونده اوکراین بود. دموکرات ها ترامپ را متهم کرده‌اند که با سوء استفاده از قدرت خود از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است که نسبت به فعالیت‌های پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود در این کشور اقدام کند. با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رئیس جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته  شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۴۵۵.۰۹  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۴۹ درصد افزایش تا سطح ۳۲۲۲.۲۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۴۲ درصدی در سطح ۸۹۲۴.۹۶ واحدی بسته شد.

از سوی دیگر بورس های اروپایی با خبر شوکه کننده منابع انگلیسی از احتمال اتخاذ موضع سرسختانه تر توسط دولت این کشور در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا مواجه شدند. اکنون دولت محافظه کار با توجه به اکثریت قاطع خود در مجلس می خواهد تا امتیازات بیشتری از بروکسل بگیرد و  همین مساله احتمالا باعث تمدید بیشتر دوران گذار خواهد شد. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی  و یکم ژانویه موافقت کرده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با جهش ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۵۸۲.۴۴ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۸۲ درصدی در سطح ۶۰۲۱.۵۳  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان نیز با صعود ۰.۸۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۳۱۸.۹۰  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۱ درصد بالا رفت و به ۹۶۷۵.۶۰ واحد رسید.

از سوی دیگر اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص  "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۱۶.۶۳ واحدی پایین رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش ۰.۲۵ درصدی به ۲۷ هزار و ۸۷۱.۳۵  واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با ریزش ۰.۲۵  درصدی در سطح ۴۰۱۷.۲۵  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۵ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۸۱۶.۲۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

در بازار طلای سیاه قیمتها ریزشی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۲۱ درصد کاهش به ۶۰.۴۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش۰.۶ درصدی به ازای ۶۶.۱۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۱۹ درصدی به ۱۴۸۱.۶۴  دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش۰.۴۱ درصدی به ازای ۱۷.۲۲ دلار مبادله شد.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر